Jump to content

Villsvinjakt i Polen- rifle eller hagle?


Origo

Recommended Posts

Skal på villsvinjakt i Polen snart. Blir min første tur i utlandet på jakt.

Det jeg lurer på er om det er smartest, evt lovlig, med hagle (og slugs) på denne jaktformen?

Alternativet er rifle i enten 308 eller 8x57IS. Hva anbefales av dere som har gjort dette før.

Jaktformen er jeg usikker på, men antar det er snakk om drivjakt.

Link to comment
Share on other sites

gunner, hvorfor anbefaler du hagle og slugs til dette? Det brukes i Tunisia, men der har man ikke lov til å bruke rifle. Brukes også mye på ettersøk, men på drivjakt i Polen? Det har jeg aldri hørt om.

@ Trådstarter, gå på youtube og søk på villsvinjakt i Polen, og du vil se at det ligger maaaange filmer. Mange som bruker rødpunkt, men tviler på at du får se mange som bruker hagle og slugs...

Angående kaliberet. Godt råd å bruke det du skyter best med.

Link to comment
Share on other sites

Bruk rifle, det kan bli muligheter for skudd på 100 m. Hagle med slugs er vanskelig å beregne foranhold på dyr i bevegelse.

 

Bruk det groveste kaliberet og de tyngste kulene du har. Gris er hardskutt, og grove kuler gir mulighet for gjennomskudd og litt blodspor.

 

Bruk sikte med liten forstørrelse, rødpunkt er ok, jeg bruker 1-4 variable kikkertsikter av god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

gunner, hvorfor anbefaler du hagle og slugs til dette?.

Det er av egen erfaring. Har akkurat vært i Latvia på drivjakt på villsvin. Der brukte de aller fleste lokale jegerne hagle. Og veldig mange av disse var utstyrt med rødpunkt. De som brukte rifle ble plukket ut i egen gruppe og plassert på egne steder og ikke i postlinjene. Og når vi slaktet så var det noen buckshot-truffede dyr men de fleste var nok felt med slug.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært 4 ganger i Polen på drivjakt og jeg har ikke sett noen som har brukt hagle annet enn til ettersøk. En rifle man er godt kjent med påmontert en 1-4x kikkert eller et rødpunktsikte er gode greier til drivjakt. På den andre side om det ikke er drivjakt, men posterings- og smygjakt du skal på bør du ha en helt annen kikkert :winke1:

Link to comment
Share on other sites

gunner, hvorfor anbefaler du hagle og slugs til dette?.

Det er av egen erfaring. Har akkurat vært i Latvia på drivjakt på villsvin. Der brukte de aller fleste lokale jegerne hagle. Og veldig mange av disse var utstyrt med rødpunkt. De som brukte rifle ble plukket ut i egen gruppe og plassert på egne steder og ikke i postlinjene. Og når vi slaktet så var det noen buckshot-truffede dyr men de fleste var nok felt med slug.

 

Det sier muligens litt om hvor mange dyr som ikke ble funnet igjen etter dårlig treff med buckshot! Buckshot er noe svineri, ikke god nok dekning til å være trygg på at man treffer vitale organer, ikke nok "kraft" til å være garantert dybdevirkning der man faktisk treffer, i alle fall ikke på såpass store dyr som villsvin. Sier dette etter å ha prøveskutt rimelig grundig med flere typer i flere hagler.

 

Gamle Sovjetrepublikker har andre tradisjoner for jakt og slakt og er ingen standard å gå etter! Har vært med på å felle bjørn med hagle - ikke noe å anbefale, selv om det funket.

Link to comment
Share on other sites

HAr du kikkert med lys så er det å foretrekke. Når vi var nede nå i jan. så stod det faktisk at det var forbudt med fast forstørrelse over *3. Men det var ingen som sjekka. Jeg hadde en 3-12 med lys når jeg var nede. *3 var i meste laget på de tetteste postene. Men lyset er helt topp pga øyet fester seg mye fortere på målet. Til neste tur blir det nykk sikte :D

Link to comment
Share on other sites

Har vært i Polen noen ganger og anbefaler at du sjekker gjeldende regler og holder deg til disse. Enkelte steder er det grundigere sjekk av f.eks. forstørrelse på kikkert og det er dumt å bli nektet jakt pga slik bagatell.

Sist jeg var der for 4 år siden var det ikke lov med hagle og maks forstørrelse 3 ganger. Det var til og med et strev å få lov til å bruke øreklokker - det virket som de ikke var kjent med elektronisk hørselvern, men dette er vel blitt bedre nå.

Link to comment
Share on other sites

Har vært i Polen noen ganger og anbefaler at du sjekker gjeldende regler og holder deg til disse.

 

22/9 2010 - ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA

 

2. Polowanie na zwierzynę grubą odbywa się, z zastrzeżeniem ust. 3, wyłącznie przy użyciu

myśliwskiej broni palnej o lufach gwintowanych i kalibrze minimum 5,6 mm oraz stosowanych do

niej naboi myśliwskich z pociskami półpłaszczowymi, które w odległości 100 m od wylotu lufy

posiadają energię nie mniejszą niż:

1) 2.500 J przy polowaniu na łosie;

2) 2.000 J przy polowaniu na jelenie, daniele, muflony i dziki;

3) 1.000 J przy polowaniu na sarny i dziki warchlaki i drapieżniki;

 

 

3. Na zwierzynę, o której mowa w ust. 2, z wyjątkiem łosi i jeleni byków, dopuszcza się polowanie z

broni o lufach gładkich, z użyciem myśliwskich naboi kulowych.

 

Dansk version:

http://www.allanvester.dk/dansk/jagtkaliber_polen.html

Link to comment
Share on other sites

Inne på linken din står det: § 4. 1. Ved jagt er det kun tilladt at anvende optiske udstyr, hvor målet dannes i det naturlige lys og ikke er behandlet af elektroniske anordninger, et optisk sigte kan være belyst. Enheden kan omfatte optisk afstandsmåler.

 

Betyr dette att jern sikter er forbudt? Spør for å være sikker.

 

Edit, leste litt bedre:

Jægere må afgive skud til vildt inden for en afstand af ikke mere end;

 

40 m – med haglskud, eller kugle / brenneke fra glatløbede våben.

 

100 m – med kugle fra riflede våben, ved benyttelse af åbne sigtemidler.

 

200 m – med kugle fra riflede våben, ved benyttelse af optiske sigtemidler.

Link to comment
Share on other sites

Inne på linken din står det: § 4. 1. Ved jagt er det kun tilladt at anvende optiske udstyr, hvor målet dannes i det naturlige lys og ikke er behandlet af elektroniske anordninger, et optisk sigte kan være belyst. Enheden kan omfatte optisk afstandsmåler.

Forbudt.. Laser genetic ND3, Night vision.

 

Betyr dette att jern sikter er forbudt? Spør for å være sikker. Nej.. Åpne sikter er ok indenfor 100m.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill folkens!

Da blir det rifle. Sannsynligvis i 8x57IS. Med en 4x32 kikkert. ......

Forstår at det også er forbudt med demper i Polen. Stemmer ikke det?

I Polen, er ikke det lov å bruke på drivjakta kikkertsiktet med forstørrelse større enn 3X.

Det er heller ikke optimalt. Beste er rødpunkt eller 11/4-4x20 med lyspunkt.

 

Det er ikke lov å bruke demper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...