Jump to content

Hvor mye må det skytes på ett "reveåte"?


mS

Recommended Posts

Sett at man driver revejakt på åte primært for å redusere predatortrykket på tradisjonelt mer "verdifulle" byttedyr for (småvilt)jegeren (hønsefugl, hjortedyr, harer, duer og ender), og ikke f.eks for å lage revepelskåpe eller bare synes revejakt er skrekkelig artig, hvor aktiv må en reveåtejeger være for at h*n faktisk skal redusere predatortrykket og ikke bare drive vinterforing av rev, ravn, rotter og kråke?

Link to comment
Share on other sites

Har selv skutt 38 rev på samme åte de to siste vintrene, merker ingen forskjell på reve trykket.

Skal man reven til pers, må det en skikkelig dugnad til fra flere jegere i samme området. Men de

tispene man skyter gir en positiv effekt, da det tar noen år før ny rev hevder revir i samme området.

Men det er nok av hann rev! :wink:

Det ble kalkulert frem for noen år siden rundt kysten av telemark at for hver rev man skjøt sparte man 3 rådyr!

På det tidspunktet tok reven 70% av rådyrkilingene! Vet ikke hvordan tallene ser ut idag. Men uansett hjelper det

for hver rev man feller! :D

 

Skitt jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

[...]Men uansett hjelper det for hver rev man feller! [...]

Men gjør det nå det? Du snakker om 38 rev på to år, om en annen litt mindre ivrig fyr har samme type åte men bare får skutt 18 rev på to år. Vil det da si at hans åte har bidratt til at 20 rev har fått mat nok gjennom hele vinteren til å få ekstra mange og sterke valper til våren? Og hvor mange ravn, kråke, skjære og kaie har overlevd vinteren takket være dette åte?

 

(har ingenting imot åtejakt, men bare litt skepiskt til om det faktisk er ett "villtstelltilltak" eller ikke...)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener må til før man får en betraktelig redusering i revebestanden er hardt jakttrykk over et stort område, som holdes over en lang tidsperiode...

Jeg mener at jegere som ønsker at reven skal igjen bli befengt av sykdommen skabb bør skjerpe seg :!::evil:

Reven fortjener ikke de lidelsene som medføres av skabb, da er det absolutt bedre at vi jegerne løfter på rumpa og holder et gjennomsnitt på 10-12 skutte rever per jeger. Da får vi se hvor mange år det tar før det matnyttige viltet kommer seg.

Men å ønske et dyr lidelse ser jeg på som en skam, og respektløst!!! Slik bør vi jegere holde oss for god til å si, for dyr har også følelser...

Link to comment
Share on other sites

Som sagt må det en ordentlig dugnad til fra flere jegere får og påvirke reve bestanden skikkelig.

Men jeg tror ikke at du hjelper reve bestanden med et reveåte i noe stor grad. Med mindre du har enorme mengder ute?

Jeg bruker ikke mye om gangen, men fyller på litt etter litt. Nå ligger gluggen min i trekke til reven, så der går det rev uansett.

Bruker kun litt åte for å styre reven litt nærmere gluggen. Men mener nå 18 rev er veldig bra jeg da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er klart at det blir spekulasjoner da det er så mange andre ting som også bidrar til svigninger i bestander.

 

Vi leier ett terreng på ca 11000 mål og jakter mye rev både på åte og lokk. Når sesongen nærmer seg slutten pleier det å være langt mellom revesporene, har inntrykk av at det tar litt tid før det trekker inn nye slik at i den mest sårbare tiden for både skogsfugl,hare,rådyr etc får de stort sett gå i fred for reven.

 

Har begynt å føre nøye statistikk over observasjoner for å se om det er mulig å se sammenheng, men trenger mange flere år før det er mulig å lese noe mønster.

 

Det er jo også forsket og diskutert om foring av predatorer kan ha en positiv effekt da de spiser åte i stedet for å drepe vilt. Dette må jo da veies opp i mot dødelighetsprosenten av sult for de aktuelle predatorene, noe som ikke er en enkel oppgave å regne ut :?

De fleste som har ute åte skyter vel de fleste revene som kommer til åtet også, så det er nok ikke så mange rev som koser seg med lettvinn mat uten å bli skutt til sist

Vi skyter også kråker og ravn på åtet, det er ikke mange man feller av dem før de ikke viser seg mer der så at vi forer på dem er ikke tilfellet hos oss ihvertfall.

 

Er prosentvis antallet felte rev i forhold til revebestanden i det aktuelle området som betyr mest. Skjøt mange rev to vintrer i troms uten å kunne registrere forskjell i revebestanden, da er nok ikke gevinsten så stor heller, men litt hjelper nok det og :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden men det som blir et problem er de som legger ut flere åter å jakter kun på 1 el 2. De andre forer kun rovilte og det blir feil mener jeg. Har du lagt ut åte da skal det jaktes der når det er rev, kråke, ravn , skjære, mår, osv går på åte.

