Jump to content

Dillon 1050


lizzy

Recommended Posts

1050 er bra greier det, men som Hassel seier, det er dyrt og meir tidkrevjande å byte kaliber. Garantien er dessutan begrensa til eitt år sidan det er for ei kommersiell presse å rekne. Skyt du fleire tusen skot i same kaliber pr. mnd, og gjerne nyttar tomhylser med tennhettekrymp, så kan 1050 vere noko for deg. Slik eg ser det er den største fordelen med 1050 over dei mindre pressene at ein set tennhetta på veg ned med handtaket, og ikkje på returen.

Link to comment
Share on other sites

Har en 550 (siden -88) en 650 (siden ca 2000) og en 1050 av i år. Har RCBS kulemater til 650en og tror faktisk jeg lader flere ferdige patroner i timen med den, enn 1050, som nok er litt dyrere å sette kulemater på (tror jeg, for RCBS materen er ikke ideel der)

 

Masse forskjellige kalibre og et par 1000 skudd av noen av de i året = 550

 

Noen kalibre og i hvertfall et, eller et par du lader mye av = 650

 

Større volum i et kaliber = 1050 (eller måtte bare ha)

 

Flere kalibre med stort volum? = flere 1050?

 

Lader fra tid til annen over 50 kalibre :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 650 til alle pistolkaliber, og 1050 til 223, fordi den tar niting i hettelommer. Ser ingen grunn til å kjøre 1050 på pistol, egentlig.

Joda, det er en litt bedre presse osv, men SÅ mye kjappere enn 650 er den ikke.

 

For min del ville det også vært HELT uaktuelt å drive å konvertere 1050, for mye stress, for ikke å snakke om at det koster like mye på konvertere 1050 som det koster for en komplett 650-presse.

 

Om man har kronene, og absolutt vil ha 1050 i stede for 650, sure... Men noen stooooor gevinst mener jeg ikke du får, utover det Humbo allerede har påpekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to Dillon 550'er og en 1050. 550 nr 1 har vært trofast og pålitelig for lading av stort sett rifle ammunisjon og var et stort fremskritt fra den gamle enstasjon RCBS Rock Chucker'n" - som forøvrig fremdeles er i drift for grøvere rifle ammunisjon (9,3-62) og (7x57R) som det ikke går så mye av. 550 nr 2 kom i hus i et fåfengt forsøk på å få poden til å hjelpe til å lade 9mm foran praktisk stevner og trening. Vi var oppe i 800 - 1000 skudd 9 mm i uka i perioder. Far ble lei av å sitte oppe halve natta for å lade de siste 400 før stevner og trening - så jeg gikk til anskaffelse av en 1050. Riktig instilt og med ferdig fylte tennhetterør lader jeg 800 - 1000 skudd på en time uten stress. 1050 er anskaffet for å lade 9mm og kun det. 550 er lette å skifte kailber og fine å lade rifle og pistol ammunisjon så de vil jeg beholde for det formålet (har 12 komplette rifle/pistol ladedier på "toolhead" og 5 krutt mål med forskjellige kruttsleider). Vurderer å anskaffe en 1050 for cal 38 etter at jeg har begynt å skyte PPC og volumet der begynner å bli stort. Har montert pressene på "strong mount" og skjærebrett i heltre (som jeg fester på ladebenken med to bolter i ferdige hull). 1050 med hylsemater tar faktisk mindre plass på ladebenken enn 550'en, men utfordring er holde laderommet på et rimelig ryddig nivå, vurder å montere noen hylleknekter for lagring av ladeapparate over hverandre.

