Jump to content

Skyter dårligere med 3006 etter trening med salonggevær.


Marmarius

Recommended Posts

Hei hei! :wink:

 

Jeg har alltid likt meg veldig godt på skytebanen. Men siden det var kostbart for en student å skyte med 3006 kjøpte jeg meg en CZ 452 for og trene med.

 

For to-tre år siden fikk jeg 120 poeng på lokal jegerfelt. For et par uker siden etter mye trening med salongen fikk jeg 90 poeng (med samme hold og utstyr). Tidligere i høst klarte jeg oppskytingen stående, nå får jeg den ikke til liggende!

 

En serie jeg ble tidlig ferdig med skytingen, prøvde jeg og trekke av et par skudd for å prøve og finne feilen. Det jeg oppdaget var at jeg omtremt kastet fram børsa for hvert skudd, og knyttet alle musklene i hele kroppen! Selv med denne visdommen klarte jeg ikke og putte de 5 skuddene innenfor den store blinken!

 

Er det noen som kan hjelpe en frustrert student som har brent av omtrent 10 ganger så mye penger som planlakt ikveld? :(

Link to comment
Share on other sites

Du hadde vel kikkert sikte på salong geveret?

Eg brukte masse eit banegever med opent sikte da eg var yngre og ikkje var gammel nok for storvilt jakt, og fikk til og skyte ganske bra i alle stillinger. men da den dagen kom og eg skulle skyte opp til prøve, (hadde go mauseren med kikkert sikte). Ja da sleit eg sikkeleg, var på nippet til og gi opp, men fikk tilslutt 5 skudd der dei skulle. i dag sliter eg ikkje med dette, men eg har ikkje skote med åpent sikte siden.

 

du får berre skyte meir med 3006 så skal du sjå att det løyser seg, du har jo det i deg :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd det samme, flere ganger. Både ved trening med 22LR og så overgang til 6.5, men og i perioder jeg har skutt mye med 6.5 kunkurransebørsen min og så gått over til jaktriflen i .30-06.

 

Ikke fortvil, treningen du har hatt med 22Lr har du hatt god nytte av, du må bare få litt mengdetrening med grovkaliber og så vil du se store fremskritt. Mitt beste tips til deg er å tørrtrene MYE med grovkaliberriflen, og så trene på banen med STERKT forkus på å få til gode avtrekk. (Altså, drit i å skyte senter, bare avtrekket blir bra.)

 

Som regel er det ikke mer enn et par turer på banen som skal til så er du tilbake bedre enn noen gang.

 

lykke til.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Man har nok lett for å bli litt slapp med holdinga dvs anlegget i skulder når man skyter 22. Prøv å ha litt ekstra fokus på det når du trener med salongen. Ellers er det som flere skriver at du nok må ha noen skudd for å venne deg til rekylen. Ha veldig fokus på å anlegget når du skyter grovt. Prøv å slappe av litt og la rekylen komme :-) Hvis du bare fortsetter å nappe og møte med skuldera kan det ta lengre tid så du må ha fokus !

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter nesten bare med 22lr. Grovbørsene er lite i bruk.

Men jeg skyter aldri mer en 30-50 skudd på en økt. Og hvert skudd blir skutt med konsentrasjon.

Det er ofte slurvefeil og ukonsentrert mengde skyting som gjør at en har noen dårlige dager med tyngre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å lage deg to-tre klikkpatroner og få noen andre til å fylle magasinet for deg, klikk og skarp i tilfeldig rekkefølge. Når du skyter vet du ikke om det kommer til å si klikk eller bang, og du kan se avtrekksfeil lettere enn når du kun tørrtrener.

 

En annen metode som har fungert for meg er å skyte noen serier med et enda grovere kaliber, for eksempel 9,3x62 (heller den, som er tung og treg enn en magnum som kommer bakover i en piskesnert). Når du skyter med 30-06 igjen etterpå kommer ikke rekylen til å føles så hard, du har lært at du skal holde godt i skjeftet og forhåpentligvis er skuddredslen vekke.

 

Som en del før meg har nevnt er mengdetrening med 30-06 det viktigste, men disse to triksene kan kanskje hjelpe til å skåne ammunisjonsbudsjettet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter som regel en del tusen skudd med salongen i året, og som regel under 50 med grovkaliber. Om man skal ha utbytte av all treningen med salongen så er det avgjørende at man gjør ting likt som når man skyter grovkaliber, ellers får man problemer som du beskriver.

Det mest avgjørende synes jeg er å ha fokus på å trekke stokken inn i skuldra, gripe skikkelig rundt håndgrepet og så fokusere på avtrekket. Finn en stilling som fungerer (har prøvd masse forskjellig) og gjør likt hver gang.

Som sagt over her, kvaliteten på treningen er viktig. Bedre med 20-30 skudd under god konsentrasjon og fokus enn 100 skudd "på måfå".

Ellers merker jeg også en overgang når jeg skal ha de første turene på banen med grovkaliber børsa, senest i år. Så det lønner seg å tørrklikke en del med den børsa man skal skyte opp med for å unngå slike overganger.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Kupper tråden litt.

