Jump to content

Erfaringer med sonic 45 demper? Eller jaktfalls sin?


S.Arnesen

Recommended Posts

Skal ha meg en demper til min .308w i nærmeste fremtid. vurderte å stikke innom standen til jaktdepoet under villmarksmessa å dra med meg en sonic 45 demper da disse passer inn i budsjettet. Selv er jeg helt blank på lyddemper fronten siden jeg kunn har litt erfaring med a tec maxim, men var veldig fornøyd med den di 90 skudda jeg rakk å skyte med den (lånte den på tre runder jaktfelt).

 

Så til det jeg lurte på, hvordan er denne sonic 45 demeperen? Hadde vært fint om noen med erfaring ifra denne og flere dempere kunne uttalt seg :) vil jeg bli fornøyd med denne, eller bør jeg gå for maxim'n istede?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Meget godt fornøyd med min Sonic 45.

Sammenlignet med Hausken Standard og en A-tec mente samtlige på standplass at min demper dempet .308 best (Howa m/47cm tungt løp) og hadde det mest "behagelige" smellet.

 

Jeg hadde ingen erfaring med demper før jeg kjøpte denne, og ble nok mest overrasket over hvor mye rekyl som forsvant.

 

Til 1495 kr skal det vel mye til for å kalle dette et dårlig kjøp. :thumbup:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den kommer i tilfelle til å bli brukt til jaktfelt, så mer enn 5 smell av gangen er sjeldent...

 

Jaktdepoet skulle ikke på villmarksmessen i år fant jeg ut, så da får jeg ikke plukket opp en slik der som jeg hadde håpet på. Noen som har erfaring med jaktfall sin demper?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har akkurat fått montert en sonic 45. Prøvd den tre ganger, og to av de tre gangene har jeg opplevd at demperen var litt løs (kvart omdreining) etter skytingen.

 

Hva kommer det av? Strammer jeg rett og slett for lite når jeg skrur på? Trodde at sonic hadde ett system med selvpåskruing!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 300 skudd med min Sonic 45 bak meg og har ikke opplevd at den har løsnet... Sitter på en 30-06 med 51cm pipe. 14x1 gjenging. Mulig du bør skru den litt hardere til. Jeg er veldig fornøyd med Sonic.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor en kan få tak i elektronisk dokumentasjon om demperen?

 

Kanskje denne gjør susen ? http://sonicsilencers.com/

 

Den ene modulen løsnet forøvrig litt under siste skyting også! De sitter veldig løst...

 

Er ett ikke kjent problem. Hvilken modul er det som løsner?? Ta kontakt med leverandør og be om en forklaring. Skal ikke være nødvendig å etterstramme moduler. Problemet med moduler på moduldempere pleier å være det stikk motsatte - at de sitter som fytti fy når de har ett passe antall skudd imellom seg

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat fått montert en sonic 45. Prøvd den tre ganger, og to av de tre gangene har jeg opplevd at demperen var litt løs (kvart omdreining) etter skytingen.

 

Hva kommer det av? Strammer jeg rett og slett for lite når jeg skrur på? Trodde at sonic hadde ett system med selvpåskruing!

 

 

Jeg fikk en demper med produksjonsfeil, selger ordnet kjapt opp så dagen etter hadde jeg nytt bakstykke i postkassa :D

 

Det som så ut å være feil var at gjengestykket i demperen ikke var helsveiset fast i bakstykke men kun festet med to punktsveiser, (det nye var helsveiset). Disse to punktene ga seg etter vel 150 skudd slik at jeg kunne vri litt på demperen frem og tilbake når den ble skrudd på.

 

Men jeg er storfornøyd med demperen :D

Link to comment
Share on other sites

Har en Sonic 45 på en 30.06. Fikk testet denne i går først, å kan ikke si jeg var videre imponert over lyddempingen. Nå har jeg kun modulene som fulgte med demperen.

Noen som har erfaring med 30.06 og hvor mange moduler man trenger for å få "rimelig" bra demping??

Link to comment
Share on other sites

Har en Sonic 45 på en 30.06. Fikk testet denne i går først, å kan ikke si jeg var videre imponert over lyddempingen. Nå har jeg kun modulene som fulgte med demperen.

Noen som har erfaring med 30.06 og hvor mange moduler man trenger for å få "rimelig" bra demping??

 

Husk at overlydssmellen får ikke demperen gjort noe med.

I min 30.06 synes jeg Sonicen tar kruttsmellen godt med originaloppsettet. Har kjøpt 3 ekstra moduler, men tviler på at jeg kommer til å bruke dem på hjortejakt. Står på nå, når det er reven som skal få svi.

Link to comment
Share on other sites

Har en Sonic 45 på en 30.06. Fikk testet denne i går først, å kan ikke si jeg var videre imponert over lyddempingen.

