Jump to content

SV eller KV eller annen skogsfuglhund


Skjellanger

Recommended Posts

Med mindre du ikke trenger en stor hund (for feks snørekjøring) så har du jo både Breton Og kleine Mynstelander.

ellers så er vell både KV og SV gennerelt gode hunder. men er som med alle di andre rasene. linjer er viktig. finn ut hva du skal bruke den på og finn linjer med ditt bruksområdet, vær kresen, skal tross alt jakte med denna krabaten i rundt 10 år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 SV og er fornøyd med dem. Hun eldste kunne nok søkt bredere, men i tettskog så er det helt ypperlig får min del. Jeg er ikke så "fan" av hunder som søker så stort at man må bruke mye tid på å lete. SV er en robust hund som kan være noe stri, og det er en sterk hund. Hann hunden min på 10 mnd veier 32-33kg og håper han ikke blir noe særlig større.

Men som med alle andre raser gjelder det å finne hund etter de linjer man vil ha og ta gjerne kontakt med avlsrådet i NVK. De jobber vedlig aktivt får at vi skal få gode hunder uten arvelige sykdommer etc...

Mine er lyst apportører, og har lagt sin elsk på å bære sko å sokker rundt omkring i huset. Og de kan være litt "masete", men dem er stille i bur. Katter står ikke høyt i kurs hos mine, men det kan man sikkert venne dem til fra valpestadiet. Og ikke minst er det hunder med mye personlighet:)

Så kan godt anbefale SV.

Link to comment
Share on other sites

Takk for bra svar Geir... Jeg satser på å skaffe meg en SV... Håper selv på en hund med noe smalt søk... har hatt jevnlig kontakt med avlsrådet, er dessverre veldig mye avl av slike løpsidioter som skal gjøre det godt på høyfjell... Klarer ikke se hvorfor man skal ødelegge en rase som egentlig er en genial flerbrukshund, til å bli perfeksjonert for det norske høyfjell... Jeg har også vurdert å importere en SV fra Sverige dersom sjansen for en god skogsfuglhund byr seg fortere der...

 

 

Har du noen erfaring med import? hvilke linjer stammer den smaltgåenende SV din ifra?

takk for svar... :)

 

 

Mvh

 

Skjellanger

Link to comment
Share on other sites

Den eldste min stammer fra Gallokåsens. Mor er Gallokåsen D´Haidi. Hans Nordhus i kirkenes er oppdretter av den.

Sverige skal ikke by på noe problemer å importere, har ikke gjort det selv. Men regner med min neste blir import fra sverige eller danmark. Eneste at i danmark kupperer dem halen når valpen er 1-2 dager gammel, så vis du vurderer danmark må du finne noen som ikke er født og avtale at dem ikke kupperer halen;) Vet om en som fikk fra danmark i fjor, og det var ingen problem. Prisen ble den samme som å kjøpe i Norge. Bare å få papirer på div ormekurer og vaksiner, så er det bare å ta den over å registrere den i nkk.

Link to comment
Share on other sites

Hei Skjellanger

 

Hvorfor skal du ha den så smaltgående? God hunder annpasser søket og holder god kontakt med fører. Du er aldri i tvil om hva som skjer der ute! Linjene og pregingen er det aller viktigste. Har jaktet med mange settere som er fantastiske på skogen. Så lenge hunden er preget på eieren og du bruker den i skogen har du gjort mye! Min erfaring er at dette betyr mer enn rasen! Men for all del SV er jo helt suverene brukshund og jaktkompis.

Link to comment
Share on other sites

Hei Skjellanger

 

Hvorfor skal du ha den så smaltgående? God hunder annpasser søket og holder god kontakt med fører. Du er aldri i tvil om hva som skjer der ute! Linjene og pregingen er det aller viktigste. Har jaktet med mange settere som er fantastiske på skogen. Så lenge hunden er preget på eieren og du bruker den i skogen har du gjort mye! Min erfaring er at dette betyr mer enn rasen! Men for all del SV er jo helt suverene brukshund og jaktkompis.

 

Selvsagt er annpassing av søket det absolutt beste... Jeg har selv en ES idag som er veldig flink på fjellet... til tross for at jeg nesten ikke har brukt ham i denne biotopen... Han har strengt talt nesten utelukkende vært brukt i skogen... HAr felt alle arter for ham, men han har problemer med at søksbredden er veldig stor i skogen... Holder god kontakt ved å komme inn til meg gjevnlig, men det hjelper egentlig lite når han stort sett ALLTID er utenfor bjellehold... Har hatt gps på ham de siste gangene i skogen og i fjor var han på det meste ute i stand på gammaltiur på 3000meter og ja, det var ikke skrivefeil... 3000meter stod han i stand på... Han er en meget lydig hund som er snill som dagen er lang... Som rypehund fungerer ham utmerket og vil bli brukt både i skogen og fjellet fremover... Ny områder er han knallbra i, men kjente marker trekker han ut til de "vante" plassene uavhengig av avstand...

