Jump to content

Størrelse på gonger


schultz_30-06

Recommended Posts

Jeg bruker også 130 gr DL i 6,5x55. Lader stort sett til ca samme hastighet som ferdigladd DL bane, altså rundt 845 m/s. Uten noen viderverdigheter mhp ladeteknikk, men veier krutt og ligger godt under 3m/s i SD, vanligvis rundt 2,5m/s. Ferdigladd DL bane stort sett SD rundt 6m/s. Dette med Normahylser, N19 og RWS hetter.

 

845 m/s (ved 20 grader C) er grei nok hastighet til 1000m, men synes N19 er veldig følsomt for temperatur, mister ca 1m/s pr grad C nedover, og på Hodne i vinter med -13-14 ble V0 lav. Er nok fordel med litt mer hastighet på 1000m.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Elgjaeger said:

845 m/s (ved 20 grader C) er grei nok hastighet til 1000m, men synes N19 er veldig følsomt for temperatur, mister ca 1m/s pr grad C nedover, og på Hodne i vinter med -13-14 ble V0 lav. Er nok fordel med litt mer hastighet på 1000m.

Kronograferte du på Hodne i vinter? Det gjorde nemlig jeg ;)

Med 43.5gr N19 hadde jeg 845m/s i 5 varmegrader på begynnelsen av høsten, og 835 i -16 rett etter stevnet. Et par målinger til viste 832 i -6, og 828 i -18 litt senere på vinteren. Men jeg målte for noen dager siden, og nå var den 835, i 0 grader. I get it not...

Når det gjelder et par av holdene på det omtalte stevnet... Jeg skjøt jo litt utenfor konkurranse, både helt tidlig om morran, og mange ganger både før og etter. 

Dette er litt gjetting, men vi har diskutert det mye, og jeg og flere er enige om at effekten av å skyte fra kald luft og opp i varm, eller motsatt, ligner litt på å skyte ned i vann, eller ut av vann - siktelinja bøyer - og høyden blir feil. Her jeg bor, noen meter over havet, ser jeg ofte båter "høyt over vannet", du kan selv tenke over om jeg ville truffet dem... Når man skyter på slike hold, så må man innfinne seg med at "there is more", og bare samle erfaring...
Dette blir selvsagt mye morsommere og enklere dersom man her ei ladning som går godt. Det vi egentlig trenger å diskutere er hvordan vi lager det, for jeg vet det ikke. Jeg bare gjør det, og det er litt irriterende.

 

Ellers er jeg dønn enig i det Bly sier om fartsnoder, statistikk, stiger og egentlig hele greia.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kronograferte ikke på Hodne. Men jeg har flere målinger med akkurat samme ladning , lot , hylser etc. fra 1 til 22 grader. Og, ja, det gir ikke helt mening på de forskjellige temperaturene, er enig i det med statistikk. Men det virker som jeg mister veldig mye fart fra under 10Cog nedover. Jeg tror Streloken sa 813m/s på Hodne, det stemte bra på alle andre hold enn 1000m (jeg ble vel mest lurt av den lille vinden på 1000m)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Med 43.5gr N19 hadde jeg 845m/s i 5 varmegrader på begynnelsen av høsten, og 835 i -16 rett etter stevnet. Et par målinger til viste 832 i -6, og 828 i -18 litt senere på vinteren. Men jeg målte for noen dager siden, og nå var den 835, i 0 grader. I get it not...

 

20 minutes ago, Elgjaeger said:

Men jeg har flere målinger med akkurat samme ladning , lot , hylser etc. fra 1 til 22 grader. Og, ja, det gir ikke helt mening på de forskjellige temperaturene,

Det er noen år siden jeg har gjort «utredning» på N19. Den gangen brukte jeg 140gr Amax. Jeg antok at farten økte lineært med temperaturen og målte hastighet på tre forskjellige temperaturer. Uten å bla i noen logg så mener jeg det var -20 grader, 0 grader og +20 grader (kanskje det var +15?). Alt ble testet på samme dag/tidspunkt og alt var ladet som en batch. Konklusjonen eller slutningen jeg trakk var at variasjonen var på 0,5m/s per grad. 
 

