Jump to content

Valg av hagle som nybegynner.


sander22

Recommended Posts

Hei! Jeg har akkurat tatt jegerprøven og skal kjøpe meg hagle på mellom 4000-9000 kroner. Jeg er ung, så jeg er ikke høyere enn 165, tror jeg skal ha en O/U. Den skal bli brukt hovedsakelig til skogsfugljakt. Er interessert i en hagle med minst mulig rekyl ;-) Takker for svar! :D

Link to comment
Share on other sites

En Lanber Gyttorp er jo fantastisk. denne er jo kaliber 12, og derfor har den litt rekyl. Kaliber 16 er jo en mulighet, men det vil du kanskje angre på seinere når du blir litt mer "røslig" jeg ville gått for en kaliber 12 og til prisen du er etter vil nok Lanber Gyttorp være det beste valget. Kjøpte meg en for noen uker tilbake, og det er ingenting å si på den.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er å se etter en brukt Beretta 685/686 i kaliber 12 eller 20. Du får den i den prisklassen, og du har børse resten livet om du passer på den. Om du vil selge den om 5-10 år får du nok mere for den enn det du betalte selv. Alternativet kan være en Merkel 200E/Simson 100E, du kan finne fine børser av denne for en 5-9000 om du er heldig.

Skyte og bruksgleden :wink: er utrolig mye større med et brukt "kvalitetsvåpen" enn nybørser i middels og lav kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

For å dempe rekyl i ei hagle har du to muligheter, tyngde og lette ladninger.

Et godt råd er at hagla bør veie 100 ganger mer en ladningen dvs. 32 grams ladning til 3,2 kg hagle.

Du bør også titte på en halvautomat med vekt på 3-3,5 kg f.eks beretta 391 ulrika.

Ellers synes jeg du bør se etter ei brukt kvalitetshagle en noe billig ræl, se etter en beretta 686 eller en browning 5-25 med 71cm pipe.

Du skriver at du rekker helt ned til bakken så om du må kappe kolben litt så spiller det ingen rolle om børsa har noen riper ol.

Lykke til med valg av skytejern....

Link to comment
Share on other sites

Som folk sier; det er mye bra brukt. Jeg gikk for en weatherby pa-08 (billigste slaget av pumpehagler), og er egentlig kjempefornøyd med denne...MEN. Hadde jeg som deg prioritert å legge litt mer i hagle, så er en o/u og ikke minst halvauto tingen for deg med tanke på rekylen. Jo tyngre våpenet er jo mer rekylen tar det imot for deg, og halvautoen bruker endel av rekylen for å lade om. Drit i prisen, altså ikke kjøp etter prislappen, men etter hva som passer deg, og skyt MYE! Jeg som spinkel person har ingen problem med en cal 12 og merker knapt at det smeller i en billighagle på 2,5kg, så ikke tenk på det... Finn en over under du liker og som passer til kroppen din og skyt mye, og lykke til til høsten!:)

Link to comment
Share on other sites

Du tror du vil ha o/u og vet du vil ha lite rekyl? Minst rekyl får du nok med en rekyldrevet halvauto (f. Eks benelli). Ulempene med halvauto, slik jeg ser det, er bråkete lading, kun et løp(trangboring), mer knot å sjekke løp for snø etc. Fordelene er lengre sikteskinne, mindre rekyl, lettere (oftest) våpen. Hvis du vil ha o/u og lite rekyl må du ikke velge lettvektsutgavene...

 

Mitt beste tips: dra på den lokale skytebanen til sommeren, og snakk med instruktørene der. Hvis du er nysgjerrig, litt ydmyk og spør pent vil jeg tro du kan få prøve mange våpen av de som skyter der. Plutselig finner du ei hagle som du bare må ha, og denne (eller maken med likt stokkmål) skal du kjøpe. :-) lykke til.

