Jump to content

Mine første kniver


storvilt

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt lyst til å begynne å lage kniver og i vinter tok jeg "spranget" og meldte meg på et kurs . Dette har jeg ikke angret på og jeg er nå ferdig med mine første 8 kniver , og det blir nok flere i fremtiden . Jeg kaller det skaperglede :smile: Jeg har valgt å legge knivene på en enkel side og dei som vil se finn dei her .

 

http://kniver.brunstadslekten.com/#home

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk flotte kniver! Hvis dette er dine første 8 må du være litt over gjennomsnittelig god med nevene :) Har en onkel som lager mye kniver og har gjort det i en mannsalder, har lenge tenkt på å lære dette, men aldri fått fingeren ut! Jeg håper på litt mer fritid etterhvert slik at jeg kanskje kan få lært det :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 weeks later...

Prøver meg på å legge inn bilder :smile:

 

normal_Enzo_02.JPG

Enzo Fulltange . Farget masurbjerk i skaft . Bøffelhorn i frontholk med innlegg av sølvtinn .

 

normal_Me02.JPG

M. Eklund blad . Stabilisert tre i skaft . Holker og innlegg i hvaltann og messingpins .

 

normal_MH.JPG

Fulltangeblad av M. Håkonsen . Skaft i stabilisert "buckeye" , corbyniter.

 

normal_Enzo_03a.JPG

Enzo Fulltange . Farget masurbjerk i skaft . Bøffelhorn i frontholk med innlegg av sølvtinn .

 

normal_Me01.JPG

M.Eklund blad , amerikansk valnøtt i skaft . Holker i hvaltann . innlegg i vulkanfiber og sølvtinn .

Link to comment
Share on other sites

I hovedsak kan man si at i front skal rygglinje på skaft være paralell med rygglinjen på bladet. Ikke i flukt med, det vil nesten alltid være en liten "terskel" mellom blad og skaft.

På ett gitt sted skal rygglinjen bøye nedover fra dette utgangspunkt. Ryggbuen skal ikke krysse og gå over denne linjen.

Det viktige er altså vinkelen nærmest bladet, at den er paralell med rygglinjen. Dette gjelder forøvrig også buklinjen. Men buklinjen på kniven din ser veldig bra ut synes jeg.

 

Du får snu og vende litt, og tenke på saken. Kniven er veldig fin som den er, men jeg tror at en forsiktig endring av rygglinjen hadde gjort den enda bedre.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Takker for det Haretex . Jeg også liker bladet godt . Lasergraveringen i bladet er det en lokal leverandør som gjør . Koster en hundrelapp å få gravert.

Skaftet er i valbjørk som jeg farget først gult , pusset for så å legge på sort og pusse . Derfor at det blir nyanser av grønt .

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra kniv, slire, og design :wink:

Hvis jeg skulle pirke på noe, ville jeg valgt en mer disket tekst på bladet. Noe mindre, med annen skrifttype.

Jeg synes også at du har brukt pregejernet litt for mye på slira. Hjortehodet, og kantborden hadde vært nok etter min smak. Stå på, jeg uttaler meg bare ut i fra egen smak :D

Dine kniver er uansett finere enn mine :wink:

Link to comment
Share on other sites

virkelig flott!

 

holder også på å pille på et enzoblad nå, blir spennende da jeg skal prøve meg på en eksklusiv en., minuset med alle knivtrådene nå ser jeg er at man må gå gjennom alle og sjekke at man ikke "rapper" design :mrgreen:

 

 

Hvis det er et Enzo fulltangeblad du holder på med så trenger du vel neppe tenke på å ikke rappe design. Her er jo formen/fasongen på kniven gitt i og med fulltange.

De eneste variasjonene her blir vel stort sett valg av materialer i sideplatene, men det kan jo varieres i det uendelige.

 

Morsomt å lage fulltanger innimellom, det blir liksom et annet konsept enn stikktangekniver.