 

Ble litt i stuss her nå. Demperens effekt måler du enklest ved å skyte nesten rett opp i luften. Da treffer ikke trykkbølgen fra kula som bryter lydmuren bakken og resoneres tilbake mot deg.

 

Ett stykke ut i kulebanen er det når du måler likegyldig om demper er montert eller ikke. Da er kulesmellet's effekt på lyden mye større enn munningssmellet's.

Link to comment
Share on other sites

Skuffa over effekten samanlikna med kva? Det er viktig å samanlikne to 30-06-demparar mot kvarandre med same ammo og helst på same børse. Samanlikna med t d ein 223 med veltilpassa dempar vil ein 30-06 "alltid" tape...

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat fått montert en sonic 45. Prøvd den tre ganger, og to av de tre gangene har jeg opplevd at demperen var litt løs (kvart omdreining) etter skytingen.

 

Hva kommer det av? Strammer jeg rett og slett for lite når jeg skrur på? Trodde at sonic hadde ett system med selvpåskruing!

 

Prøvde den idag igjen og alt funket som det skulle:))

Jeg tillegger det at demperen løsnet sist brukeren som ikke strammet godt nok!!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare gjengedelen mot løpet som er selvstrammende. Hadde en hardcore tmd 45 før sonic 45, den skrudde seg fra hverandre på skytebanen. Hadde neoprentrekk på og det gikk endel skudd før jeg skjønte hva som skjedde :roll: Står på en 30-06, syns sonicen både ser bedre ut, bygger mye kortere på lengde og demper bedre. Jeg ser faktisk ikke noen grunn til å kjøpe noe annet.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Har sonic 45 selv, og er storfornøyd. Har den på Howa 1500, 6,5x55 50cm pipe. Blir for varm (for mye mirage) etter 7-8 kjappe skudd..

 

Har en A-tec Maxim på den andre Howaen min, og det er ingenting som skiller dem i mine øyne. Kjøper sonic neste gang og jeg!

Link to comment
Share on other sites

Har en Sonic 45 her, helt lydløs (fordi den ikker montert enda..). Overraskende lett i forhold til størelsen.

 

 

Da er den montert og prøvd. Veldig fornøyd, ser ok ut, veier lite, demper bra. Med en prislapp som sier 1500kr bør dette være en storselger!

 

EDIT-montert på en m67 kaliber 308win, løpslengde 55cm, testet med NM60 ammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pluss noen venner kjøpte Sonic 45 for kort tid siden og er så langt veldig fornøyd og liker spesielt bra at den bygger lite forran munningen .Pomringen som sitter på de er ikke helt i 100 i gjengene på de vi har men fikk den da til og styre riktig etter hvert men gjengene her er er litt kranglete . Dempemessig er den på høyde med mange andre i mine ører selv om den ikke er blandt de aller beste men her kommer det mange ting i bilde med kalibre og løpslenger. Jaktfalldemper har jeg ikke prøvd .

Link to comment
Share on other sites

Det satt ikke pomring på sonic 45 som jeg fikk fra Jaktdepotet nå så da får jeg vel høre med dem..

Angående lengder som er oppgitt. bl.a. at demperen bygger 5,9"-6,5" fra munning og inn på løpet stemmer ikke med demperen jeg har fått i hvert fall. 14 cm går den innpå hvis jeg legg godvilja til.. Men stemmer kanskje bedre med en fet pomring på.. :roll: hm..?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Valget endte tilslutt på en sonic 45 som jeg muligens har nevnt tidligere i trådenog i dag har jeg endelig fått testa den. Vet ikke om det er mindet er noe galt med, men den imponerte ikke akkuratt. Fikk teste maximen til en kamerat på min børse og han skrudde sonicen min på børsa si å konklusjonen var lik ifra oss begge. jeg var dum som ikke la litt til i det å gikk for maximen. Sonicen gjorde ikke stort med rekylen, smellen vet jeg ikke helt da jeg ikke brydde meg noe spesielt om det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et nytt .308 løp og Sonicdemperen til S&L'en for noen uker siden og min oppfatning er at rekylen er minimal og dempingen oppleves også som bra. Jeg har dog ikke skutt uten demperen på men sammenlignet med rekylen i .270-løpet er rekylen fraværende.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei. har sconic 45 med 2 extra bafler 14-1 gjenging i tillegg på en remington 7400 halvauto og fungerer perfekt. 1 gangen jeg hadde skutt 2 skudd var den 1/8 omdr løs. satte den fast og siden har jeg ikke hatt problemer med det :) bruker samme demper på en savage 30-06 uten prob. er veldig fornøyd med dempingen og spesielt rekyl reduksjon på 30-06.

jeg annbefaler Sonic 45 med 2 extra bafler og verktøy. mener prisen var ca 1800 for alt

Yngve

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...