Jump to content

Privat ammunisjonskjøp, hvem har ansvaret?


hjortefot.com

Hvem har ansvaret?  

76 members have voted

  1. 1. Hvem har ansvaret?

    • Kjøper
      22
    • Selger
      27
    • Begge parter
      28


Recommended Posts

Ser at det på flere nettsteder at privatpersoner annonser med irrgrønn natoammo til salgs.

Etter det jeg har lest meg frem til er det forbudt med kjøp og salg av ammunisjon mellom privatpersoner.

 

Hvem har ansvaret hvis noe skulle skje med slik skrapammo? Kjøper eller selger?

 

 

 

Hadde vært spennede å høre hva kammeratene mener om dette ...

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg sikker i min sak.. Men jeg har ikke funnet noen forbud mot å kjøpe fra privatperson... Så egentlig må det jo vere selger som har et ansvar der... Det er jo han som selger (og det er jo også ulovlig)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det ulovlig å selge NATO ammo?

 

Det er selvsagt ikke ulovlig så lenge selger ikke har anskaffet den på ulovlig vis. Da kalles det heleri og rammes av straffeloven.

 

Jeg har lassevis av 7,62X51 produsert til NATO standard. Er ikke noe ulovlig i det. Den er kjøpt av godkjent forhandler og jeg kan helt lovlig selge den videre til skytterkompiser som har våpnkort for 7,62X51 eller 308W. Nå selger jeg ikke for jeg har planlagt å bruke den selv, men det har ikke betydning for prinsippet.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg sikker i min sak.. Men jeg har ikke funnet noen forbud mot å kjøpe fra privatperson... Så egentlig må det jo vere selger som har et ansvar der... Det er jo han som selger (og det er jo også ulovlig)

 

Du har ikke lov til å selge ammunisjon som privatperson. Det kreves løyve for å gjøre det.

 

Hvordan ting står seg når noe går galt er jeg usikker på, men vil tro at begge parter har ett lite problem....

Link to comment
Share on other sites

Det kan vel ha noko med at han pratar om "irrgrønn" ammo, dvs. eira ammo som kan vere suspekt å avfyre. Det er vel det som er bakgrunnen for problemstillinga...

 

Å da forstår jeg problemstillingen. :shifty: Jeg tenkte på den grønne plastinnpakkingen! :oops::lol:

 

Vel slik ammo bør kun destrueres. Ikke aktuellt å legge noe slikt i kammeret på noen av mine våpen!!

 

Skyldfordeling kan selvsagt diskuteres av akademisk interesse, men med fare for å utilsiktet å provosere MOD vil jeg nå likevel antyde at det er av liten interesse å krangle om hvem sin skyld det er. Man har her med to individer å gjøre ( selger og kjøper ) som er så dumme at det nok vil føre til frifinnelse i retten med bakgrunn i "mangelfullt utviklede og varig svekkede sjelsevner"! ( Gammel rettsterminologi )

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke lov til å selge ammunisjon som privatperson. Det kreves løyve for å gjøre det.

 

 

Hvis det på noen måte bærer preg av "næring" har du helt rett. Men hvem har ikke solgt eller kjøpt en pakke eller to til/fra en kompis på skytebane eller på jakt? Slikt hender da når noen går tom. Tror ikke vi er så veldig henfallne til straff for det.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle.

Jeg er i ferd med og "gi bort" Nato ammo til en på Kammeret.(ref.Byttes. sidene)

Er dette lovstridig?

Hvis det stemmer mot formodning er så donerer jeg alt til Onkel Blå.

 

Hva er riktig rettspraksis her?

 

Jeg fikk ammoen selv av en kar siden jeg har våpenkort på 308 og han hadde ikke lenger.

 

Håper noen har fasitten her.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

:? Det rammer muligens adskillig mer hvis det graves i sånne saker på åpent forum.. Klubbene selger da ikke ammo, de bare låner ut mot et depositum. Neppe klubbenes skyld at de som låner ikke kan levere tilbake? :lol:
Link to comment
Share on other sites

Man har her med to individer å gjøre ( selger og kjøper ) som er så dumme at det nok vil føre til frifinnelse i retten med bakgrunn i "mangelfullt utviklede og varig svekkede sjelsevner"! ( Gammel rettsterminologi )

 

Det sies jo at rettspsykiaterne deler inn Norges befolkning i 3 grupper:

 

1: De som har mangelfullt utviklede sjelsevner

 

2: De som har mangelfullt utviklede og varig svekkede sjelsevner

 

3: De som ikke er undersøkt ennå :lol:

 

Ellers, våpenforskriften § 33 hjemler at godkjent skytterorganisasjon kan kjøpe ammo og selge til skytterlag og medlemmer, uten å ha bevilling. de kan også selge til jegere som avlegger skyteprøven.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe eksplisitt forbud mot salg av "overskudds" fabrikkammunisjon mellom privatpersoner i våpenloven, utover kravet om at kjøper har våpenkort på aktuellt kaliber,

så lenge det ikke bærer preg av handelsvirksomhet (stort volum, mange kunder, over tid).

 

Salg av egenproduksjon derimot bør man være forsktig med, da paragrafen gjelder eget bruk (min utheving).

 

"51. Tilvirkning av ammunisjon

 

Det kreves ikke tillatelse til å tilvirke ammunisjon eller prosjektiler til eget lovlig bruk.

 

Komponenter for tilvirkning av ammunisjon kan erverves ved fremvisning av våpenkort."

Link to comment
Share on other sites

Altså hvis ammoen er grønn av irr. Og noen fortsatt putter den i ett våpen for skyting. Da er det dems egen skyld hvis noe går galt. Ikke selger. Har kjøpt mye ammo som har hatt stygge og irrete hylser. Men denne ammoen er kjøpt pga kulene. Og de som har sett fine ut og kruttet har raslet fint inne i hylsa så har jeg brukt ammoen som den er.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har kjøpt NATO fra godkjent forhandler her i landet, ja!

Men det var IKKE Raufoss og den kom ikke fra det norske forsvaret.

 

Raufoss har jeg "fått" som kompensasjon for "prakk" jeg har hatt med forsvarsmakten.

Var like greit det som at noen skulle regne ut en sum. I allefall mye mer praktisk og lønnsomt for meg. :winke1:

 

Nå var dette ganske lenge siden og det var en "akseptert praksis", om slikt praktiseres i dag vet jeg ikke?

I dag har vel ikke forsvaret de store mengder 7,62X63 eller 7,62X51, og de som har tilgang til slikt bruker det nok selv.

 

Jeg tror, uten å være 110% sikker, at forsvaret i dag destruerer all overskuddsammo. Det går nok ikke til salg og i allefall ikke i Norge.

Tenk dere overskriftene i VG og DB hvis noen misbruker ex-forsvarsammo!! Det tenker nok forsvarsledelsen på!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

tråden er gammel, men hiver på et spm jeg håper p åå få svar på:)

 

ser det er en del som ønsker å kjøpe bl annet nato ammo, snakker nå om de som er patron-samlere og kun ønsker f eks 1 patron i legge i samlingen sin.

hvordan er det da å selge den ene patronen til en samler? dette spm er rettet direkte mot forsvars-ammo, alt fra 5,56 til 9mm.

 

 

spør av regn uvitenhet:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...