Jump to content

Br patroner i Mauser M98?


Mas-36

Recommended Posts

Hei dette er helt unødvendig av meg da løpet som sitter i mausern skal sitte ei god stund til.

 

Men er det mulig å BR patroner til å mate osv i en M98? Tenkte på 6mm Br i første omgang. Kanskje blir det en 22br. 22-50rem er det jo noen som har men Brene er jo enda litt kortere.

 

Så noen som vet eller har fortell om børsa og hvordan den virker. Og ja jeg vet det finnes bedre våpen å bygge br patroner på men det er nå liksom Mausern som er grom børsa da :mrgreen:

 

Bruken blir skyting på bane og jaktfelt. Pluss litt småvilt jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg to vesentlige vansker her. Mauser'n har kontrollert mating, og hylser med vesentlig mindre bunndiameter kan vel by på mateproblemer da.

 

Mating av korte patroner fra originalt mausermagasin krever vel en foring for å korte ned magasinlengden, vil jeg tro.

Og patroner med liten diameter i magasinet, hvordan vil de "stakke" seg? Kan det dukke opp et problem også der?

 

Benchrest- pataroner og Mauser 98? Blir det (presisjonsmessig) litt som å helle flybensin (120 oktan) på en gammel Skåda?

Link to comment
Share on other sites

Diameter er lik det samme er bunn målene.

 

Det er lengden som er/kan bli ett problem. Og kanskje den rette formen på hylsa? Men klart en blokking av magasin pga korte patroner må til kanskje?

 

Som sagt det er morofaktor og nytte verdi og ikke super presisjon som er målet. Presisjon nok til jakt og trening er målet.

Link to comment
Share on other sites

Benchrest- pataroner og Mauser 98? Blir det (presisjonsmessig) litt som å helle flybensin (120 oktan) på en gammel Skåda?

det er latterlig! har under 10mm samlinger med min mauser med trappeløp.

 

det er mange kaliber som mater helt topp i mauseren uten justeringer, 22-250 mater helt fint uten noen problemer.

så om man vil ha en billig og presis rifle så kan jeg strengt ambefale en mauser.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke enkelt å få til. Jeg har en kort Mauserkasse med .30 BR, matinga er et problem og også det at magasinet er laget for langt mer koniske patroner, slik at de ligger dårlig i magasinet. Jeg har lurt på å teste Voeres enkeltrad magasin til M98, regner med det blir litt problemer siden jeg har kort kasse.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke enkelt å få til. Jeg har en kort Mauserkasse med .30 BR, matinga er et problem og også det at magasinet er laget for langt mer koniske patroner, slik at de ligger dårlig i magasinet. Jeg har lurt på å teste Voeres enkeltrad magasin til M98, regner med det blir litt problemer siden jeg har kort kasse.

 

Se der ja en med en Br patron i mauser. Mhm er som jeg fryktet noe klunder med mating. Gjelder dette om du bare har 2-3 skudd i magasinet også?

 

Hvis du skal forsøke med vanlig kryssmating vil jeg sterkt anbefale å starte med en M98 fra KV som er orginal i 308win. Her er det ferdig frest ut i magasinet og kassa for å mate bedre med "sylindriske" 308.

 

Kv mauser har jeg alt, men denne er ikke modifisert til 6,5x55, 308 win eller 30.06. Den var i 22lr da jeg kjøpte den og den fikk ett løp i 8x57IS den matet som bare det uten noe endringer så den er nok ikke rørt der fra kongsberg.

 

Jeg har magasiner og underbeslag fre NM-149 som er rettmatet. Vil de hjelpe på matingen med Br patroner tror dere? Bruker det ikke nå pga 8x57 ammoen blir for lang. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Benchrest- pataroner og Mauser 98? Blir det (presisjonsmessig) litt som å helle flybensin (120 oktan) på en gammel Skoda?

det er latterlig! har under 10mm samlinger med min mauser med trappeløp.

:mrgreen:

Fenomenalt det trappeløpet ditt, har aldri sett eller hørt om maken! Da med forutsetning om at avstanden var 100 m da dine samlinger ble oppnådd.

Link to comment
Share on other sites

180gr sierra game king

47,5gr n150 slapp ladning men gikk best.