 

 

Dette er en av grunnene til at jeg ønsker en hund med noe smalere søk, samtidig har jeg nå MYE tid til å bruke på valpen og preging av den. jeg har ambisjoner om å stille på prøve og gi "dere travere" en utfordring.. hehe... Samtidig er et smalt tilpasset søk MYE lettere å ha kontroll på... Jeg jakter ca 2-3mnd i året og da mest i skogen... jeg har tidligere også jaktet i områder med ulv, og da er det veldig mye tryggere å ha en hund som ikke trekker for stort ut!

 

Så konkulsjonen er: Jeg er ute etter en hund som holder god kontakt, hurtig tempo, men begrenset søksbredde... Dette er bedre for min type jakt i skogen... Samtidig er det å foretrekke at hunden er av en noe stor og kraftig avstamming, da jeg blir å bruke den til kløv og muligens trekk... :)

Link to comment
Share on other sites

Bra du har tenkt nøye gjennom det ;) ! Synes nok KV blir mer og mer høyfjellshund..., så en SV virker nok som rette hund å satse på. Men preging er viktigere enn mann tror! La valpen knytte seg til deg og bruk den i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Preging er alt eller ingenting på veldig mange områder ja... :D Har plukket meg ut et kull jeg ønsker valp ifra og er ganske sikker på gode resultater med den dersom jeg er heldig å får meg en hannvalp! Men gjenstår å se... Var mange interessante... :roll: Men håper på full fisk og kanonvalp som jeg får maaaange spennende situasjoner med i skogen! :D Skulle få beskjed imorgen, og kan ikke si annet enn at jeg er meget spent på hva beskjeden blir... Dersom det blir nei, kan det bli lenge til neste kull med tilsvarende egenskaper...

Link to comment
Share on other sites

svaret kommer her når jeg vet noe mer... Er mildt sagt spent.. har lest av prøvekritikkene til moren og faren og de er for meg meget tiltalende... noe smalt søk, god kontakt og samarbeid, tett reviering, søkstilpassing fra biotop-biotop, faren er av typen stor... Og selvsagt er begge to stødig i fugl og gode viltfinnere... :)

Link to comment
Share on other sites

Ut fra det du skriver her ang spor,ettersøk mm så ville mitt personlige valg være strihår etter danske eller tyske hunder merittert på spor, apportprøve og fullbruksprøve, i tillegg til evt markprøve.

 

Nå vet jeg ikke hvilke meritter foreldredyrene du skuler på har på evt sproprøver o.l. Men jeg er ikke i tvil om at for min del så hadde jeg lett etter allsidige linjer om jeg skulle ha en allsidig hund.

 

De tyske hundene er ofte noe kraftigere enn det avlen sikter seg inn på her til lands, og går gjerne noe trangere. På felt skal de tyske hundene helst holde søket innenfor 100 skritt fra fører.

Link to comment
Share on other sites

De tyske hundene er ofte noe kraftigere enn det avlen sikter seg inn på her til lands, og går gjerne noe trangere. På felt skal de tyske hundene helst holde søket innenfor 100 skritt fra fører.

 

 

Her må man skille snørr og barter. På kontinentet blir hundene trent og brukt kun i motvind og vendt på fløyte. Når de kontinentalt trente hundene får prøve seg på selvstendig søk i Norske fjell og skoger er de minst like "umulige" som våre bikkjer.

Link to comment
Share on other sites

Er det fra Vretstugans?

 

DBM: En ekte DD er en fullbruks jakthund, å kun bruke en slik hund til fuglejakt synes jeg er et overgrep mot resten av hundens egenskaper. Man får gjerne ha VGP momentene i bakhodet når man trener en slik hund. Nå er det slik at de trener hundene sine hårviltslydige, og ikke hårviltsrene, sånn sett er det fører som bestemmer hva som skal jages.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg fremstår som blåst, men DD/VGP? Hva er det?

