Jump to content

Kula subber i demperen


Perpålsa

Recommended Posts

Jeg har ved gjentatte anledninger den siste tiden plutselig fått store treffpunktavvik under skyting med 6,5'n min. Det typiske er at jeg skyter inn en dag, og rusler hjem glad og fornøyd med en børse som samler på +- en klistrelapp hver serie. Så, noen dager seinere går jeg ut for å ta et testskudd, eller koseskyte litt, og da er jeg ikke innafor blinken som er 15x15 cm engang! Etter grundig feilsøking har jeg konkludert med at det er i demperen, ctm-4, eller muligens i gjengene på børsa at feilen ligger.

Modulene i demperen sitter grundig fast, så det er bare bakkammeret jeg klarer å skille fra resten. Det er begrenset hva jeg får sjekka inne i demperen når den ikke kan demonteres, så jeg har ikke klart å oppdage noen åpenbare feil på innsiden. Ikke før i går. Etter en ny småfrustrerende treskudds-serie i går oppdaget jeg merker som tyder på at kula har subba borti ihvertfall frontlokket på demperen på vei ut!

 

Så nå lurer jeg på om dere har noen innspill til hvorfor dette skal begynne å skje nå, når jeg har brukt demperen i tre år uten problemer? Hvor er det mest sannsynelig at feilen ligger? Manglende rengjøring, ødelagte gjenger??

Jeg tenker uansett å skille modulene for å ta en nærmere kikk, men da må jeg nok ha et par oljefiltertenger.. Har funnet disse: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... er-191421/

Og disse: http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=55663015 Men hvis minste gripvidde for begge typene er over 70mm er de vel for store for ctm-4.. Veit noen om noen mindre, som er egnet?

Link to comment
Share on other sites

har hørt om noe så har vært borti dette, det er at 6,5 dempern er litt trang så det går ann å bytte ut de ytterste modulen med 308 moduler. kan jo være at det er blitt litt slitt på jengepartiet på børsa så det har blitt en ørliten skjevhet, men mitt råd er å bytte moduler :)

Link to comment
Share on other sites

åtejeger94 -> Takk for tipset, men jeg har jo brukt demperen i ca tre år uten nevneverdige problemer da, så den er neppe for trang. Med mindre det kan ha bygget seg opp noen grader innvendig, pga lite vedlikehold da?

 

SuperHansen -> Det ser litt raklete ut, men til den prisen er det jo ikke noe i veien for å prøve :) Tror nok modulene sitter veldig fast, så tenker å legge hele stasen i bensin eller diesel etterpå..

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1 må være å sjekke/rense gjenger/skulder på demper og løp. Selv små mengder skitt eller grader kan gi store utslag.

 

Dernest ville jeg prøvd å få delt den, legg den i EdsRed, diesel eller parafin en tre-fire dager så løsner kanskje driten. Ved utbrenning av alu-bafler kan man få oppbygging av materiale i borringen, på en trang demper skal det ikke mye til før man får problemer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får grader i min ctm-4. Bruker ei rundfil i ny og ne for å fjerne dem. Skal ikke se bort fra at det er det samme som skjer med din. Mener det er en annen tråd her som beskriver dette problemet.

 

Når reine alubaffler blir veldig varme kan det utvikle seg dråpedannelse i demperen som ofte stikker litt inn i senterhullet. Er fort gjort at det tar litt i eller at presisjonen går fløyten da. Er derfor de fleste produsentene pr idag velger å bruke forsterkninger av modulene sine av hardere og mer varmebestandige materialer. Reine aludempere er suverene som jaktverktøy, men får som regel mer enn de kan takle når de brukes mye og hardt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Mener du at aluminiumen blir så varm ,1200- 1400 grader, at den smelter en dråpe med mor prosjektilkanalen? Da skulle jo hle demperen kollapse for aluoksyd har høyere smeltetepunkt enn ren aluminium som er inni godset og som ikke er oskydert

Link to comment
Share on other sites

Aluminium har generelt et smeltepunkt omkring 650 grader.

Når du skyder, vil der opstå en meget kraftig opvarmning lokalt i bafferhullet, da krudtgassen presses gennem dette hul, som en sort svejsebrænder. Derfor er det normalt at man ved store ku´rudtmængder eller lange og hurtige serier får lokal smeltning i rene aluminiumshuller. Dette kan let medføre dråbedannelser, og dermed tab af precicion..

 

 

Angående udboring af dempere med asymetriske baffere, er det et must at man bore op fra fronten, da man ellers vil opleve at borret løper.

 

Hvis man skruer demperen av og på, er det væsentligt at man hvergang kontrollere at flanchen på gjengestykket både på pipe og i demper er 100% rene, da selv et krudtkorn på flanchen kan give væsentlige vinkelfejl.

En urenhed på den ene side af flanchen på tykkelse med et stykke papir, kan på en 15 cm frembygningslængde give skævhed på 1mm.

 

Denne risiko kan reduceres ved anvendelse af styring rundt pipen ved lange teleskobkonstruktioner.

Link to comment
Share on other sites

Tror kansje du har problem med gjengene på pipa. Har sett noen tilfeller der det er for lite frispor på gjenger og demperen ikkje blir stående likt hver gang den dras til(bryster på gjengene) dette gir forskjell i presisjon hver gang demper har vært av

 

S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...