Jump to content

Patron til rådyr i .308win...... Anyone???


HunterBoy

Recommended Posts

Lurer på om noen her har noen tips til bra rådyrpatroner... Skal på min første rådyrjakt i år og tenkte jeg skulle lade noen patroner til den anledningen, men jeg har ingen idè om hvilken kule som er egnet... Jeg er forholdsvis fersk i ladingen og har stort sett ladet treningsammo i 6,5x55...

 

 

trenger nå tips til gode rådyrpatroner i cal .308win...

 

Tar imot alle tips med takk!!! :D

 

av krutt har jeg:

 

VV N140

Norma N-19

Norma MRP2

Link to comment
Share on other sites

Omtrent alt av ekspanderende kuler duger fint til rådyr, bortsett fra rene "skadedyrsgranater". Vil du ha rådyret ekstra fort i bakken kan du velge for eksempel Hornady A-max, som ekspanderer rimelig lett, (og som for eksempel brukeren ROE reklamerer for rett som det er i videobloggene eller innleggene sine her,) eller evt Nosler Ballistic Tip. Med disse kan du nok regne med en del kjøttsplætt hvis du er uheldig, men det skjer jo titt og ofte med andre kuler også da. Litt sjeldnere med premiumkuler for elg og lignende, riktignok, men treffer du rett i bogbeinet, og dyret tar seg en løpetur, så er det stor sjanse for at det er litt graps der når du åpner.

 

I bunn og grunn er det lite vits i å overtenke ammovalget når kaliberet er såpass stort som .308 og dyret så lite som rådyr. Kjøp en ekspanderende kule og du er i mål. Du trenger ikke de dyreste. Viktigere at den går bra i børsa di, så ta en som er kjent for å være presis med mindre du har en altetende rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte Berger 155gr Hunting VLD på to råbukker og to rever i fjor. Grunnen til kulevalget var best mulig samskyting med 155gr Scenar (endte på samme klikk ut til 600m) og at den skulle sikre mest mulig knall og fall.

Ingen av de 4 dyrene lå mer enn en armlengde fra der de stod da det smalt. Kommer til å bruke samme kule i år.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt Sierra Gameking til rådyr og reinsjakt.

 

Gir oftest god presisjon i de fleste rifler, er så rimelig at du helt uten bekymring kan øvingsskyte mye med den og gir etter min erfaring god effekt uten nevneverdig mere kjøttødelegging enn andre kuler.

 

Ville styrt unna homogene kobberkuler og andre harde jaktkuler som Rhino, Swift A-Frame til rådyrjakt - om jeg da ikke ville ha en kule til allt storvillt...

 

Av krutt har jeg vært mest heldig med N-150 og N11 til .308win.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...