Jump to content

Gledelig nyhet: BROWNING RIFLER HAR FÅTT ORIGINAL DEMPER!


x-bolt hunter

Recommended Posts

En gledelig nyhet til alle Browning X-bolt elskere:

 

Browning har i samarbeid med A-TEC laget en original demper til Browning rifler.

 

Den nye demperen heter A-TEC BROWNING, og fås i Norge allerede neste uke (jeg fikk i forrige uke ;).

 

Den er ca 120 g lettere enn A-TEC MAXIM, og er altså skreddersydd Browning.

 

Du får den blant annet hos ALM (nei, jeg jobber ikke der).

 

:):D:)

Link to comment
Share on other sites

Hva er det for noe spesielt med Browningpipene da? Er demperen laget med nøyaktig samme toleranser i gjengene som pipene fra Browning? Har du ei Browningrifle er det vel bare å få børsemakeren til å gjenge opp den etter hvordan gjengene i demperen er... uansett demper.

 

Men det er klart, hvis du ikke ønsker å kappe pipa, men heller benytte originalgjengene, så er det jo greit med en demper hvis gjenger garantert passer som hånd i hanske.. (Som om det ikke funker som snus med en hvilken som helst annen demper også i 99% av tilfellene.)

 

Kalles å skape et behov.

Link to comment
Share on other sites

@pedersen: Beklager at jeg ikke har fått postet oppsettet, jeg er på reisefot :)

 

Til dere andre som antyder at å produsere slike dempere er å skape et behov (som egentlig ikke finnes), så er jeg i utgangspunktet litt enig. Samfunnet har blitt sånn etterhvert.

 

Grunnen til at jeg velger denne demperen, er fordi min Browning X-bolt hunter er splitter ny, og jeg har ikke demper fra før. Da hadde jeg like greit lyst til å skaffe denne som man hevder er spesiallaget browning-rifler (den ER jo det).

 

Men hadde jeg hatt Maxim eller en Husken fra før, og jeg ABSOLUTT måtte brenne av noen penger på utstyr, så hadde jeg heller investert i en bedre kikkert enn jeg har. Jeg har en Fountain 3-9 X 44, og klarer ikke drive gluggjakt med den.

 

Men demperen er knall :wink: Eller rettere sagt; IKKE knall. Den er mer ppffffiihh :D

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe å utsette på at du kjøper deg en sånn en, for den er sikkert bra den, og lett og fin er den også, men likefullt syns jeg det er litt naivt å tro at akkurat denne demperen er den du trenger bare fordi den er laget "for" rifla di. De andre demperne passer jo også i gjengene, så er du sikker på at det er akkurat denne her som passer DEG? Sier ikke at du ikke har tenkt på det altså. Det har du sikkert gjort. Bytt gjerne ut de personlige pronomene med "man" og "si". :wink:

 

Mange vil kjøpe denne sammen med en ny Browning, mens de like godt kunne kjøpt en annen, som hadde passet dem vel så godt. Det finnes mange forskjellige dempere nå, og de er ganske forskjellige fra hverandre med tanke på design og ikke minst pris. Nå vet jeg ikke hva denne her koster, men A-tec er vel ikke akkurat billigst i gjengen.

 

Det jeg sliter litt med er tanken på kjøperen som står i butikken og får presentert at "denne her, skjønner du, er laget spesielt for rifla di! Derfor er det den du bør kjøpe!", ikke den andre demperen som demper like godt, koster halvparten, passer litt bedre til den bruken kjøperen vil komme til å utsette den for, men heter noe annet og gir mindre margin for butikken..

 

Det er ikke noe GALT i å gjøre det på dette viset, men det blir litt som at en Fordselger overbeviser kunden om at det er en Fordtilhenger han skal kjøpe, fordi han da er sikker på at den passer på kroken til bilen...selv om andre hengere kunne ha passet like godt.. Ikke GALT, men det lukter litt salgstriks. Og går man på et salgstriks er det selger som får fordelen, ikke kjøper.

 

Jada, de fleste kundene blir sikkert fornøyde, så hvorfor kverulere på dette...? Klarer ikke dy meg.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg skjønte hva du mente :wink:

 

Men nå må vi lyddempe oss (ok, den var årets tørreste. Det blir ikke tørrere enn den der).

 

Tilbake til topic: jeg hadde bare lyst å si at det har kommet en ny demper fra A-tec som visstnok skal være laget for Browning. Jeg liker den, den sier "ppfffffihh", og den er over et hekto lettere enn Maxim fremst på løpet. Jeg synes det er mye.