En ting jeg fort erfarte er at det tar lang tid før temperaturen i hylsa faktisk blir det samme som omgivelsene. Jeg gjorde tester på det også. Så det jeg antar er grunnen til at man fort blir forvirret ved å se på gradestokken og forvente en fart, er at patronen ikke har samme temperatur som gradestokken viser. Som ofte er ammoen lagret inne i +20 et eller annet, bilturen er varm, sekken er varm, og helt på tampen kommer ammoboksen ut i omgivelsene og man kronograferer med feil temperaturgrunnlag.

Edited by Bly
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også konkludert med ca 0.5 m/s per grad, etter mye testing som gir stor måleusikkerhet, jeg har målt 0 endring, og økning, men aldri mer enn 1 m/s per grad. Med kronografering i kaldt og varmt vær, med patronene i en fryser om sommeren, og i bilen om vinteren.

Ammotemperaturen har jeg målt - med termoelementer inni patronene. Det er en tråd om det her inne.

Bofors/Norma snakker om 0.5 per grad i Normas ladebok, og det samme nevnes i "Alt om Krut", og i den ene tillegges tennhettene nokså stor betydning i variasjonen med temperatur. Jeg har målt det meste med Fed215 og RWS5333.
Noen kilder mener det knekker og blir brattere når det blir kaldere enn noen få kuldegrader.

 

1. skuddet mitt traff ca 1 klikk over den dagen alle bomma på Hodne forresten, altså 3 klikk høy. Men det skjedde mye den dagen der, og den er ikke relevant omtrent. Jeg har forresten bomma der MENS jeg kronograferte, i lignende forhold...

 

1-2 timer ute, med åpen boks, så har kruttet ca lufttemperatur.

 

K

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, M67 said:

Det er en tråd om det her inne.

Uten å lete så tror jeg den er borte og gammel. Jeg så i loggen at jeg gjorde temptesten på N19 i 2014.

 

Målte punkter var faktisk -25, 0 og 17 grader. Jeg brukte tre temperaturer for å se om det var likt over under 0 grader, altså  lineært. Og det var det, fikk 0,5 over og under.

 

36 minutes ago, M67 said:

Noen kilder mener det knekker og blir brattere når det blir kaldere enn noen få kuldegrader.

Jeg så en plass at jeg har skrevet en notis på N15 om dette? Under -15 grader. (Aldri aktuelt her)

 

38 minutes ago, M67 said:

Ammotemperaturen har jeg målt - med termoelementer inni patronene.

Jeg laga en hel rigg for den temp testinga. Fryseboks med tørris. Hylser med tempsensor midt i kruttet. Jeg laga også et verktøy for å måle hvor fort varmt kammer påvirka temperaturen på kruttet i hylsa når den ble kamra slik at det ikke skulle bli en feilkilde.

 

42 minutes ago, M67 said:

1-2 timer ute, med åpen boks, så har kruttet ca lufttemperatur.

Nå fant jeg ikke noe notat på det, men mener å huske at det tok mye lengre tid da jeg stakk patronene ned i fryseren i en åpen ammoboks, slik jeg har den på skytebanen. Tror de siste graden tok veldig lang tid. Om ikke helt så nesten over natt? 
 

Kanskje burde jeg gjort et slikt forsøk på ny og prøvd ut luftfuktighet også? Det er mye lettere å gjøre slikt i dag med magnetospeed. I 2014 så jeg at jeg hadde brukt et oppsett med to lys kronografer etter hverandre 🙄

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, M67 said:

den ene tillegges tennhettene nokså stor betydning i variasjonen med temperatur. Jeg har målt det meste med Fed215 og RWS5333.

Det er litt i hagleladeverden😁 Fed er nå vel å regne som «magnum». RWS er vel også hot? 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Bly said:

Det er litt i hagleladeverden😁 Fed er nå vel å regne som «magnum». RWS er vel også hot? 