 

er en ladning som går "hull i hull" i mauseren min.

samling under 10mm ble gjenntatt flere ganger da den ble testet mer.

3 skuds seri da.

 

før jeg begynte å lade selv gikk den 10-15mm med Norma jaktmatch.

Bilde0082.jpg

 

S1031591.jpg

Nosler accubond 165gr

n19 54,5gr

 

406532_3006391086231_1456022251_32896539_1949700440_n.jpg

sierra game king 180gr svarte prikken er 10mm.

n150 47,5

 

så bare den som er bak rifla gjør det han skal går den veldig godt!

 

ladedata oppgitt hær er mine ladedata og brukes på eget annsvar!

Link to comment
Share on other sites

Du bekrefter det ikke, men antar at 3-skudds-samlingene er oppnådd på 100 m.

Du har da et "standard" trappeløp som er på høyde med de beste tykke spesialpiper (i forhold til skyting med Muser M98).

Her er både løp og skytter av de mer presise.

Artig å se at en M98 med "vanlig" pipe kan samle så godt.

Link to comment
Share on other sites

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=53598

her er tråden om rifla mi.

 

Skal sies at mauseren du har er håndplukket av befalet som fikk velge aller først blandt tusenvis av mausere som var sortert før de ble solgt på det sivile markedet for første gang.

Han brukte lang tid på å velge den aller beste i samarbeid med børsemaker.

dette er et sitat fra han som hadde mauseren før meg.

 

men nå kan vi vell ta resten på pm om du vil diskutere mer.

 

så kan vell vell gå tilbake til det trådstarter ønsker å vite.

Link to comment
Share on other sites

Hva som mater og ikke osv kan jeg ikke svare på, men ellers kan jeg bekrefte det han over sier.

Har og en mauser (m67, 6,5x55 riktignok) og den har flere ganger satt 3 stk 85 grs Sierra Varminter så tett at en klisterlapp holdt... Da på 100 m.

 

Får sikkert på pelsen for å skryte osv, men det bor faktisk mer i gamle mausere enn mange tror..... Var det jeg ville frem til :D

Link to comment
Share on other sites

Hva som mater og ikke osv kan jeg ikke svare på, men ellers kan jeg bekrefte det han over sier.

Har og en mauser (m67, 6,5x55 riktignok) og den har flere ganger satt 3 stk 85 grs Sierra Varminter så tett at en klisterlapp holdt... Da på 100 m.

 

Får sikkert på pelsen for å skryte osv, men det bor faktisk mer i gamle mausere enn mange tror..... Var det jeg ville frem til :D

1+

 

alle mine serier er skutt på 100m.

har ladd opp noen testladninger med 150gr sierra match king som skal testes en dag nå.

Link to comment
Share on other sites

Hva med 6XC? Er litt lengre enn 6BR og burde kanskje mate bedre?

 

Hvis det var en 6mm jeg var ute etter så hadde det nok blitt den, men patronen jeg har forelsket meg i heter 7mm Remington BR :wink: Finnes det en 7XC så hadde jo den vært aktuell :D

Link to comment
Share on other sites

Nå gjetter jeg veldig, men tro om ikke 7mm-08 hylser er mer tilgjengelige og billigere enn 7mm BR?

Flere konkurranse skyttere som skriver fra USA sier at det er lite å hente på å bruke patroner som 6mm BR, 6mmXC, 6,5x47 6,5 Creedmore i forhold til mer normale patroner som 243 el. 260 Rem , 6,5x55 presisjonsmessig. Hvor stor forkjell vil du da få mellom 7mm BR og 7mm-08?

For det tilfelle at du skal skyte ut store kvanta 7mm kuler, så kan du få en grei patron i 7mm-08 som bør mate tålelig greit i en M98 samt at du kan redusere ladningene litt for å slippe å bruke for mye krutt.

Det var de funksjonelle og praktiske aspektene med prosjektet, hvilke kaliber man prøver for å stille nysgjerrigheten er jo noe heeelt annet.

7mm TCU krever en mindre låskasse, men da bruker man enda mindre krutt om det skulle være et poeng.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Påstår att det ikke behøves BR patroner i Mauser M98 for å få presisjon,

God pipe og tuning av kassa er ett must, og ikke minst en stiv stokk.

