Jump to content

beagle tråden


hauken

Recommended Posts

kunne ikke finne noen annen beagle tråd, så jeg tenkte det var på tide å lage en :)

Bare å legge ut bilder og fortelle lit om hunden din.

 

kan jo begynne med min(vår). han heter tassen og vi har skutt et rådyr for ham til nå. han jager det meste han kommer over men hovedsakelig rådyr.

 

her er han med rådyret :)

33zcnwg.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Da har beaglehvalpen kommet i hus!!Tispe på 8 uker full av futt :lol:

Veldig tillitsfull,oppdretteren har gjort en god jobb og gjort hvalpene vant med folk.

Har hatt beagletispe før,og kjenner igjen alle skurkestreker og det herlige gemyttet.

Hvalpen er tøff,og går det etter planen skal det bli en stor harejager!!!

Link to comment
Share on other sites

Grattis. Blir mye moro. Har mye glede av min nå 2 årgamle tispe. Jager hare,rev og rådyr. Men hare er nok mest stas, noe jeg jeg håpa på. Det var det jeg preget henne på først. Men første jaktprøven ble 1,pr på rev :lol::!: Går 3dje høsten i møte med forventninger...så får man se :wink:

Link to comment
Share on other sites

[wrapimg=right]http://kammeret.no/bilder/albums/userpics/10085/normal_rsz_dansebeagle.jpg[/wrapimg]

Klar jeg har beagle!

Han lyder (nesten) navnet Birk, men kommer like gjerne om jeg roper "Pannekake" eller "Biffsnadder" evnt lager litt lyd med et sjokoladepapir. :lol:

Brukes hovedsakelig på rådyr og litt på rev, men jager også hare på gode dager.

 

Han har et veldig trangt søk, og er ganske avhengig av en hudefører som leder veien. Dette fordi det er sånn jeg har brukt ham hele tiden, og jeg vil ha det sånn. Med andre ord; Flink hund, til mitt bruk.

Digger losmålet, det høres skikkelig ut som om noen prøver voldta en gris eller noe sånt i uttaket så det er ingen tvil om hva som skjer.

Målet er høyt og tydelig under losen og bærer temmelig godt. Uttak på rev er mye heftigere enn på rådyr, og det samme med losen. Derfor er det temmelig lett å høre på ham hva han har funnet.

 

Forrige sesong ble det felt 8 rådyr for ham.

Han har også en "bror" - en stråhåra vorsteh.

rsz_loepehunder.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har beaglejenta vært i hus i 10 dager,og har funnet seg godt til rette.Er på det nærmeste husrein,enkelte uhell kan forekomme.Sover hele natta.Prøver å trene innkalling med fløyte og godbit,fungerer meget godt,håper det blir likedan i skogen,kanskje drømmen om å kalle inn fra los realiseres.Håper nesten at høsten kommer snart!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg får min Beagle fra Elgbergets kennel nå i sommer. Gleder meg stort!

 

Planen er å bruke henne på rådyr, men også hare/rev om anledningen byr seg. Det er jo litt terreng-avhengig.

 

I høst er hun nok for ung til å slippes så jeg tenkte å bruke mest tid på sportrening, innkalling samt å gjøre henne trygg på seg selv og på meg. Ellers noen tips til hvordan gjøre en god jakthund av en unghund..?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Beagle er kjempehærlige hunder. Har selv ei tispe på 2 år, lyder navnet toya :) . Bruker hun på rådyrjakt, mn trener også litt på hare. Dette er min første jakthund som selfølgelig jeg er veldig fornøyd med :winke1: . Var på vår første utstilling i sommer på stiklestad, der hun fikk VG, noe jeg er kjempefornøyd med. Blir topp med jakt snart igjenn, noe vi ser framm til :mrgreen: . Har også NEG på snart 6 mnder, balder :D . Går altså mye tid til hunder, noe fruenn vet å bemerke ved spesielle anledninger :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

Er spent nå til jakta. Det blir spennende å se om ho kommer seg i los.. ja har fått noen kommentarer jeg og på at hunden kommer først... er en spesiell Hund , er ALDRI lyd i henne i heimen... pussig.. leste at beagle skulle gjø mye men d må være individuelt...