Begge kalles "magnum" av produsenten. Men 215 er betydelig hottere enn 5333, den gir merkbart mer fart, hvor mye er gjenstand for den evinnelige statistikkdiskusjonen.

Jeg har forresten prøvd Fed210, 215, 215M, Rem91/2, CCI200, og altså RWS 5333 uten å klare å konkludere med noe om verken SD/ES eller hastighet - eller jo, 215 gir mer hastighet, men jeg er ikke enig om det er 5 eller 15 m/s. 
Grunnen til at jeg bruker RWS som hovedtennhette er at den fungerer best i 650en. Dvs feilfritt. Et par av de andre var et sammenhengende mareritt.

 

Hagleladeverden kjenner jeg ikke?

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, M67 said:

Begge kalles "magnum" av produsenten.

😬 Typisk meg jeg tar bestandig feil. Jeg tenkte Fed 210! Jeg mener de er hottere enn snittet? RWS og firesifret nummer 😂
 

Basert på igjen dårlig statistikk så har jeg holdt meg til Fed 210 Match, RWS (jeg måtte slå det opp) 5341 og faktisk S&B 5,3 LR hetter som har gitt meg jevnest ladninger. De gangen jeg har testa Magnum hetter har ES økt? Det kan jo være andre grunner enn hettene. Du har vel annen erfaring? Min statistikk på hetter er mest bare tull og noe synsing.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bly said:

😬Min statistikk på hetter er mest bare tull og noe synsing.

Min også egentlig... Men jeg jeg har prøvd å bytte hetter for se om jeg får lavere ES, og skutt patroner med ulike hetter parallelt. Jeg har sett ES gå både opp og ned. Så når jeg nå etter >30 år med prøving og feiling velger hetter fordi 

a) 650en liker dem

b) de er nesten alltid å få tak i

c) pakkene til Fed er dust

 

Og kassa mi med tennhetter inneholder flere typer (og kanskje flere tennhetter) enn mange våpenbutikker, og jeg prøver litt nå og da, uten å finne en konklusjon - så tror jeg ihvertfall ikke det er en stor forskjell...

 

Jeg får derimot lavere ES i et bestemt våpen, med ei Kriegerpipe i 6.5x47L, med små tennhetter - og CCI400, og ScenarL - likevel skyter jeg ikke veldig mye bedre med den på 1000m, fordi de få skuddene som ødelegger ES i de andre riflene, er såpass få. 

Denne rifla går også bedre og ikke minst konsistent bedre, enn de andre, men den har da også sylindrisk pipe på 32mm, .289" neck og alle hylsene er dreide i halsen, hettelommene er freste og tennhullene kontrollert for grader. Det ser nesten ut som det hjelper...

 

På 300m har ingen av de andre riflene sjangs mot denne, og på 100m går den normalt helt latterlig bra - sånn i langholdssammenheng (jeg kan ofte skyte flere skudd uten å se at hullet blir større), men på 1000m så er det nesten likt, bortsett fra at "fluene" over og under ikke er der. Skyter jeg på stål, så er eneste forskjellen at det det blir fortere kjedelig om det er lite vind, og er det vind, så er det ingen forskjell.

På papp vises det.

 

Hansen har den i headeren på hjemmesidene sine, så han var tydeligvis fornøyd han også. https://www.hansen-rifles.no/ 

Men nå kom jeg på en konklusjon jeg kom fram til for noen år siden.

 

Det kan være vanskelig å få _en_ 200STR opp på BR-nivå, om du bare tar en vilkårlig.

Men start med å bedde den, beddeblokk (eller bare kjøp et chassi). Det er ikke alltid nødvendig, men noen rifler har betydelig nytte av det. Er du ikke fornøyd med presisjonen (gitt at du kan skyte) bytt pipe - og bytt pipe igjen. Og igjen (og er rifla kjøpt brukt, prøv med 10Nm på pipeskruene istf, 7.5, og husk rekkefølgen)...