1050 koster noen kroner men det er en relativt kortvarig svie i motsetning til å anskaffe noen en ikke er fornøyd med og som vil irritere over flere år (... nesten like dumt som å kjøpe for lite våpenskap), jeg har ikke erfaring med 650 men er meget postivt overrasket over hvor lite feillading jeg får med 1050 og kvaliteten på ammunisjonen - og er ikke i tvil i min anbefaling om å gå for en 1050 med en gang hvis du har behov for å lade i volumer rundt 400 - 500 skudd i uka.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel svært få presser som er helt uproblematiske, men noen er definitivt mer plunder med enn andre. Vedlikehold og rengjøreing (unngå kruttsøl, litt olje på beveglige deler...) så er ofte mye gjort. Det kan være forskjeller fra maskin til maskin, men jeg har inntrykk av at det ofte henger på operatøren. Riktig innstilling av dier og gode ladekomponeneter (rene hylser og mantlet/belagte kuler sparer deg for en del bry..)

 

Jeg har ladet omlag 10 000 skudd siden jeg fikk min 1050 i hus i våres uten ladefeil - dvs jeg oppdaget en hette som var kommet inn sideveis i siste ladebatch og 2 manglende hetter, men dette ble ladet mens jeg så på EM fotball samtidig - og kan skyldes uoppmerksomhet.

 

1050'en oser av kvalitet og du får antagelig det du betaler for. Kulemater har jeg ingen erfaring med, men der er det ikke likegyldig hva du velger - noen virker særdeles dårlig.

Link to comment
Share on other sites

1050 er vel ikke ei typisk presse for lading av rifle patroner. De fleste velger den for div pistol kalibre, men den lages da for rifle også, bare ikke så vanlig benyttet.

 

Ad problem, min og en kammerat på Kongsberg, fikk begge brudd i den taggete kammen på baksiden av presse. Den har med hette matinga. Pressa var nok ikke riktig justert fra fabrikken og da kammen hang seg opp og jeg trodde det bare var litt treghet og tok i litt mer, sa det klang :oops: Ikke noe mer 1050 lading før ny del ankom :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var vel ca en milimeter fra å gjøre samme mistak som C.Patron med min 1050 i starten, men klarte å besinne meg før jeg la all vekta på ladespaken.Tok en sjekk og fant ut at det var ting i ulage med tennhette mater. Dro litt i fjærer og tok vel bare en dråpe olje på glideflaten til tennhette armen så den gled lettere på plasse, var bare vel litt treg i utgangspunktet. Det har ikke vært noe problem med den siden. Men har hørt om andre som også sliter med tennhette armen / sleiden. Man skal også være obs på at kruttsøl kan komme inn i mekanismen og endre klaringer for hylsemater og andre ting som beveger seg (og det er et par av dem på en 1050). Så det anbefales å bruke litt tid på fjerning av kruttsøl hvis man har uhell med krutt i maskineriet.

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg tro er veldig avhengig av diameter på hylsetoppen - åpen 45 kontra smale 223 - og selvfølgelig hvor full hylsa er. Men alle selvindekserende ladeapparater er mer utfordrende enn manuelle når det gjelder fulle hylser. Jeg lader forøvrig mine 9mm til Open Major med nesten fulle hylser (8,2 grs 3N38) på en av 550'ene med mauell indeksering så slipper jeg problemet. Det går også an å lette litt på fjæra som holder styrekula under hylseplata for at den skal gå litt mykere i posisjon.

Link to comment
Share on other sites

Setter man senterskruen i hylseholderen/tallerkenen på 650 riktig så er ikke kruttsøl ved indeksering noe problem. Justerer min slik at det er litt friksjon under hylseholderplaten og då låser den mykt og pent i hver posisjon.

 

Hatt pressen i ti år nå og har ladet .32 ACP, 9mm og .40 S&W på den og null tull. Solide antall 9mm og enda mer .40 og er kjempefornøyd med den. Litt rengjøring og smøring i ny og ne er det enste som trengs. Venter på konvertering til å lade .223 nå og gleder meg til å prøve :)

 

En ting jeg vil berømme dillon for er kruttmålet, powder alarm er bortkastede penger og kruttmålet leverer stabile og nøyaktige doser :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva skjer? Nå har jeg skrytt hemningsløst av 1050 og så begynner den å krangle.. Det er bak ved tennhette isettermekanismen, det er en dings som skal gå i posisjon slik at handelen skal kunne gå i retur, den går ikke skikkelig i posisjon og går i inngrep på på returen slik at hendelen må ned en gang til før jeg får den opp. Har oljet og renset og er nær ved å åpne bruksanvisningen for å finne ut av det....