Laget selv en Enzo Trapper denne uka, med rødt "kongleskaft"

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger :D Det blir vanskelig å lage kniv visst den ikke i en viss grad ligner en annen kniv en ser i en annen knivtråd . Enzobladet er et av dei bedre design på fulltange etter min smak , kunne kanskje vært et par millimeter dypere i buken . Knivene i stikktange jeg lager er ikke etter standard mål , jeg har selv store never å liker å ha noe å holde i . Derfor er dei fleste knivene i 20-21 mm bredde og passerer 30-31 mm i dybde . Får vel skjerpe meg litt der og lage etter tilnærmet standard :winke1: ...eller det beste er vel å lage etter kundens ønske .

Link to comment
Share on other sites

Likte godt den grønnfargen du fikk frem i kniven. Veldig fin.

Ville ikke bekymret meg stort over å lage en kniv som likner på andres. Så sant en ikke sitter og prøver å lage kopier, så vil en ikke komme unna det at mesteparten har blitt gjort før, til en viss grad som det blir sagt her.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Jo det er sikkert mulig å slipe til en annen fasong på Enzo-bladet.

Selv liker jeg fasongen veldig godt og ser ingen grunn til å endre på den.

Er man ikke fornøyd med den fasongen det har så er det kanskje bedre å kjøpe et annet blad.

Finnes jo et utall av forskjellige fulltangeblader på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Joda, massevis av muligheter for å kjøpe det man vil ha, uten endringer.

Meningen her var at man kan endre småting som størrelsen på skaft og endring av vinkler/avslutning/drop-point/spear-point.

Man bør være kritisk til småting og være oppmerksom på at man kan være i stand til å kunne endre dette.

Dette blir en del av læringskurven videre og man kan slippe unna med noen kroner ved å slippe å kjøpe ett vesentlig dyrere blad for å tilfredsstille sine krav til fasong/form.

 

Man lever så lenge man lærer! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

takktakk ....jeg er for nybegynner å regne....får prøve å legge lista på utførelse et hakk opp hele tiden....man lærer litt for hver kniv en lager.... og sånn skal det vel vere :) Emnet av valbjørk så nokså " dødt" ut før jeg begynte innfarging , men det kom frem fint mønster til slutt :) . Nei Haretex ...ditta skaftet vil nok ikke løsne , dei siste messingnaglene er nok mest til pynt....

Link to comment
Share on other sites

Da var den klar med slire , i fullgarvet lær . Er i grunn sånn noenlunde fornøyd siden det er andre slira i fullgarvet lær.

 

normal_nr17a.jpg

 

normal_nr17b.jpg

 

 

Flotte kniver og slirer Storvilt! Fikk lyst til å prøve meg på denne type slire. Hvordan går du frem med tanke på å lage mal og Hvordan fester du hempa?

Link to comment
Share on other sites

Takker for det LimpMidget . Jeg laget mal på vanlig måte....mer overmål på knivbladet da jeg der limer inn en 8mm bred lærremse , laget litt innsving på øverste delen . Læret er nokså mykt og det er lett å legge rundt kniven for å se om den passer . Det er veldig fint lær å prege i , fukter bare overlæret . På neddelen av slira (knivbladet) limer jeg inn ei 8 mm bred remse for å beskytte sømen . Merker for søm , syler og borer med en 1,5 mm bor for sømmen (dremel) . Opphengslæret gjør jeg på 2 måter , alt etter hva bruker vil ha . Noen av slirene er opphengslær sydd fra øverkant slire til ca. 10 mm fra der knivbladet starter . Noen slirer er festet 25 mm fra øverkant slire , syr på en lærremse med rektangulær ring i, en kan da lage opphengslæret i etterkant . Det går også an å skjære opphenget i samme lærbiten som slira og sy det på i nedkant . Jeg kan ta bilder senere ( i morgen)fra baksiden av slirene....lettere å se enn forklare . Ver oppmerksom at det er lite krymp på fullgarvet lær . Jeg har idag gjort unna slirearbeidet (3 slirer) som jeg egentlig hadde planlagt å ha til påskearbeid . Er vel ikke annet å gjør enn å ta seg en tur i "snekkerboden" å lage nye kniver .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...