Jump to content

Kulevalg til rådyr/hjort i 30-06


Dahlen

Recommended Posts

Hei!

Jeg er helt fersk i ladeverdenen og lurer på hvilke kule som kan egne seg til rådyr/hjortejakt?

Jeg er ute etter en kule som legger igjen mest mulig energi i dyret og dermed ikke har høy fart etter gjennomskyting samtidig som den gir pene slakt og høy restvekt(ikke interessant med kuler med "granateffekt").

Kaliberet er som sagt 30-06 og børsa er tikka t3 lite.

Jeg vil også gjerne vite om kuler som evnt er gode til bare en av vilttypene.

 

På forhånd Takk :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å få alt samtidig, men f.eks. Nosler Accubond 180gr. vil være et godt valg. Den vil mest sannsynlig gi god presisjon hvis alt annet stemmer-våpen, og øvrig lademetode. Anbefaler loddede fordi de holder bedre sammen enn uloddede blykuler/mindre dramatisk ekspansjon, og plenty penetrasjon til hjort. Det som virker på hjort virker garantert på rådyr. Eller fabr. ammo med loddede blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 180gr A-frame på elg og rådyr i et par år nå og må si meg veldig fornøyd med den kula. Vil du minste sjansen for gjennomskyting bør du kanskje satse på 200gr?

200gr Lapua Mega i moderat hastighet ville kanskje vært tingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 180gr A-frame på elg og rådyr i et par år nå og må si meg veldig fornøyd med den kula. Vil du minste sjansen for gjennomskyting bør du kanskje satse på 200gr?

200gr Lapua Mega i moderat hastighet ville kanskje vært tingen.

 

 

Det er omvendt. Tyngre kule/lavere fart gir bedre penetrasjon. Uansett hva du velger i 30-06 vil det plystre gjennom et rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg er ute etter en kule som legger igjen mest mulig energi i dyret og dermed ikke har høy fart etter gjennomskyting samtidig som den gir pene slakt og høy restvekt(ikke interessant med kuler med "granateffekt").

På forhånd Takk :)

 

Drit i disse energigreiene, det er "hullet" som dreper, med andre ord rask utblødning og kule som går gjennom skaper mere skade i vitalt vev og ergo raskere død.

Dette gjelder generellt for alt storvilt.

I tillegg får du gode blodspor med gjennomskyting, og rådyr har en tendens til rase ut et stykke med lungeskudd.

 

Woodleigh eller A-Frame i 165 eller 180 grs ville vært mitt valg, på grunn av at dette er kuler jeg kjenner og har brukt mye.

A-Frame er kanskje unødvendig hard for rådyr, men skal en jakte flere typer vilt med samme kule bør en ta utgangspunkt i det største og tøffeste viltet.

Link to comment
Share on other sites

Rådyr er små dyr, men hjorten er ikke akkurat noen kjempe den heller. De fleste gode kuler holder i 30-06. Jeg har gode erfaringer med Accubond i ulike kalibre, Og jeg synes A-frame er unødvendig hard dersom det ikke skal skytes elg eller store dyr.

 

Det er selvfølgelig ønskelig med hurtig og effektiv avliving og minimale kjøttskader. Men det er egentlig to motsettninger: Effektiv avlivning = vevsskade. De fleste gangene ser slaktet greit ut, innimellom ser det helt j....g grisete ut åkke som. Kuleplassering er viktigere enn kuletypen i så måte. Inn og ut rett bak bogen = fine slakt. Skudd i bogknuta = dyret går ned men bogen ser ut som kjøttfarse...

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye bra info! :) 180 gr Oryx er forsåvidt den eneste kula jeg har førstehåndserfaring med. Har sett en del hjort skutt med denne og det har alltid blitt fine slakt.

AccuBond virket som et interessant alternativ, vil denne ha god ekspansjon selv om den er loddet?

A-frame er også en av kulene jeg klarte å lete frem selv. Hva mener dere med at den er hard? Betyr det at den ekspanderer lite/tregt og dermed er mer egnet for gjennomskyting?

