Jump to content

Zimbabwe


villreinjegeren

Recommended Posts

Hallgeir, kom til å tenke på en annen ting, er PAC elefanter egentlig lovlig å felle for en utlending I Zim.

Ganske sikker på at det har vært ulovlig før.

 

 

Nei, det er ulovlig. Det kan gjøres men er like fullt ulovlig. Ihvertfall så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor markedsfører samtlige Norske operatører dette da, driver alle Norske operatører ulovlig da med andre ord?

 

Her er en av tilbudene om PAC jakt.

PAC-ELEFANT JAKT I ZIMBABWE

 

Vi kan nå tilby PAC elefant jakt. Dvs. problem dyr kontroll. Det er ikke anledning til å eksportere trofeet. Men du får tatt bilde og sitter igjen med fantastiske minner fra jakten.

 

Pris som inkluderer transport, PH, trakcer, 4x4 bil, mat, lodge etc. Inkluderer ikke fly og andre trofeer og overnattinger før eller etter jakten.

 

Vi har 6 lisenser på PAC elefanter i Zimbabwe hvert år. PAC vil si "problem animal control". Du får ikke eksportert trofeet men kan ta bilde og avstøpning av tennene og sende dette hjem.
Det felles både kuer og okser. Også store trofeer.

 

Tror kanskje den som påstår at det er forbudt for utlendinger finner noe skriftelig på dette, ikke bare kvalifisert gjettning fra Accurate realoading eller andtre diskusjonsfora.

Link to comment
Share on other sites

Her er hva Buzz Charlton skriver om PAC jakt på elefant i Zimbabwe. Villreinjegeren, bare å søke på temaet på Accurate Reloading, så finner du det der.

 

 

Buzz Charlton

one of us

Posted 14 February 2011 11:58 Hide Post

PAC is ILLEGAL. I did happen in the past and was abused and as a result it has been made abundently clear from Parks that PAC is to be done by local Zimbos only ( normaly appies gaining experience) and NOT by FOREIGN PAYING CLIENTS

 

As of this morning Management hunts have not been authorised by Parks Head Office although they are still working on it!

Link to comment
Share on other sites

Kan noen i Zim - gi instrukser om hva som er tillatt?

 

Tar man kontakt med èn eller annen "statlig" institusjon - får man et eller flere svar :overrasket: .

Kontakter man andre - får man gjerne svarene man ønsker å få :shock:

 

Når alt er så difust som det er - er ikke problemet våpen.

Problemet er gjerne å få sine trofèer hjem.

 

Det er mye mer innviklet - enn å transportere våpen.

 

Jeg har kuttet Zim - pga. "trofèbiten".

 

Jaktturer - som er planlagt i lang tid - bør gå som planlagt.

Link to comment
Share on other sites

En del forviring rundt terminologi her tror jeg.

 

PAC ( Problem animal control ) er det ikke TR2 lisenser på. Dermed ulovlig for utlendinger. ( Forekommer derimot ofte at disse jaktene blir avertert, ingen TR2, ingen kost, ingen skatt, ingen trofee og selvfølgelig vanskelig å kontrollere hvem som skøyt. ) Var tidliggere en jakt forbeholdt unge PHer som trenger å dokummentere et vist antall nedlagte dyr, før de kan ta PH eksamen. Den dagen "natur and wild" bestemmer seg å statuere et eksempel, kan det bli meget ubehagelig for deg som jeger hvis ikke TR2 lisensene din er i orden.

 

Tuskeless cow hunt er det derimot TR2 lisenser på, og fult ut lovelig å selge, og jakte på for utlendinger.

 

Ser også en del averterer non trophy hunts på elefant okser, disse blir det heller ikke lagt ut TR2 lisenser på. Så dermed også ulovlig for utlendinger.

 

Har outfittern du skal jakte med de riktig licensene i orden dvs, gyldige TR2 lisenser i fra " nature and wild" er det lovlig jakt.

 

Dette er sånn, jeg har blitt fortalt at det gjeldende regelverk virker via SOAZ og ZTA, men dette er også politisk styrte organisasjoner med sin egen agenda. Så ta det med en klype salt, med dette er det beste jeg har klart å hoste opp.