Link to comment
Share on other sites

Hei gutter og jenter :winke1:

Jeg snakket med en våpenforretning i Tromsø idag, der selgeren nevnte denne nye demperen. Har aldri hørt om den for, og han sa at han hadde sett den for første gang denne uka på en eller annen messe. Virker jo lovende da, hvis man ikke har demper fra før kanman jo bare skaffe denne. Den er utviklet i et samarbeid mellom Mr. Alm og A-tec (og Browning?), og skal passe perfekt for A-/X-Bolter - morsomt :) Det som kanskje er interessant óg en fordel fremfor A-Tec Maxim (som den er basert på) er at den er 100+ gram lettere og 4-5 cm kortere - den bygger fremdeles inn over løpet, men stabilitet i børsa bør altså ikke "plages" i like stor grad som med en lengre og tyngre demper, type Maxim :winke1: Den er fremdeles en hybrid mellom aluminium og stål.

 

Den er visst litt feitere i bakenden, og det er visst der den henter igjen det som er fjernet fra den fremre delen av demperen. Har desverre ikke noen bilder av den...

 

Jeg skal gå til anskaffelse av en X-Bolt .223 de nærmeste ukene, og da er det jo like greit å kjøre på med et "tilpasset" produkt, og der prisen ikke er SÅ forskjellig; han sa den lå på 2990,-

 

Tanker?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ok :) Var på den lokale sjappa i går og fikk se litt på en x-bolt jeg skal kjøpe, blir vel .223 til uka :winke1: Der hadde de fått inn denne demperen og den er nydelig. 500,- mer enn maxim, fem cm kortere og endel lettere - større rom bak i demperen (lik maxim bare kortere), og jeg tipper denne kommer til å havne på mange Browning-rifler. Jeg konkluderte i alle fall på stedet at jeg skal ha en slik på min rifle, og siden jeg ikke har demper fra før ser jeg det naturlig å kjøpe en tilpasset demper. Prøvde å skru på både en Maxim og Browning-demperen, og sistnevnte va betydelig tightere i gjengingen.. Rett og slett lekkert!! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Personlig skjønner jeg jo ikke helt i hvilken grad en demper kan skreddersys til ei boltrifle, prinsippet er jo det samme enten det står browning eller Tikka på børsa, og hvilken demper som er best kommer jo mye an på bruker og bruksomeråde.

Tror skreddersømmen i dette tilfellet er iform av en dyr browninglogo.

Link to comment
Share on other sites

For en utenforstående som kanskje ikke helt er smittet av Browning feberen virker du uten tvil litt merkelig at en demper billigere enn originalen, mindre effektiv og generelt sett dårligere selges for høyere pris bare grunnet en logo på utsiden........

 

Jeg trode da ellers du kendte til værdien af "Branding" og marketsføring 8):winke1:

Du må da osse på handelsskolen have lært at pris og kvalitet følges :winke1: Så om man højer prisen på et produkt, så må kvaliteten jo logisk set blive bedre :winke1:

Link to comment
Share on other sites

For en utenforstående som kanskje ikke helt er smittet av Browning feberen virker du uten tvil litt merkelig at en demper billigere enn originalen, mindre effektiv og generelt sett dårligere selges for høyere pris bare grunnet en logo på utsiden........

 

Hehe... Som bransjetilknyttet mangler du data/fakta på ditt utsagn :?

Er den mindre effektiv? Bevis det.

Er den "generelt sett dårligere"? Bevis det...

 

Den er selvfølgelig dyrere fordi den er ny (normal markedsføring) og lokker til seg entusiaster (som meg) pga merket, men hva er vitsen å spare 500,- hvis man ikke trenger?

 

Må poengtere at du blander "billigere" og "høyere pris" - ergo er forvirret med hva du selv tenker...

 

PS. Fjerner man 2 moduler fra Maxim får man totalt sett mindre kammer enn Browningen. Så hva tjener man på det? Samme vekt, mindre effekt?

Link to comment
Share on other sites

Det han sikkert mener er at det finnes et utall billigere, lettere og mindre effektive dempere på markedet. (Sonic, Jaktfalldemperen, Schultz & Larsen) Om denne demperen er mindre effektiv eller ikke finner vi ut først når A-Tec presenterer desibelmåling som de har gjort med alle andre dempere sine bortsett fra denne (Merkelig).

 

Hvorfor bruke 500,- om man ikke trenger? Alt peker i retningen at den kommer til å dempe mindre enn en tyngre demper, ergo, man betaler godt for navnet.

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe... Som bransjetilknyttet mangler du data/fakta på ditt utsagn :?

Er den mindre effektiv? Bevis det.

Er den "generelt sett dårligere"? Bevis det...

 

Nå er vel ikke akkurat en Maxim 4 noen stor nyhet? Og hadde du fulgt med i timen :wink: ville du funnet test av den aktuelle demperen i Vapentidningen i November 2011.