Barnes kulene virket jo også som et greit valg hvis de holder det de lover med tanke på tidlig ekspansjon. Ser også at de kommer i varianter helt ned i 110 gr! Dette må da være fordelaktig til rådyr?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt alle disse kulene, og til hjort og rådyr med 30-06 er ingen av dem feil. Men, finn deg en kule som går godt og bruk den samme kula på rådyr og hjort. Det er bare tull å bruke egne "rådyrladninger". 30-06 er en godt ballansert patron, og du tjener ingenting på å jazze opp lette kuler i høy hastighet for rådyra. På kort hold lager du deg en kjøttmoser, på lange hold flyter tunge (les lange) kuler bedre.

 

A-frame heter det fordi de har en indre ramme, en A. Det er en skillevegg som absolutt hindrer det blyet som er bak skilleveggen fra å separere. Den bakre delen dunker altså igjennom uansett. Akkurat likt Nosler Partition altså. Forskjellen på A-frame og Partition er at i den fremre delen av A-frame er blyet lodda til mantelen. Dette er geniale kuler dersom man skal skyte store og tunge ting... til rådyr og hjort er det unødvendig som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt alle disse kulene, og til hjort og rådyr med 30-06 er ingen av dem feil. Men, finn deg en kule som går godt og bruk den samme kula på rådyr og hjort. Det er bare tull å bruke egne "rådyrladninger". 30-06 er en godt ballansert patron, og du tjener ingenting på å jazze opp lette kuler i høy hastighet for rådyra. På kort hold lager du deg en kjøttmoser, på lange hold flyter tunge (les lange) kuler bedre.

 

A-frame heter det fordi de har en indre ramme, en A. Det er en skillevegg som absolutt hindrer det blyet som er bak skilleveggen fra å separere. Den bakre delen dunker altså igjennom uansett. Akkurat likt Nosler Partition altså. Forskjellen på A-frame og Partition er at i den fremre delen av A-frame er blyet lodda til mantelen. Dette er geniale kuler dersom man skal skyte store og tunge ting... til rådyr og hjort er det unødvendig som sagt.

 

Mente ikke at jeg skulle bruke lette kuler for å få høy hastighet, heller for å minske kjøttskade. Vil ikke også en lettere kule rekke å ekspandere mer i et rådyr enn en tung, forutsatt ellers lik kule?

Jeg har brukt Partition og den er effektiv etter min erfaring, A-frame høres ut som et genialt alternativ til denne på mere hardskutt matvilt!

 

Jeg har også tittet litt på Barnes TTSX, noen som har erfaring med denne?

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt er Swiften unødig hard til ditt bruk(selv kan jeg ikke fordra den)Til både Rådyr og Hjort ville jeg valgt en kule som ekspanderer lett,og samtidig holder rimelig bra sammen,og 180gr er vel den ideelle vekta til allround bruk i 3006!Vurder Speer Deep Curl(Fusion)Billig og bra!Lapua Mega,Oryx,Accubond.Deep Curl ville jeg selv valgt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva med Hornady Interbond i 150 grs?

 

Superpresis kule med god BC og loddet blykjærne. Får svært stor eksp diameter, og ekspander i lave hastigheter.

 

Jeg ville ladet denne til rundt 800 m/s til rådyr og hjort.

Også en fin kule,men til mer allround bruk ville jeg valgt 165 eller 180gr

Link to comment
Share on other sites

Hva med Hornady Interbond i 150 grs?

 

Superpresis kule med god BC og loddet blykjærne. Får svært stor eksp diameter, og ekspander i lave hastigheter.

 

Jeg ville ladet denne til rundt 800 m/s til rådyr og hjort.

Også en fin kule,men til mer allround bruk ville jeg valgt 165 eller 180gr

 

Bruker den i 180 grs på elgen, og er veldig fornøyd med kula. :wink:

 

Men trådstarter etterspør ei kule som har minst mulig hastighet etter å ha gått igjennom dyret, og da må 150 grs IB være helt optimal. En passe dose N-140 krutt vil gjøre jobben på en god måte.

 

150 grs ttsx er utvilsomt ei svært god kule, men denne vil utvilsomt ha igjen MYE energi etter å ha passert rådyrkroppen.