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Toya å er ganske stille av seg, elghunden som står for bjeffinga :winke1: . Mn har slitt med endel nesemidd, er dette noe beagler er veldig utsatt for :trist: ? Bruker å gi interseptor vett minst 1 gang i året, mn får d tilbake etter noen måneder :forvirra:. Noen av dere som har slitt med samme drittn? Er d noe som virker forebyggende?

Link to comment
Share on other sites

Nesemidd behandles med kraftige antiparasittære midler, som ikke er godkjent til bruk på hund i Norge, og disse medisiner skal defor kun gis til hunder med påvist angrep av nesemidd. De fleste hunder med uspesifikke symptomer fra nesehulen har infeksjoner (virus- eller bakterier), fremmedlegemer eller svulster, samt allergiske reaksjoner i de øvre luftveiene.

Mange hundeeiere rapporterer om en tilfredsstillende effekt av antiparasittær behandling ved disse uspesifikke symptomer, men bedringen er med stor sannsynlighet en tilfeldighet for de fleste hunder i forbindelse med en symptomgivende infeksjon i luftveiene.Nesemidd smitter hovedsakelig ved direkte kontakt mellom hunder, men indirekte overføring av parasitten er også mulig via mat- og drikkeskåler, samt hender og tøy. Derfor skal kun hunder som har hatt direkte kontakt med smittet hund og har overveiende sannsynlige symptomer på nesemidd behandles. Det finnes ellers ingen forebyggende tiltak mot nesemidd.

 

 

Ser ut for at du skulle ha tatt en tur til Sverige..

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Beagle'n min mista evnen til ¨å følge pusen ifjor, og da prøvde vi Interceptor. 3 stk piller med en ukes mellomrom. Allered etter en uke var det framgang, og etter kuren jaga som en fryd igjen. Veterinæren sa de medisinerte på mistanke, og at det var vanskelig å fastslå 100%

Link to comment
Share on other sites

Veit då faen. Men , Sverige har skikkelige medisiner og effekt langt framfor Norge når det gjelder hund.. ihvertfall los jakt..

Du får Google litt.

Har du flere hunder ? Prøv å ytterligere ut tepper og ting som hunden bruker etter den har fått kur.. kan jo hende du har midden i huset...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Beagle på drøye tre måneder. Hun er en skikkelig energibunt og er tøff og selvstendig. Vi har vært masse sammen og nå fremover så blir det nok også litt mer tid i skogen. Hun er imidlertid ikke spesielt lydig. Dvs. knapt nok i det hele tatt. Er dette noe som er typisk for Beagle eller gjør jeg noe feil? Tenker helst på evnen til å komme når jeg roper på henne.

Link to comment
Share on other sites

Bruk tiden i skogen fremover godt med tanke på innkalling. Gi fløytesignalet

eller hva du bruker, når du ser på peileren at bikkja er på vei til deg.

Lettere i starten når bikkja allerede er på vei, senere når det sitter så

kan du brøve å avbryte andre aktiviteter med samme signal.

Husk godbit og ikke kobble når bikkja kommer ;)

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Beagle på drøye tre måneder. Hun er en skikkelig energibunt og er tøff og selvstendig. Vi har vært masse sammen og nå fremover så blir det nok også litt mer tid i skogen. Hun er imidlertid ikke spesielt lydig. Dvs. knapt nok i det hele tatt. Er dette noe som er typisk for Beagle eller gjør jeg noe feil? Tenker helst på evnen til å komme når jeg roper på henne.

 

Høres ut som du har fått en heelt vanlig Beagle. :)

 

Bare vær myndig fra starten av så kjem da seg etter hvert. Min beagle på 2.5 år er først no i år blitt sikkelig lydig. Har vært natig på at han skal sitte før han får mat, sitte før han skal ut ytterdøren, sitte før han får på seg peilar, så sitt kommandoen fungere som snus. Innkalling er han rimelig bra på, har fått stoppet han når han har hatt full utak på hjort, men nåken gonger har fristelsen for å jage hjort vært større enn å komma tilbake til meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mira på 6mnd hadde sin første harelos igår!!!Gikk så det susa med skikkelig beaglemål.Så haren flere ganger,hun hadde noen tap,men tok ut pusen igjen.Nå er matfar lykkelig og venter på jaktstart med gode forventninger(kanskje for gode?)

