Jump to content

Ilatad’s kjøttorgel


Ilatad

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt lyst på drilling, men økonomien har ikke gitt meg mulighet til det tidligere. Kravet jeg har hatt er hakemontasje, kal 16 i haleløpene og helst en 7mm kravepatorn i rifleløpet, dette er jo en kombinasjon som gir meg et greit utvalg selv om det er skremmende mye kal 12 og 3006 på finn.no

Jeg vurderte å importere fra Tyskland, men fraktkostnadene er blitt så høye at det lønner seg snart ikke. Og når jeg i tillegg var så heldig å komme over en sauer & son i Norge til en fin pris så måtte jeg bare slå til. Det ble som sagt en sauer & son, kalibret er 2x

16/70 7x57R og inntikkpipe i 22mag.

 

1342172125_resized.jpg?width=360&height=640

 

Vekta uten kikkert er 2.9kg (innstikkpipa står i på bilde)

 

1342172127_resized.jpg?width=1024&height=576

 

Med kikkert og innstikkpipe ble vekta 3.4kg

 

1342172123_resized.jpg?width=1024&height=576

 

Stokken er forlenget med 25mm, noe som ser litt rart ut.

 

1342172114_resized.jpg?width=360&height=640

 

Den er stemplet med 62 og tipper det er produksjonsår så det er ikke noe ny drilling, men den ser veldig fin ut, blåneringa er bra og løpene er fine. Jeg har bare vært på banen en gang så har ikke skutt så mye med den, men det virker som den går veldig godt. Kikkerten er en Zeiss Diatal 6x42 og er kanskje ikke det beste valget til rådyrjakta, men den er skarp og fin så den får duge

 

1342172121_resized.jpg?width=1024&height=576

 

Hadde jeg vært rådyr hadde jeg gjemt meg godt. Til høsten kommer losen til ture godt og kjøttorglet kommer til å smelle jevnt :mrgreen:

 

1342172112_resized.jpg?width=1024&height=576

 

1342172116_resized.jpg?width=360&height=640

Link to comment
Share on other sites

Fy f*en som den tittelen skremte meg...

Etter litt vurdering kom jeg fram til at det måtte ha noe med børser å gjøre.

Det var det heldigvis, og i tillegg en meget pen en.

Oppkok a la Raudnakke på den stokken etterhvert formoder jeg?

Grattis med ny drilling... Meg også vil ha sånn...

Link to comment
Share on other sites

Må jo ha en tittel som gjør folk litt nysgjerrig :mrgreen:

 

Har ei flaske med rauds oppkok liggende så blir vel det etter hvert. må første frem med strykejernet og prøve å dampe ut litt hakk, burde også frisket opp nettskjæringa, men vet ikke om jeg skal ta det selv eller få fagfolk til å ta det

Link to comment
Share on other sites

Flott kjøttorgel! Et tips: Lær deg å bruke de åpne siktene med kikkerten på. Det er ikke så vanskelig som man skulle tro! Det ser ut som det er store kikkehull i montasjen din. Er du vant med å skyte med begge øynene åpne, går det som en drøm å skyte lerduer med kikkerten påmontert. Jeg hadde tilsvarende montasje med en 1,25-4 kikkert. Jeg syntes det var lettere å skyte med hagla ved å sikte under kikkerten, selv om min kunne skrus ned til 1,25

Link to comment
Share on other sites

Har forsøkt å bruke de åpne siktene med kikkerten på og det går, men det blir et veldig lite synsfelt, får trene litt på det og se om jeg blir fortrolig med det. De åpne siktene er jo grei å bruke på rådyr ut til 50-70m og kikkerten kan fort klikkes på, så det er jo en mulighet også da.

Har forresten alt demontert den og begynt å pusse litt på kolben, skal se om det kommer noen bilder etterhvert, ser ut som det er fint treverk i den

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt drillingen et døgn før den ligger i en eske i småbiter :lol:

 

Utrolig simpel mekanisme

1342204477_resized.jpg?width=1024&height=576

 

Begynt å pusse litt på stokken

1342204388_resized.jpg?width=1024&height=576

 

Damper ut hakkene. Tar litt tid, men er veldig effektivt

1342204396_resized.jpg?width=1024&height=576

 

Skal vaske med terpentin, pusse over og se om jeg må dampe litt mer

1342204401_resized.jpg?width=1024&height=576

 

Mekanismen var fin, var ingen tegn til rust :D

Link to comment
Share on other sites

Ja se der. Kan jo være at den er kappet til å passe en kortvokst, eller bare en som har ramlet i steinura.

