Jump to content

Hva slags kikkert på kombien?


tunderbrd

Recommended Posts

Er like før jeg skal kjøpe meg kombi nå, men lurer skrekkelig på hva slags kikkert jeg skal ha på den.

Det skal være kikkert, ikke rødpunkt, da jeg vil ha litt forstørrelse.

I tilbudet jeg har fått har de foreslått en Meopta Meostar 1-4x22,

men jeg er så usikker om jeg vil bli fornøyd med såpass lav forstørring.

Har sett litt på en Meostar 4-12x40 til omlag samme pris.

Den vil primært bli brukt til blandet jakt på rådyr, rev, hare og fugl.

 

Siden jeg har null erfaring med kombi fra før spør jeg:

Hva vil dere kombiskyttere anbefale?

 

Tenker da ikke så mye på merket (det er bestemt) men mer på forstørrelse og "linsediameter" eller hva jeg skal kalle det.

Skal ikke jakte løpende villsvin eller elg i første omgang, så trenger jeg da ned til 1x ?

Eller må man kanskje nesten ha det for å kunne bruke kikkerten sammen med hagleløpet?

:?

Link to comment
Share on other sites

En kombi er i første rekke en hagle med et rifleløp i tillegg - det er hagla som vil bli mest brukt, i de aller fleste tilfeller. Derfor bør du ha et siktemiddel som egner seg til å skyte med hagle, men samtidig er presis nok til å treffe med rifleløpet. I tillegg vil det som regel være en fordel å ha et kompakt sikte. Har selv en trijicon RMR, bruker den riktig nok på Blaseren, men skulle jeg hatt meg kombi (eller helst en drilling) ville dette være et førstevalg...

Link to comment
Share on other sites

Rettrørskikkert gir for lite lys om du skulle få bruk for den på litt hold i skumring, fx på veg til eller fra post!

Kjøp helst ikke 1-4x24 etc. Og absolutt ikke 4-12'en heller.

Kombien er en kompromissbøsje, kjøp kompromisskikkert med mere tilgjenngelig lys og mellomforstørrelse.

1,5-6x42 gir deg mer lysstyrke, litt mer forstørrelse på topp og ganske bra synsfelt.

Legg også ned en del tankearbeid omkring montasje, det er helt klart en fordel med en rask og god hurtigmontasje.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp helst ikke 1-4x24 etc....Kombien er en kompromissbøsje, kjøp kompromisskikkert med mere tilgjenngelig lys og mellomforstørrelse.

1,5-6x42 gir deg mer lysstyrke, litt mer forstørrelse på topp og ganske bra synsfelt.

Ikke enig. Kombien er et kompromiss, og en 1-4x24-kikkert, er allerede det kompromisset, mellom å ha på kikkertsikte eller å ikke ha det, som er mer optimalt for hagleskudd.

 

Alternativet, er å gå med kikkerten av, og setten den på, de gangene man trenger den.

Link to comment
Share on other sites

Om du vil ha mye for pengene er dette etter min erfaring et godt valg

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/599425

 

Bruker det sjøl. Imponerende optikk og mekanisk kvalitet ift til prisen. Helt presis på kneppene.

Den har også ekte 1X og ikke 1,25 som på mange andre som er oppgitt med 1X forstørrelse

 

Retikkelen er veldig bra både til raske hagleskudd og presise rifleskudd. Ringen er litt mindre enn hagleskura ved 1x

forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

La meg oppklare litt med tanke på bruken:

Dette vil i hovedsak bli min rådyrrifle fremover, på turer hvor jeg går alene i terrenget.

Men så mange ganger har vi støtt på fugl når vi går med rifla.

Så for meg er hagla våpen nr.2 i denne kombinasjonen.

Eget o/u hagleløp til denne vil bli innkjøpt etterhvert.

 

Til tross for at jeg skal ha en super QR-montasje ser jeg for meg å gå med kikkerten på for det meste.

Det er en Sabatti Forrest Light det er snakk om, og flere fremhever de gode åpne siktene på disse.

Så det kan jo hende at mitt syn på nødvendigheten av kikkert vil endre seg etter litt bruk.

 

Mulig jeg bare må kompromisse å gå for en kikkert med forstørrelse ned mot 1 eller 2x ett-eller-annet...

 

Får høre litt med børsemakeren som skal sette pakken sammen for meg.

Link to comment
Share on other sites

Som flere her sier; skal du ha kikkerten på OG skyte fluktskudd så bør du ned mot 1x.

Sjøl endte jeg opp med en Trijicon (med kun stolpe som retikkel). Nå fikk jeg ikke gjort meg nok erfaringer i høst til å si om det faktisk funker bra eller ikke på faktisk jakt, men testene jeg gjorde på banen virker lovende.

