Jump to content

Dreiebenk, er denne verdt penga?


adhoc

Recommended Posts

Har handlet fra gasolin flere ganger(2 freser, en dreiebenk, en bandsag og en søylebor), det de selger kan enkelte ganger bære litt preg av "made in PRC"(som det jo også er) men det er så definitivt fult brukbart utstyr(selv om det ofte kan ha godt av noen heimesnekkra forbedringer)

 

Er enig at 70 er litt høyt for gjenging, over en rotasjon pr. sek. kan bli litt.... hektisk ved gjenging over kort lengde(gjenging av løp for demper f.eks), men det er fullt mulig selv om det er bedre med lavere rpm.

 

Den benken er ikke så veldig stor så en jukseløsning er og lage en sveiv som du monterer i ræv enden av spindelen, for "manuell" gjenging.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Minstehastighet 70 /min er noe høy for gjenging kanskje.

De som er litt dreven slår gjenger i den farten der uten problemer og høyere. Omtrent der jeg kjører på grovere gjenger men på finere småplukk og små marginer til å kollidere dreiestålet går jeg ned på rundt 40 o/min.

 

Vær obs på billige benker som ikke dreier f.eks 20 gjenger på tommen når man har stilt inn alt riktig. Den jeg er bestykket med her på røverskuta legger i fra seg ca 21 gjenger på tommen når den etter giringstabell skal gå 20 gjenger. Lite egnet for børsemakervirksomhet :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Gasolin/Reodors har jeg bare gode erfaringer med, trivelige fyrer og god service.

 

Om den (eller noen av de kinabenkene i den prisklassen) er verdt pengene er det mange meninger om, en del vil nok anbefale en eldre, brukt maskin. Og de har helt klart sine fordeler, men også noen ulemper. Hvis du ikke vet hva du skal se etter kan du risikere å kjøpe noe som krever mye vedlikehold, og uansett er de gjerne tunge som fy.

 

Personlig har jeg en liten Conquest, og selv med alle begrensingene en sånn maskin har er jeg kjempefornøyd. Den tar null plass og er faktisk i stand til å produsere gode biter om man ikke har hastverk. Jeg skulle gjerne hatt en større benk, men jeg har lite med plass og da er enhver benk bedre enn ingen. Jeg kan dreie innvendig og utvendig, serratere, gjenge og stikke, så jeg får gjort veldig mye på egenhånd. Større ting kan jeg alltids ta andre steder.

 

Max hastighet for gjenging avhenger av hvor fort maskinen stopper, i utgangspunktet vil man ha høyest mulig hastighet spesielt om man bruker hardmetall. Jeg kjørte nettopp noen gjenger, M30x1 med 3mm frispor som endte rett mot chucken, gikk fint på 150RPM siden maskinen stopper raskt ved reversering. Med litt trening og en rask labb for å sveive ut stålet kan man klare seg med veldig lite frispor.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med akkurat denne benken, men jeg vet av mange bekjentes erfaringer med billig benker at viss du legger samme sum i en brukt benk av mer velkjent merke, vil du antagelig ikke angre! Jeg jobber som verktøymaker til daglig, og har erfaring fra en god del eldre benker, som du antagelig kan finne rundt denne prisen viss du følger med litt på bruktmarkedet. TOS, Colchester, Mazak, Cazeneuve er merker jeg har brukt en del og vet har kvalitetsbenker. Om du selv ikke har veldig god peiling på maskiner, så få gjerne med deg noen som har, dersom du skal kjøpe brukt. Du kan ryke på en smell med brukte benker også!

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger, må innrømme at her er jeg grønnere enn sylfersk. Har tittet litt rundt på finn den siste mnd. og det virker som befengte rustvrak fra 1957 selges for priser som om de kom rett fra Blaser fabrikken (ingen kritikk av blaser, bare prisen).Så tanken var kinabenk, ny og mulighet for reservedeler. Så frågan er kan man tune denne benken og komme fra det med "æren i behold" eller skal man gå i dypet med 1,5 tonn støpegull fra Englandish ? Rett og slett en kost nytte annalyse, benken blir ikke brukt til produksjon, kun egendefinert morro.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke si at dere fagfolk tar feil, men dere er kanskje litt bortskjemte med utstyret dere har på jobb. Det er ingen tvil om at en kan få en bedre benk brukt, men en amatør vil nok klarer seg med utstyr dere ikke ville stått ved siden av for betaling. Med en ny kinabenk vet man i det minste at ikke noe er kjørt skjevt eller utslitt, og de er som regel lettere å få i hus. Pluss at reservedeler er lette å skaffe, kjekt når (ikke hvis) man gjør noe veldig dumt.

