Jump to content

Rådyrjakt som 14 åring?


solbergsolberg

Recommended Posts

Forskrifter om utøvelse av jakt, felling og fangst

Kapitell 2. Aldersgrenser

§ 6 OPPLÆRING I JAKT OG FANGST

Har du fylt 14 år kan du fram til fylte 16 år kan du delta i småviltjakt .....

 

Hvis du med dette mener at du kan delta på opplæringsjakt fra fylte 14 år, så er dette FEIL.

Rådyr er regnet som storvilt, og du kan følgelig ikke delta på opplæringsjakt før fylte 16 år :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Sobergsolberg :)

 

Loven har de andre over her gjengitt riktig. Men jeg skønner det slik at du er jakt og naturinteressert, og det er det viktig at fortsetter å være. Selv om norsk byråkrati og lovverk er som det er.

 

Fra 14 år kan du f eks delta på revejakt (med hagle), sammen med en jeger over 20. ( a) du må ha samtykke fra foreldre eller foresatte og

b)være under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

 

Det kan jo godt hende du allerede er mye på jakt med en av dine foreldre, hvis du ikke er det, forsøk å komme i kontakt med en jeger og fiskeforening, jaktlag eller liknende. Vær med som hundefører, sitt på post sammen med en voksen, ta med deg kniv og spør om å få lære flåing og vomming. Mas mye og ikke gi opp.

 

Har hatt den glede av å ha med meg ungdom på opplæringsjakt, på rådyr, rev og elgjakt mm. Morsomt å se ungdom med mye praktisk erfaring som trekker kniven og vommer et rådyr, mens eldre karer som kun har jegerpørven + skytterprøve og null praktisk innsikt står med henda i lomma uten å vite hvor de skal starte.

Husk at det å trekke i avtrekkeren er kun er en liten del av jaktopplevelsen. Kunnskap om viltet, sporing, arbeid med hunder, slakting, behandling av kjøtt mm er viktige ting å jobbe med frem til du på lovllig vis kan trekke i avtrekkeren.

 

Lykke til.

 

PS Hvis du bor i min kommune, nesodden, så kan jeg hjelpe deg med å komme med på jakt og få mye praktisk erfaring

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...