Jump to content

Mine første kniver


storvilt

Recommended Posts

Utrolig flotte kniver! Enig med at teksten er litt stram i forhold til den flotte formen på kniv og slire. Kanskje en annen font kunne vært no'? Kanskje jeg skulle lasergravere på siden av revolverløpet mitt, funker det på rustfritt?

 

Jeg er utrolig imponert av alle de flotte knivene du har lagd! Må si jeg blir inspirert av deg, tror kanskje jeg må prøve meg på dette håndverket! Må bare lage et pistolgrep til først!

 

Hvor finner man sånne flotte materialer som dette? Jeg har noen planker med nordnorsk bjørk men ikke noe annet. Er det noen butikker på Østlandet som fører litt mere eksotiske treslag?

 

Sent from my HTC using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tenkt meg litt mer bue på ryggen, som begynner litt lenger fram. Jeg synes den blir litt vel rett i framre del.

Men det er smak og behag

Det kan også se ut som om den er ørlite "uppnosig", altså at rygglinje i skaft ikke er helt parallelt med rygglinje i blad. Men dette kan gjerne være bildet som lyver litt.

 

Ellers; Svært vakkert treverk og nydelig håndverk.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger :smile: Du har helt rett Dagl.....litt for rett i ryggen (bildet lyver litt) men når jeg limer blad i skaftet uten å kontrollere med knivmalen i tillegg til å ha et skaftemne som ikke ga rom for store justeringer....måtte det bli et kompromiss . Man lærer av sånt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mye bedre form enn forrige!

Veldig pent håndverk, og en fin kniv.

 

Om en skal pirke på noe, så synes jeg vinkelen på hvaltann bitene kunne vært litt annerledes, og kanskje til og med andre vegen. Men det er smak og behag.

 

Gratulerer med nok en fin kniv!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takker for det Dagl :smile: Må si jeg studerte mye på hvordan jeg skulle ha midtstykka....vurderte lenge også å ha dei rett ....valgte tilslutt denne løsning . M . Eklund sine knivblad liker jeg også godt , vanskelig å få tak i for tiden , jeg har hørt rykte om at han har skadet en hånd ?? får håpe han kommer tilbake som smed :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Fått fart på produksjonen ser jeg.

Du tryller fram den ene fine kniven etter den andre..

 

Mye verksted og lite snakk, helt etter min smak. :wink:

 

Du har hørt riktig, Eklund har fått en skade, så nå minker det stadig på bladlageret mitt her :(

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger :) ja...er av og til en tur i snekkerboden....emner på en ny kniv nå....med mammutjekselbit bak frontholk som er i bøffelhorn (som vanlig) . Skar biten av mammut med skjærfil....boringen gikk bra....men du verden hvor rett du hadde Haretex angående slipingen....tror der går 2-3 bånd :D

Synd med M . Eklund...får håpe han kommer tilbake til smia .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ble det et par kniver til .

normal_nr26b.jpg

Knivblad av J. Nordell , skaft i stabilisert Box elder burl , holker i bøffelhorn , midtstykke av mammuttann og innlegg av messing og vulkanfiber.

 

normal_nr27a.jpg

 

Knivblad av Enzo Taiga 115mm D2 stål , convexslipt egg . Skaft i stabilisert Box elder burl , holker i messing , midtstykke av mammuttann .

Slirer kommer senere :smile:

Link to comment
Share on other sites

takker for ros :D ...var litt spent på om det ble for lite kontrast mellom treverk og mammutbiten....må korrigere meg litt....det er jeksel . Det er første gangen jeg jobber med mammut og det var ganske hardt å jobbe med , krevde et par nye bånd på sliperen visst ikke var det lett å få varmgang .

Link to comment
Share on other sites

Fine kniver!

Litt usikker på hvem jeg liker best, fine begge to. Tror jeg får får den nedre siden den ikke har bøffelhorn. Jeg er ikke så glad i det, spesielt i frontholker pga sprekkfaren.