 

Ser ut for meg som en gyldig TR2 licens fra "nature and wild" er det alle som skal jakte i Zimbabwe bør ha i baklomma før jakta starter.

 

DS: Eller så denne siden grei å støtte seg til for dere som skal til Zim.

 

http://www.africahunting.com/content/15 ... mbabwe-76/

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Der, Stubberud. Skrev du en utrolig bra forklaring på saken.

 

De som er så gale at de stoler på det de leser på internett kan følge slike diskusjoner på AR. Legg merke til "ganyana"der. Det er Don Heath. Tror han har ph nr 1 i Zimbabwe. Utrolig mye bra info fra han. Han har også mange år bak seg i Parks.

Link to comment
Share on other sites

Takker for det Odin!

 

Eller så har vel Shadob rett.

 

Zimbabwe er ikke transparant, får gjerne de svara du vil, hvis du betaler det de ønsker. Hele det politiske Zimbabwe er godt "smurt" opp.

 

Blir mye rart da, men "nature and wild" er høyeste myndighet når det gjelder jakt og licenser så en bør nok forholde seg til dem.

 

Det er også "nature and wild" som godkjenner all trofee eksport, så er det gitt en gyldig licenes fra den kanten, skulle det ikke by på noen problemer å få eksportert trofeene.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem fra elefantjakt i Zim i mai i fjor. Er fullt og helt lovlig for utlendinger å jakte elefant der. Hadde med oss viltvoktere fra staten, som skulle se til at ting ble gjort riktig. Var innom både politi og viltmyndigheter, så hadde det vært ulovlig, hadde vi vel slitt ville jeg tro....... Men er kun PAC-jakt, så trofeer kunne vi ikke ta med. Men kunne få avstøpning av tennene på elefantene.

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem fra elefantjakt i Zim i mai i fjor. Er fullt og helt lovlig for utlendinger å jakte elefant der. Hadde med oss viltvoktere fra staten, som skulle se til at ting ble gjort riktig. Var innom både politi og viltmyndigheter, så hadde det vært ulovlig, hadde vi vel slitt ville jeg tro....... Men er kun PAC-jakt, så trofeer kunne vi ikke ta med. Men kunne få avstøpning av tennene på elefantene.

 

Takk det er også det jeg mener også, flere som har vært å jaktet PAC elefant meed samme opplegget.

 

Slik har det faktisk vært i flere år.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser litt lenger enn egen nese burde man om man følger med "litt" i nyhetsbilde kunne konkludere med at Zimbabwe styres av et så gjennomkorrupt regime at det eneste moralske vil være å holde seg laaangt borte derfra.

 

Risikoen for å bli sittende "i saksa" om man er med på noe som på noen som helst måte kan lukte av tvilsomt er også stor. Og selv om alt er OK risikerer man som "hvit vestlig riking" å få lov til å punge ut "big time" for å komme seg hjem. Landet er i rimelig lovløst.

 

Men om folk har lyst til å leve "on the edge", be my guest.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser litt lenger enn egen nese burde man om man følger med "litt" i nyhetsbilde kunne konkludere med at Zimbabwe styres av et så gjennomkorrupt regime at det eneste moralske vil være å holde seg laaangt borte derfra.

 

Det tror jeg er en riktig tilnærming. Det moralske kompasset til den staten er helt på trynet!

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser litt lenger enn egen nese burde man om man følger med "litt" i nyhetsbilde kunne konkludere med at Zimbabwe styres av et så gjennomkorrupt regime at det eneste moralske vil være å holde seg laaangt borte derfra.

 

Risikoen for å bli sittende "i saksa" om man er med på noe som på noen som helst måte kan lukte av tvilsomt er også stor. Og selv om alt er OK risikerer man som "hvit vestlig riking" å få lov til å punge ut "big time" for å komme seg hjem. Landet er i rimelig lovløst.

 

Men om folk har lyst til å leve "on the edge", be my guest.