Disse kulene plystrer rett gjennom store elgokser på rene sideskudd, selv ladd med moderate hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Det er farten på kula som øydeleggjer kjøtet. difor er tunge saktegående kuler å foretrekke. rådyr er uansett lettskutte vilt, og tunge kuler (180 grs) ekspanderar meir enn nok.

 

Jeg er helt enig! Det er farten som blodslår og ødelegger, i tillegg til mange andre faktorer så klart.

Men man tenger vel ikke ei tung kule for å få ned hastigheten? :wink: Mannen lader jo sjøl..

 

Ei tung kule = ei lang kule med høy tverrsnittsbelastning= stor dybdevirkning = ikke det trådstarter spør etter :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er farten på kula som øydeleggjer kjøtet. difor er tunge saktegående kuler å foretrekke. rådyr er uansett lettskutte vilt, og tunge kuler (180 grs) ekspanderar meir enn nok.

 

Jeg er helt enig! Det er farten som blodslår og ødelegger, i tillegg til mange andre faktorer så klart.

Men man tenger vel ikke ei tung kule for å få ned hastigheten? :wink: Mannen lader jo sjøl..

 

Ei tung kule = ei lang kule med høy tverrsnittsbelastning= stor dybdevirkning = ikke det trådstarter spør etter :wink::mrgreen:

 

For å unngå fenomenet SEE skal ein vere forsiktig med for små ladningar og lågt trykk. 30-06 vil vel gi gjennomskyting på rådyr åkke som.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i konstant sorgmodus fordi mange norske jegere ennå ikke har oppdaget de fantastiske kulene fra Woodleigh :trist:

Tradisjonell cup and core med loddet blykjerne, ekspanderer bra, men holder sammen med stor restvekt.

God presisjon og fås både i RN og PP i de mest utrolige kaliber.

 

Min klare favoritt i de tre kalibrene jeg bruker til storvilt pr i dag.

150 grs PP i 308 Win, 250 grs RN i 35 Whelen, og 300 grs PP i 375 Ruger.

Link to comment
Share on other sites

schultz_30-06

 

Helt klart, gjennomskyting uansett på rådyr, det er ikke til å unngå. Men forsøker å anbefale det som kommer nærmest trådstarters ønske.

 

Nei, det er ingen fare for undertrykk ved å bruke 150 grs kuler i 3006, hvis du bruker riktig krutt vel og merke. At man på død og liv må ha hylsefylling (mange som mener det) mener jeg bare er tull.

 

For å sette ting helt på spissen lader jeg 150 grs kuler med 7 grs N-340 krutt for å oppnå subhastihet. Presisjonen er rundt 12 mm på 70 m.

 

Sjøl bruker jeg forøvrig helt ned i 110 grs v-max på rev, til 240 grs woodleigh til elg i samme børse i 3006.

0 trykkproblemer, hverken den ene eller andre veien. :wink:

Link to comment
Share on other sites

150 grs ttsx er utvilsomt ei svært god kule, men denne vil utvilsomt ha igjen MYE energi etter å ha passert rådyrkroppen.

Disse kulene plystrer rett gjennom store elgokser på rene sideskudd, selv ladd med moderate hastigheter.

 

Jeg er fullt klar over dette, det var det kravet som ble firt på når jeg valgte. Jeg fant ut at det meste vil jo gå tvers i gjennom et rådyr uansett :wink:

Kommer nå til å prøve ut Barnes kula, liker jeg den ikke bytter jeg.. Det er lenge til jakta!

Link to comment
Share on other sites

men dersom de plystrer gjennom rådyret, vil ikke da meste parten av energien bli med kula ut og ikke legges igjen i dyret, altså mindre energi som vil skade kjøttet?

 

eller er jeg helt i tåka? (har ikke fått i meg første kaffekoppen enda :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder sårkanal og flukstrekkning vil nok en 150 IB eller 150 grs woodleigh være hakket mer effektiv.

 

Men det skal sies at Barnes (og andre homogene) kuler er geniale i konstruksjon og virkemåte.