Moro blir det å følge den håpefulle :D

Link to comment
Share on other sites

Hørtes gøy ut. Har selv sittet en million timer i marka.. løsner spiller snart. Problemet er at jeg er i nytt treng så vet ikke hvor haren hopper enda.. :-) chira blir 6 mnd den 13 :-) ho er flink å stikke ut å snuse på ett eller annet spor, så noe riktig gjør ho...

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Hei, har ein beagle på 1 år (om ei veke) som eg har hatt med på jakt nokre gonger siste veka etter hjort. Den sporar utruleg bra i band på ferske spor. Når det er ferskt/uttak, kjem det og nokre lette boff. Eg har ikkje sleppt den i los enno, vil nett ta blodsporprøven først, tenkte eg.

 

Kva vil de som har meir røynsle med beagle tilrå meg å gjera? Det er freistande å sleppa hunden og høyra losen, men eg aner jo ikkje om eg då må setja meg i fjellduk og vera budd på å sova ute :?

 

mvh Lindu

 

PS: hunden har vore på saueavvenningskurs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke vært redd for å slippe. Hvis den aldri har jagd i fri dressur før, tipper jeg den legger av og kommer inn etter maks 30 minutter, men dette kan selvsagt ingen garantere. Mine beagler har oppført seg slik de første losene. Full fart, bråstopp, og full fart tilbake. Har du peiler har du bedre kontroll enn uten peiler

Link to comment
Share on other sites

Baere vær tålmodig,hvalpen knekker "harekoden"før eller senere!Så lenge den går ut og leiter,er det ingen grunn til bekymring.Hvalpen vår var litt forsiktig tidligere,lekte med pinner o.l,helt til den kom over godlukt,da var det som den skjønte hva det dreide seg om.Gled deg til du får høre beaglemålet for full guffe!!Ikke mye som slår det!!

Link to comment
Share on other sites

Har vært i skogen med toya i dag, og hatt årets første rådyrlos :winke1: . 1,5 time med hærlig beagle mål :winke1: . Var en bukk hun to ut, og jeg var bare 10 meter i fra den når den kom innom meg. Dette var artig :mrgreen: . Men bokken gjorde som bukker flest, og turer lite. Så det bar ut av terenget, og hunden snudde når hun ikke greide holde følge lenger. Veldig greit egentlig, kom på baksporet :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei igjen.

 

Har ikkje slept hunden enno (den blei 1 år 18.september), vil prøva å få blodsporprøven teken først. Det er i alle fall tipset eg har fått, men veit ikkje kor viktig det er å unngå å sleppa hunden før blodsporprøven er teken?

 

Hunden går veldig bra i line på spor etter hjort. Er uttaket ferskt, bjeffar den litt i starten, og eg kan tenkja meg at det ville blitt kraftig los om eg slapp. Men hadde den og med på elgjakt for eit par veker sidan, og det verka som om elgspor dels fanga interessa, men at han ikkje klarte/ville følgja dei på same måte som hjort. Det blei i alle fall berre vas i fleire tilfelle der vi kom på ferske spor, brunstgroper som lukta sterkt og så vidare. Eg har rett og slett tenkt at fersk elgvitring på ein måte ligg utanfor ein beagle sitt interessefelt- kan det stemma?

 

Uansett er det ikkje elghund eg har kjøpt :winke1: , men ein hund eg har som familiemedlem, sporhund til ettersøk og vonaleg los på hjort og evnt rådyr når det måtte høva slik. Er takksam for tips og synspunkt som vanleg:-)

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

En beagle er jo ikke noen elghund.. Aner ikke om det går ann å få den til å gå på elg, men hvis det er ønsket kan du jo prøve. Når min beagle møter en elg kommer det noen lette boff, omtrent som når den møter fremmedfolk. Så kommer den tilbake til meg og vil vise meg elgen. Da setter jeg bånd på den å går ca 100 meter så er elgen glemt og han kan begynne ny los. Nå skal det sies at beaglen min er ung og der er bare skutt et rådyr for ham enda. Men jeg regner med at når det er gjort kommer han aldrig mer til å tenke på noen elg..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...