Jeg har 200STRer som skyter med det meste. Men jeg har også brukt 10-12 piper på 10 år, og jeg har iallefall 3-4 liggende på vent. Noen som er prøvd, og som går, og som skal inn, og andre som er treningspiper, som kanskje blir satt inn som DFS-banepiper (der BR presisjon er waste, iaf på meg). Noen (de gode) går bra med alt, og fantastisk med noe, andre går veldig bra med noe, mens noen faktisk ikke går i det hele tatt med enkelte kuler, men helt OK, til direkte bra, med andre... Men så er det tiden til å finne hva som går og ikke - jeg kjøper gjerne 2-3 om gangen, tester dem, og når jeg vet hva de gjør, tar jeg den ene i bruk og lar de to andre ligge på vent. De fleste varer 3500-4500 skudd, men ofte kan man ikke helt stole på dem etter 2000-2500, etter 3-3500 er det få som er gode til lange hold, variasjonen i hastighet ser ut til å øke etterhvert.

Her i huset blir det som ikke går med DL satt til side, og senere prøvd med 9.3g Sierra. Da pleier det å gå. Ei (Våpensmia) pipe jeg har nå går rett og slett i hytt og pine med DL, men den går aldeles utmerket med 9.3g.

 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Premium2006 said:

10 skudd med golden target. Litt bedre enn DL! Så stor forskjell på de kulene? 

Kulene er jo like. DL er GT med "svartmaling". Men belegget gjør tydeligvis et eller annet da. Eller var du et annet sted i pussesyklus, kronograferte du med varm pipe (og kald sist), osv. 

Men kan bli mer enn frustrert av å jage ES, idag skjøt jeg to ladninger, ei fra Dillon-kruttmål, ladd fort& gæli, og uten annen fokus på hylsene enn at de er hylser - og ei, med sorterte hylser, dreide halser, nøye veid ladning, osv. Mer enn dobbelt så stor ES på den veide... Men likevel minst høydespredning 🤔

 

IMG_5895.PNG.a98de2b3f30b807d598be6f975e1d6ad.PNG

IMG_5902.PNG.45ac74a8ee87a72dc881fd03b48c3155.PNG

 

K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, M67 said:

Men kan bli mer enn frustrert av å jage ES, idag skjøt jeg to ladninger, ei fra Dillon-kruttmål, ladd fort& gæli, og uten annen fokus på hylsene enn at de er hylser - og ei, med sorterte hylser, dreide halser, nøye veid ladning, osv. Mer enn dobbelt så stor ES på den veide... Men likevel minst høydespredning 🤔

Hvor mye stoler du på de tallene som den dingsen gir deg?
 

Jeg kjenner ikke systemet, men mener og ha sett en YouTube en gang hvor det ble sammenlignet en labradar mot shotmarker og de viste ikke det samme.

 

Farten blir vel utregnet basert på to mikrofoner med litt forskjellig avstand? Hvor nøyaktig kan det bli? Ikke vet jeg, men det hadde sikkert vært en ide å sjekke fart mot en eller annen referanse. 
 

Edit; og hva bidrar BC forskjell på kulene med?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Bly said:

Hvor mye stoler du på de tallene som den dingsen gir deg?
 

Ikke mye, uten "second opinion", designet setter klare begrensninger, men den gir jo ca samme tall hver gang da...

Quote

Jeg kjenner ikke systemet, men mener og ha sett en YouTube en gang hvor det ble sammenlignet en labradar mot shotmarker og de viste ikke det samme.

Når skutt over Labradar/ Magnetospeed, så gir ShotMarkeren innafor sånn pluss minus 10m/s av det ball-appen sier det skal være - på 1km.

Quote

Farten blir vel utregnet basert på to mikrofoner med litt forskjellig avstand? Hvor nøyaktig kan det bli? Ikke vet jeg, men det hadde sikkert vært en ide å sjekke fart mot en eller annen referanse. 

