Jump to content

Langholdsbane vestlandet?


Skjellanger

Recommended Posts

Skytefeltet på Mjølfjell. Det ligger en tråd på kammeret et sted om noen som prøvde å få tilgang der. RFK/12,7 banene på Ulven. Her er det 600 meter ish, men en del begrensinger med tanke på flystripen bak målområdet og aktivitet der. Husker ikke helt hvordan ordlyden var..

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler, dette er dypt savnet.

Det er visst noen som har syslet med stålmål på lengre hold i Åsane Jeger & Fisk sitt baneområde, men jeg tror kke det er noen organisert virksomhet.

 

 

Er ikke organisert langhold på Åsane sin bane... Kan ikke skjønne hvordan de skal skyte da... Rett opp mot leirduebanen? da er det vel heller ikke mer en 300 -350 meter?

 

Forøvrig er jeg svært interessert i mer info ang mjølfjell og ulven... :D

Link to comment
Share on other sites

Her ligger det litt info om Mjølfjell. 300 til 1000 meter.

 

Hordaland benkskytterklubb

 

viewtopic.php?f=52&t=17704&hilit=mj%C3%B8lfjell

 

1134525.jpeg

 

Angående skyting på Ulven, så kom jeg til samme konklusjon som de kom til ang Mjølfjell. Det er fullt mulig å søke om å skyte, men det er er litt styr. Ikke bare å reise og skyte. For Ulven sin del så har jeg tegnet inn i kartet. Det skytes fra bane 22a og 23a. 600 meter over Ulvenvatnet. Begrensningene er aktivitet på flystripen, aktivitet på feltbanene på andre siden av vannet (tegnet inn), og Forsvaret sin aktivitet. For bane 22a og 23a er den relativt beskjeden. Feltbanene vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

 

1134525.jpeg

 

Angående skyting på Ulven, så kom jeg til samme konklusjon som de kom til ang Mjølfjell. Det er fullt mulig å søke om å skyte, men det er er litt styr. Ikke bare å reise og skyte. For Ulven sin del så har jeg tegnet inn i kartet. Det skytes fra bane 22a og 23a. 600 meter over Ulvenvatnet. Begrensningene er aktivitet på flystripen, aktivitet på feltbanene på andre siden av vannet (tegnet inn), og Forsvaret sin aktivitet. For bane 22a og 23a er den relativt beskjeden. Feltbanene vet jeg ikke.

 

I tillegg er det ofte aktivitet Ulvenvatnet, då Os roklubb bruker det til trening og konkurransearena (klubbhuset ligger i vannkanten i nedre høgre hjørnet av sandtaket, dvs litt til høgre for bane 23a).

 

Dei pleier å ro i Ulvenvatnets lengderetning, og vanleg trase krysser ildlinja til både bane 23a og bane 22a.

Link to comment
Share on other sites

Det skal væra mulig å få til skyting på Mjølfjell problemet er at det er dyrt og forbaska mykje arbeid. Dei krever at det skal bygges opp sandkasse rundt blinker og spesielt stålmål, for å samle opp kulerester... Prisen veit eg ikkje eksakt, men det er snakk om ein del tusen for ei helg og ein må søke til Forsvarsbygg, som administrerer skytebanen der oppe for tida.

Så muligheiten er der, men det er ein del arbeid og koster litt penger, så skal ein ha ei arrangert skyting der oppe i vår/sommer, så må ein eventuelt sjekke dette nærmere opp med pris og eventuelt spleise på det ein gjeng.. Ein må også vente til godt ut i Mai, for å bli kvitt snø og muligheiten for å køyre ut til blinkene..

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært artig! Telt og rifler en helg på mjølfjell. Dumt at det må koste penger.. Koster det penger bare for å bruke feltet, eller er det sånn at man må betale en fyr fra forsvarsbygg til å passe på skytterne?