 

Har en Mauser M98 i McMillian HTG skjefte, lappet inn og beddet av børsemaker.

Til denne har jeg 3 piper som jeg skifter med låskassenøkkel og jigg til dette.

 

Pipe 1 er en rustfri Shilen pipe, kaliber 240 WBY MAG.

Beste 3 skudd samling med denne er 4mm,(Lapua Scenar 90gr) 100m på elektronikk.

 

Pipe 2 er en C/M Lothar Walther pipe, kaliber 280 AI.

Beste 3 skudd samling med denne er 6mm,(Sierra HPBT 150gr) 100m på elektronikk.

 

Pipe 3 er en C/M Lothar Walther pipe, kaliber 30-06 AI.

Beste 3 skudd samling med denne er 7mm,(Lapua Scenar 155gr) 100m på elektronikk.

 

Er ei kløne til å legge inn bilder, men hvis det er interesant kan jeg sende de på mail til noen som kan

legge de inn?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som påstår at en M98 ikke kan være presis, men om du påstår at kassa er optimal for det så har du nok ikke peiling. Det er ikke mange som bruker M98 når man krever reell presisjon lenger, med tanke på pris og tilgjengelighet så er det alene et godt tegn på at man får langt bedre kasser i dag.

 

La meg si det slik: Hvor mange børsemakere selger M98 med en presisjonsgaranti under 10mm?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som påstår at en M98 ikke kan være presis, men om du påstår at kassa er optimal for det så har du nok ikke peiling. Det er ikke mange som bruker M98 når man krever reell presisjon lenger, med tanke på pris og tilgjengelighet så er det alene et godt tegn på at man får langt bedre kasser i dag.

 

La meg si det slik: Hvor mange børsemakere selger M98 med en presisjonsgaranti under 10mm?

Jeg har ikke påstått att M98 kassa er optimal for BR, men derimot att du kan få gode samlinger med denne kassa.

Det er ingen børsemaker som gir deg presisjonsgaranti under 10mm, uten ett MEN att du kan skyte.

Jeg har peiling, men gidder ikke å legge ut min CV til slike påstander.

Link to comment
Share on other sites

Joda, alt går. Men når folk påstår at M98 er grunnleggende presis kun fordi deres børse tilfeldigvis går bra blir jeg litt oppgitt. Pålitelig presisjon på 10mm i et trappeløp er ikke normalen, tvert i mot. Og beste samling er temmelig irrelevant, jeg blir ikke imponert av en enkelt samling. Hva børsa garantert samler innenfor hver gang er som regel langt mindre å skryte av enn den ene samlingen som folk husker.

 

Hvis det primære målet er å bygge en presis børse bør man ikke velge en M98 med mindre man allerede vet at den aktuelle kassen går svært bra, konstruksjonen og produksjontoleransene er rett og slett ikke god nok til moderne presisjonskrav. Det er som sagt en grunn til at selv DFS med sine moderate krav har gått over til mer moderne våpen.

Link to comment
Share on other sites

En god M98-kasse riktig satt sammen med gode komponenter av en kompetent børsemaker har bedre presisjon en de aller fleste kan utnytte! Unntaket her er BR eller tilsvarende skyting med solid anlegg av dyktige skyttere.

Årsaken for at de fleste (gode skyttere!) ofte skyter bedre med mer moderne våpen er den mye lengre slagtiden (lock-time) i Mauseren.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på å brotsje om til 30. BR. holder pipa mål til dette eller er det ny pipe som gjelder?

 

Det spørs vel litt på pipa, som regel er det ikke gods til å sette den tilbake nok for et slikt prosjekt. Du må i praksis kappe hele gjengepartiet og slå de på nytt. Riflestigning på 1:12 er vel heller ikke optimalt for tyngre matchkuler (hvis det er aktuelt).

 

Siden prosjektet er basert på en kasse du allerede har blir diskusjonen rundt presisjon litt overflødig, jeg synes bare M98-fantastene har litt lite bakkekontakt til tider. Å lure folk til å basere presisjonsprosjekter på en M98 er ufint, det finnes så mange kasser som er grunnleggende bedre på nesten alle punkter til det bruket. En god jaktrifle kan man alltid lage, men hvis presisjonen er det sentrale er det å starte med en M98 et digert handicap.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...