Jump to content

Rekylsvak ladning 30.06 ?


riflejakt

Recommended Posts

Oppskrift for rekylsvak ammo er i første rekke lette kuler og deretter moderat eller lave ladninger og med demper da blir det ingen rekyl igjen . Blir du ikke dus med børsa da ligger det på smellen . Har drevet og hjulpet folk som har rekylfrykt og de både napper og møter med skuldra til og med med 22 LR. Et tilfelle jeg da må nevne var en slik når vi fikk 22-skudd på plass skulle han skyte med 308'n sin og jeg hadde noen gamle blåplast (helt rekylfri) jeg la i til ham og han brendte av , jeg stod bak og så han rykka pipa minst 10 cm. til venstre .Ja dette ligger mellom øra og er ikke greit og komme over . Eneste medisin ! mye trening må til jeg holder en knapp på trening med to klikkpatroner man blander inn med to skarpe . Den dagen avtrekket går og børsa ligger stille er du blitt en skytter i høy klasse .

For egen del skyter jeg tusner av skudd for året men likevel trener jeg slik ofte for og teste utføring av avtrekk .

Sett i gang og tenk avtrekk og tren så blir du og børsa dus :D

Link to comment
Share on other sites

Lette kuler er veien å gå.

Sierra 125grs eller Lapua 123grs,- 50grs N140 bak = som å skyte luftgevær.

Har ingen erfaring med N11 eller N19.- - N4 ??- Vet ikke va er, du mente kansje N140 ?

Jeg kjør mest med de finske N12o,N140,N150,N160

Om du ikke har N140 så finner du sikkert en OK ladning med N150.

Å skyte 125grs kuler i .30-06 er iaf en ren nytelse, egentlig ganske stor forskjell med de, kontra 150grs.

 

bobby

Link to comment
Share on other sites

Hvis du sliter med rekylen fra dempet 30-06 tror jeg du heller burde investere i salongrifle og trene mye med den, eventuelt trene MYE med tørrklikking. Det hjelper meg ganske mye. Etter noen skudd klarer du å holde siktepunktet urørlig idet klikket kommer. Legg deg ned, og tørrklikk en god stund mot blinkene på banen. Deretter skyter du et skarpt skudd, før du igjen tørrklikker en god del. Så skyter du et par skudd, og så tørrklikker du igjen.

 

Det du gjør er å venne hjernen din til at det ikke er farlig å trekke av. Driv på med tørrklikking og skarpe skudd om hverandre en god del hver gang du er på banen så er jeg helt sikker på at du blir ganske mye bedre ganske fort.

 

Fokus skal være akkurat det samme om det er skudd i kammeret eller ikke: Konsentrer deg om at trådkorset skal ligge dønn i ro idet skuddet går.

 

Mange tørrklikk per skarpe skudd er viktig. Hold på til du syns det er nok. Du vil etter hvert oppdage at du klarer å gjøre det samme, altså fokusere på det samme med skarpe skudd i kammeret som med tomt kammer. Så er det bare å skyte mye skarpt.

 

Jeg driver med dette ofte, for jeg har lett for å få "rykkesyka". Føler at jeg liksom "kommer inn i" den riktige modusen igjen etter noen tørrklikk, og kan fokusere på andre arbeidsoppgaver, som pust osv. Får en "ja, sånn var det jeg skulle gjøre ja!"-opplevelse, og skyter mye bedre etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke fullt så enkelt, hjelper ikke å trene med 22 hvis hjernen vet at det kommer til å gjøre vondt med 30-06. Men seriøst, 30-06 er for mye selv med demper? Er så en lurer på om det er noe feil med børsa eller deg. Ikke spydig ment, kan du gjøre noe feil som å ikke montere den skikkelig eller er utstyrt med en spesielt ømtålig skulder? Jeg er ikke noen tøffing når det kommer til rekyl, men synes en dempet 30-06 er helt pudding. Kanskje sjekke kolben for spiker? :mrgreen:

 

En rekylkappe kan hjelpe en del, men ikke velg den for bløt. Da blir det mer bevegelse i våpenet som kan være forstyrrende. Ellers så ville jeg prøvd kuler rundt 125grs og en passe dose N140 eller N135. Med saktebrennende krutt må du spa på så mye før du får skikkelig arbeidstrykk.

Link to comment
Share on other sites

Ei 168grs kule ladd til 900ms med demper blir for tøft for meg, standard treningsammo

Går greit, syns det er greit å ha det mest mulig behagelig med mengdetrening.trener en

Del med med 22lr og rekrutt 6,5x55 .det går som en drøm.all ammo i 6,5x55 går veldig bra.

Prøver å komme over den psykiske barriera med å prøve å lade rekylsvak ammo i 30.06

Link to comment
Share on other sites

Hva tenker du å jakte på?

Selv jakter jeg rev, å da bruker jeg 110 grs v-max med N.150 bak,blir lite rekyl av det.

Bruker ikke demper på 30.06. Har også 220 grs RNBT. Disse kjenner du litt når du trykker avgårde, men ikke verre enn at du godt overlever det.

Så er nok bare å trene som det sies over.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke er smellet som forårsaker problemer kunne du jo skru av demper og bruke cal.22 kuler i sabot.

 

På den måten kan du komme ned i kulevekter på 40-50 grains. Men du kan i så fall ikke bruke demper.

 

50 grain kuler med moderat lading vil jo i et gevær beregnet på 30-06 bli mildere enn cal .22 LR

 

Bare en tanke. :winke1:

 

http://www.sabotreloadingpro.com/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...