En skulle jo tro at det finnes etablerte målområder i et militært skytefelt. Mon tro om de militære snekrer sandkasser når de skal skye. Å bygge noe sånt i sandsekker f.eks er jo mildt sagt mye arbeid, men som sagt hadde det vært utrolig artig!

Link to comment
Share on other sites

Husker ikkje heilt, eg veit at han snakka om det når det var eventuelt snakk om å skyte på stålmål eller sjølvanvisere.. Men eg kan prøva å få sjekka dette opp, med pris og kor tid banen er ledig og vilkår, reknar med at skytebaneoffiseren er med på kjøpet i leiga, men er ikkje sikker..

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver og sjekker mulighetene for å skyte på en DFS-bane i Hyllestad ( Ytre sogn på nordsiden av sognefjorden) der hvertfall 600 meter skal være mulig. Det skal være en intakt grav på 600 meter der. Om det er fler folk i dette området som er interessert i å skyte så ta gjerne kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Noe nytt her mauser? Nesten 800 visninger og så få svar. Kan tyde på at det er flere her som er interessert :)

Jeg tenkte å tenke litt høyt om hvordan jeg ser for meg dette her.

En god gjeng med skyttere, sovemuligheter f.eks telt, åpen himmel eller Mjølfjell Ungdomsherberge lengre oppe i dalen. Tidsperiode type fredag til søndag. Kjøre opp - tog er jo en mulighet også for de som ikke liker dødsveien til Voss.

Fint vær seff, og mulighet for skyting på 1000 meter, gjerne også 100, 200, 500 f.eks. Blinker av stål og papir, og eventuelt sandkasse rundt skivestativ. Noen kan ta ansvar for å følge opp forsvarsbygg, mens noen kan ordne med skivestativ etc. Jeg har en gammel safe liggende på jobben som kan duge som gong på litt avstand, og garasjen er ful av materialer til stativ.

 

Disse sandkassene har jeg fundert litt på hvordan skal se ut.. kan det være nok med en presening dekket med jord, eller må det bygges opp rundt blinkene med sandsekker?

Hvis vi får dette til og det viser seg å være suksess, så kanskje vi får bruke feltet uten skyteleder fra forsvarsbygg, og slipper å betale i dyre dommer for å skyte senere... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fekk kontakt med han som er ansvarlig for banen i går, eg må sende ein Mail til han med ønske om kva helg det er snakk om og så skulle han sende det videre til dei i Bergen, som hadde ansvaret for det.. Så me må finne ei helg i Juni/Juli som passer og så får me beskjed om vilkår og priser.. Så sjekk kalenderen folkens, eg kan ikkje første helga i Juni og så har eg ei jobbehelg som eg ikkje har muligheit, kjem tilbake med nøyaktig dato. :-)

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk Mauser!

Like handlekraftig som din søster ser det ut til :D (som jeg kjenner fra fuglehundmiljøet) :)

Herlig at du tok slik tak i saken som du gjorde! Tror det er mange skyttere her som setter pris på hjelpen din og alt du har lagt ned i arbeid for å kanskje få lånt banen!

 

Igjen, virkelig bra og utrolig kjekt at du tok deg tid til å undersøke så mye rundt dette! :D

Link to comment
Share on other sites

Sjekka mail i dag og har fått tilbakemelding på Fredag angående søknaden om å få bruke skytebanen på Mjølfjell, desverre så blei det avslag.. :(

 

Grunnlaget for avslaget er at det sikkerheitsmessige årsaker og at det er Forsvaret som er leigetaker av skyteanlegget og at dei er restriktive for all skyteaktivitet der, som ikkje er i regi av Forsvaret.

 

Så der gjekk den planen i vasken, andre forslag i Hordaland som kan væra aktuelle ?

Link to comment
Share on other sites

Vet det er folk som har tilgang til daler o.l som kan brukes til langhold i områder i nærheten av bergen.

Dessverre virker det som de enten ikke kan/vil selv eller ikke får lov av grunneier å bruke dette ofte.

Eller ikke ønsker at andre skal få bruke området.

