Jump to content

Jaktdepresjon -> Veggen er nærmere enn du tror


hjortefot.com

Recommended Posts

dsc_0158.jpg?w=640&h=853

(Kalenderbildet er tatt i september, og tre glade hjortejegere har det kjekt på jakt.)

 

Det var i desember det skjedde, jeg begynte sakte men sikkert å miste gnisten hva gjelder jakt, jeg ble mer likegyldig til alt som har med jakt og fangst å gjøre.

Jeg har siden da takket nei til bøttevis med flotte sponsorgaver og frynsegodepriser på jaktutstyr fordi jeg rett og slett var drit lei alt som hadde med jakt å gjøre.

 

Noe var på vei til å bli alvorlig.

 

Man vet at noe er riktig galt når man ikke finner glede i å sjekke viltkameraet, eller syns at jakt er det mest tåpelige og kjedelige man kan bedrive. En dag stod den berømte veggen der, den var farlig nær, jeg kunne nesten ta på den.

Hva var det som gjorde at jeg nå stod en armlengde fra den berømte veggen mange opplever å møte en eller flere ganger i livet? Jeg har hatt tunge dager tidligere.

 

Men dette var annerledes, det som alltid har opptatt meg betydde minimalt, for å ikke si null og niks. Da var det bare å ta tak i problemet. Hva var årsaken?

 

Jeg har resonert meg frem til:

 

-For mye jakt og krangel om jakt

-Arbeidsplass blir nedlagt

-Overarbeidet og utbrent

 

En saftig og farlig kombinasjon som fikk meg til å miste jaktlysten.

Moralen må bli; ikke vær på jakt etter en arbeidsplass som blir nedlagt etter at du har slitt ræva av deg og er totalt utbrent.

 

Medisin mot jaktdepresjon:

 

Kjøp et par langrennski, gå 25 mil på en måned, svett ut frustrasjon og slit vekk all hud på hælene. Bare gå og gå!

Det fungerer, du risikerer også bli betydelig lettere i kroppen, (25 sukkerpakker for min del) noe som kan være en fordel den dagen jaktdepresjonen slipper taket. Sårene på hælen vil leges og du vil bli tykk i huden, du får en formidabel kondis, du har mer overskudd. Du føler deg bedre, og ser fram til høsten igjen

Nå etter èn og en halv måned med kanllhard mosjon er jaktlysten på vei tilbake, i morgen skal jeg ut grytidlig for å fotografere hjort på bøen i andre enden av bygda.

 

Jeg har opprettet bloggen http://hekladuk.blogg.no for å skrive om veien tilbake til toppen.

Jeg skal få tilbake gnisten! Og jeg skal fortsette med å teste utstyr, og ta imot gode sponsorgaver på min jaktblogg!

 

Men jeg lurer på en ting kjære medlemmer av kammeret.

Er det bare meg som har hatt en periode der jakt faktisk ikke betyr mer enn de frosne eplene fra i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Vi opplever vel alle før eller siden et skille i livet der vi møter veggen, og

må ta et oppgjør med oss selv.

Gledelig å lese at jaktlysten er på vei tilbake :D

Jakte fordi du har lyst, og når du har lyst.

Stå på Kammerat. Alt ordner seg til slutt :thumbup:

Er sikkert ikke usunt å trene heller :wink: (jeg sliter litt der :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har resonert meg frem til:

 

-For mye jakt og krangel om jakt

 

 

 

Der har du kjernen i "problemet" omkring jakt(fiske) lyst...

 

Jakt og fiske skal være lystbetont, morsomt, avslappende og noe man gleder seg til.

 

Blir det for seriøst og kravene til å stille opp, utstyr, penger og høyt trykk blir en del av naturopplevelsen min så kutter jeg ut, og finner en annen nisje hvor man kan kose seg i fred uten at noen bryr seg. For meg så er elgjakt, enkelte rypejaktmiljøer og noen lakseelver steder jeg holder meg unna.

 

Og så er det sundt -tror jeg - å kunne variere litt, selv driver jeg fluebinding, lading, skyting, fluefiske, sluk og meitefiske, fisker både i rennende og stillestående vann, sjø og fjell. Hagle, rifle, hele sesongen også vinterstid. Fuglekikking og foto. Liker å lære om innsekter, naturtyper og vegetasjonstyper, hvordan berggrunnen påvirker hvilke arter jeg finner der...

