Jump to content

Kruttslam på hylse etter skyting


su_permann

Recommended Posts

Først en stor "disclaimer", da jeg er på svært tynn is her. Så ikke ta min uttalelse som annett enn ett what if innspill.

 

Dette kan skje ved svake ladninger og forsterkes av stive hylser.

 

Men siden jeg ikke vet om din ladning er spesielt svak eller kraftig, er det første som slår meg oljevått kammer. Kan du ha glemt å tørpusse kammeret?

 

Kommer vel snart noen som vet mer om dette og korrigerer. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det første som faller meg inn er for lavt trykk . Trådstarter har ikke kommet med hylsefabrikat , eller om kammeret er tørrpussa . I ladeboka nr 6 er det ladet med Nosler ballistic tip og Norma hylser - N 160 . Ladevekter fra 45-48 grs . 123 grs Lapua Scenar har vel kortere bæreflate enn denne kula , så jeg mistenker for lavt trykk . :roll:

Link to comment
Share on other sites

Her hadde det gjort seg med fullstendig oppsett på patronlengde, hylsetype, type die, heil- eller halspressing. Noko me har gløymt? Trur som andre her at det er snakk om litt svak ladning, evt forsterka av hard hylse og/eller dårleg kulehald.

 

Kruttvalet er vel heller ikkje ideelt. Med 123 grs kule ville eg heller brukt N 150 eller Norma 19 (URP).

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en hel del N-160 på både 8gr og 9gr kuler.

Hadde samme tendensen på 8gr kulene. Eg ladet dem til ca790m i sek.

Satte de litt dypere i hylsen for å få bedre hold på kulen, og da vart både sotingen og høydespredningen borte.

Fri flukten har myyye mindre å si en om du har en batch med halvt om halvt med patroner med godt og dårlig hold på kulene.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

+1

Min erfaring med Scenar 6,5 er at maksladning ligger under tilsvarende kulevekter fra andre fabrhkanter. Det stemmer bra med Lapuas egne data. 43 grain med N160 virker ikke som en slapp ladnhng. Lapua selv oppgir over 800 m/s med 41,5 grain med 80 mm col og det er en utopisk col som nesten garantert gir soting.

 

Prøv bedre kulehold, det virker i hvert fallthos meg.

 

Jeg mistenker at dårlig kulehold er grunnen.
Link to comment
Share on other sites

Da skulle kule holdet være ok..

Burde ikke være nødvendig å sette de lenger inn.

Trur du har maks hals klem på kula med 76mm col på ei 8gr scenar.

Når du har satt i kula har du sjekket at den virkelig er fast.

Tenker på ekspander i dia om den er for stor....

Men det er ikke det mest optimale kruttet for 8gr kule

Du har lavt trykk.

Men den samler godt.

 

mvh

 

Patronlengde 76mm.

Hylse lapua, cci tennhetter.

Lee 6,5x55 mauser die.

Kan ha glemt å tørrtørke kammeret....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har hatt ei testskyting med forskjellige ladninger og annet. Soter fortsatt både i rille og hylsekropp. Alt er helpresset og lapua hylser.

Har prøvd dette i 6,5x55 skutt i Tikka t3:

Partizan 120grs kule, N160 - 47grs, Col 76mm

Lapua Scenar 123grs kule, N160 - 43,5grs, Col 76mm

Lapua Scenar 123grs kule, N160 - 44grs, Col 79mm

 

Ladet også en runde med 308w

Norma hylser.

Nosler Competition 155grs, N150 - 42,5grs col 71mm.

Desse var det så og sei ingen soting, bare litt på halsen.

 

Er det nokon som har ein ide på kva eg skal gjere for å få vekk denne sotinga på 6,5 hylsene mine? nokon ide? Irriterande at det skal vere slikt! Ingen teikn til at tennhettene har blitt utsett for sterkt trykk, eller at det er der det har kome ut.

 

Merkelig!

Takk på førehand :P

Link to comment
Share on other sites

Noen kombinasjoner soter som f uansett nesten hva du gjør. Forferdelig irriterende, men sånn er det.

 

43-44grs med N-160 er ikke spesielt svak ladning så jeg antar at det er enten dårlig kulehold eller for hardt pressede hylser som er problemet ditt.

 

Om du sammenligner motstanden når du setter 6,5 kontra 308 kulene dine, er det forskjell??

Link to comment
Share on other sites

Er det nokon som har ein ide på kva eg skal gjere for å få vekk denne sotinga på 6,5 hylsene mine? nokon ide? Irriterande at det skal vere slikt! Ingen teikn til at tennhettene har blitt utsett for sterkt trykk, eller at det er der det har kome ut.

 

Merkelig!

Takk på førehand :P

Bytt krutt! Du har N150, og det passar mykje betre til dei relativt lette kulene. Spar N160-kruttet til 9g Scenar eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...