Jump to content

Demontere løp på Krag-Jørgensen


Kragermann

Recommended Posts

Mitt famøse kragprosjekt skrider sakte frem, nå skal låskassen glassblåses. I den forbindelse tenker jeg å demontere løpet, da dette skal byttes anyway. Tanken med hele prosjektet er å gjøre mest mulig selv, så også demontering av løp. Noen som har erfaring å øse av? Noen opplagte feller å gå i her, eller er det bare å spenne fast og skru? Mener det skal være venstregjenger, noen som kan bekrefte/avkrefte? :?:

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, Dr. Balder. Men det finnes nok flere som har timer bak skrustikka med Kragen som objekt. Jeg kan jo nevne litt om mitt siste prosjekt. Jeg har boret opp en M94 pipe til 14 mm, og er på jakt etter et emne for å lage en "liner" som er lang nok til å lime inn så det hele blir "originalt". Og det emnet må være minst 770 mm for å ha litt å gå på. Og finne noe med venstrevridde rifler er nok helt håpløst. Ellers er originalen blitt ganske lett da, bare en halv mm gods i munningspartiet. Ellers har jeg "linet" en M.12 pipe på denne måten, og det funker bra. Men den er jo mye kortere.

Den siste ideen er å ta to korte løp og skjøte de på midten. Litt moro må en jo ha også 8)

Link to comment
Share on other sites

nå skal et løp til krag være 6,5 da i mine ører ;) men et godt tips det med muffa.

men hvordan funker egentlig ei slik muffe? om jeg monterer ei slik, kan den fjernes og et vanlig orginalt løp settes inn eller ? og hvordan blir dette seende ut når det er ferdig montert? Kragen min er jo gammel og sjarmerende. vil jo ikke ødelegge det inntrykket ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser man det, da ble prosjekt løpsskifte på gamle krag satt kraftig tilbake. Har nå fått to stk originale lang-krag løp i hus, det ene pent brukt og det andre ser ut som det kommer rett fra Kongsberg. :D Dette er overskuddsmateriell fra den gang man drev og bygde opp krag'ene sine til konkurransebruk, og tar jeg ikke feil ligger det fortsatt haugevis av slike løp rundt omkring hos landets børsemakere, iallefall de med noen år på baken. Gjeipen datt imidlertid ned adskillige hakk da jeg begynte å sammenlikne med det løpet som står på låskassen min fra før. Minste diameter på mitt gamle løp fra 1912 (målt ute ved munningen) er 15 mm, de to jeg har fått tak i måler 17 mm. Altså passer dette ikke verken med stokk, løpsbånd eller overtre. :cry: Så spørs det: Er det noen der ute som vet hvilket år luringene på Kongsberg fant på å øke løpsdiameteren fra 15 til 17 mm? Eller var det omvendt? :?:

Link to comment
Share on other sites

De fleste M/94 fikk etter hvert 17mm pipe da disse var mer stabile.

Originalskjeftene og pipebåndene ble modifisert ved KV.

 

Eller ser jeg det er spørsmål om venstrevridde rifle for å få det så originalt som mulig.

Det toget er nok gått.

De siste Kragpipene som Kongsberg produserte var høyrevridde og det så ikke ut til å ha noe innvirkning på våpenet.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Takker for verdifull informasjon. :) Litt interessant dette med høyre og venstrevridde rifler i børseløp. At Krag'en ikke påvirkes av å montere høyreriflet løp kan vel bekreftes av alle de tusener som har brukt ombygde Krag'er til baneskyting. Har selv en slik en, oppbygd av en børsemaker i Trondheim så sent som i 1988. Denne har 740/21 mm Shultz & Larsen løp og går så snorbeint som mannen bak børsa er i stand til å prestere. :mrgreen: Leste ett eller annet sted (og nå sporer vi skikkelig av...) at de engelske koloniherrene på 1800-tallet mente at venstreriflede løp gjorde susen dersom man befant seg syd for ekvator. Vet ikke om dette noen gang er blitt vitenskapelig bevist... :wink: Lover forresten å legge ut bilder av hele prosjektet under egen tråd senere :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 5 weeks later...
  • 5 years later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...