Men er dette en mod 3000 slik som den du linket til? var veldig lik. Sauer 3000 er den eneste drillingmodellen jeg har hørt om

Link to comment
Share on other sites

For meg ser det ut som om den er gravert for å se ut som en model 30. Dvs at det ikke er noen fysisk kant der den graverte buen er midt nede på sidene av baskylen.

 

 

I følge denne tråden ble model 3000 produsert allerede fra 1956.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=56672

Og det står ikke beskrevet at Sauer (Eckernförde) produserte model 30 etter krigen.

Link to comment
Share on other sites

Amatør.

Du mener vel S53 ? Ja det kan det være fordi M30 og S53 er ekstremt like problemet er vel at S53 er ganske uvanlig. Forøverig er min M30/S53 skremmende lik drillingen over her. Er ikke så datakyndig,men send meg mail adressen din så kan jeg sende deg bilder.

Link to comment
Share on other sites

Har et lite spm til guruene.

På oppspenneren til rifla er det noen hakk som er "plugget" (se bildet)

Hvorfor er de hakkene laget i utgangspungtet? de siste to er jo for å holde oppspenneren på plass og skal ikke være blendet.. De har løsnet hos meg så jeg var nødt til å lage en som jeg aldri fant og lime dem på nytt

 

1342379621_resized.jpg

Link to comment
Share on other sites

Se der har gutten fått drillingen sin jo :D

Gratulere så mye :D:D

Min er en "pre 3000" fra 55 eller 54, men har ikke funnet ut om det er modell 30 eller 53.

De ble laget av deler etter førkrigsproduksjonen så jeg tror de kan variere litt i utførelse.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

På oppspenneren til rifla er det noen hakk som er "plugget" (se bildet)
Jeg gjetter på ett av to:

 

Enten, har de brukt standard deler, som både passer til oppspenner og vanlig omstiller. De hakkene som er blendet, hører da til omstilleren.

 

Eller, er drillingen bygget om fra omstiller, til oppspenner for rifleløpet.

 

Jeg tror egentlig mest på den siste.

Link to comment
Share on other sites

Har fått bilde fra Waldez og er enig i at de er ekstremt like. Eneste jeg ser av forskjell er noe gravering.

 

De to første er Waldez sin M30/S53

1342530564_resized.jpg

 

1342530539_resized.jpg

 

Her er min

1342530517_resized.jpg

 

1342530555_resized.jpg

 

Den største forskjellen er kanskje "sauermerket" på avtrekkerplata

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha rotet endel rundt begynner jeg å mistenke at det finns 2 typer 3000 den med flat side på baskylen er Suhl og mest vanlig.Den som det diskuteres i tråden her ser det også ut til at blir kalt 3000 fra Eckernförde til tross for at den er nesten identisk i utsende til M30/S53

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med drilling! Det er et "må ha" våpen. Tipper du blir fornøyd med denne. Lett og fin er den også.

Hvis jeg var deg så hadde jeg lagt den innstikkpipen i en skuff... Du skal jakte rådyr, og da trenger du enten hagle- eller rifleskudd i lovlig kaliber. Du kan fint skyte fugl og sånt med 7x57r, dersom du fyrer det ene hagleskuddet og trenger det andre, og står der med 22wmr i hagleløpet så føler du deg nok rimelig lite velkledd. Med innstikkpipa i så har du i realiteten en kombi. Men det blir jo ditt valg selvsagt :-)

 

Har du testet fyllingskule? Min gamle dame er veldig glad i Brenneke i 16-67. Samler på en knyttneve på 50 meters hold.

 

Skal du lade selv? Har du valgt kule? Jeg tror jeg har liggende litt forskjellig som vennlige sjeler sendte meg da jeg skulle finne kule til min drilling. Kan sende til deg? Min er i 7x65r. Den liker 140 grains Accubond og Norma HM.

Link to comment
Share on other sites

Innstikkløpet blir nok demontert på jakt ja, får se om jeg selger det for å finansiere en kikkert som kan monteres lavere.

Slug har jeg ikke prøvd enda, men skal se om jeg får kjøpt noen og teste etterhvert.

Har planer om å lade selv, men selgeren et ammohamstrer og sendte med ca 50 oryx, 50 norma fmj og en hau med hagleammo så jeg har vel en stund :mrgreen:

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Har endelig fått svar. Tok bare litt tid og tre mailer.

Det er en Sauer mod 3000 Produsert 29.03.1962

Den ble først solgt til G. Genschow & Co in Koeln-Niehl/Germany

 

Har fått ny kolbe fra s&s på forumet, har ikke prøvd den enda så vet ikke om den passer

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...