 

I utgangspunktet skulle man jo tro at det ikke var så vanskelig å få kontakt med noen som kjenner en grunneier med egnet område.

F.eks vet jeg om at mange private hjortejaktområder kan brukes, men men.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Bumper denne litt:

 

Eg ser at deler av kråkenesmarka ved Førde er regulert som "Skyte og øvingsfelt".

skytefelt.jpg

 

Eg inbiller mer at det er i dette området dei har feltskytinga på landsskyttarstemnet når det er i Førde. Området ser ut til å være eit sameige av 3 gardar, men bandlagt som skytefelt av forsvaret.

Nokon som har ein ide om kor ein må begynne å nøste opp for å eventuellt kunne bruke dette området til regelmessig skyting. På kartet ser det ut som ein kan oppnå avstandar ut til ca ein kilometer.

 

Noken DFS'arar frå Førde her som veit korleis ein går fram når ein brukar området til feltskyting?

 

edit:

oversikt over feltbanene. Når eg snakkar om 1km hald så må ein skyte på tvers av banene på bildet.

image3321.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Når det gjelder området ved Førde som jeg skrev om over her så er det ikke så greit å få bruke det virker det som. Selv det lokale skytterlaget bruker det kun ved store stevner. Er et populært terreng for turgåere. (kan tyde på at det har blitt brukt for lite :) )

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder området ved Førde som jeg skrev om over her så er det ikke så greit å få bruke det virker det som. Selv det lokale skytterlaget bruker det kun ved store stevner. Er et populært terreng for turgåere. (kan tyde på at det har blitt brukt for lite :) )

 

Nå snakker vi vel om et område tilrettelagt med skitrekk og turløyper. At det da ikke er fritt fram å skyte på tvers av feltbanene- baner som DFS vel må søke om å få bruke hver enkelt gang- er ikke så rart.

 

 

Er det noen som kjenner grunneierne til steinbruddet på Dyrstad/Sætrefjellet i Bremanger? Jeg vet ikke om terrenget er egnet, siste flyfoto på norgeibilder er fra 2007 og høydekurvene i kartet er ikke oppdatert etter at de fjernet toppen av fjellet. På bildet fra 2007 ser steinbruddet ut til å være en drøy kilometer langt, men om det er fri sikt fra ene til andre enden er umulig å vite uten å faktisk kjøre opp dit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en privat bane som kan tøyes til 800m selvom jeg ikke har brukt lengre hold enn halvparten, enda. Problemet er at banen ikke er godkjent og derfor bare brukes til trening av meg og noen ganske få andre.

Men en og annen ihuga longholdsfanatikker kan jeg ta med.

Sted : aller beste vestkant nær Norges fødested.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder området ved Førde som jeg skrev om over her så er det ikke så greit å få bruke det virker det som. Selv det lokale skytterlaget bruker det kun ved store stevner. Er et populært terreng for turgåere. (kan tyde på at det har blitt brukt for lite :) )

Jeg

Nå snakker vi vel om et område tilrettelagt med skitrekk og turløyper. At det da ikke er fritt fram å skyte på tvers av feltbanene- baner som DFS vel må søke om å få bruke hver enkelt gang- er ikke så rart.

 

Området er regulert som et militært skytefelt. Skitrekket er ikke i konflikt med de interressante delene av området. En av grunnene til at det er et populært turområde er sannsynligvis den fine veien som forsvaret har laget inn til den innerste standplassen. Jeg var opp og inspiserte arealet for noen uker siden, og traff opp til flere turgåere på veien en vanlig hverdag.

 

Om en hadde gjort et seriøst forsøk på å ta i bruk området så er det kanskje mulig, men da må det nesten være noen inad i Førde skytterlag ivrer for dette. Det beste en kan håpe på er nok å kunne få bruke det ved noen få forhåndsvarslende anledninger gjennom året. Det blir litt for lite til at jeg gidder å bruke mer krefter på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...