 

De ekspanderer hurtig, får en flat front som gir store isokinetiske trykkbølger, samt at ekspansjonsflikene er skarpe slik at de penetrerer dypere, samtidig som kulene beholder 100 av orginal vekt, så sant man ikke tyner hastiheten opp mot 1000 sekundmeter.

 

Selv er jeg stor fan av Barns sine kuler, og da spesielt den gamle TSX. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

men dersom de plystrer gjennom rådyret, vil ikke da meste parten av energien bli med kula ut og ikke legges igjen i dyret, altså mindre energi som vil skade kjøttet?

 

eller er jeg helt i tåka? (har ikke fått i meg første kaffekoppen enda :lol: )

 

Joda! De peneste rådyrslaktene jeg har hatt fikk jeg da jeg jaktet med en bøylerepeter i 44 magnum. tung kule i lav hastighet = dunker rett igjennom. Man kan spise inn til sårkanalen. Kulebane som en haubits riktignok...

 

Du klarer ikke å finne en god kule i 30-06 som ikke går igjennom et lite rådyr. Heldigvis. Det ville blitt totalt splætt! 30-06 har mer enn nok energi til å felle en elgokse på fem hundre kilos vekt, og et lite rådyr på 20 kilo yter knapt nok motstand. Det meste av energien ligger igjen i lyngen på andre siden av rådyret. Det gjør jo ikke noe, så lenge man tenker på baktstoppen.

 

For øvrig, kula skal kun lage en god sårkanal i lungene. Det er ikke mer magi i det enn dette. om den heter interbond, accubond eller wtf spiller egentlig mindre rolle.

Link to comment
Share on other sites

men dersom de plystrer gjennom rådyret, vil ikke da meste parten av energien bli med kula ut og ikke legges igjen i dyret, altså mindre energi som vil skade kjøttet?

 

eller er jeg helt i tåka? (har ikke fått i meg første kaffekoppen enda :lol: )

 

Ja, etter min menig er du i tåka.

Det finns mange teorier når det gjelder effekten av hydrostatisk sjokkvirkning i vilt skapt av prosjektiler.

Fysikerne og matematikerne her på kammeret kan sikkert fortelle en masse om dette ved hjelp av formler.

Men til syvende og sist er det trykkfall forårsaket av perforering av vitale organer (hjerte/lunger) som dreper dyret.

(unntaket er treff i sentralnervesystemet og hjernen)

 

Høy hastighet og fragmenterende kuler lager mer blodslått vev og gørr enn tyngre kuler som holder på vekta.

Videre er jeg stor tilhenger av gjennomskyting, og det er jo vanligvis problemfritt når det gjelder hjort og rådyr.

Energien ofrer jeg ikke en tanke i jaktsammenheng, det er hullet som dreper!

Link to comment
Share on other sites

til hjort/elgjakta i år stiller jeg med 3 typer ammo:

.30-06 180 grs nosler Accubond

.300 win mag 200 grs Nosler Accubond

.308 win Barnes TTSX 150 grs

 

.300 win magen og .308 win har helt lik hastighet, så blir spennende å se om jeg får til å prøve begge til høsten, slik at jeg får ett sammenlignings grunnlag. begge kulene går ca 865 m/s

Link to comment
Share on other sites

[

For øvrig, kula skal kun lage en god sårkanal i lungene. Det er ikke mer magi i det enn dette. om den heter interbond, accubond eller wtf spiller egentlig mindre rolle.

 

Kunne ikke vært mer enig! Det er størelsen på hullet gjennom lunger og arterier som bestemmer hvor fort blodtrykket til hjernen dropper.

Men er ikke heeeeelt enig i at det ikke spiller noen rolle om det er accu, eller IB som lager hullet, nettop fordi størrelsen på hullet er forskjellig grunnet kulenes kunstruksjon.

IB har en ekspasjonsring innbygd i mantelen, noe som sikkrer at kula RASKT oppnår en stor diameter med tilnærmet helt flat front. ( Bildet i topicen min er en 180 grs IB)

Accu oppnår den mer tradisjonelle soppformen, og får en betydelig mindre ekspandert diameter samt at fronten på ekspandert kule er mye rundere. Derfor betydelig større dybdevirkning på Accu enn IB, selv om IB har bedre lodding og høyere restvekt.