 

Problemet med at utenlandske jegere boikotter Zim er at de lokale PH'er (som oftest hvite Rhodesere som har bodd der i generasjoner) som prøver å drive på skikkelig vis mister livgrunnlaget sitt, og sitter dermed uten melk og brød til familien. Hvilket resulterer i at de som har mulighet til det flytter utenlands, og dermed blir det til en viss grad bare skurkene igjen. Det er i grunn en trist ond sirkel.

 

Frykten for å sitte fast som "hvit vestlig riking" og måtte punge ut hvis papir arbeidet er i orden syns jeg for øvrig er noe overdrevet. Mitt inntrykk er at "lovløsheten" går for det meste utover lokale, og gjerne da de som er innblandet i politikken på et eller annet vis.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at det er mange meninger om denne saken. Jeg velger å tro at så lenge papirene er I orden så er jakta lovlig. Stoler ikke helt på alle innleggene fra forskjellige foraer heller. Det ser ut til at det er mange med forskjellige motiver rundt omkring.

Blant annet er det ganske heftig krangel mellom en del outfittere og ph er fra Zim og utenlandske ( les Sør Afrikanske) selskaper som opererer I Zim.

Den politiske situasjonen er selvsagt håpløs, og korrupsjonen omfattende. Får vel bare håpe onkel Bob og noen av vennene hans flytter inn hos Gammel Erik snart....

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem fra elefantjakt i Zim i mai i fjor. Er fullt og helt lovlig for utlendinger å jakte elefant der. Hadde med oss viltvoktere fra staten, som skulle se til at ting ble gjort riktig. Var innom både politi og viltmyndigheter, så hadde det vært ulovlig, hadde vi vel slitt ville jeg tro....... Men er kun PAC-jakt, så trofeer kunne vi ikke ta med. Men kunne få avstøpning av tennene på elefantene.

 

Definitivft ikke ulovlig å jakte elefant i Zimbabwe. Blir gitt 500 cites lisencers hvert eneste år! ( cites styrer som kjent handel med trua arter. ) Dette gjelder kun trofee okser. Disse skytes og eksporteres alle som en hvert eneste år. Dette er også livsgrunnlaget for outfitterne.

 

Alt annet er zimbabwe internal policy, og hva er det???

 

Hva i all verden får deg til å tro at det er lovlig fordi du har vært innom både politi og viltmyndigheter. ( hvilket politi og hvilke myndigheter, det er det som er hele problemet. Finnes veldig mange politi og veldig mange myndighter i Zimbabwe. )

 

Så spørsmålet blir hvilket politi, hvilke viltmyndigheter? Hadde du gyldig TR2? Skal noe av det eksporteres?

 

( Skal ikke noe noe av det eksporteres, kunne du like gjerne vist det til .................. gudene veit )

 

TILSLUTT OG IKKE MINST, HVORFOR I ALL VERDEN SKULLE DU BRY DEG. DU HAR BETALT FOR JAKTA OG FÅTT FORTALT AV LOKALE VILTMYNDIGHETER OG LOKALT POLITI AT ALT ER I SIN SKJØNNESTE ORDEN. HVA MERE KAN FORLANGES FRA DIN ELLER EN HVILKEN SOM HELST ANNEN JEGER SIN SIDE.

 

IKKE MYE, men zim er zim, og er det lov så er det lov...........

 

Blei selv tilbudt nesehornjakt i Zimbabwe, med alle pappier i orden for noen uker siden. ( Selvsagt , falskse lisenser og bare rør, men var meget proft laga, og hadde jeg ikke vist bedere.... )

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Frykten for å sitte fast som "hvit vestlig riking" og måtte punge ut hvis papir arbeidet er i orden syns jeg for øvrig er noe overdrevet. Mitt inntrykk er at "lovløsheten" går for det meste utover lokale, og gjerne da de som er innblandet i politikken på et eller annet vis.

 

Antagligvis riktig D.A, men elefantjakt i Zimbabwe er dessverre ikke lokalpolitikk, det blei storpolitikk for flere tiår siden.

 

"lovløsheten" vil nesten alltid gå utover de svakeste ( les lokale ), men den dagen makta ikke lenger klare å skjule elendigheta må, makta sette et eksempel. Da kan det gå utover hvem som helset!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...