Jump to content

Remington Rolingblock 8X58RD


The Kid

Recommended Posts

Jeg har nå akurat fått tlf om at jeg er heldig eier av en Remington 8X58

 

den er fra 1873, blir spendene og se hvordan den kommer til og gå..

 

Bilder av bøssa kommer etter hvert..

 

ALLE lade tips motaes med STOR takk..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

i dag fikk jeg bøssa :D:D

 

Kan noen tro jeg skal ut og form skyte hylser eller :?::?::?:

 

Den var veldig tait og fin i kanen og "innerklaff" selv i halspenn..

 

Må si jeg faktisk bel positivt imponert over "skramlekassa"

 

Jeg har jo navn på alle min våpen, så dette ble SKRAMELKASSA :D

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg testa bøssa 2 ganger. og den første gangen ladet jeg for slapt klarte ikke å bøåse hylsene ut.

Så da så hylsene ut som om det var "søkk" inni kammeret.

 

Etter mange GODE råd fra Chiefen og Nevs på PM så har jeg nå kommet fra til at kammeret er greit, og at en faktisk kan ha i litt krutt i disse gamle "skramelkassene" :D

 

Så i dag er faktisk smilet mitt veldig tilbake.. klarte neste storviltprøven stående på 110 meter med den oxå.. men må nåkk finpusse litt på samlinger så går det seg vel til det oxå..

 

Ser jo hvertfall lovende ut dette :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I dag fikk jeg prøvet min RB 8x58 litt mer. Har et problem! forsiktet er alt for lavt, så jeg treffer nær 1 meter for høyt med baksikte i laveste stilling. Måtte stifte en sikteblink såpass under den jeg traff. Bra samling på de få skuddene jeg hadde igjen.

 

MEN: Ladedata. Vær svært forsiktig med Ladebokens data med N135. står oppgitt med 43 og 44 grs.

Jeg startet defor mitt ladearbeide med 41 grs og fikk 2500 fps!

Reduserte til 38,5 grs, men fikk også da hastighet over fabrikknivå og formentlig også for høyt trykk. Måtte ned på 37 grs N135 og fikk da tilnærmet samme som fabrikk (etter Ladeboken) 2256 fps.

 

Bertram hylser CCI 200 hette og Speer 200 grs kule.

 

Likte ikke dette. Dataene i Ladeboken er fra VåpenJournalen på 70 tallet om jeg ikke husker feil. Fordel med omskyting av data?

Link to comment
Share on other sites

IMEN: Ladedata. Vær svært forsiktig med Ladebokens data med N135. står oppgitt med 43 og 44 grs.

Jeg startet defor mitt ladearbeide med 41 grs og fikk 2500 fps!

Reduserte til 38,5 grs, men fikk også da hastighet over fabrikknivå og formentlig også for høyt trykk. Måtte ned på 37 grs N135 og fikk da tilnærmet samme som fabrikk (etter Ladeboken) 2256 fps.

 

Bertram hylser CCI 200 hette og Speer 200 grs kule.

 

Likte ikke dette. Dataene i Ladeboken er fra VåpenJournalen på 70 tallet om jeg ikke husker feil. Fordel med omskyting av data?

 

Nå bruker du en annen kule en tabellen i Ladeboken (som bruker en 196grs Sellier&Bellot) og en annen hette. Men ja, ladningene i Ladeboken nr 6 er for høye/harde, og N135 er ike akkurat det kruttet jeg synes er best egnet til denne. N-140 er mitt valg, bruker 44grains bak 196 kuler fra gammel Raufoss-ammo.

Har ikke ladet blyspiss til min enda, men en fin høsthelg i skogen med veteranbørse hadde virkelig vært artig!

Link to comment
Share on other sites

Nå bruker du en annen kule en tabellen i Ladeboken (som bruker en 196grs Sellier&Bellot) og en annen hette. Men ja, ladningene i Ladeboken nr 6 er for høye/harde, og N135 er ike akkurat det kruttet jeg synes er best egnet til denne. N-140 er mitt valg, bruker 44grains bak 196 kuler fra gammel Raufoss-ammo.

Har ikke ladet blyspiss til min enda, men en fin høsthelg i skogen med veteranbørse hadde virkelig vært artig!

 

Nå var det ikke uten grunn at jeg startet ca 10% under max i utgangspunktet. At jeg imidlertid måtte redusere med 7grs er alt for mye til at dataene som står offentlig i ladeboka bør stå uten å reskytes.