Box-elder er et trivelig tre og jobbe med da.

Hva er den biten foran tanna på den nedre?

Link to comment
Share on other sites

takker for det :D ... biten foran mammuttanna er stab. Maple burl (farget sort)...en bite som var til overs fra et annet knivprosjekt . Vurderer å beholde den siste selv....jeg er litt spent på bladet som er i D2 stål og convexslipt. Jeg er enig i at bøffelhorn kan vere en skuffelse å jobbe med , jeg har oppdaget sprekker i flere sylindere jeg har kjøpt og noen er sprø , synd å måtte kassere .

Link to comment
Share on other sites

Veldig fine kniver, begge to!

Fine materialer som harmonerer godt, og veldig bra håndverk og finish.

 

Min favoritt er den øvre, synes linjene harmonerer best på den.

Den nedre har etter min smak en litt høy rygg-kurve, noe som gjør at jeg får ett litt "uppnosigt" inntrykk.

 

Angående bøffelhorn, så bruker ikke jeg heller det lenger. Har erfaring med at det ganske "levende", og kan vri seg som følge av fuktighet / tørke etc. Noe som igjen kan gi sprekker i overgang til annet materiale. Bruker det en sjelden gang som innlegg eller lignende. Synes også at det ofte kan være sprekker i det, og ved scrim blir det ofte "tråder" som løsner.

Men når det er pusset og polert, så er det veldig vakkert!

 

Veldig bra totalt sett!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Den nedre har etter min smak en litt høy rygg-kurve, noe som gjør at jeg får ett litt "uppnosigt" inntrykk.

 

Jeg er enig med deg Dagl at den kunne vært tatt ned noe på rygglinjen, men jeg synes ikke at den er "uppnosig"

Vet ikke om du sammenligner med bildet over? Den har en annen fasong på bladet med en ganske kraftig drop.

Link to comment
Share on other sites

Den nedre har etter min smak en litt høy rygg-kurve, noe som gjør at jeg får ett litt "uppnosigt" inntrykk.

 

Jeg er enig med deg Dagl at den kunne vært tatt ned noe på rygglinjen, men jeg synes ikke at den er "uppnosig"

Vet ikke om du sammenligner med bildet over? Den har en annen fasong på bladet med en ganske kraftig drop.

 

Jeg får ett inntrykk av den nedre kniven, til å være en aning "uppnosig".

Det byggger jeg på at framre del av rygglinjen på skafet ikke er paralell med bakre del av rygglinje på blad. Fullfører man linjen på skaftets rygg, så vil det krysse linjen til bladets rygg. Det gjør den såvidt på den øvre også, men nettopp droppoint gjør at inntrykket ikke blir det samme.

Hadde rygg-linjen vært noe lavere, ergo en annen vinkel på framre del av rygglinjen, ville det blitt harmoni.

 

Men igjen, dette er kun min mening.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

takktakk Haretex :smile: Et bilde tatt fra uheldig vinkel kan gi feil inntrykk derfor valgte jeg å ta bildet rett ovenfra med kniven liggende på mm papir . Rygglinjen kunne nok vært tatt ned en mm ( den er 3mm over bladet) Kanskje tar jeg 1- 1,5 mm....det er ikke for sent :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Siste bilde ga ett mer korrekt inntrykk.

Men den linja som er tegnet på arket, flukter ikke med rygglinjen. Om man tegnet en linje som flukter med de fremste 2cm av rygglinjen, ville den krysset ryggen av bladet. Ergo gir det meg ett litt uppnosigt inntrykk. Dog må jeg påpeke, som jeg vel har gjort før også, at det absolutt ikke er mye.

 

Jeg tror egentlig ikke vi er så uenige. Tar man av rygglinjen såpass som nevnt, så blir kniven etter mitt skjønn veldig bra.

 

Uansett er kniven meget fin. Diskusjonene går på detaljer..

Og det er ikke meningen å rakke ned på en fin kniv, bare så det er sagt!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...