Kan man få med en fagmann til å se på utstyret er det greit, men å kjøpe brukt uten å ha peiling er risikabelt. At maskinen er litt brun gjør ikke så mye, slitasje på lager/vanger/skruer/drev etc er mye verre. Og får man en med krøket spindel har du kjøpt deg et tonn med hemoroider.

Selvfølgelig kan man gjøre en god deal, vi har en eldre fres på 1500kg som vi fikk for 2000kr. Med frekvensomformer og digital har den vel ikke kostet 10'000kr og har mange år igjen med pent bruk. Men den krevde en Maskinarbeider som kunne dreie ny spindel og noen mateskruer/muttere, det er ikke noe en amatør kan gjøre selv.

Link to comment
Share on other sites

@ Åtejeger94

trenger absolutt ikke at den skal gå for at man skal få gjenga:)

 

Snakker vi Singer symaskin og håndsveiv? En link el. lignende hadde vert fint.

 

Regner med han tenker på at det går an å dra chucken rundt for hånd. Det går, men gjengene blir ikke akkurat pene på den måten. Og dreiestålet har det med å miste eggen når man gjør det, det hjelper heller ikke på gjengeoverflaten.

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på billige benker som ikke dreier f.eks 20 gjenger på tommen når man har stilt inn alt riktig. Den jeg er bestykket med her på røverskuta legger i fra seg ca 21 gjenger på tommen når den etter giringstabell skal gå 20 gjenger. Lite egnet for børsemakervirksomhet :twisted:

 

Mye snodige benker på sjøen ja; det vanligste er at de har hogg eller sagg men at de dreier for mange eller få gjenger på tommen har jeg aldri vært borti.

Der jeg er nå har vi en fin benk; akkurat passe stor (passer egentlig perfekt i garasjen min..) og ikke et slikt monster som altfor ofte settes ombord.

 

EDIT-jo jeg har forrsten jobbet på en slik benk som gå feil antall gjenger/tomme på enkelte innstillinger; forklaringen var det jeg husker noe med mateskruen?

Link to comment
Share on other sites

Flere benker må dreves om når en går fra metrisk til tommegjenging, det kan godt være forklaringen. Andre benker kan måtte dreves om for å treffe alle stigninger i tabellen.

At mateskruen på en dreiebenk har feil stigning har jeg aldri hørt om, ikke engang hørt om andre i bransjen som har hørt om dette, tror det kan utelukkes med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Er uansett kjedelig å få ødelagt deler og prosjekter med gjenger som ikke stemmer. Bytter til riktige tannhjul inne på registeret mellom spindel og mateskrue men likevel så blir blir stigningen på gjengene ørlite feil.

Så lenge jeg lager begge delene som skal skrues i hverandre så er det ikke noe problem, som f.eks demperrør og endeplugg. Men 1/2" UNF med 20 gjenger på tommen må jeg grovdreie og ta siste finkuttet med gjengetapp. Ellers kiler demperen seg noen tørn inn på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Stigningen er fast drevet mellom spindel og skrue, så den kan du ikke rote til. En frekvensomformer vil droppe turtallet, men jeg tror ikke det skal være nødvendig.

 

Hydrox: Jeg ville satt meg ned og telt tenner på drevene, sånn skal det jo ikke være. For omdreving mellom tommer og metrisk trenger man et 127-drev, på mindre maskiner hender det at man jukser med et 63-drev (0,4% feil), på min rene metriske benk har jeg klart å finne drevkombinasjoner som treffer innenfor 0,3% for de fleste tommestigningene.

Link to comment
Share on other sites

Finner ikke den boka sånn i farten, men det har noe med gjengestigningen på ledeskruen å gjølre (metrisk vs. imperial), når en tommegjenger på en metrisk benk (eller omvendt)kan en slik feil oppstå om en kobler ut gjengeskruen mellom hvert kutt.

Fritt etter hukomelsen

 

edit-og var det ikke noe med forholdstallet i giringen; for å kutte metrisk på "tommebenk" skal en ideelt ha 127:100 i utveksling mens nokså mange benker leveres med tannhjul som gir nesten den utvekslingen og dermed gir avvik i stigning.

Link to comment
Share on other sites

når en tommegjenger på en metrisk benk (eller omvendt)kan en slik feil oppstå om en kobler ut gjengeskruen mellom hvert kutt.

 

Hvis du tenker på bruk av gjengeur kan det bare brukes på samme gjenger som ledeskrue, så er den i tommer kan man ikke bruke det til metriske stigninger og motsatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik som trådstarter linker til , denne var kun demo kjørt.

Når jeg hadde tatt den hjem kikket jeg litt skikkelig kom den ikke lenger en garagen , jeg koblet den ikke opp engang.

Skal ikke påstå at den er dårlig siden jeg ikke prøvde den engang , men fikk ikke den gode følelsen.

Må nevnes at dette er benker laget i Kina og kjøpt av diverse firmaer i hele verden under forskjellige navn(branding).

