Jump to content

Valg av første luftgevær


Sauer modell 8

Recommended Posts

Hei,

Jeg har tenkt til å kjøpe et luftgevær. Det skal jeg bruke til å trene på jakt skyting. Jeg har forstått det slik at det må ha godt avtrekk. Noen forslag til luftgevær? Prisklasse max 4000 kr. Jeg har sett litt på et gevær som heter Umarex 850 AIR MAGNUM XT, noen som har noe erfaring med det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

Handler ikke luftgevær om kort avstand og liten blink? Trening handler om avtrekk i mine øyne og man skal da i teorien kunne se forskjell på om man napper i avtrekkeren eller ikke på en hatsan også?

 

tore

Link to comment
Share on other sites

Bestill deg en Diana i fra Airguns of Arizona, da får du mye for pengene. Har selv god erfaring med å handle derfra og de står bl.a på forhandlerlisten til Diana, et godt tegn på at de er seriøse :) Diana mod. 48 og 52 er klassikeren som aldri dør og er en meget god luffe :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

har litt erfaring med dette ja, har en 850 air magnum skjøl :D den er helt grei men det er litt styr vis du ikke har litt erfaring med luftgevær som går på CO2. CO2 patronen må byttes etter ca 150 skudd, når du får skutt den inn med kikkertsiktet som følger med er den helt konge :D

 

anbefaler umarex jackal 4,5 mm kuler, de funker fett :D

Link to comment
Share on other sites

HW 97 hvis du skal ha kikkert på, HW 77 hvis ikke! De har omtrent 270 m/s. Landrø (tror jeg) har HW 97 til 4kNOK til salgs!

 

Eller let etter en brukt Feinwerkbau 300 S på Finn.no, de er gamle matchvåpen med veldig bra presisjon! Av og til er det en av de der, pris omtrent 3-4kNOK. Har nettop kjøpt en og montert kikkert på. Går som en drøm. De har og fast løp med sidespenner og 11 mm spor til kikkertmontage. Men diopter går og greit. Avtrekket er til matchbruk, tror ikke du finner noe bedre i den prisklassen. Eneste unntak er at de har bare 170 m/s, men det går greit til 10, 15 of 20m. Mye solid stål og valnøtttre til penger!

 

Det er IKKE vits å kjøpe et luftvåpen med mer en lydene hastighet, da blir presisjon betydelig dårligere hvis kulene går fra overlyd til underlyd mens de er på vei til målet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Diana 24.

175 m/s Edit: 152 m/s etter måling :)

 

Bra børse. Lett å spenne.

Fin på 10 til 20m

_______________________________________________

 

Har en Diana 23 sjøl.

120 m/s

Super lett å spenne. Skyte hele dagen uten å bli sliten.

Men egner seg mest for 10m.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

HW50, 35 og 30 er desverre ofte selvestruerende om du ikke gjør noen triks. Konstruksjonen av spennarmen er ikke god, den begynner lett å gnage i tuben. Korrigeres ved å legge et plastinnlegg i spennarmen som fungerer som en glideflate.

 

HW95 er bedre, men er desverre litt for kraftig. mitt optimale fjærgevær hadde vært en 50s med 95'ens spennarm :D

Link to comment
Share on other sites

HW50, 35 og 30 er desverre ofte selvestruerende om du ikke gjør noen triks. Konstruksjonen av spennarmen er ikke god, den begynner lett å gnage i tuben. Korrigeres ved å legge et plastinnlegg i spennarmen som fungerer som en glideflate.

 

Vil ikke dette være en eventuell reklamasjonssak? Burde vel være 5 års reklamasjon på slikt?

 

Snakker du her etter 1000 skudd eller 100.000 skudd?

Link to comment
Share on other sites

Varierer litt fra børse til børse.

 

Min kliss nye HW50s har jeg skutt et titalls skudd med, og den gnager som fy, tung og skarpende å spenne opp fra første skudd. Vil ikke skyte mer før problemet er korrigert, og jeg regnet med å måtte korrigere dette da jeg kjøpte geværet, nytt i eske.

 

En eldre HW35 (1980modell)jeg har er helt fin, samme med en eldre HW30(1973modell, pre-s), mens en nyere HW35 måtte jobbes endel med.

 

Fattern har en nyere HW35 som er helt fin, mens hans gamle HW50(pre-s/mII) måtte få innsatt plastikk-glideflate.

 

Det sitter en "rulle" som skal sørge for god bevegelighet her på disse geværene, men den er sjelden det eneste kontaktpunktet spennarmen har.

 

HW95/97/98/77/80 har ikke dette problemet.

 

HW57 har en bedre løsning på den leddede spennarmen, som fungerer tilfredstillende.

Link to comment
Share on other sites

Budsjett er rundt 2000..

 

Diana 24 foreksempel. 152 m/s

http://www.nettsport.no/diana-mod-24-p-322-c-162.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Har prøvd Diana 24 og 34.

24 er lett og morro å skyte med. Skyte hele dagen uten å slite seg ut. Det er også treffsikkert. Resten er opp til skytter :)

34 er ganske tyngre å lade.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...