Jeg blir alltid litt skeptisk når folk hevder at den norske vorstehrn nå er som høyfjellsracer å regne, eller at alle med tysk blod er hårviltidioter. Med respekt å melde, dere ilegger genetikken for stor rolle. Valg av hund fra bestemte linjer er selvfølgelig svært viktig. Men pregingen, trening, forming av bikkja er vel så viktig. En stortgående hund er født med anlegg for å bli det, men egenskapen er også et resultat av hvordan man har valgt å forme den genetiske disposisjonen bikkja har. Det er for enkelt å skylde på bikkja eller linjer når det egentlig er eier som har gjort for dårlig jobb/valgt feil opptrening.

Hilsen meget fornøyd eier av KV hannhund, norske linjer, trenes primært på skog.

Link to comment
Share on other sites

Beklager Ween, gikk litt fort i svingene.

 

DD=Deutsch Drahthaar, det tyskerne kaller sin SV. VGP = verbandsgebrauchsprüfung, som er tyskernes fullbruksprøve, og en prøve der man tester en komplett jakthund på omtrent alle jaktlige momentere bortsett fra å gå i hi.

 

Du har mange gode poeng ween. Den store forskjellen hos den norske og tyske avlen ligger i at for avlsgodkjenning i tyskland må hunden ha bestått unghundprøvene VJP og HZP. VJP er en ren anleggsprøve der man tester at hundens iboende egenskaper tilfredstiller prøvens krav for godkjenning. Hunden skal bl.a. ta stand, forfølge et ferskt hare - eller reve spor, enten med los i spor, eller ved syn av hare/rev. Nesebruk og sporvilje tillegges stor oppmerksomhet på denne prøven. I tillegg bedømmes førighet og skudfasthet.

 

HZP er den følgende prøven, der apport i høyesete, slepespor av hårvilt, fuglevilt og vannarbeid er en stor del av prøven.

 

Disse prøvene avdekker for en stor del potensialet i hunden til å kunne videreutdannes til en komplett jakthund.

 

Som du sier ween så er slettes ikke alle tyske hunder hårviltidioter, og de fleste trenes til å respektere hårvilt på lik linje med at fugl skal respekteres.

Det er vel liten tvil om at resultatet av dressuren i størst grad kommer an på førers egenskaper som dressør. Det er noen som aldri lykkes får gode hunder uansett utgangspunkt, og det finnes de som greier få fram gode hunder av det enkelte mener er dårlige utgangspunkt.

 

Det er også liten tvil om at de "norske" hundene er i stand til å bli gode sporhunder - det finnes en rekke eksempler på hunder med null byttebevissthet som klarer dette.

 

Beklager avsporingen Skjellanger, mitt innlegg var på ingen måte ment som kritikk - selv om jeg ser det kan leses sånn. Jeg jakter i hovedsak hårvilt, og mitt syn på hunder er sterkt farget av min forkjærlighet for kontintentale fullbruksraser.

 

Og gratulerer med bekreftet valp :) Det blir helt sikkert kjempebra :) Skal jeg anbefale noe, så er det å ta en titt på disse videoene fra kragborg

http://kragborg.moskjaer.dk/product_inf ... ucts_id=36

http://kragborg.moskjaer.dk/product_inf ... ucts_id=28

 

Som viser hvordan man dresserer en allsidig jakthund med snille metoder :)

Link to comment
Share on other sites

vannebo: ingen kritikk tatt... Jeg er helt enig med deg... Derfor jeg gikk til Sverige... Stamtavlen har MYE tysk og dansk blod i seg (noe jeg ønsker) og jeg skal bruke den til alt fra skogsfugl og rype, til hare, elg, hjort og rådyr (kanskje også rev)... :)

 

Jeg likte alt jeg leste og INGENTING kunne jeg se kunne tolkes som kritikk! Jeg mener heller det burde være kritikkverdig at kontinentale hunder stiller i samme klasse som de engelske rasene når det kommer til jaktprøver! Det er to helt forskjellige raser og burde bedømmes deretter!

Vet jeg har mange motstandere her, men de driter jeg i, for å si det "rett fra levra". Jeg ønsker en hund som JAKTER, og da jakter det jeg tillater den! Er ikke på jakt etter en "pusehund". Jeg ønsker en stor kraftig hannhund, som kan trekke pulk, bære tunge kløv, og samtidig være en fenomenal jakthund som jager alt den blir tillatt!

 

Gleder meg til å få en komplett jakthund!

 

Dressuren synes jeg det blir for dumt å i det hele tatt nevne! Det sier seg selv at den må være 100% på plass for at jakten, og gleden til hund og fører skal bli optimalisert! Men takker for tips og til dressurmetoder osv. Alltid greit å se/lære nye metoder! ;)

 

Jeg bruker i snitt 5 timer i uken på bare dressur, og da er det utenom den daglige dressuren!