Egentlig var jeg nok uforsiktig da jeg startet med 41 grs, burde selvfølgelig ha startet enda litt lavere. MEN om jeg som enkelte håpefulle av og til gjør, hadde startet på max ladningen, er jeg usikker på om dette her hadde vært min kommentar om saken.

 

Jeg er forøvrig i starten med testingen, så N140 kommer nok også, men om noen kan skaffe et ekstra forsikte, slik at det kan bygges opp til jeg kommer i skiva, kan nok prosjektet påskyndes.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nå har jeg også kjøpt en av disse.

 

Årsak: En artikkel av Svein Solli i et gammelt nummer av Våpen (1979 9). Ladedatane han oppgir for 196 gr. kuler er 44,0 gr. N140 og 45,5 gr. N202. N135 er ikke nevnt i artikkelen.

 

Uansett kan vel disse kruttene ha forskjøvet seg en del mht. brennhastighet de siste 30 årene, hva synes dere om SSs ladedata?

 

Han ha også et par reduserte ladninger med N110, men da er det blykuler som brukes.

 

Såvidt jeg skjønner er det to alternativer til hylser: 7,62 Russian eller Bertram i 8x58. Er det noen praktisk forskjell her? Det er jo kjekt med riktig stempel på hylsebunnen så jeg heller i retning Bertram.

Link to comment
Share on other sites

NåSåvidt jeg skjønner er det to alternativer til hylser: 7,62 Russian eller Bertram i 8x58. Er det noen praktisk forskjell her? Det er jo kjekt med riktig stempel på hylsebunnen så jeg heller i retning Bertram.

 

 

Eller form om 45 basic riflehylser da får du rett lengde etter en trimming.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Eller form om 45 basic riflehylser da får du rett lengde etter en trimming.

Hvor kjøper jeg 45 basic riflehylser?

 

 

Jeg kappet 50-110 hylser, mye billigere, men en del arbeide.

Hvor kjøper jeg 50-110 basishylser?

 

 

Og hvordan sjekker jeg om rifla er i skytbar stand? Er det noen børsemakere som er gode på svensk/norsk RB?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg ladet først med .323 Hornady Interlock 170gr. RN. Jeg ville gjerne ha både svake ladninger og "lette" kuler for å ivareta både min og børsas helse. Men, det ga meg ett problem: Kammerene på disse flotte Rolling Blockene er som kjent ofte litt romslige, og siden krymperilla på 170gr. RN kulene sitter langt bak på kula, måtte jeg sette kulene mye dypere en til krymperilla for å unngå soting av hele hylsa. Dette førte jo til en lang friflukt i kammeret. Og uten at jeg kan si om dette påvirket presisjonen i særlig grad (presisjonen holder ikke til langhold uansett hva du lader - i allefall ikke i min børse) så anså jeg dette som en dårlig løsning.

 

Dermed gikk jeg over til Remington 185gr. Core-Lokt PSP i .323. Den har en mye høyre krymperille, og når jeg setter kula dit så fyller den hele hylsehalsen perfekt. Jeg har ikke skutt mye med disse ennå, men jeg er godt fornøyd både med presisjonen og tilstanden til tomhylsene mine etter de jeg har avfyrt. Etter å ha studert kuleformen litt nøyere, så tror jeg faktisk ikke jeg har så mye kortere friflukt enn det jeg hadde med RN kulene allikevel. Men når alt fungerer bra, så roter jeg ikke mere med det.

 

Jeg har forresten ogå ladet noen med Hornady 170gr. FN .321 ( kulene jeg bruker når jeg lader 32-40 Winchester ). Presisjonen var god med disse, men også her hadde jeg problemer med soting. Jeg vet at disse problemene kanskje kunne vært ungått ved å øke ladningen litt, Men siden Rolling Block konstruksjonen er bygd på "når noe går galt så får du det midt i trynet" prinsippet , så ville jeg prøve å unngå det :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare skal koseskyte og ikke bruke den til Jakt er det en grei løsning og bruke Kuler fra gamle militære 7,92 mauserpatroner.

 

8x58 RD er i utgangspunktet laget for 196GN kule

 

 

 

Hold deg unna ladedataene til Clarry Haglund han har sprengt mer enn en Rullekloss med å eksperimentere

Ladeboken har data som er trygge og greie, du kan også bruke 8x57JS moderat ladninger, de er fortsatt innenfor trykkgrensene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...