Perpålsa Posted March 14, 2012 Share Posted March 14, 2012 Jeg har ved gjentatte anledninger den siste tiden plutselig fått store treffpunktavvik under skyting med 6,5'n min. Det typiske er at jeg skyter inn en dag, og rusler hjem glad og fornøyd med en børse som samler på +- en klistrelapp hver serie. Så, noen dager seinere går jeg ut for å ta et testskudd, eller koseskyte litt, og da er jeg ikke innafor blinken som er 15x15 cm engang! Etter grundig feilsøking har jeg konkludert med at det er i demperen, ctm-4, eller muligens i gjengene på børsa at feilen ligger. Modulene i demperen sitter grundig fast, så det er bare bakkammeret jeg klarer å skille fra resten. Det er begrenset hva jeg får sjekka inne i demperen når den ikke kan demonteres, så jeg har ikke klart å oppdage noen åpenbare feil på innsiden. Ikke før i går. Etter en ny småfrustrerende treskudds-serie i går oppdaget jeg merker som tyder på at kula har subba borti ihvertfall frontlokket på demperen på vei ut! Så nå lurer jeg på om dere har noen innspill til hvorfor dette skal begynne å skje nå, når jeg har brukt demperen i tre år uten problemer? Hvor er det mest sannsynelig at feilen ligger? Manglende rengjøring, ødelagte gjenger?? Jeg tenker uansett å skille modulene for å ta en nærmere kikk, men da må jeg nok ha et par oljefiltertenger.. Har funnet disse: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... er-191421/ Og disse: http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=55663015 Men hvis minste gripvidde for begge typene er over 70mm er de vel for store for ctm-4.. Veit noen om noen mindre, som er egnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
åtejeger94 Posted March 14, 2012 Share Posted March 14, 2012 har hørt om noe så har vært borti dette, det er at 6,5 dempern er litt trang så det går ann å bytte ut de ytterste modulen med 308 moduler. kan jo være at det er blitt litt slitt på jengepartiet på børsa så det har blitt en ørliten skjevhet, men mitt råd er å bytte moduler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperHansen Posted March 14, 2012 Share Posted March 14, 2012 Dette settet er fint,og koster ikke all verden:http://www.jula.no/multiavdragersett-199007 Bruker dette for å dele Maximen min når den har satt seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perpålsa Posted March 14, 2012 Author Share Posted March 14, 2012 åtejeger94 -> Takk for tipset, men jeg har jo brukt demperen i ca tre år uten nevneverdige problemer da, så den er neppe for trang. Med mindre det kan ha bygget seg opp noen grader innvendig, pga lite vedlikehold da? SuperHansen -> Det ser litt raklete ut, men til den prisen er det jo ikke noe i veien for å prøve Tror nok modulene sitter veldig fast, så tenker å legge hele stasen i bensin eller diesel etterpå.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
åtejeger94 Posted March 14, 2012 Share Posted March 14, 2012 tenkte det gikk ann å prøve å bytte de ytterste vis det er en lite skevhet så har du litt å gå på før den begynner å subbe. for når 6,5 demperen er trang fra før så er det ikke mye skevhet som skal til tror jeg kan prøve det vis ikke noe anna går Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 14, 2012 Share Posted March 14, 2012 Punkt 1 må være å sjekke/rense gjenger/skulder på demper og løp. Selv små mengder skitt eller grader kan gi store utslag. Dernest ville jeg prøvd å få delt den, legg den i EdsRed, diesel eller parafin en tre-fire dager så løsner kanskje driten. Ved utbrenning av alu-bafler kan man få oppbygging av materiale i borringen, på en trang demper skal det ikke mye til før man får problemer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krepsen Posted March 14, 2012 Share Posted March 14, 2012 Jeg fikk tips av min børsemaker om å bruke et gammelt lærbelte for å få skrudd opp maximen min+skrustikka da gikk det fint. Men når kula subber er det feil med inretting av demper ,ganske vanlig når det er fabrikkgjenget løp desverre: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tezak Posted March 14, 2012 Share Posted March 14, 2012 Jeg får grader i min ctm-4. Bruker ei rundfil i ny og ne for å fjerne dem. Skal ikke se bort fra at det er det samme som skjer med din. Mener det er en annen tråd her som beskriver dette problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tezak Posted March 14, 2012 Share Posted March 14, 2012 Her er tråden: viewtopic.php?f=130&t=61258&p=665232&hilit=grader+a+tec#p665232 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sauer 