Og kan ikke si annet enn at jeg er glad jeg legger ned den tiden på dressur, jeg ser at både hund og eier/fører får det mye triveligere når tingene klaffer og hunden skjønner hva fører ønsker...

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig å se at det er flere som vil ha en fullbruksstrihår.Jeg har selv en Tysk Strihår, og er kjempefornøyd med den. Bruker den som både fuglehund og hårviltshund.Har godkjent den som ettersøkshund.

Dessverre er Nvk i ferd med å lage Engelsk setter av Vorstehren.Nå skal vel ikke Apportprøvene telle lenger, men derimot VK skal være det som gjelder.

Norsk Vorstehund klubb er ødelagt av prøvefolk som ikke er jegere.Resultatene begynner og komme i form av små og nervøse hunder.

Godt vi har Sverige,Tyskland og Danmark i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Har for ordens skyld kleine münsterländer unghund selv, etter fullbrukslinjer - hentet i sverige. Men problemstillingen er den samme - nemlig at avl kun skal basere seg på resultater fra fugleprøver i konkurranse med rasene regelverket er laget etter - nemlig de britiske.

 

Vi har meldt oss på VJP i tyskland i slutten av april, og om forberedelsene rekker til ser jeg ikke bort fra at vi prøver få med oss HZP til høsten også, for potensielt å få en tysk avlsgodkjenning. Det ironiske er at hunden med dette ikke er avlsgodkjent i norge. Men pga flytting og slikt er jeg ikke sikker på at vi får det til.

 

Tyskerne trener gjerne litt annerledes enn de vi gjør, og de fleste lar valpen/unghunden bli med på jakt for å venne den til inntrykkene og gjerne stifte bekjentskap med vilt, og løpe etter en hare eller to - så gjennomdresserer de hunden. Kan også anbefale å lese Carl Tabels "Der jagdgebrauchshund" som er å få kjøpt på Amazon. Den er vel også oversatt til dansk.

 

Til de som reagerer på hundebehandlingen - så vil jeg bare si at man ikke må se seg blind på selve behandlingen av hunden, det er gjennomarbeidingen av momentene som er det viktige.

Link to comment
Share on other sites

Interessante innlegg på slutten her.

Jeg bruker bikkja nesten kun til fuglejakt (i tillegg til ski, tur, kløv, pulk), men må si meg 100% enig i kommentarene vedr at de kontinentale rasene konkurrerer i samme klasser som britiske raser. Det er utpregete forskjeller mellom feks vorsteh og ES, og jeg kan ikke skjønne hvorfor man skulle ønske å utvanne disse. På samme vis som når enkelte setter-eiere sier de ønsker seg en hund som trekker på ski, bærer kløv og apporterer som en vorsteh. Da burde de vel kjøpt seg en vorsteh? At kv/sv er en utmerket fuglehund kan man lett lese ut av siste års prøveresultater. Og det er ikke bare norskavlete bikkjer som finnes på de listene.

At vorsteh flest i dag er små og pinglete er kanskje å dra det litt langt ;) Mange flotte, store og robuste bikkjer å se på de samlinger jeg har vært siste år. Ikke akkurat en liten tass som ligger ved mine føtter i skrivende stund heller.

Lykke til med bikkjene!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da blir det Svensk Strihårsvalp på meg...

 

Reiser over neste helg for å hente valpen... Oppdretter har egne felt som det er mulig å komme å få trent på (utmerket til trening av reviering og lære bikkjen til å søke med høyt hode og bruke nesen)... Mor-siden innehar nesten bare dansk blod i seg (noe svensk de senere år) og faren er tidenes skogsfuglhund, farfar også... Blir veldig spennende og se hvordan dette kan bli... Har stor tro på denne parringen og gleder meg til mange turer i skogen og kanskje også på prøver for å beseire de gamle traverne... hehehe...

 

 

Håper i alle fall på en hund som gir gass og skaper skuddsjanser i skogen... Har en meget spennende tid i møte... :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer og kan bare si gled deg!

 

Må selv innrømme at min er noe mer glad i elg enn jeg strengt talt liker og går litt nære før han tar stand på fugl, men bortsett fra det er jeg veldig fornøyd med min. Jakter ALT som finnes i skogen, så viktig å ha jaktkort som dekker mer enn bare skogsfugl for å si det sånn. :lol:

Hentet selv i Sverige, av svenske og tyske linjer. Apport er like gøy på land som til vanns, og "ingen" bør er for tung virker det som. Kan bare si; Lykke til og kos deg! Fantastiske hunder med mye gøy i seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...