Jump to content

3006 til 9,3


Jamt

Recommended Posts

Det er ikke noe vansker med å utvide 30-06 hylser til 9,3, det er like lett som en hvilken som helst annen omlading.

For å unngå å vrake noen hylser bør du åpne gradvis med en lang kjegleformet ekspander, det går også å ta det i to trinn, f eks en tur i en 338 ekspander før den presses i en 9,3 die.

Link to comment
Share on other sites

Det er enkelt å skyteforme hylser, med tilstrekkelig hurtig krutt (hva jeg bruker, kan du få vite via PM!). Men da 30'en, som navnet sier, er 1 mm lenger, får du en "krymp" som du må brotsje vekk.

 

Velg i tilfelle litt solide hylser, halsen på 30'ene skal jo utvides såpass mye at metallet blir ganske tynt. Derfor tåler hylsene ikke så mange omladninger - så ei eske Jaktmatch er likeså greit, og de hylsene kan nærmest lades i det uendelige.

Link to comment
Share on other sites

Har selv kun brukt norma sine 3006. Presser de som en vanlig 9,3 hylse gjennom 9,3'dia. Sjekker lengden, og drar av en mm.

I begynnelsen skjøt jeg med reduserte ladninger for å skyteforme. Det har vist seg å være unødvendig. Drar nå på med vanlig ladning og skyter disse som enhver vanlig 9,3 hylse.

Passer selvfølgelig på å ikke blande hylsene, slik at jeg har kontroll på antall runder de har vært gjennom. Altså som vanlig med alle andre hylser man lader opp.

 

Hvorfor er dette så fiklete og vanskelig??

Link to comment
Share on other sites

Ser flere skriver om å skyte forme hylsene. Pipa tar ikke noe skade av det? Tenker litt på den "slarkete" kula i løpet. Dette er et helt nytt løp.

 

Kan jo teste 9.3 dien, men regnet kanskje med at det ble så tungt å dra den igjennom at ekspanderen ble ødelagt eller satt seg fast. Har trimmer så det er ikke noe problem.

 

Morro å teste litt, men det blir vel noe jaktmatch. Dette blir kun elgrifla så det er ikke mange skudda som går i den.

Link to comment
Share on other sites

Når du skal skyteforme 30.06-hylser i 9,3-kammeret, må du bruke svært hurtigbrenende krutt. Du bruker ikke kule (som i tilfelle måtte være 7,62) men tetter munningen med et eller annet (plast- eller treplugg), så ikke kruttet ramler ut. Du kan få min oppskrift på PM, jeg legger den ikke ut, da den den omfatter ingredienser som ikke er helt idiotsikre.

Link to comment
Share on other sites

Når du skal skyteforme 30.06-hylser i 9,3-kammeret, må du bruke svært hurtigbrenende krutt. Du bruker ikke kule (som i tilfelle måtte være 7,62) men tetter munningen med et eller annet (plast- eller treplugg), så ikke kruttet ramler ut. Du kan få min oppskrift på PM, jeg legger den ikke ut, da den den omfatter ingredienser som ikke er helt idiotsikre.

Er det ikkje stor fare for at trepluggen setter seg fast i løpet? synes at dette høyrdes risikabelt ut, brent plast i løpet er vel heller ingen fordel

Link to comment
Share on other sites

Har formet mye 9,3 x 62 fra .30-06. Har lagt merke til at det ser ut til at hylsene utvides litt fra et stykke opp fra ekstraktorsporet, altså at diameteren på 06 hylsen i dette området er noe mindre enn for 9,3 x 62. Ikke av vesentlig betydning, men jeg liker det ikke.

Data på nettet tilsier at forskjellen er 0,2 mm.

Til mine jaktladninger bruker jeg fabrikkammo eller omladde Norma Jaktmatch hylser.

Link to comment
Share on other sites

Når du skal skyteforme 30.06-hylser i 9,3-kammeret, må du bruke svært hurtigbrenende krutt.

 

Det tviler jeg sterkt på at en MÅ! Hvis det virkelig var MÅ du mente da? Det står jo allerede andre metoder for å skyteforme lenger opp her. Ingen av dem er bryet verdt i 9,3x62. En kan kjøpe de flotteste hylser spilder nye og blanke i butikken. Ikke koster det noe heller, med mindre du skal skyte tusenvis da. Men da er det uansett ikke 9,2x62 du skal skyte.

Link to comment
Share on other sites

"nico" utvider hylsehalsen, setter i en 9,3-kule, og skyteformet (tidligere) for å flytte fram skulderen.

 

Jeg skyteformet 30.06-hylsene så skulderen var flyttet fram, og hele halsen var utvidet fra .30 til 9,3, så det bare var å lade, etter å ha brotsjet av den millimeteren som "bukket inn" i enden av 9,3-kammeret.

 

Den plastpluggen jeg brukte til å tette .30-hylsa, var mindre enn 9,3 mm, uansett hvilken retning en målte. Noen særlig fare kunne ikke den representere!

 

Men som jeg skrev lenger oppe - det er mye enklere, og sikket ikke noe dyrere i det lange løp, å starte med Jaktmatch, eller nye hylser! Og da får man jo rett bunnstempel, ikke 30.06 - i tilfelle noen skulle finne på å prøve å kamre patronen i en .30 magnum, som "30-super-magnum-idiot"!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må innrømme at jeg har et noe gammeldags forhold til skyteforming av hylser, har som regel skjedd i forindelse med svartkruttpatroner, men fremgangsmåten min er den samme på røyksvakt krutt.

 

En passende drivladning, en dott med tørkepapir oppå den, men ikke lenger opp enn at skulderen på hylsa ligger fritt, og så fylles hylsa til randen med smeltet voks eller stearin.

Et smell og hylsa har riktig fasong til å lade med kule i rett kaliber, noe som kan være nødvendig for å få 100% korrekt fasong på resten av hylsa.

Hylsa må selvsagt trimmes til riktig lengde etter første gangs skyteforming da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...