150 Posted March 14, 2012 Share Posted March 14, 2012 Jeg får grader i min ctm-4. Bruker ei rundfil i ny og ne for å fjerne dem. Skal ikke se bort fra at det er det samme som skjer med din. Mener det er en annen tråd her som beskriver dette problemet. Når reine alubaffler blir veldig varme kan det utvikle seg dråpedannelse i demperen som ofte stikker litt inn i senterhullet. Er fort gjort at det tar litt i eller at presisjonen går fløyten da. Er derfor de fleste produsentene pr idag velger å bruke forsterkninger av modulene sine av hardere og mer varmebestandige materialer. Reine aludempere er suverene som jaktverktøy, men får som regel mer enn de kan takle når de brukes mye og hardt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slurry Posted March 14, 2012 Share Posted March 14, 2012 Bare å finne fram drillen og bore opp demperen litt. Begynner du fra gjengesiden så er boret sentrert når du er gjennom baffel nr 2.. Aluminium er jo som smør å bore i. Vil kanskje tippe 7,5mm bor passer bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byf Posted June 24, 2012 Share Posted June 24, 2012 Mener du at aluminiumen blir så varm ,1200- 1400 grader, at den smelter en dråpe med mor prosjektilkanalen? Da skulle jo hle demperen kollapse for aluoksyd har høyere smeltetepunkt enn ren aluminium som er inni godset og som ikke er oskydert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ignorant Posted June 25, 2012 Share Posted June 25, 2012 Aluminium har generelt et smeltepunkt omkring 650 grader. Når du skyder, vil der opstå en meget kraftig opvarmning lokalt i bafferhullet, da krudtgassen presses gennem dette hul, som en sort svejsebrænder. Derfor er det normalt at man ved store ku´rudtmængder eller lange og hurtige serier får lokal smeltning i rene aluminiumshuller. Dette kan let medføre dråbedannelser, og dermed tab af precicion.. Angående udboring af dempere med asymetriske baffere, er det et must at man bore op fra fronten, da man ellers vil opleve at borret løper. Hvis man skruer demperen av og på, er det væsentligt at man hvergang kontrollere at flanchen på gjengestykket både på pipe og i demper er 100% rene, da selv et krudtkorn på flanchen kan give væsentlige vinkelfejl. En urenhed på den ene side af flanchen på tykkelse med et stykke papir, kan på en 15 cm frembygningslængde give skævhed på 1mm. Denne risiko kan reduceres ved anvendelse af styring rundt pipen ved lange teleskobkonstruktioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MorganKane Posted June 25, 2012 Share Posted June 25, 2012 Dersom kula subber og man får ett asymetrisk "nøkkelhull formet hull i de ytterste bafflene, kan det påvirke presisjon slik som dårlig kroning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
panhead Posted June 25, 2012 Share Posted June 25, 2012 Tror kansje du har problem med gjengene på pipa. Har sett noen tilfeller der det er for lite frispor på gjenger og demperen ikkje blir stående likt hver gang den dras til(bryster på gjengene) dette gir forskjell i presisjon hver gang demper har vært av S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted June 25, 2012 Share Posted June 25, 2012 Dersom kula subber og man får ett asymetrisk "nøkkelhull formet hull i de ytterste bafflene, kan det påvirke presisjon slik som dårlig kroning? Eh, ja. Det øyeblikket kula berører demperen kan en anta at all presisjon er borte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MorganKane Posted June 26, 2012 Share Posted June 26, 2012 Erlend Meyer, dårlig formulert fra meg det der.. Så la meg prøve igjen. Tenker på når man skyter gjennom baffler som er skadd av at man tidligere har subbet borti med kula. Ikke når kula subber. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jegern79 Posted June 26, 2012 Share Posted June 26, 2012 Erfaringsmessig har det ikke påvirket presisjonen i børsa etter at kula har subbet i demperen. Bruker regelmessig rundfila i min A-tech, men presisjonen er upåvirket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MorganKane Posted June 26, 2012 Share Posted June 26, 2012 Betryggende og forsåvidt i tråd med min erfaring også. Har subbet ett par dempere, men teflonminnet hindrer meg i å huske om presisjonen gikk ned som følge av mer ovale hull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted June 26, 2012 Share Posted June 26, 2012 Ah. Nei, at borringen på demperen har blitt urund burde ikke ha samme effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.