 

Jeg skulle gjerne ha hatt større forstørring (6x)for skudd med riflepipa, men jeg fikk helt grei presisjon på 100m på tiurskiva.

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde 1-4x22 først på kombi gikk fint på skiva men så kom den dagen jeg skulle bruke den på rådyr jakt hadde vært å kontrol skutt med den tidliger om dagen når rådyr dukket opp tok jeg å målte med avstansmåler vist 73m jeg gjorde meg klar å vent at det kom litt nærmer på ca 70-65 m sikta rett over bogen mot lunge området trekke av med et godt avtrek men av enn eller annårsak traff kulla opp i nake området dyret datt men vil selvsakt opp igjend takk å lov får hagle løpet så satte man en stopper får det (hadde selvsakt reist meg opp å nærmest løp fram slik at man hadde dyret på hagle hold) retulat bel at jeg bel veldig usikker hva jeg hadde gjordt galt tok en tur på skytte banen tok 2 skudd på 100m satt mitt i der dem skal være tok å satt opp ei skive på 65m samme reutal jeg tok meg tur hjem å grublet veldig så hadde jeg et kikkeretsikte i 1,5-6x42 må bare neve det at begge var av type meopta satte det 1,5-6x42 på kombi dro tilbake på skytte banen å prøved skytt 3 skudd på 100m og 3 på 65 alle 6 skudda satt der man skulle ha dem etter innskyttinga tok sangs på å ta den med på rådyr jakt samme ettermiddag det kom ut tre rådyr ei geit med 2 kje tok å valgt meg ut et av kjea å vent til jeg hadde det på 70m tok sikta på samme plass som før dyret datt pladask rett ned når jeg kom fram satt skuddet i samme området som på skiva etter jeg bytta kikkersikt på kombi har jeg ikke hadde det problemmet om det var sikte eller skytter skal være usakt får jeg har ingen logisk forkalring

Link to comment
Share on other sites

Som alltid når dette spørsmålet dukker opp så anbefaler eg å trene mykje med, og beherske dei åpne sikta.

 

Med åpne sikte er du dekka på relativt lang avstand, for min del er smertegrense i underkant av 100 meter. Kikkerten ligg i sekken. Med hurtigmontasje, skinne, sving eller hake, så kneppast kikkerten på hvis eg får ein post e.l. der avstanden blir lang. Med åpne sikte vil også kinnkontakten og skytestilling bli bedre, då alle kombivåpen er tilpassa skyting med desse og ikkje optikk. På støkkjakt, bevegelig jakt, slik du beskriv der avstandane blir max. 60-70 meter og moglegheit for fugl, synast eg gode jernsikter er heilt topp.

 

Av kikkertvalg så er mykje bra foreslått, ser ingen grunn til å gjenta dette :D

 

Edit; på mange eldre. tyske montasjar finn du såkalt "durchsehen", dvs at du ser dei åpne sikta gjennom kikkertmontasjen. Det er delte meiningar om denne Reodor Felgen-patenten, men eg synast dette er heilt topp, sjøl om kikkerten blir litt høgare ift kinnkontakt.

Link to comment
Share on other sites

Edit; på mange eldre. tyske montasjar finn du såkalt "durchsehen", dvs at du ser dei åpne sikta gjennom kikkertmontasjen. Det er delte meiningar om denne Reodor Felgen-patenten, men eg synast dette er heilt topp, sjøl om kikkerten blir litt høgare ift kinnkontakt.
Det må jo være denne muligheten som har gjordt at det normale er 4-fots hakemontasje.

 

Jeg har bare en gang sett en 3-fots montasje. Det var på en merkel kombi, og den var nydelig. Egentlig synd at det ikke finnes større utvalg i standarddeler til slike. De fleste er vel spesiallaget.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kjøpte en kombi med 1-4 forstørrelse. Det jeg har endt med etter to sesonger med jakt, er en 3-9x40 som ligger i lomma/sekken når jeg går i skogen der jeg har muligheten for det meste av vilt. Er jeg hovedsaklig på rådyr/ hjort er kikkerten montert. Har hurtigfeste så det går raskt å sette den på hvis det sitter en fugl på topp eller man ser noe annet. Har prøvd å skyte flukt et par ganger med kikkerten (1-4) og det var ikke enkelt. Det blir for mye sikting i mitt tilfellet og da forsvinner fuglen raskt. Har noen kompiser som velger rådpunkt på sine kombier og til deres bruk er det heller ikke feil.

Jeg har da brukt to år på å velge kikkert, men har vel ikke funnet den perfekte løsningen, men dette fungerer godt for meg. Trur ikke det er et fasitsvar på dette.

