Jump to content

Presisjon i kombi


bullefnatt

Recommended Posts

Litt nysgjerrig på hva folket mener om presisjon i ett kombivåpen.

Jeg har en............. som ikke samler spesielt bra i mine øyne, samt en potensiell disputt med importøren om dett er akseptabelt eller ikke

Vi kan si det sånn at den er testskutt til ca 3-4 cm samlinger på 50 meter......

 

På forhånd takk for input på temaet.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med kombier og drillinger begrenser seg til venner og kjente sine. De kjøper dem, har dem ei stund mens de prøver å få dem til å gå godt nok, eller treffe noe med hagleløpene - så selger de og kjøper en annen...

Unntaket tror jeg er Blaser og Valmet? Men generelt, 10cm på 100m greier de fleste - såvidt

 

K

Link to comment
Share on other sites

De kombinasjonsvåpnene jeg har vært borte i, skyter samlinger på noen få centimeter på 100m. Man er da helt avhengig av at man skyter ett og ett skudd, og lar pipesettet bli helt kaldt mellom hvert skudd. Dette har vært våpen med loddede piper.

 

Slik jeg har forstått det, har høypresisjonsvåpen tykke piper av tre grunner. Høy vekt gir treghet som stabiliserer våpenet. Særlig med annlegg, da vekta kan bli for høy for skytteren på frihånd. Stiv pipe, slik at pipevibrsjonene blir høyfrekvente med mindre amplitude. Og Sansynlighvis viktigst, stor termisk masse, slik at man skyte flere sludd, uten at temperaturen stiger for mye.

 

Kombier og drillinger med loddede piper, mangler egentlig bare den siste egenskapen. Så uten varmeskyting, samler de ofte svært godt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vert heldig, mine kombivåpen har gått godt.

Min personlige erfaring er at det ofte handler om montasjeproblemer.

Når min nåværende kombi (Lincoln TM2000, 12-76/7x57R)var ny, slet jeg med presisjonen. Dengang hadde jeg en Nikon Monarc 1,5-6x42 i orginalmontasjer. Samlingene var ca. 7-8cm på 100meter.

Orginalmontasjen fikk en runde hos en av de bedre bøsjemakerene, ny rekylstopper og ny klemfot til skinna.

Skinna på kombien måtte freses på nytt, den dyktige BM'en oppdaget at det var flere grader avik mellom sporet i skinna på montasjen og skinna på våpnet.

Etter denne behandlingen gikk våpnet utrolig godt, og på skytebanen hente det flere ganger under gode forhold og med god kjøling at tre skudd kunne dekkes helt med en klistrelapp.

Personlig tror jeg at skinnemontasjene på de fleste kombivåpen i de midtere og lavere prisklassene langt fra er så gode som produsenter og forhandlere vil ha oss til å tro.

Jeg har til gode å se en kombi eller drilling som det har vert kostet en god svingmontasje på som ikke går godt.

I dag sitter det en slik på kombien min, og jeg har fått et våpen med bedtre bruksegenskaper!

Link to comment
Share on other sites

Min lille italienske frøken kniper beina godt sammen og presterer 15-20 mm på de 2 første og 40-45 på 3 dersom jeg skyter så kjappt jeg kan lade og sikte. Klarer jeg å vente litt ekstra på tredjeskuddet så havner det også tilnærmet innenfor samme margin. Mer forlanger i alle fall ikke jeg. Treffer jeg ikke der jeg skal på jakt da, så er det i alle fall ikke våpenets skyld, men han knotten bak som ikke har klart å utnytte potensialet. Våpenet er en Lincoln TM 2200K i 20/76 og 7x57R og det er fresa inn et sett børsemakerbaser av typen Leupold QR og avtrekkene er tunet av børsemaker med kompetanse på sliktno. Tror det er mye å hente på disse områdene for mange slike våpen. Har aldri skutt min med annen montasje, men avtrekksjobben bedret skytingen merkbart.

På den annen side, hvor ofte har vi behov for tett samling at lange serier på den type jakt kombier er beregnet på?

Link to comment
Share on other sites

Min Heym drilling har like god presisjon som min Remington 700. Med mine hjemmeladninger setter den glatt 3 skudd innefor 3 cm på 100 meter. Hvis jeg gjør det på rette måten. DVS jeg kan ikke skyte med den slik jeg gjør med Remingtonen på banen. På banen skyter jeg ett skudd , går fram og markere treffet med en farget lapp, før jeg går tilbake og skyter ett skudd til. Da sitter lappene veldig tett etter hvert. På jakt skyter jeg akkurat slik jeg gjør med Remingtonen. Jeg skyter ett skudd , og dyret ramler overende. Skulle det bli bruk for ett skudd til , så lader jeg om og skyter ett skudd til.

Det er en myte at våpen med loddete løp har dårlig presisjon. Hvis de er godt laget kan de ha fantastisk presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarters kombi hadde gått rett i retur til forhandler hvis den hadde havnet hos meg.

Jeg har hatt kombi, og har nå drilling. Begge med god presisjon (3 skudd sub MOA) med avkjøling mellom hvert skudd. Det finnes endel italienske kombier i omgangskretsen min som også leverer bra presisjon, men de letteste av dem krever ganske mye av skytteren for å få et godt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg hatt annet en Valmet 412 kombier i kaliber 222, 223, 243, 6,5x55, 7x57R og 9,3x74R

 

Har skutt like gode samlinger der, som med ei vanlig boltrifle. Dårligste tror jeg var 243`, der hadde jeg samlinger opp mot 25-30mm. Men 243`n til Valmet gikk tidlig ut av produksjon just pga problemer med pressisjonen.

 

På det meste har jeg vell skutt ca 30skudd på rappen med 6,5`n uten å få noe treffpunkt forandring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...