Link to comment
Share on other sites

Problemet løst, dog var jeg nær ved å åpne bruksanvisningen, men jeg så at det var en kule som tydeligvis går inn i en fordypning og holder igjen tannstaget som hindrer ladestrøket i å gå i retur før det er fullført. Det er antagelig samme kammen C.Patron røk på sin 1050. Kanskje noe 1050 eiere bør være klar over. Justeringsskruen sitter på venstre side bak staget fra kruttsleiden. En kvart omdreining innover løste problemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det var ikke den, men det er en tapp som ikke kommer helt opp igjen. Den blir stoppet av den dingsen som har en splint med fjær. Kan ikke se det er noe å stille på der :-(. Om jeg presser den saken med fjær på mot meg, så går det greit.. Fikk et tips om at det kan ligge en tennhette å sperre en under hylseplata og nå er jeg så desperat at jeg prøver det meste... Mekanikeren "min" er på julebord med jaktlaget. Dårlig tidspunkt å feste på syntes jeg

Link to comment
Share on other sites

fant feilen :-) staget som skal dra ut tennhette materen satt ikke i riktig spor, så nå er det full produksjon igjen. Brukes til .223 med nita hetter. Det er genialt. Kjører med to verktøyhoder. Prepping= Helpress, fjerne niting og fresing. Så etter de har vært i trommelen igjen skal alle stasjonene brukes igjen. Da er det utstøter (dobbeltsjekk av tennhette hullet) tennhette i, utvide litt i toppen for ikke å skrape opp kula etter fresingen, så krutt, kruttsjekk, sette kula og så krymp..

Link to comment
Share on other sites

Slik eg ser det er den største fordelene med 1050 over dei mindre pressene at ein set tennhetta på veg ned med handtaket, og ikkje på returen.

Det er en av de få fordelene med den. 650 setter tennhettene på returen, og en må ta godt og ofte litt mer enn det, på large riflehetter i litt trange hettelommer. Kjenner det i armen etter en kveld med slikt arbeid.

Vil ta i litt å si at tennhetteisettinginen med 650 uheldig konstruert, en får for liten utveksling når spaken er nesten oppe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vil vel tro at de som selger 1050 ikke har den på lager, men bestiller? Hjemmelading har da også tatt inn flere, men kun på bestilling.

For Dillon sine andre presser, er det greit med lagerhold, relativt billige konvertering sett å ha på lager for ombygging og hurtig levering.

Konvertering av 1050 er ganske dyr og arbeids krevende, så stiller meg undrende om noen i Norge, kan levere den nær omgående. Ha ei presse på lager i 9, eller 38 super f.eks er nok mulig og da blir det nok omgående :smile:

Link to comment
Share on other sites

Svært gunstig pris! Selv fikk jeg min i 38 spec for forhandler selvkost + mva og da var ikke prisen veldig langt fra den oppgitte :?:

Vel og merke har min forhandler høyeste rabatt fra Dillon, men det har sikkert Nordby også, så her blir det vel som når Elkjøp selger dyre ting på tilbud til 0 fortjeneste (får til innkjøps pris der også :) )og tidvis tap, men tjener på rekvisita.

Link to comment
Share on other sites

Har en super 1050 med Mr.Bulletfeeder og ponsness warren auto drive.Auto drive er mest for morro, den skulle ladet 1200 i timen men min går ca 1030 pga motoren er 60 Hz.En kan lade fortere manuelt hvis en vil.Bruker den mest til .223 men også 9mm.Er godt fornøyd med pressa.Men en kunne nok klart meg med mine 2 en (med small/en med large hetter)RL 550 er som jeg har hylsematere på,har modifisert "kammen" på hylsemateren så dem mater opp til 3006 (63mm).Men 1050en er en flott presse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...