Link to comment
Share on other sites

Da er kombien i hus! :D

Og jeg er storfornøyd.

Kikkerten jeg landa på ble en Minox ZA5 1,5-8x32.

Da følte jeg at jeg fant mitt ønskede kompromiss mellom lav og høy forstørrelse.

Ville ha noe mer enn de vanlige 4x, noe jeg finner litt for lite til mitt bruk.

 

Testskytingen gikk bra, noen få knepp så ga den innertiere på rekke og rad 8)

Ingen tegn til klatring på de 5 skuddene jeg satte der etter at jeg brukte 4 skudd først på å justere meg inn.

Link to comment
Share on other sites

Tror du har valgt en smart løsning. Kompromiss må til på slike våpen :)

 

Jeg har selv 1,5-6x42 og syns dette fungerer greit. De lavere forstørrelsene passer fint til driv-/hundejakt på hjort/rådyr/hare/rev. Øvre delen av skalaen for skyting på mindre vilt.

Personlig ville jeg gjerne hatt litt mer enn 6x når jeg jakter rype vinterstid med rifleløpet eller under toppjakta, men jeg er generelt glad i litt over snittet forstørrelse. Dette blir en smaksak.

Mange syns det er uproblematisk i skyte orrfugl på 120 m med 4x, jeg syns blinken blir liten.. :)

Link to comment
Share on other sites

tunderbrd, hvordan er synsfeltet i din kikkert? Kikkertsikte på kombi må bli et kompromiss. Jeg har en Zeiss Victory 1.5-6x42 på min drilling nå. Det gir god nok lysåpning til at jeg kan jakte rådyr i skumringen, bredt nok synsfelt til at jeg kan skyte fugl med kikertsiktet på og høy nok forstørring til at jeg kan plukke fugl på topp. Men jeg skulle gjerene hatt større lysåpning for skumringsjakta, bredere synsfelt for støkkjakt på fugl og høyere forstørrelse til små mål... Det blir et kompromiss uansett hvordan man snur og vendre på det.

Link to comment
Share on other sites

Har selvsagt ikke fått testa den på jakt enda, men på utallige tørrtester med anlegg og sving

mot noen av de utstoppa fuglene mine vil jeg si det ser bra ut med tanke på synsfelt! :lol:

Synsfeltet er oppgitt til 59.6 - 11.8 @ 100 yards

 

8x blir nok kun brukt på rådyr eller til toppjakt, eller andre stillesittende mål, tror det blir litt snevert da til fluktskyting.

Men kanskje, etter noen runder på banen at jeg endrer oppfatning?

Skal ihvertfall prøve litt forskjellig når jeg kommer meg på leirduebanen med den.

 

Føler også at dette ble det perfekte kompromiss til mitt bruk.

Ønsket ikke å gi opp litt bra forstørrelse,

da er jeg redd savnet av rifle hadde blitt like stort som savnet av en kombi har vært til nå!

 

Den vil bli brukt under den ordinære rådyrjakta på lik linje som rifla ble før,

samtidig som jeg har hagleløpet med meg til bruk ved kjappe skudd på nært hold

og til det som ellers måtte dukke opp av fugl å hare under jaktens gang.

6,5en gir meg også mulighet til å felle hjort og elg også, noe .223en ikke gjorde.

Ser også for meg at på andejakt og på skogsfugljakt må denne være ypperlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser du har handlet. Lykke til med den løsning du har valg.

 

Her er hva jeg gjør:

 

Kombien er et kompromi for meg.

Jeg har sitti på rådyrpost og fuglene ler når de flyr forbi meg.

Har jeg med hagla så er fuglen ikke tilstede. På slike dager kommer selvfølgelig rådyret på 50m+

Derfor kombien... og løs kikkert 1,5-6x42 med hurtigmontasje.

 

Jeg bruker normalt kombien med åpne sikter. Klar for hurtige skudd med hagla.

Kommer det en fugl flyvende kan jeg bruke hagle som jeg pleier.

Om det viser seg at noe krever kikkert har jeg som regel tid til å ta den opp av lomma og sette den på børsa.

 

Jeg kunne selvfølgelig nøyd meg med f.eks. 1-4.

Den blir jo noe mindre i lomma kanskje.

Men jeg synes det er deilig med 6 tallet på 100 meter.

 

Om kikkerten står på børsa bruker jeg aldri hagleløpet. Sånn er det bare.

Sysler derimot med tanken om å kjøpe et rødpunkt alà Docter.

Har hatt dette før, men denne gangen vil jeg forsøke å montere dette på en hurtigmontasje.

Syntes det funker greit som haglesikte, samt at man greit tar en skudd opp til 100 meter når nøden er størst.

Men jeg kommer likevel til å ha kikkertsiktet med meg... tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...