8 mikrofoner. 4 sett med to, med korreksjon for vinkel.

 

Jeg tror ikke alle korreksjoner er rett, og og absoluttverdien er sikkert litt feil, men det ser ut som den er bra innafor relativt til seg selv.

 

Plott av høyden på skiva (Y-verdi) mot målt hastighet. 25 skudd, i dag. Skutt under feltmessig og med relativt mye vind, så største feilkilden er antakelige skytteren.
Men korrelasjonen mellom høyde og hastighet er grei nok, så jeg tipper det stemmer. SD på 1000m er jo ikke den samme som på 0 da, siden den konvergerer mot 0. Skyter du ammunisjon som akkurat er supersonisk ved skiva, så er er SD svært lav.

 

image.png.837e82445a592cb9fb01244b702bc11d.png

 

En av seriene

 

IMG_5922.PNG.61b5195c7fd62c8161be961f87cc264e.PNG

rutene er 20cm, 10er er 30cm

 

Dette - er det eneste jeg stoler på ;)

IMG_5915.jpeg.9e167b6f527dba005068bb75d3b7e133.jpeg

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/21/2021 at 10:32 PM, M67 said:

Begge kalles "magnum" av produsenten. Men 215 er betydelig hottere enn 5333, den gir merkbart mer fart, hvor mye er gjenstand for den evinnelige statistikkdiskusjonen.

Jeg har forresten prøvd Fed210, 215, 215M, Rem91/2, CCI200, og altså RWS 5333 uten å klare å konkludere med noe om verken SD/ES eller hastighet - eller jo, 215 gir mer hastighet, men jeg er ikke enig om det er 5 eller 15 m/s. 
Grunnen til at jeg bruker RWS som hovedtennhette er at den fungerer best i 650en. Dvs feilfritt. Et par av de andre var et sammenhengende mareritt.

 

Hagleladeverden kjenner jeg ikke?

 

K

 

Dette er mine erfaringer med Federal standard vs magnum i min 6,5x 55 AI  ,Rhino 25 krutt ,715mm løp

 

Hornady 147 ELD-M 54.0 Fed 892 60300 79.4mm
Hornady 147 ELD-M 54.0 Fed M 905 63000

79.4mm

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Bly said:

Så da sitter man igjen med lite fornuftig data? Kanskje skytter kanskje utstyr, kanskje noe annet 🙃 Helt vanlig dag med andre ord..

Mnja, mener du virkelig det? Klart, om hverdagen din er elektronikkskive som kronograferer og viser sammenhengen mellom hastigheten og hvor du treffer, så er det det...

Vi skjøt >200 skudd, og 4 ulike ladninger, jeg skjøt 90 skudd med ei ladning. Det er tydelig forskjell på ladningene, på presisjon, og på hastighetsfordeling - og det er ikke nødvendigvis knyttet til hverandre. 
Noen kuler har mer hastighetsvariasjon ved skiva enn ved rifla - og andre har mindre, som de jo burde etter teorien - 3-4 kuler (147gr ELDM skutt i 1:8" stigning) traff ikke plata (150x150cm) mens resten av gruppa laga ei "grei" samling med et par flyers - som var store avvikere i hastighet.
Ei kule har under halve hastighetsvariasjonen, på skiva, av ei anna, under samme laderegime, i samme våpen, konsekvent, over 4 tiskuddserier.
Etter min mening var det et tilfelle av det altfor vanlige, når man ei stund har trodd at man har kontroll på noe - oi, det er mer... 

 

Skal jeg konkludere med noe, så ser vi at rask riflestigning > langsommere, gammeldagse trauste kuler > moderne med veldig høy BC, nitpicking vad ladebenken alene hjelper ingen ting, det må kombineres med noe som er testet og optimalt fra før. Og 5333 kan gi svært lav ES, så ingen grunn til å starte et eksperiment med tennhetter.

Selvsagt visste vi dette fra før, men det er nå enda tydeligere spikret på veggen. Iallefall er det mer data i boka.
 

