Jump to content

momentnøkkel på ladepressa


Blinkskytter

Recommended Posts

Har vært inne på tanken hver gang jeg lader 3030 til 94'n.

Rart om det ikke skulle finnes krympedier med momentjustering på?

 

Jeg setter iallefall i gang nå med og lage feste til momentnøkkel på o-pressa mi, jeg skal lade med saboer snart og med plastikk i hylsehalsen er det vel ekstra viktig med riktig moment.

Link to comment
Share on other sites

@mike: vet ikke noe om noe enda, har akkurat fått de fra statene. Folk som har prøvd sier de har fått grei presisjon med de. Regner med at jeg vet mere om et par uker.

De selges i en svensk nettbutikk men til nesten 3x prisen i forhold til det du får dem for i USA.

 

Butikken i sverige: www.vildsvin.se

Produsenten i USA: http://www.sabotreloadingpro.com/products

 

Eksisterende tråd om emnet: viewtopic.php?f=17&t=65675

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

Her ble resultatet. Skal bli artig og se om dette fungerer som tenkt.

Venter bare på Lee FC dia.

 

normal_IMG_1695.jpg

 

Dreide ned ei 1/2" pipe(den måtte jo blåneres må vite :) ) og sølvloddet fast en 10mm sekskantbolt som jeg gjenget hull til i pressa mi. Ser ut til og fungere.

Litt tungvint iogmed at momentnokkelen ikke kan låses. Må derfor bruke den originale pressearmen til returen på pressa.

Dette vil jo ikke bli noe masseproduksjon så det tror jeg at jeg kan leve med.

 

normal_IMG_6327.jpg

 

 

 

normal_IMG_3773.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare stille dia slik at den krymper riktig når pressa bunner? Så snart du skrur på dia opp eller ned (i forhold til stoppringen), er momentet på nøkkelen verdiløst - for kraftoverføringen til pressestempelet er på ingen måte lineær. Lås heller dieringen når du er fornøyd med krympen, så har du referansen i pressas bunnpunkt. Da slipper du det maset med momentnøkkel, for det utgjør ingen forskjell i praksis.

Link to comment
Share on other sites

En "låst" stoppring er ikke alltid en låst stoppring. I allefall ikke på ei Lee die......

Jeg tar heller et mål fra toppen av dien og ned til pressa, som er rundt og fint. Finner dermed passe moment og vips... moment blir konstant.

 

Pressa mi går over sitt eget eksenter og blir jævelig sterk på det siste, så Lee Collet dier og Lee FC brukes med forsiktighet, hehe, altså bunnstopp i pressa er ikke noe og satse på.

Står i bruksanvisningen at en skal skru dia ned til hylseholderen og langt nok tilbake for og unngå at pressa går over eksenteret.

Link to comment
Share on other sites

En "låst" stoppring er ikke alltid en låst stoppring. I allefall ikke på ei Lee die......

Sant nok, jeg har løst det ved å sette to ringer mot hverandre.

 

Pressa mi går over sitt eget eksenter og blir jævelig sterk på det siste, så Lee Collet dier og Lee FC brukes med forsiktighet, hehe, altså bunnstopp i pressa er ikke noe og satse på.

Står i bruksanvisningen at en skal skru dia ned til hylseholderen og langt nok tilbake for og unngå at pressa går over eksenteret.

 

Instruks ment for hardhente idioter som tror at man kan krympe mer ved å presse hardere. Jeg har justert min så den akkurat bikker over toppen, om det ikke gir nok hold er det mandrellen som er for stor. Og da kan man presse til krampa tar en og toppen på dia ryker uten at det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Lees stoppringer funker brillefint på colletdia. Det er bare å passe på å skru på ringen, og ikke dia. Det står i bruksanvisningen, som jo alle selvfølgelig har lest ;) Jeg justerer colletdia ganske langt ned, slik at det butter et stykke før armen på pressa er helt nede og før utvekslinga er for høy. Bruker en RCBS Rock Chucker. Da er det heller ikke så nøye akkurat hvor høyt eller lavt dia sitter. Jeg klemmer til med et passelig hardt trykk.

Men handlet ikke dette egentlig om kulekrymp, og ikke halspressing med colletdie? Jeg gadd ikke se hele videoen, men det ble snakket en del om krymp og presisjon i starten. Meg bekjent, er ikke kulekrymp veldig utbredt i presisjonsskyting.

Link to comment
Share on other sites

Det må være noe jeg ikke får med meg.

 

Når jeg krymper får alle hylsene med samme lengde samme krymp, under forutsetning av at dia sitter på samme sted og ladearmen får full bevegelse hver gang. Lange hylser får mer krymp enn korte, samme for tykt og tynt gods.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde problem med at hylsa krøllet seg selv med veldig lite krymp i 458 win mag. Der må jeg krympe for å unngå at kulene bankes inn i hylsa. Gikk så over til lee factory crimp, og den er rett og slett genial for å krympe. Jevn fin krymp hver gang, uavhenging av hylselengde og ingen krølling av hylser. Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

ja, og er hylsehalsen lang da så blir en lengre del av hylsa presset inn mot kula, ergo mer hold. samme har enn ved bruk av hylser med forskjellig halstykkelse (forskjellige merker eller brukt ulikt antall ganger) da blir den presset mer eller mindre mot hylsa pga dien presser like langt inn hver gang.. Så for å få helt jenv krymp med lee sin die må hylsene dreies på lengde og hals tykkelse... for kort hylse gir null krymp.

Link to comment
Share on other sites

Men er det ikke hylseholderen som betjener factorycrimpen, slik at den presses like mye sammen hver gang avhengig av hvor langt ned dia er skrudd? Og dermed uavhengig av kraften man bruker på armen.

 

Beklager at jeg roter i tråden med dumme spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...