Jump to content

Jegeravgift og våpensøknad


RoarBT

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Jeg har ikke betalt jegeravgiften for inneværende sesong pga sykdom, og nå har jeg planer om å levere en våpensøknad.

 

Er det noen som vet om dette er mulig? Eller er det slik at jegeravgiften må være betalt for å få innvilget våpensøknad.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel jegeravgiftskortet for 2012-2013 på tur i postkassa. Nytt jaktår starter 1. april. Bare vent til du får det, så er vel problemet løst. Men jeg tror egentlig ikke du må ha betalt, men du må vise jegeravgiftskortet når du leverer søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Neida, det trenger du ikke bekymre deg for. Lever søknad du ;)

 

 

Neivel? jeg leverte nettopp inn 6 søknader selv og da måtte hun ha jegeravgiftskortet mitt, jeg har i tillegg 2 våpen fra før...

 

Kan hende du har rett... Men er veldig forskjellig praksis fra sted til sted...

Link to comment
Share on other sites

Kravet er at du er innført i jegerregisteret, og enkleste måte å dokumentere dette på er å legge ved en kopi av et jegeravgiftskort. Kortet trenger ikke å være fra inneværende sesong, og avgiften trenger ikke være betalt. Det er like kvalifiserende å legge ved kopi av kursbevis fra jegerprøven eller - som nevnt over - utskrift fra jegerregisteret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ikke levere inn søknad før jeg kunne bevise at jeg hadde betalt jegeravgift før inneværende år

(Tromsø Politikammer)

 

Desvære kommer slike utsagn opp med gjevne mellomrom.

Be høfligt om at dokumentasjon på påstanden legges frem. Eller be vedkommende hente sin overornede. Legg saken frem for denne.

Vi har klare og enkle regler å forholde oss til. Det skal vi som jegre følge. Dersom Tjeneste personer i politiet, ønsker forandringer i lover og forskrifter. Skal og må de følge de demokratiske spillereglene.

Vi her i Bergen har måtte ta opp en del saker med POD og Fylkes Våpen kontor for å få enkelt avdelinger til å følge de spilleregler som er i våpensaker.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som synes dette er en rar problemstilling? Har råd til kr 430,- i søknadsgebyr + kr nK til våpen, og skal jakte i våsesongen 2012, men ønsker/vil ikke løse avgift? Forstår at man ikke skal bruke penger unødvendig, men for å jakte innenfor landets grenser, så må man løse avgift for ikke å bryte loven. Virker som om noen spikker fliser for å træ dem opp i rævva på stakkarne i forvaltningen.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

hva i alle dager har det med saken å gjøre? har ikke sett med et eneste ord at han har nevnt at han skal jakte..

han skal levere en våpensøknad.

 

snakke om flisespikkeri..

 

Jeg tror jeg har jegeravgiftskortet et sted, uten kvitteringsstempel da.

 

Etter ett år uten jakt er jeg ivrig etter å komme meg ut å få med meg siste del av vårjakta :-)

 

Jeg tok meg bryet med å lese alle innleggene...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...