Jump to content

Lite rekyl og litt mer rekyl...


Sako 30-06

Recommended Posts

24-grams leirdueladning kontra 66-grams 12/89 supermagnum:

 

Takk til Petter & Co på MJFF-banen på Sjetnemyra for sjansen til å prøve "beistet". To ganger... Samt takk for alle "gode" ønsker :mrgreen:

Planene om å skaffe seg en supermagnum til gåsjakta er lagt på hylla inntil videre. Dette er ikke noe jeg ønsker å legge mot overarmen i en litt hastig sving mot venstre. Selv om skuldra var helt fin igjen neste morgen 8)Men jeg var en smule øm på kinnbeinet et par dagers tid...

Link to comment
Share on other sites

En kamerat gjorde det med dama, etter å ha skutt litt lett ammo kom det en 12/89 snikende. Hun endte i vedstabelen :mrgreen:

 

 

Hvis dama er vant til å skyte, så ser jeg ikke noe galt i dette, men hvis hu ikke er vant til å skyte, så synes jeg det var veldig stygt jeg da. Kunne ikke falt meg inn å gjort det mot jenta mi ihvertfall. Dem kan jo bli skeptiske og skuddredde av sånt. Jeg vil gjerne få med meg jenta mi på jakt jeg da. Jeg har kjøpt hagle til'a også, men så kom det en liten kriger her(snart 17 mnd.), så da har det ikke blitt så mye action på skytefronten enda. Men jeg håper jaggu det kommer etterhvert :D

Link to comment
Share on other sites

Kunne vaert verre.

 

Lightfield Commander IDS Plus Ammunition 12 Gauge 3-1/2" 1-3/8 oz Sabot Slug Box of 5

 

Blir vel rett i overkant av 600 grains.

 

http://www.midwayusa.com/eproductpage.exe/showproduct?saleitemid=523727

 

Technical Information

 

Muzzle Velocity: 1900 fps

Muzzle Energy: 3728 ft. lbs.

 

Recommended Uses: For use in rifled shotgun barrels

 

Notes: Features an IDS (Impact Discarding Sabot): Sabot is discarded upon impact

 

 

Package Size

Manufacturer #: 12 3-1/2"

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir rekylen i en 12/89 patron kontra en runde som jeg hadde for 5-6 år siden med 2 dobble rotwail skudd i 12/76 var det vell. Husker ikke hva rotwailen var ladet med, men det sparket noe inni .....tte...

 

kan det stemme at de var ladet med et par og 30 gram?? og når begge fyker av blir det nesten som en 89 da??

Som i et par og 30 x 2 = par og 60??? oppnådde jeg samme effekten??

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem å håndtere rekylen på en 12/89, spesielt ikke i en halvauto. Standard ladninger for rottweil er forøvrig 36g i 12/79 og 66g i 12/90. Har selv en Browning super magnum, og jaktet tidligere med en Zabala sideligger i 10/90. Den børsa veide forøvrig 5kg. Ikke så mye overlatt til rekylen da..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

jeg har ei remington pumpehagle i 12/89 jeg skjøt engang tre raske av disse etter en ravn sittende.og det merkes god forskjell på disse og 12/76.har og noen 12/89 med 18 hagl i.har testet disse på 30 meter på en ca 30 cm skive,med full trangboring,da traff 16 av haglene.jeg har ikkje prøvd disse på rådyr enda men di bør jo gjøre jobben :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

når jeg lader til hagla bruker jeg.22 grain i 12-70 42gram.40 grain i 12-89 64 gram og 44 grain i 10-90 64 gram.

alt med vith n350,vet ikke hvor stor forsjel det er på fabrikk ammo men litt må det nok være der å..

 

Får du den ladningen til å brenne?

Til 42g haglevekt og med N350 bruker jeg 32grn krutt. Sliter fortsatt med litt dårlig forbrenning med denne ladningen.

 

Mulig skriveleif? :wink:

 

Ellers har jeg skutt litt med Federal 39g stål og Wingmaster 64g i en Benelli Super Black Eagle, rekylen med 64g er tung men ikke vond, 39g ladningen var ikke så mye tyngre en en frisk 36g 12/70. Her tar nok Comfort-Tech stokken og mekanismen en del av rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye krutt snakker vi i 12/89 skuddet? Ingen som har testet? Evt. ladet selv?

 

Det er ikke kruttets vekt i første rekke som lager den rekylen. Det er en kombinsasjon av haglvekt og farten. Å skyve 24 gram eller 64 gram skjønner de fleste må gi tilsvarende bakover.

 

En 64 grams 89mm. er typisk ladevekt 38-40 grains med diverse haglekrutt med 1100-1150 fps utg. hast. og 10-13000 psi. kammertrykk.

 

En 24 grams lerduepatron er typisk 20-25 grains krutt, med 12-1300 fps hast. og 6-8000 psi kammertrykk. (på så lave kammertrykk ligger en farlig nære en BLOPP og ikke BANG, spesiellt i lav temperatur)

 

Ved lading; Kammertrykket MERKER DU IKKE på en haglepatron, så du kan ha en farlig 24 grams ladning som ikke gir rekyl i det hele tatt, mens den 64 grams som sparker deg i lyngen kan ligge godt under trykkstandard for 89mm. i rett kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...