Jump to content

Montering av ladepresse?


Ørret

Recommended Posts

Jeg har en benk som jeg kjøpte til hobbyromet. Jeg vil helst ikke borre hull i bordplata på den for montering av presse. Vil også ha muligheten for å stue pressa i skapet når den ikke brukes, slik at man kan bruke benken til andre formål. Har tenkt på det med tvinger, men trur ikke det blir helt optimalt. Noen som har gode løsninger på dette?

Link to comment
Share on other sites

ElGringo nevner ei plate der pressa henger utenfor kanten og pressene blir bak pressa. Jeg fester pressa og kruttmålet i en 2"X8" som jeg fester med to klemmer i bakkanten av bordet og to klemmer i fremkanten. Da sitter det som støpt. Når jeg er ferdig tar jeg pressa og kruttmålet av og pakker alt bort. Kan nevne at jeg faktisk bruker det solide stuebordet vårt til ladebenk på denne måten. Det er stødig og solid.

Link to comment
Share on other sites

Monter pressa på ei plate og fest palta til benken med to gjennomgående bolter, skive og mutter. Når du da rydder bort ladeutstyret er alt du ser to hull i benken.

 

Hæhæhæ, det blir omtrent som "hvis du ikke vil klippe i bladet kan du rive ut kupongen" :D

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg ikke har eget hobbyrom så lagde jeg meg en slik "kasse" av hobbyplank

 

standfrontview-vi.jpg

 

Bare at min ikke er så høy, og er litt dypere (har ikke bilde av mitt oppsett her)

Der har jeg også montert hylsetrimmer og kruttmål.

 

Da kan jeg sitte å lade ammo på stuebordet (når jeg er alene hjemme 8) ) eller jeg kan ta med meg pressa på banen.

 

Har filtklosser under slik at det ikke blir striper på f.eks stuebord.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Jeg konstaterte at benkplaten i min ladebenk var for tynn og svak allerede den gangen jeg monterte opp første pressa.

Løsningen min er at begge pressene er boltet fast i hver sin 2"x8" som festes i benken med skrutvinger, det vil si, den ene pressa står som regel montert på et annet bord.

Da det var en grei måte å gjøre ladeutstyret fleksibelt monterte jeg kruttmålet også på en 2"x6" som er festet med skrutvinger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg flyttet ladepressen fra kjelleren der den opprinnelig stod, i påvente av at det nye laderommet skal bli ferdig. Skrudde sammen noen parkettbiter, skrudde fast pressen, og monterte på to bein for å løfte platen opp fra bordet. Festet så opplegget med to tvinger. Funker helt greit.

 

1128942.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg handlet meg Lee presse og montert opp. Var innom Maxbo og kjøpte en halvmeter med 36x148mm trevirke, 3stk 8x50mm franske treskruer med tilhørende skiver. Kappet bjelken i to. Monterte kruttmålet på den ene biten. Målte opp og forborra med 6mm bor i den andre biten. Festet det ferdige "produktet" i bordet med en tvinge. Blei strålende førnøyd med løsningen, og det beste er at jeg kan flytte det rundt uten å ødelegge bordplate osv..

 

IMG_20120428_180934.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...