Jump to content

TRUGER i bratta


Sjur Dale

Recommended Posts

Mogleg eg er litt gamaldags]

Er en viss fare for det ja :)

I flatt terreng og dyp løs snø så kan vel de gamle tradisjonelle trugene kansje matche moderne truger,men i alle andre situasjoner så

ligger de dessverre laaangt bak. (Skriver dessverre pga at jeg har stor sans for å bruke gammelt utstyr så lenge det er funksjonelt)

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke det at NATO benytter de grunn i seg selv for å bruke de :winke1:

Men at Tubbs Military er samme truga som i XXL linken (hvis man får den nye Military) over bare at den er hvit så kjøper jeg argumentet :)

 

 

Feil ! dem er ikke like, mye tynnere rør/ramme på dem på xxl. kjenner en som har dem.. men ellers så er dem nok like ja.. men veldig fornøyd med mine ihvertfall. tåler litt juling og er stive,enn mange andre truger..

 

 

 

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=5332

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye snø er det vanligvis når du skal bruke de? Hvis det er opp til halvmeteren vil jeg på det varmeste anbefale disse:

 

http://www.hansi.no/snowline-brodder/sn ... ion=181112

 

Klatrer endel etter gaupa og det blir ofte for bratt med vanlige truger slik at en må ta de av og bære de med seg enkelte steder. Dessuten bråker det for mye til hjortejakt. Brukte de jeg linket til på gaupejekta nå i vinter og de var helt geniale når det ikke er for mye snø, lydløse er de også. Men er det endel tung snø og ikke for bratt så er jo vanlige truger tingen, men ikke kjøp for store, de har lettere for å gli.

Link to comment
Share on other sites

Trugene må vera slik at eg kan koma meg greitt oppover i bratta.

Samstundes kunne forflytta meg i skråning nokolunde vassrett.

Slik terrenget er, så er ski uaktuelt.

Det skulle vore interessant å prøvd truger

i standenfor å brøyta seg fram i snø til knes, og høgre enn det.

Link to comment
Share on other sites

Artic trekker fra Canada som overtok produksjon av sherpa , da dette foretak gikk konkurs, lager (etter min mening)de beste moderne trugene på markedet til jakt. Veldig solide med fornuftige klør og plassering av disse . Det er gode/ enkle bindinger uten fiks-faks som holder og kan betjenes i all slags vær..søk sherpa snowshoes på nett. Vet IKKE om disse er i salg i Norge men har kjøpt mine for lenge siden av John S Opdahl som driver fangst-butikk på Steinkjær.. :D ..har jobbet mange år med truge-testing og det er mange merker som er bra, men ulempen med samtlige moderne truger er mye støy, greit nok til vanlig bruk men totalt uhensiktsmessig til jakt.. :wink: ..tradisjonelle truger(inuitt/ indianer modeller) er flotte men gir IKKE grep i bratt/isete terreng..

Link to comment
Share on other sites

Har både Tubbs Mountaineer 36 og Sherpa truger.

De er nesten like store, men Sherpa trugene er litt smalere og bedre å gå med der det er bratt.

Synes også det er bedre feste med Sherpa.

Der det ikke er så krevende terreng er Tubbs veldig gode å gå med.

Link to comment
Share on other sites

.....og så er de mye lettere enn eks Tubbs. Mine er snart 30 år tror jeg. De har korte klør så mine nye Tubbs er mye bedre i tykjilandet, men som nevnt lenger oppe: De bråker mye. Med Sherpa er det forkoldsvis greit å feste små grankvister i surringene rundt trugene og da går man rimelig stille.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke det at NATO benytter de grunn i seg selv for å bruke de :winke1:

Men at Tubbs Military er samme truga som i XXL linken (hvis man får den nye Military) over bare at den er hvit så kjøper jeg argumentet :)

 

Eller hva det norske Forsvaret velger å kalle truger. Gikk rett i "tactical-fella" på disse. Mulig de virker bra i en eller annen rolle, men ikke brukbare over lengre tid, i kupert terreng eller i løs snø.

Tubbs er bra og hæl-løftere høres ut som en god idé.

Link to comment
Share on other sites

Truger oppover bakker er kjempefint og nedover går greit. Litt knotete om det er mye løs snø. Problemet med truger kommer når du skal gå bortover i hellinger. Dette blir fort veldig utfordrende. Du må enten ha veldig god bevegelighet i ankel, eller finne alternative ruter. jeg har jakta mye med truger og velger det som førstevalg i snø. Men skal jeg gå i bratte lier med mye kryssing fram å tilbake velger jeg korte fjellski med lange feller.

 

Korte ski for meg er 190 bruker til vanlig 205. Er snøen løs vil du uansett dette en del igjennom. Er det så bratt at du ikke kommer opp med ski og feller, blir det nok fort for bratt for truger også, spesielt om det er løssnø.

 

Er det så bratt, vil jeg å minne om snøskredfaren.

 

Dette er mine erfarimger med truger kontra ski

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har testet og har erfaring med Rondane truger?

Prisen ser jo topp ut, men hvordan er kvaliteten, holdbarheten, vekt og fremkommelighet i forhold til det beste?

http://www.nordisk-fritid.no/

Er på jakt etter store truger 36", men slepper gjerne unna med halv pris av hva Tubbstrugene koster, men er ikke så keen på å gjøre et skikkelig bomkjøp.

 

 

 

Ps. Er det noen som har tips om noen som vil ha skutt en rev eller flere i Drammensdistriktet.

Jeg kan være svært mobil dersom bondemannen bor litt langt unna.

 

Rune Aa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...