 

Du må gjerne betale mer for en Maxim 4 enn for en original Maxim det er for meg likegyldig. Dine penger = ditt valg. Det jeg jeg har kommentert og som forekommer meg som merkelig er å betale mer for ett dårligere produkt enn originalen(Maxim) som er en av de beste demperne på markedet. Noe Maxim 4/Browning demperen ikke er. Så for mindre penger enn for Browning demperen, får du en vanlig Maxim om du skal ha en A-Tec som er mer effektiv med større lyddemping og ergo som lyddemper ett bedre produkt. I tillegg er den rimeligere. Så bedre og billigere.

Men selvfølgelig bare logoen utenpå er den rette er funksjonen kanskje litt underordnet ? :wink:

 

At andre dempere på markedet tilbyr det samme for 1/2 prisen er en helt annet diskusjon og var ikke noe jeg tenkte på i mitt opprinnelige svar.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Ja Sauer, du har sikkert rett, og jeg har ikke lest noen test ang den aktuelle demperen - har du en link, foto av bladet å henvise til? Hva sier de om antall dB den demper?

 

Jeg har testet og er fornøyd med effekten, er dog en ny skytter uten erfaring og hvis original Maxim er bedre nøler jeg ikke med å gå tilbake og kreve originalen i stedet for Browning-varianten ( da denne ble anbefalt som likeverdig = misvisende markedsføring om det du påstår, Sauer150, stemmer).

 

Kan noen fremlegge testen, resultater eller tekniske data på dette?

 

PS. Teknologien antar jeg er nyere enn den var på opprinnelige Maxim, så hvem vet - kanskje det er samme effekt, bare en mindre variant...?

Link to comment
Share on other sites

PS. Teknologien antar jeg er nyere enn den var på opprinnelige Maxim, så hvem vet - kanskje det er samme effekt, bare en mindre variant...?

Standhaftig er du i det minste... :| Bilder av Maxim finnes det dullioner av lett tilgjengelig. Kan du ikke bare sammenligne dem med den du allerede har??

 

Maxim 4 dempet drøyt 22DB i snitt 1 og 2 skudd demping på 308, 19, ett eller annet DB i 308 Norma Mag.

 

Alle tester og andre artikler publisert i Vapentidningen kan kjøpes online for noen 10'ere stykket så isteden for å spørre og forlange informasjon som er tilgjengelig er det jo bare å lete den opp på egenhånd.

 

Med anstendig innvendig design er det svært småforskjeller de ulike demperne imellom. Volumet er det som utgjør det største forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sauer..

Etter å ha vært borte en stund og klar for å gjenoppta mysteriet rundt denne testen, har jeg per idag enda ikke funnet noen artikkel fra noen (inkl. Vapentidningen), og bestemte meg da for å gå rett til kilden :winke1:

 

Ringte rett til A-Tec og spurte, han kunne si at de var de eneste som hadde testet den, så jeg vet ikke helt hva som stemmer. Han kunne videre si at den dempet ca 29 dB, ikke ille, og nok i massevis for .223.

 

Noen andre som har lest denne testen Sauer snakker om, eller har han fått tak i en spesialutgave av novemberutgaven 2011 av Vapentidningen??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen som vet om A-tec Maxim demperen passer like bra på X-bolten som A-tec/Browningdemperen gjør. Hvis så er tilfelle bestiller jeg Maxim i stedet for Browning til min nye X-bolt.

 

Og i samme slengen: Hvor langt er løpet til X-bolt Comp. i kal .223? (Har fått oppgitt forskjellig svar (50 cm og 57 cm) fra to ulike forhandlere).

Link to comment
Share on other sites

Kan bare svare på det første Bris: Den "passer" ikke noe bedre selv om det står browning på den. Begge fåes i ulike gjengedim til ulike kalibere. Om den demper noe bedre i dB vet jeg ikke, men prøv å se forbi "brandingen" og velg ut i fra de kriterier du selv finner viktig.

 

I beste fall(!) demper den 1-2 dB bedre, men er det verdt 600-700 kroner? Maxim ligger på 2200 hos winge nå.

 

Edit, må sette det litt i lys:

 

I verste fall demper den mindre (sannsynlig p.g.a. mindre vekt og volum) og man betaler godt for navnet, som tidligere nevnt. Tradeoffs her er branding og pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Eg forhøre meg med produsent og fekk data på db. Den skal dempa 24-29db, altså dårligare effekt enn ein std maxim. Men den er litt mindre og litt lettare...

Spm e jo då, ka effekt får du frå ein std maxim når du fjerner ein modul.... Samme vekt og demping? Eller?

 

Trur det vert std maxim til min x-bolt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...