Ett tips til ivrige jegere, fiskere og andre er å begynne å studere geologiske kart. Er virkelig mye å lese ut av en slik, hvis det er spesielle arter man er ute etter. Men dette har selvfølgelig også noen "negative" effekter også, det er enkelte år jeg nesten ikke har fisket laks, eller fisket på isen, eller jaktet rype. Men da har jeg brukt tida på andre ting og kommet sterkt tilbake igjen året etter eller noe sånt. Og så blir man ikke ekspert på noe, men en skikkelig generalist.

 

Ok, jeg vil aldri oppnå status i de hardeste miljøene men det er ikke så nøye!

 

Derfor tror jeg at jeg aldri vil treffe den veggen..håper jeg :D

 

Kanskje jeg havnet OT nu? I såfåll beklager jeg dette!

Link to comment
Share on other sites

Kudos for god selvinnsikt og en løsningsorientert holdning det står respekt av.

Jeg kan veldig relatere meg til det du sier, dog ikke meg jakt, men med mye annet.

Min løsning var den samme som din. Og du verden så det funket.

Det psykiske of fysiske er mye mer sammenbundet enn mange tror.

Det eneste som har funka for meg er overdrevent mye fysisk aktivitet. Og det har utelukkende båret frukter i form av alle slags belønninger og et helt nytt perspektiv på livet.

 

Heldigvis er jakt fremdeles lystbetont for meg og jeg akter å la det bli slik.

 

Symptomene du beskriver her. Gjaldt det kun jakt eller omfattet det også andre aspekt av livet?

 

Lykke til videre og fortsett det gode arbeidet:-)

Link to comment
Share on other sites

 

Symptomene du beskriver her. Gjaldt det kun jakt eller omfattet det også andre aspekt av livet?

 

 

Det gjaldt kun jakt faktisk, det var det som skremte meg mest, når man de siste årene har stukket hodet langt fram i jaktmiljøene så begynner automatisk alle du møter å spørre om jakt, hvordan, hvorfor, hvorfor ikke ditt og datt.

 

De andre aspektene av livet har ikke forandret seg, har en fantastisk samboer, og en herlig gråhund som lyser opp hver eneste dag :) Er storfornøyd med min nye jobb også, har samme lønn som da jeg var daglig leder ,men nå har jeg fri og rett på ferieavvikling også. :D Null personalansvar og null kontorarbeid!

 

 

Kan hende at jeg har vært overeksponert ovenfor jakt, at jeg har fått for mye på kort tid. Jeg vet ikke, men jeg vet at jeg snart er tilbake , men da tar jeg det litt mer avslappet. Gidder ikke stresse med jakt lenger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg tatt noen hjortebilder( ligger på http://hekladuk.blogg.no, og jeg begynner så smått å få opp interessen igjen, og jeg har fått ryddet litt i granfeltet der Dagmar hadde fest i romjula.

Ikke helt risikofritt det heller 8)

 

Merket meg at vernebuksa og jakka har blitt noen størrelser for stor. Men det skal jeg heller tåle :)

 

Nå er planene fremover satt

 

-Gjøre ferdig vedhogsten før 1. Mai. (Litt felling, kapping og kløyving gjenstår)

-Kjøpe meg sykkel og ikke la den stå i ro.

-Tur til Skottland, jakt på stag i Oktober sammen med gode venner (slipper mye av maset her i jaktfeltet)

-Bare ta livet med ro, og ikke gidde å bry meg med ubetydelige detaljer og unødige bekymringer.

 

Takk for god støtte Kammerater!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Kjempebra at det går så bra :)

 

Heldigvis har jeg aldri vært i nærheten av å møte veggen når det gjelder jakt.

 

Jeg har alltid vært en jaktidiot, og nå 32 år etter at jeg skjøt mitt første rådyr og enda flere år siden jeg skjøt mitt første småvilt, så er vel jaktlysta enda større.

Om det da er mulig :)

Tenker på jakt flere timer hver dag i 365 dager i året og 366 dager hvert skuddår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...