 

Sliter faktisk med det motsatte som trådstarter beskriver. Skyter bedre med 338 win magen en med 308 min. klarer ikke og forstå hvorfor :roll: .

 

Skyter kansje en 200-300 skudd med 308 og kun en 50 skudd med 338 på grunn av ammoprisen. Ladder selv men er fortsatt en hvis prisforskjell. Noen som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Trekk både .22 og 30-06 inn i skuldra ganske hardt med hånda på pistolgrepet og legg framskjeftet i ei åpen flat hånd på lang arm når du trener deg opp på nytt.

 

Du har trent feil. Klassisk tabbe med .22-trening.

Link to comment
Share on other sites

Om sommaren skyt eg mykje med Ruger 10/22 ståande.

Vanlegvis blir det ti seriar med femskot mot sjølvanvisar.

Sjølvanvisaren har tre ulike målstorleikar og seriane tek til med stor, middels og til slutt liten.

Inn i mellom dette skyt eg 30-06 ståande på bane.

Eg har berre positiv erfaring med denne treninga.

Det som er viktig i mitt hovud når er trenar med kaliber .22 våpen,

er at dette er ei rifle på linje med kraftigare saker.

Link to comment
Share on other sites

Mye spennede leseing her. Jeg sliter litt andre veien. Har uvane å møte rekyl på grovere kaliber. Når jeg skyter jevnt med 22 motvirker jeg dette. Skyter jeg mye med grovere kommer uvanen tilbake, og jeg må "nullstille" meg mez 22 igjen. Jeg tåler flere skudd me 6,5 enn med 3006. Det er vel ganske logisk. Konklusjonen må være at jeg er ei rekylpingle. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det er smell/rekyl du reagerer på og jeg skal si deg at dette er det mange som sliter kraftig med men det er vanskelig og innrømme. Har forsøkt og hjelpe mange med dette og det hjelper for alt ligger mellom øra ! Om det er 308 eller 3006 spiller ingen rolle men jo tyngre rekyl større blir utslagt . Som nevnt her før er en lyddemper absolutt noe og tenke på . Har man ikke det er klikkpatroner som også er nevnt den desidert beste treningen . For og ta et eksempel jeg har opplevd flere ganger med jegere med 308 ! De napper ikke avtrekk eller møter med skulder når de skyter 22 LR ,fordi de vet at de mestrer den . Så legger jeg i en klikkpatron og skytter tar da et elendig avtrekk og røsker børsa kraftig ned til venstre(aktiv skulder) , så ber jeg skytter ta to kontrollerte avtrekk/sikte mot skiva (alt ser bra ut) ,så legger jeg i en klikk som han regner med er skarp og trekker da av med hele kroppen og røsker til og kaster børsa langt utover til venstre ,han blir helt fra seg :oops::oops: og dette er pinelig 'det vet jeg' ! Fra tiden i forsvaret har jeg noen 'blåplast' liggende ! Jeg lader da en slik (den er jo helt rekylfri så jeg kan kontrollere hans bevegelser) ber han nå om og ta et kontrollert avtrekk for jeg sier det kommer en klikk , han tar da et greit avtrekk men når smellen kommer kommer da bevegelsen tiendelen etter avtrekket så da er det plutselig smellen han reagerer på :) er det ikke pussig :!: Etter mange turer på banen med klikk/skarp patron og mere fokus på målet og gjennomføring av avtrekk har alle disse forbedret seg til skyttere over snitt for en elgjeger som ikke driver konkuranseskyting . For de som strever så besøk skytebanen oftere , tren på det som ikke funker , legg fokus vekk fra smell og rekyl men på målet du skyter på og trekk ikke av med et sikte i stor bevegelse men konsentrer om og holde i ro . Tørrtren med klikk .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei hei, har vært et par turen på skytebanen siden jeg startet tråden.

 

Det som fungerer er å få en annen person til og lade magasinet med klikkpatroner og skarpt litt pø om pø, samt legge tankene litt til sides.

 

Men det har vært noen sure kommentarer fra "gamlekara" som setter rullingsen i halsen når de ser jeg tar ladegrep rett etter geværet har klikket. :mrgreen:

 

En annen ting som av en eller annen grunn har fungert er og trene mer med luftgevær isteden for salongen, måtte gudene vite hvorfor. :lol:

 

Takk for gode råd! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Luftgeværet er vel ei fjørrifle, ofte mer og annen type rekyl enn i 22lr.

 

Mitt problem er todelt, dels møting av rekyl, og dels "flinching" (blunking). Det siste er faktisk værst, og det krever ganske mange 100% fokuserte og gjennomførte skudd med 22lr for å ta det bort når det først har kommet tilbake.

 

Fokus på avtrekk hjelper mye på møting, da avtrekket blir så kontrollert at det bare "pluttselig" smeller.

 

Uansett er det mye bedre med 10-20 seriøst fokuserte skudd, enn 56-60 raske. Dette gjelder likemye 22lr som grovere saker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...