Link to comment
Share on other sites

En Lanber Gyttorp er jo fantastisk. denne er jo kaliber 12, og derfor har den litt rekyl. Kaliber 16 er jo en mulighet, men det vil du kanskje angre på seinere når du blir litt mer "røslig" jeg ville gått for en kaliber 12 og til prisen du er etter vil nok Lanber Gyttorp være det beste valget. Kjøpte meg en for noen uker tilbake, og det er ingenting å si på den.
Stiller meg bak kjottkake1 på denne. Kjøpte meg selv en ny Lanber Gyttorp Lux som første hagle for noen år siden. Har nok skutt rundt 5000+ skudd på bane og på småviltjakt, og det er ikke slitasje å spore på hagla. Jeg vil derimot påstå å si at stokken er lite oljebehandlet (tørr) direkte fra fabrikk, så min har fått seg noen lag med Liberon Møbelolje. Vil nesten si at den ser finere ut nå enn ny :) Dette burde ikke ha betydning på valget ditt, da man burde påregne årlig vedlikehold av stokker (unntatt syntetiske- eller laminatstokker)

 

Når det kommer til valg mellom pump-/halvautomat vil jeg si at det hele handler om hva du selv foretrekker. Selv syns jeg at O/U eller SBS har fordeler da man kan bruke ulike choker i løpene ved jakt der det er en fordel. Om jeg hadde bodd i et land hvor jeg kunne brukt hele magasinet lovlig, ville vurderingen hatt en annen lyd. For din del, kan du ta med i beregningen at en gassoperert halvautomatisk hagle har tanken mindre rekyl enn OU/SBS da deler av gassenergien går til å mate et nytt skudd fra magasin til kammeret.

 

Lykke til med et spennende valg! :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Minst mulig rekyl...

Tung, +3,3kg (eller deromkring), lette ladninger og en god kolbekappe.

 

Aller minst følt rekyl får du med en gassoperert halvautomat, lette ladninger og en god koblekappe.

 

Verst får du det med en lettvekter på 2,3 kg, 45 gr kalkun-ladninger og en pen trefjøl som avslutning på kolben (noen verre?).

 

 

Tror du gjør lurest i å få prøvd ulike hagler før du tar en beslutning. Særlig hvis dette med rekyl virkelig er viktig for deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil derimot påstå å si at stokken er lite oljebehandlet (tørr) direkte fra fabrikk, så min har fått seg noen lag med Liberon Møbelolje. Vil nesten si at den ser finere ut nå enn ny :) Dette burde ikke ha betydning på valget ditt, da man burde påregne årlig vedlikehold av stokker (unntatt syntetiske- eller laminatstokker)

 

Helt sant, den var knusktørr i stokken

Link to comment
Share on other sites

Tror også det er lurt å besøke en leirduebane når sesongen starter i mai engang. Jeg er selv i det lokale leirdueutvalget, og vi har ofte nye jegere som besøker bare for å snuse på hagler. Instruktører på slike baner vet som oftest bedre enn våpen-/sportsbutikker hvorvidt en hagle passer deg eller ikke. Og husk på at selv om en hagle føles bra vil det ikke si at den passer deg, med mindre du vet 100% sikkert hvilke siktebilde du burde ha.

 

Jeg kan kun tale for meg selv, men jeg hadde ikke hatt problemer med å la en ny jeger få prøve hagla mi i en slik sammenheng :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Sabatti Jakt Short (eller Ladygun som den het på den tiden :/) da jeg var 15år. Jeg har ikke angret et sekund på dette.

De fleste av mine jaktkompiser kjøpte våpen i "full lengde", og bommet deretter. Jeg traff!

Kjøp en hagle som passer deg NÅ, og heller modifiser/kjøp ny når det trengs!

 

Link: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=913

 

Nå har jeg Sabattien som backuphagle og en Beretta UL som hovedhagle :D

 

 

- KapteinTJ

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hvis du ikke har handlet hagle ennå så ville jeg anbefale deg en hagle i enten 12 eller 20 kaliber. Til skogsfugljakt må man ofte gå i ulendt terreng. Det er da en fordel med en 20kaliber siden den er lettere enn en 12kaliber. Når det kommer til rekyll, er det mindre rekyll i 20 enn 12. Men dette er noe Jeg syntes er uvesentlig. Ikke bry deg om rekyllen, du vender deg til den etter noen skudd. Det er ikke så ille som alle skal ha det til ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kjøpt hagle for litt over ett år siden nå, det endte opp med en Lanber Gyttorp 12 kaliber. Er kjempefornøyd, å rekylen er jo ingen problem! Siste året har jeg blitt mye større også, så n åer det ikke være enn en kule i 22. kaliber :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...