Jump to content

Sauer STR 7,62 = 308w ??


Skarvekongen

Recommended Posts

Funderer på å skaffe Sauer STR og har kuler, hylser og erfaring med 308 og vil helst ha dette kaliberet fremfor 6,5x55. Blir aldri helt klok på forskjellen mellom 7,62x51 og 308win. Ifølge det jeg har forstått er utvendige mål nærmest identiske, men tykkere messing i 7,62 hylsene gjør at disse lades med mindre krutt enn 308.

 

Kan man ved lading til Sauer STR i 7,62 bruke hylser, ladedata, dier osv fra 308 win?

Link to comment
Share on other sites

Den største forskjellen er vel at det meste ( men ikke alt ) av militær 7,62X51 ammo har Berdanhetter mens langt det meste av 308W bruker Boxerhetter. For øvrig kan man bruke ladninger for 308W og 7,62X51 greit om hverandre. Det er litt mer plundrete å lade hylser med Berdanhetter, men det er ikke noe stort problem, hvis man har det nødvendige verktøyet.

Link to comment
Share on other sites

200 str løp (iallefall sauer sine orginale) er ikke i kal 308win men i kal 7,62X51 NATO(om det nå har noe å si da....).

Jeg har hatt en stabel med slike løp og har brukt både patroner som har vært 7,62X51 NATO og 308win uten noen uventede problemer...

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er greit at 7,62x51 og 308 går om hverandre i respektive kammer. Usikkerheten min består mer i hvorvidt låskassa på STR liker den økte kruttmengden 308 har i forhold til 7,62x51.

 

Nå har jeg ikke trykkdata for hånden, men slik det er vil all fabrikkammo holde seg innenfor det makstrykket 7,62X51 respektive 308W er spesifisert med. Ladedata i seriøse kilder vil likeså holde seg innenfor dette trykket. De aller fleste ladebøker jeg har sett kjører 308W og 7,62X51 i samme kapittel som ett og samme kaliber men med to ulike navn. Dette sier meg at makstrykk spesifisert for 7,62X51 og 308W er ganske så identisk. Det er derfor "for all practical purposes" ett og samme kaliber!

 

Vi vet jo hvor glade amerikanere er i å saksøke hverandre for "ørten zillioner dollar" for de mest vanvittige ting. Hadde vært den miste ting som sa at det kunne medføre problemer å bruke 308W og 7,62X51 ganske så vilkårlig omhverandre ville vi ha hørt om en slik sak og ALLE produsenter av ammo som kan tenkes å levere til USA ville ha merket pakkene sine med advarsler. når så du sist en advarsel på en Remington eller Winchester pakke som spesifiserte at 308W ikke måtte brukes i våpen kamret for 7,62X51 ???

Link to comment
Share on other sites

7,62 nato er litt bredere over skuldrene enn 308, og messingen er litt tykkere noen steder. Derfor kleber Nato ofte i sivile kammer. Kuleskråning kan også være litt ulik, men den er også ulik mellom produsenter av 308 våpen. Lademessig er de identiske, du skal ikke starte med maks ladning på noen kalibre, og er du under maks så har du sikkerhetsmargin i massevis.

Link to comment
Share on other sites

200 str løp (iallefall sauer sine orginale) er ikke i kal 308win men i kal 7,62X51 NATO(om det nå har noe å si da....).

 

Jepp, DFS selger Sauer STR i 7,62x51 (Ikke 308)

Kanskje fordi det var god tilgang på Nato-ammo da STR ble introdusert for 20 år siden.

 

Siden jeg kan bruke samme 308 hylser og dier jeg allerede har, er det bare å få bestilt en links STR fra DFS. Hvis det ikke dukker opp en brukt da...

Link to comment
Share on other sites

200 str løp (iallefall sauer sine orginale) er ikke i kal 308win men i kal 7,62X51 NATO(om det nå har noe å si da....).

 

Jepp, DFS selger Sauer STR i 7,62x51 (Ikke 308)

Kanskje fordi det var god tilgang på Nato-ammo da STR ble introdusert for 20 år siden.

 

Det har ene og alene sammenheng med at DFS faktisk KUN skyter med militære kaliber! Nå er kanskje ikke .22LR så militær, men også forsvaret bruker den til trening.

 

De eneste kaliber som er godkjent til bruk i DFS bortsett fra "salong" er 6,5X55, 7,62X63 og 7,62X51 og nå den nye 5,56X45. Alle disse er militærkaliber. Med unntak av Sauer 200STR er de eneste våpen godkjent for bruk i DFS gamle militærvåpen og nyere militærvåpen, som forsvaret bruker eller har brukt tidligere. Denne organisasjonen er for å si det rett ut en opplæringsanstalt for fremtidige soldater. Og det som bedrives må vel kalles "Borgervæpning", hvilket også var organisasjonens formål da den ble startet.

Link to comment
Share on other sites

Funderer på å skaffe Sauer STR og har kuler, hylser og erfaring med 308 og vil helst ha dette kaliberet fremfor 6,5x55. Blir aldri helt klok på forskjellen mellom 7,62x51 og 308win. Ifølge det jeg har forstått er utvendige mål nærmest identiske, men tykkere messing i 7,62 hylsene gjør at disse lades med mindre krutt enn 308.

 

Kan man ved lading til Sauer STR i 7,62 bruke hylser, ladedata, dier osv fra 308 win?

Iflg ladeboka til Norma så er 308W og 7,62 Nato like i mål men Nato ammoen har større toleranser enn 308W noe som høres veldig logisk ut siden dette er ammo som kan produseres i alle Nato land og skal kunne brukes om hverandre.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...