Jeg dreier, og nå gløder noen flere hylser (med gassbrenner) , og tester disse med ladningene jeg fra før vet er optimale, 144gr i S&L pipa, og 147gr i IBI-pipa. Kameraten dumper 147gr, og gløder hylsene sine i en annen kamerats AMP, og finveier kruttet.
Så låner vi Labradar, og måler i begge ender.

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 3/14/2021 at 12:10 AM, Bly said:

Jeg synes man bør bomme på vind/sidespredning, og ikke fordi ammoen ikke klarer å holde høydespredninga innenfor målet.


 

sånn omtrent?

BC3F9EFB-58F7-4937-8C7C-41D641641C64.png.58edff39908c4fd58a00fc7f88235b9f.png

 


Da er det bare å skjerpe seg, så kommer det. ;)

F824827F-20B7-44BE-8ADA-2C622EB926F9.png.75b21bfc46b6dd0b526b3e0aeb580639.png


Stilte litt opp og ned her faktisk, skulle nesten hatt halve knepp - og gjerne mer enn 20x forstørrelse.

Fikk skutt en hel del i dag, og lærte en del - vi får se hvor mye som sitter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Bly said:

Koblingsfeil fra meg jeg mente å skrive 0,1 mil🙃.

 

Men da er gruppene på rundt 30 cm i høyde. Hvor mye vind skyter du i?

Vi hadde mellom 0.5H og 1.1-1.3, mellom kl 7 og 11, og en stund kl 1-2. var litt rar vind, for den lot til å dra på kraftig (5-6m/s, boksen med pusselapper fløy) , men da spisset den samtidig, så verdien ble den samme. Veldig forvirrende. Vi så jo at skuddene gikk høyere i vindkastene også.

Det er heller ingen sammenheng mellom høyden og farten her...

 

Her er det en halvmeter høydespredning, med svært lav hastighetsvariasjon f.eks. Men det er ei anna kule.

863254E4-F909-4922-8523-CDD473AAD617.png.3f09bc95c3db7c5d78082390f1e732cd.png


En annen skjøt med annen ammo, og hadde 6-7 i SD, da lå høydespredningen i hver serie mellom 50 og 80cm, inkl. en «close call» på en mikrofon.

9A062A97-F4EE-4B3C-BA68-B7B53959F848.jpeg.56def75fc3a15219a13d03cf5a9c1655.jpeg

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, M67 said:

Veldig forvirrende.

Jeg vet! Mye av langholdsskytingen jeg gjør er langs og inn i en slags dal. Forbannelsen med det er at vinden nesten bestandig kommer imot eller bakfra med en liten vinkel og skiftende. Det er akkurat som med seilbåt og sund..😒

 

Når vinden ligger og skifter rundt klokka 11 til 13 eller 5 og 7 skal man være veldig med for at ikke skytingen skal bli en værmelding. Når det som var 1 mil vindhold høyre plutselig blir venstre eller ingen så blir gruppa fort temmelig dårlig. På denne årstiden er det jo også dårlig med naturlige vindindikatorer (busker med løv).
 

Egentlig burde man skyte fra holme til holme for å unngå all forvirringen som kommer med terreng. Da blir det lettere å skille ut forholdene som påvirker kula.

Link to comment
Share on other sites

Skyter man nok, så ser man trender og linjer. Så kan en trekke (forhastede) konklusjoner...

Se på disse seriene. 147 ELDM er skutt i et IBI 1:190mm stigning, og i et Lilja 1:210mm. Ladeprosessen er ca samme, gode, men brukte hylser, ingen dill eller dall, men veid krutt.

Så er det GRM og 144gr Sierra, i IBI-pipa, samme metoder. Skutt ca samtidig og om hverandre.

Her med samme siktepunkt, uten å prøve å skyte mest mulig poeng.


