Jump to content

tips til lading av Nosler Accubond 140 grs. i 6,5


Jeger88

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Det er så godt som aldri råd å seie noko sikkert om presisjon med ei bestemt kule i ei børse ein aldri har prøvd, men Nosler Accubond gir vanlegvis fin presisjon.

 

No er det ikkje sikkert Norma 19(URP) er det ideelle kruttet til denne ladninga - det kruttet gir veldig ofte fine resultat til 130 grs DL og GT frå Norma, men til 140 grs kuler ville eg brukt litt tregare krutt - viss målet er høg hastighet. VV N160 er nemnd, og da er Norma 4(204) i same gata. Eventuelt kan du prøve Norma 15(MRP). Dette er "skyttarlagskrutt" - sivil versjon i parantes.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg brukte n560 krutt - men n19 ga bedre presisjon. Denne kula er svært lang og krever nok et løp med 1:8 stigning, som helst ikke har gått flere tusen skudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Hei!

 

Jeg fortsetter på denne tråden her. Jeg skal lade noen skudd med Accubond til kombi'n i 6,5x55, og har egentlig tenkt å ha en litt slapp lading siden det er et brytevåpen. Dessuten skal den kun brukes på rådyr og nedover.

 

Hvilket krutt burde jeg bruke? Har både N 160 og MRP stående her. Og tips til startlading?

 

Lurte på å begynne med 42gr. N 160. Høres det greit ut?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg ladet 140 Accubond til jakta, og ble overrasket over hvor presis den er. (Bilder i bloggen min)

Jeg bruker en Sauer 200 STR med 70 cm S&L løp.

Lader med N19 og ser ingen grunn til å teste med N15. Hverken med tanke på hastighet eller presisjon. Har 3 ladninger til rifla nå, 123 A-Max og 139 Scenar i tillegg til Accu'n.

På 100 meter er det 1 klikk i forskjell i siden.

Og ut til 500 meter er det 1 klikk i forskjell i høyden.

Enkelt og praktisk ;)

 

John

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...