Jump to content

Effektiv trostejakt?


Akanozze

Recommended Posts

Hei, jeg er en ganske fersk jeger, og synes trostjakt høres ut som en grei måte og starte karrieren på. Dessuten skal vist trost være god mat.

 

Er klar over at det kun er gråtrost og rødvingetrost som er jaktbar, men i hvilken biotype er det jeg finner disse? Hva slags våpen og kaliber er anbefalt? Takker for svar :D:D:D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trosten finner du alle steder hvor det finnes bær. Har du en rogn med mye bær trenger du neppe å sitte lenge før det dukker opp trost. For min del har det ofte blitt jakt på trost og due i forbindelse med soppsanking tidlig på høsten.

Link to comment
Share on other sites

Trostebryst er snaddermat.

Men der er lite kjøtt pr fugl.

Jeg har to måter å tilberede Trost på. Mariner brystet og la det få et kort besøk i stekepannen,husk at det skal brukes ekte smør.

Eller du kan varm røyke bryststykkene fra trost i en ABU røker.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var mest ivrig på trosten, fant jeg ut at hagla i kaliber 12 med Skeethagl nr9 bly passa perfekt. Vanlig lerdueammo med nr7,5 gav fort for åpne skuddbilder for å få nok treff i det lille målet. Det at trosten er så liten, gjør at den er lett å skadeskyte.

 

22LR uten hullspiss er også fin trosteammo, men man må for all del tenke på sikkerhet og kulefang ved bruk av dette våpenet.

 

Men det perfekte våpenet for trost er etter min mening et godt og presist luftgevær i 5,5mm. Da har man noe med god effekt i trosten, uten at det smeller som hagla, eller gir de samme utfordringene med sikkerhet som salongrifla. Desverre er ikke dette lovlig i Norge :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Hva slags marinade bruker du, og hvor mange trost, evt due bør en regne per person? :)

 

Du må nok regne en 7-8 trost per person. Skyter du duer kan du regne en per person forutsatt forrett, rikelig med tilbehør og dessert :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Du kan sitte ved åkerkanten etter de har slått. Trosten i likhet med dua går også ned og eter spillkorn. Men rogna er nok best :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ammosuperspesialist, men .22LR er ikke mantlet. Det er blykuler. Blir det ikke merkelig å snakke om helmantel da? De dør i hvert fall av min CCI std uten hull.

 

Her hvor jeg bor trenger en ikke undres over hvor gråtrosten er. En blir overrasket om det er et sted den ikke er.

Link to comment
Share on other sites

Må jo nesten virke i nærheten av rogn, etter det jeg har forstått

 

Rogn er et godt utgangspunkt, men alle terrengtyper med innslag av bær er bankers. Har du feks tilgang på områder med blåbær er dette også et godt alternativ. Det samme gjelder frukthager. Jeg så et innslag på nrk for mange år siden hvor et par italienere jaktet trost i tusentall i eplehager i Sogn. Skulle tro at det ble en vinn vinn situasjon for både fruktbonden og jegerne...

 

Utfordringen er ikke å finne trosten, men å skyte nok til at du har et måltid - og husk sikker bakgrunn!

Link to comment
Share on other sites

Du kan jakte alt småvilt du bare orker i egen hage. Men du bør undersøke hva lokale politivedtekter sier om saken, tettbygd strøk så er svaret nei. Trost lokker man fin til seg med å spre en pose frosne bær utover plenen.. ;) Slike som ligger i frysedisken på Rema.. :)

Sett deg inn på kjøkkenet, nyt kaffi og les lærerikt stoff på kammeret.no men du venter på at bærene skal tine og trosten dukke opp.. :D

Kråke og skjære er også nysgjerrig på disse godsakene.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hagen står fritt, men er nabohus ved siden av selve huset. Men over hagen som går tett intil huset er det en terasse, så skyteretningen er trygg. Er dette fortsatt mulig?

 

Har lov til å skyte med luftgevær i den samme hage hvor trosten ville vært aktuell :)

Link to comment
Share on other sites

Umulig å gi deg noe konkret svar på dette. I utgangspunktet så har du lov, men det finnes mange lokale vedtekter som politet forholder seg til. Du må rett og slett spørre på ditt lokale politikammer for å få vite hvilke vedtekter som gjelder for området du bor i. :)

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det ja :) ringer ved første anledning :)

 

Inmari mye trost i området, og noen bør jo bruke dem til noe fornuftig :D

 

Lytter mer en gjerne til andre erfaringer ang trostejakt, da jeg begynner å bli ganske utolmodig på at 10.08 skal komme! ;)

 

Må jo nesten satse på noen trost i år. Hvor lenge skal de henge og modne? Snakker vi de vanlige 40 døgngradene? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...