Kun litt forskjell på knotter og farger.

Amerikanerene har en nesten lik en som heter Grizzly og der er det en modell de kaller "gunsmith lathe" som likner fælt på denne Crusader benken.

 

Mitt tips (uten at det må være det rette) er å være litt på lokale bedrifter og FINN og tatt tiden til hjelp for å finne en god brukt benk. Men kan alikevel hende dette er en fullgod benk for ditt bruk..

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Er sant det Chiefen , men det dukker alikevel opp noe med jevne mellomrom. Selv har jeg kjøpt og solgt noen benker i meter størelse.

Noen bra benker som har stått endel og ser dårlige ut , men er topp maskinelt . Har finansiert den benken jeg har nå på den måten.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Weis er vel egentlig akkurat det samme som Chester . litt annen farge og knotter. Er et par merker til i norge av disse benkene.

 

Men jeg påstår ikke at disse er dårlige!!! kan sikkert lage mye fint med disse.

Blocket i Sverige er også fint sted å lete.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det egentlig det er spart inn på disse kina-benkene? Er det generell crap hele veien? eller er det billige lager og litt "romslige" toleranser her og der?

 

En litt travel verkstedbenk vil kanskje greie å logge 1000 timer innen sommerferien, om den ble montert ferdig i dag. Den benken jeg vil ha i garasjen kommer neppe til å runde 1000 timer før 2025... Det stiller litt forskjellige krav til kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Kina benker er fult brukbare til alt man måte ønske og gjøre med en dreiebenk, de hadde ikke blit solgt i så stort antall hvis de bare var billige støpjerns klumper utren mulighet til bruk.

 

Når det er sagt så kan de ha svakheter some en kvalitets benk ikke har, for mye backlash(slark) i skruen til topsleide, eller veldig tongt og rykkvis og dreie rundt håntaket på denne når gibben er justert slarkfri, så vel som og ikke være stiv nok montering av toppsleide.

 

De kan ha godt av litt "snekkring" og forbedring/laging av nye deler, men du får alikevell mye for penga selv etter metarialet til forbedringer(som du også lærer av og utføre).

 

Har selv gjort noen slike forbedringer på en kina benk, kulelagret skruen på toppsleide, dobblet antal skruer for justering av gib, og laget en mye større og sterkere såle av stål til topsleiden(den siste utgjorde stor forskjell i forhold til finish og eliminering av sperring).

 

Bør vel også legge till at du lærer mere på en slik benk en på en perfekt benk der alt går på skinner(DRO, glidelagre, null slark etc).

 

En som kan dreie får godt resultat med dårlig utstyr, en som bare har brukt perfekt utstyr sliter ofte med og få til presisjon på mindre optimale maskiner.

 

Men kinabenkene er gode for hobby bruk så vel som letter kommersielt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Den jeg som nevnt hadde. var det spart inn på finish selvfølgelig og alt var simpelt, en annen ting var at det var rettskårne drev i girkassen , og da kan man tenke seg lyden. Det var en fas motor på ca 2000 w denne skal dra girkasse mating og selve dreieemnet...

 

Holder sikkert til det meste ,men jeg har hatt flere gode dreibenker til en langt billigere penge en det disse koster nye

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Har litt erfaring med disse maskinene, de er ikke laget i england (der chester holder til) for å si det sånn.. MEN det er greie maskiner og du får gjort mye på de. En god bekjent av meg skaffet seg modellen over på ca 1300kg ifra orginalprodusenten og han dreier som bare det, men han har også drevet en del med modding underveis for å få bedre resultater.

 

De er desverre ikke utstyrt med en ekte enfasmotor, men en trefas med kondensator, aldri hørt noen klage på kraften.

 

Min dreiebenk koster 400-800k ny i dag og den har rettskårne drev, bare dritt denne da? :)

 

30000 for en ny maskin er ikke mye, det er omtrent det du ville betalt for en god brukt, men jeg vil som mange andre argumentere at hvis du har plass kan du få en veldig bra brukt for 30k, f. eks. en TOS som ikke er rævkjørt. Hvis du har en TOS som starter og går og passer på at smørepumpene har olje og virker så har du maskin som ungene dine ikke rekker å slite ut etter deg. Disse har jeg skrudd litt (behovet for skruing er ikke stort) på, og kan skrive under at de er bunnsolide og overraskende behaglige å bruke, og alt kan etterjusteres, vanger, clutch, lager etc. Eneste minus er at oljereservoaret i hovedsleiden er ikke tett og kjølevann lekker inn så dette må byttes ofte hvis du bruker kjølevann.

 

Hvis du kjenner no folk og kan ta noen jobber her og der så er også 30k tjent inn relativt lett.

 

En ting til om brukt maskiner: en TOS til 30000 får du 29000 for når du selger den, kinamaskinen får du 5 for;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...