5E8C8DBB-4BB7-451A-9ED9-7B587D9978C3.png.ea4703149eb3825c6d461ea03b1ec8f7.png

 

15C936A5-49FF-45B5-B37C-E9BF756D9712.png.c2ffce375ebc848ee168af5e925f6260.png

 

07A5233E-13E5-4C18-90F0-E26AB0530B70.png.5157feca63df44b1483d78bb955f10f9.png

 

DDC33F7C-5916-4831-B731-2E685F53DCEA.png.6c3a8828c54657991221fe671d8b4f69.png

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, M67 said:

Skyter man nok, så ser man trender og linjer. Så kan en trekke (forhastede) konklusjoner...

Se på disse seriene. 147 ELDM er skutt i et IBI 1:190mm stigning, og i et Lilja 1:210mm. Ladeprosessen er ca samme, gode, men brukte hylser, ingen dill eller dall, men veid krutt.

Så er det GRM og 144gr Sierra, i IBI-pipa, samme metoder. Skutt ca samtidig og om hverandre.

Her med samme siktepunkt, uten å prøve å skyte mest mulig poeng.


5E8C8DBB-4BB7-451A-9ED9-7B587D9978C3.png.ea4703149eb3825c6d461ea03b1ec8f7.png

 

15C936A5-49FF-45B5-B37C-E9BF756D9712.png.c2ffce375ebc848ee168af5e925f6260.png

 

07A5233E-13E5-4C18-90F0-E26AB0530B70.png.5157feca63df44b1483d78bb955f10f9.png

 

DDC33F7C-5916-4831-B731-2E685F53DCEA.png.6c3a8828c54657991221fe671d8b4f69.png

 

K

Ny forsyning med 147 ELD kom i går.Blir nok løpsskifte i år .Har gått 1500 skudd,inkl fireforming.Merkes på 130 D.L mens 147 ELD ser ut til å ha tilnærmet presisjon som før i kongsbergløpet.Blir vel frem med brotsjen og det siste Kongsbergemnet til sommeren.

IMG_20210331_210244.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 4/1/2021 at 9:30 PM, Bly said:

Utskutt pipe?

Pipa jeg skyter med her har gått 900 skudd. Lennart sin ca 400m. Men min har 7.5" riflestigning, mens hans har 8". Jeg får samme resultater som han i min S&L med 8" stigning. Og jeg lurte på om den begynte å slite - den har 1900 skudd.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67Det er ikke helt lett å henge med, men dere har sikkert kontroll 😉

Jeg liker å sett ei pipe i langholdsrifla, og der får den bo til den er død som langholdspipe. Jeg synes det er lettere å ha full kontroll på skytinga med den metoden. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bly said:

@M67Det er ikke helt lett å henge med, men dere har sikkert kontroll 😉

Jeg liker å sett ei pipe i langholdsrifla, og der får den bo til den er død som langholdspipe. Jeg synes det er lettere å ha full kontroll på skytinga med den metoden. 

Utvilsomt, og en type ammo. Men når en skal eksperimentere så skal en eksperimentere.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, M67 said:

Men når en skal eksperimentere så skal en eksperimentere.

Joa, jeg har jo en rifle til det også.., men jeg må bare si at jeg ikke nødvendigvis lærer så mye av det. Det jeg lærer mest av er fast oppsett med like rutiner hver gang.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vi har 40x40 og 50x50 på 1000m. Jeg har en 70x70 som skal opp der såsnart jeg får samlet mot til å ta den på ryggen og gå... Er en 20x20 der også, for når selvtilliten tar overhånd.

Noen dager er jo 40x40en "lett" å treffe (om en har gjort jobben med ammo og alt det der) mens andre dager er den helt forbanna å få has på. Men du kan vel prøve litt underveis?

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Sant det. Kan selvfølgelig justere avstand om ting går veien. Er som du sier, må få opp motet når man skal bære de ut på myra. 

 

Men spørsmålet er hvor får man tak på solide nok plater til 338? Skulle helst sluppet ekstra jobben(skaffe utstyr) til å skjære til egne. Helsikkes vekt hvis man skal kjøpe inn svære plater også. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...