Kragermann Posted January 31, 2012 Share Posted January 31, 2012 Mitt famøse kragprosjekt skrider sakte frem, nå skal låskassen glassblåses. I den forbindelse tenker jeg å demontere løpet, da dette skal byttes anyway. Tanken med hele prosjektet er å gjøre mest mulig selv, så også demontering av løp. Noen som har erfaring å øse av? Noen opplagte feller å gå i her, eller er det bare å spenne fast og skru? Mener det skal være venstregjenger, noen som kan bekrefte/avkrefte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slegga Posted January 31, 2012 Share Posted January 31, 2012 ja det er links gjenger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_husby_ Posted January 31, 2012 Share Posted January 31, 2012 Har du laget en prosjekttråd av dette prosjektet ditt med masse bilder? i så fall har den gått meg hus forbi... Hvis ikke, det er obligatorisk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sveinr Posted January 31, 2012 Share Posted January 31, 2012 Detta passer meg midt i blinken då eg har planlagt å restaurera kragen min og! Håper detta blir ein oppdatert tråd med masse bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRM Posted January 31, 2012 Share Posted January 31, 2012 du sier du skal bytte løp. har du kjøpt nytt eller fått tak i et brukt men bedre? jeg gruer meg til den dagen løpet på min krag er utskutt. frykter det ikke er å få tak i løp da. sukk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tailgunner Posted January 31, 2012 Share Posted January 31, 2012 Om du skulle være så uheldig å ikke få tak i nye kragløp så setter du inn en muffe og tilpasser løpene til den. Da har du løst problemene med ukurante løpsgjenger en gang for alle og kan atpåtil smekke inn et ekstra løp i 8x57 om du føler for det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr balder Posted January 31, 2012 Share Posted January 31, 2012 Ta kontakt med Snapphane her på forumet,han har "litt" peiling på Krag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snapphane Posted January 31, 2012 Share Posted January 31, 2012 Takk for det, Dr. Balder. Men det finnes nok flere som har timer bak skrustikka med Kragen som objekt. Jeg kan jo nevne litt om mitt siste prosjekt. Jeg har boret opp en M94 pipe til 14 mm, og er på jakt etter et emne for å lage en "liner" som er lang nok til å lime inn så det hele blir "originalt". Og det emnet må være minst 770 mm for å ha litt å gå på. Og finne noe med venstrevridde rifler er nok helt håpløst. Ellers er originalen blitt ganske lett da, bare en halv mm gods i munningspartiet. Ellers har jeg "linet" en M.12 pipe på denne måten, og det funker bra. Men den er jo mye kortere. Den siste ideen er å ta to korte løp og skjøte de på midten. Litt moro må en jo ha også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRM Posted January 31, 2012 Share Posted January 31, 2012 nå skal et løp til krag være 6,5 da i mine ører men et godt tips det med muffa. men hvordan funker egentlig ei slik muffe? om jeg monterer ei slik, kan den fjernes og et vanlig orginalt løp settes inn eller ? og hvordan blir dette seende ut når det er ferdig montert? Kragen min er jo gammel og sjarmerende. vil jo ikke ødelegge det inntrykket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kragermann Posted March 2, 2012 Author Share Posted March 2, 2012 Ser man det, da ble prosjekt løpsskifte på gamle krag satt kraftig tilbake. Har nå fått to stk originale lang-krag løp i hus, det ene pent brukt og det andre ser ut som det kommer rett fra Kongsberg. Dette er overskuddsmateriell fra den gang man drev og bygde opp krag'ene sine til konkurransebruk, og tar jeg ikke feil ligger det fortsatt haugevis av slike løp rundt omkring hos landets børsemakere, iallefall de med noen år på baken. Gjeipen datt imidlertid ned adskillige hakk da jeg begynte å sammenlikne med det løpet som står på låskassen min fra før. Minste diameter på mitt gamle løp fra 1912 (målt ute ved munningen) er 15 mm, de to jeg har fått tak i måler 17 mm. Altså passer dette ikke verken med stokk, løpsbånd eller overtre. Så spørs det: Er det noen der ute som vet hvilket år luringene på Kongsberg fant på å øke løpsdiameteren fra 15 til 17 mm? Eller var det omvendt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urogallus Posted March 2, 2012 Share Posted March 2, 2012 Modell 1925 hadde 17mm pipe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stykkjunkeren Posted March 2, 2012 Share Posted March 2, 2012 Nesten Off-topic, men... Kongsberg og Steyr Krag har linksgjenger, men Springfield har høyregjenger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mentor Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 De fleste M/94 fikk etter hvert 17mm pipe da disse var mer stabile. Originalskjeftene og pipebåndene ble modifisert ved KV. Eller ser jeg det er spørsmål om venstrevridde rifle for å få det så originalt som mulig. Det toget er nok gått. De siste Kragpipene som Kongsberg produserte var høyrevridde og det så ikke ut til å ha noe innvirkning på våpenet. Thor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kragermann Posted March 3, 2012 Author Share Posted March 3, 2012 Takker for verdifull informasjon. Litt interessant dette med høyre og venstrevridde rifler i børseløp. At Krag'en ikke påvirkes av å montere høyreriflet løp kan vel bekreftes av alle de tusener som har brukt ombygde Krag'er til baneskyting. Har selv en slik en, oppbygd av en børsemaker i Trondheim så sent som i 1988. Denne har 740/21 mm Shultz & Larsen løp og går så snorbeint som mannen bak børsa er i stand til å prestere. Leste ett eller annet sted (og nå sporer vi skikkelig av...) at de engelske koloniherrene på 1800-tallet mente at venstreriflede løp gjorde susen dersom man befant seg syd for ekvator. Vet ikke om dette noen gang er blitt vitenskapelig bevist... Lover forresten å legge ut bilder av hele prosjektet under egen tråd senere Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fun Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Er vel på tide å vekke liv i denne tråden igjen. Eller? Hvordan er det å bytte løp på kragen? Kan jeg kaste meg i dette selv eller bør jeg få en børsemaker til å ta jobben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eppje Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Hiver meg på denne. har en 1904 langkrag jeg leter etter løp til, så får man se om man kan bytte det selv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbdg Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Noen kan. Mange kan ikke! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Heggen Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 Så hvor får jeg kjøpt løp til en gammel krag. Med hilsen Per. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bardp Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 Brødrene London? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ståle R Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 Det var jo hjelpsomt svar.. Ta deg en ringerunde å hør med børsemakere om de har noe liggende. Er det jakt eller millitær pipe du har? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tailgunner Posted February 17, 2021 Share Posted February 17, 2021 Fra tid til annen dukker det opp på Finn og de blir solgt relativt kjapt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nøkler for sktfte kragløp Posted June 16, 2022 Share Posted June 16, 2022 Det trengs to forskjellige nøkler. En til å til å skru Kragkassa av pipa og en til å skru kassa inn på den nye pipa. Ikke fall for fristelsen å bruke jernstang e. lign. gjennom kassa. Jeg lærte dette av børsemaker Peder Leirfall i 1962 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted June 16, 2022 Share Posted June 16, 2022 Nøkler for sktfte kragløp skrev (4 timer siden): Det trengs to forskjellige nøkler. Du bruker samme nøkkel til både utskruing og iskruing av løp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.