Jump to content

Meopta Meostar eller Vortex PST Viper


Spinnacker

Recommended Posts

Har en Tikka T3 SV i 223 som jeg skal toppe med optikk i nærmeste framtid, men har gått meg litt vill i kikkert jungelen. Har satt et tak på 8000 Kr inkl. montasjer, og har sittet i dagesvis å vaklet fram og tilbake, om hva som evt. ville være beste kjøp for meg. Tikkaen skal brukes primært til Gås, og muligens rype, og en del baneskyting på 100-500 meter.

Meoptaen (3-12x56)har et fortrinn med at den har 56 lysåpnig, men den har ikke target turrets. Har lest en tråd om at det muligens er mulig å få kjøpt åpne turrets til denne, men de er ikke tilgjengelig ennå. Vortexen har fordelen med åpne target turrets,mil dot, opplyst retikkel samt større zoom(4-16). Har lest om Vortexen i en kjempeflott test tråd hær på kammeret. Noen som har gode innspill, og gjerne erfaringer og komme med?

Ønsker også tips til hvilken montasje som er god til picatinny skinna.

 

Kom gjerne med alternativer til annen god optikk.

Link to comment
Share on other sites

Har selv Meostar 3-12x56, og er kjempefornøyd. MEN: Kunne gjerne hatt et litt tynnere retikkel, hvertfall til små mål på lange hold i dagslys . Men så snart det skumrer litt, så kommer 56mm lysåpning og knall glass til sin rett 8)

 

...Men nå ryktes det at det kommer kulebanekompenserte retikler til meoptaen etter hvert, så da er det meeeeget mulig jeg fjerner min "meostar byttes i langholdskikkert"-annonse :P

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Eg har en Meopta 3-12 x 56.. Det som er viktig er at du setter opp en pålitelig tabell over den amo du bruker.

Du setter opp 100m 200m 300m

Skyter inn på 100m setter den avstanden som nullpunkt.

skyter så inn på 200m og noterer ned antall klikk.. opp 8 for å komme i senter 200m fra 100m

gjør det samme på 300m og du må opp 18 klikk fra 100m til senter 300m..

Da har du en god profil av kulebane og hastighet på kule som gjør at du kan lage en god klikk tabell

til din Meopta..

Da er du klar til felt stevne ;-)

 

Har ingenting imot å kjøpe brukt nei, men ønsker ny optikk i denne prisklassen.

Leveres Meoptaen med MIL klikk?

Så var det jo garantien til Vortex da, den er jo ganske rå.

Link to comment
Share on other sites

Ser at hvis man registrerer seg som sluttbruker så får man 30 års garanti.

 

Noen som har erfaringer fra den nye ZD 3-12x56 serien? Hva er evt. forskjellen?

 

ZD 3-12x56 har alu. tube men ikke åbne turrets og - på de bilder jeg har set.

 

ZD 3-12x50 har åbne turrets og steel tube, er lidt lun på denne med mil dot i 1. plan.

 

30 års garanti skulle også dække elektronikken på Meopta :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...