Hva man foretrekker blir smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

joda, jeg har plukket slike flate kuler selv av vilt. Den gamle Scirocco ble flat som et kronestykke. Og det er klart at det er forskjell på kuler. Men, kulefabrikantene lager noen relativt ville forklaringer på hvordan akkurat deres kule virker... secondary explosive effect osv. Jeg husker at da jeg var fesrsk som jeger så slukte jeg den slags rått. Jeg slukte rått all teorien rundt magiske kalibre også... jeg var overbevist om at 300 wsm var mye "bedre" enn 300 wm for eksempel... :oops:

 

Kula skal lage passe stort hull i lungene, eventuelt hjertet og tilhørende arterier. Punktum. Det spiller ingen rolle hvor mye energi kula legger igjen. Spiller ingen rolle hvordan den ser ut etter skuddet, så lenge lungene er perforert og dyret dør. Og, treffer du bogknuten på en stor elg eller villsvin så blir kula rimelig flat og deformert åkke som. Vi lever i en tid der det finnes myriader av gode kuler, og jeg mener at det spiller liten trille hvilken kule man velger. En god (gjerne bonda) kule i rett hastighet plassert på rett sted = jobben blir gjort.

Link to comment
Share on other sites

Her er vi nok litt uenige.

 

Jeg har gjort meg opp mine erfaringer angående kuler og skuddvirkninger via egne erfaringer gjennom mange år med jakt som livstil.

Min klare erfaring er hullene i lungene blir større ved å bruke kuler som får en stort og flatt frontareal. Men dette går ut over dybdevirkningen.

Men jeg har også erfart mer blodsøl i hinner på inngangs siden ved bruk av IB enn andre loddete kuletyper, da spesielt på stor elg.

Derfor mener jeg at feks IB er bedre egnet, og nær optimal på det mindre hjorteviltet.

 

Nå har jeg i 3 år brukt 240 grs woodleigh som jeg lirker ut i snaue 700 sekundmeter på elgen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i konstant sorgmodus fordi mange norske jegere ennå ikke har oppdaget de fantastiske kulene fra Woodleigh :trist:

Tradisjonell cup and core med loddet blykjerne, ekspanderer bra, men holder sammen med stor restvekt.

God presisjon og fås både i RN og PP i de mest utrolige kaliber.

 

Min klare favoritt i de tre kalibrene jeg bruker til storvilt pr i dag.

150 grs PP i 308 Win, 250 grs RN i 35 Whelen, og 300 grs PP i 375 Ruger.

 

Jeg er enig. 165 grs. PP i .308w er super til både hjort og rådyr. Forlater løpet med fart på 800-820 m/s, alt etter som hvilken rifle jeg bruker.

Kan legge ved et bilde av ei jeg fant igjen i en stor bukk. Stoppa i den massive nakken.

DSCn02154.jpg

DSCn02156.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikke ulik den eneste jeg har funnet igjen Mork etter å ha skutt + 30 dyr med Woodleigh i forskjellige kaliber.

Denne er en 250 grs 338 winmag fra Sør Afrika som satt i levra på en waterbuck etter å ha entret midt i brystet.

Restvekt 235 grs.

Alt annet av rådyr, hjort og elg har de plystret gjennom.

Stor sårkanal, rask utblødning og slakta er kjempefine.

 

woodleigh338001.jpg

 

woodleigh338002.jpg

 

Afrika2008067.jpg

Link to comment
Share on other sites

Når vi først er inne på Woodleigh.. :wink:

 

Dette er kuler jeg har brukt en stund, og har meget gode felt-erfaringer med kula.

Mange elg har falt for disse, og her er de jeg har funnet igjen.

 

Det jeg liker best med kulene er at de blodslår fantastisk lite (de har en rolig ekspansjon). Dessuten gir kulene etter min eraring meget god skuddreaksjon, og kort fluktstrekkning.

 

 

180 grs Woodleigh sp.

Ingen restvekt er under 87%

 

515697.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...