Er desverre mange steder dette skjer. Har jaktet med åte på samme plassen i 5 år nå og det er mindre rovvilt og mere småvilt og rådyr rundt her nå. Det er ikke så mye rev, mår, kråke og skjære her heller. så det hjelper.

Uannset så er det jo svingninger i bestanden av de forskjellige artene men snitte på matvilt har økt og rovvilt gått ned virker det som her. Men det er vel ikke en 100% fasit på dette uannset for det er veldig mange faktorer som spiller in i de forskjellige områdene.

Link to comment
Share on other sites

For ca 10år begynte jeg å legge ut åte bak fjøset. Jeg skjøt 21 rever fra midten av Februar og ut sessongen det året. Samtidig, samme år, skjøt en nabo av meg like mange. Han bor ca 2-3km i luftlinje unna meg.

 

Etter dette uttaket, har både han og jeg kun skutt 2-3 rev pr år på åtet. Ikke er det spor å se heller.

Det er lite lite rev å se i området. Vi har begge åte ute året rundt.

 

Vi skjøt da i overkant av 40 rev tillsammen det året, og jeg mener og tror at vi kanskje spiste oss inn imot grunnstammen av rev som fantes i området. Ikke vet jeg, men etter dette "uttaket" har det vært lite rev å se hos oss begge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg låner litt plass her istedenfor å opprette ennå en tråd om revejakt.

 

Hva gjør dere med reven?? (Altså, bortsett fra dere som jakter for pelsen da. Da skjønner jeg jo at det er flåing og alt som hører med.)

Lar dere reven ligge? Drar dere den innover i skogen igjen og lar den ligge der til andre åtsel-etere? Graver den ned? Brenner den opp?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener må til før man får en betraktelig redusering i revebestanden er hardt jakttrykk over et stort område, som holdes over en lang tidsperiode...

 

Det tror jeg vi sliter med. En reduksjon over tid er vanskelig å få til på grunn av revens biologi. Den har rask reproduksjon, høyt antall unger og raske bein. En reduksjon i antall dyr vil "dekkes opp" av påfølgende års yngling og vandringer, såfremt en ikke har som du sier - hardt trykk over stort område og lang periode. Jeg tror det er utopisk å tro at vi klarer å dra til såpass.

 

Det vi derimot klarer å få til er å redusere antall rev i den perioden av året hvor det monner mest, nemlig yngleperioden. Erfaringsmessig ryker det med mest rev fra nå frem til april, det er da den er mest aktiv og gjerne da vi er mest aktive også. Dau rev spiser fint lite skogsfugl.

 

Forøvrig, undersøkelser i Storbritannia tilsier at reven delvis har lignende sosial oppbygning som ulv, hvor kun 1 tispe i et revirområde yngler. Dog ikke den samme flokkstrukturen som ulven da. Likevel hadde man påvist at hvis den dominante tispa i området ble fjerna før parringa, ville flere tisper i samme område yngle.... Om det stemmer under norske forhold vet jeg ikke.

Men det skal mer til for å få meg til å slutte å jakte rev... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi er 4 jegere som har jaktet rev aktivt di siste 4 årene på et ganske lite område. Ca 6km langt!

Merker STOR forskjell fra 1. året til nå på aktiviteten på åta, men det merkes på harebestanden spesielt og på orrfugl.

Jakter hare med finsk støver så nå er området et eldorado i forhold til for 3 år siden :) Blir vel aldri kvitt reven(heldigvis), men er vel heller ikke poenget da revejakt også er sinnsykt arti ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forsåvidt enig med deg, Jibrag!

Det er ikke enkelt å opprettholde et høyt jakttrykk over flere år, for det krever endel jegere som ligger og skyter mer enn 5 rever i gjennomsnitt hvert år. Skyter man en rev i et område så kommer det inn en ny rev, og sånn fortsetter det, men om man klarer å beskatte så høyt at det ikke er nok rever til å ta over et område, så er man kommet utrolig langt.

Hvis man sammenligner med rypa, så yngler den mye mer enn et gjennomsnitlig revekull, men på rypa er jakttrykket og andre faktorer så harde at bestanden holdes under ei bærekraftig forvaltning. Det var nok en dårlig sammenligning ettersom reven har det mye enklere for å klare seg i den tøffe verden enn ei rype har. Men, derimot, om vi har fått mye mer fokus på revejakt og hard beskatning uten stans, så vil jeg nok tro at vi etter hvert ser effekter :wink:

Og det hjelper jo ikke særlig med bra yngling i rypebestanden om stamfuglnivået er altfor lavt :winke1:

 

Det må veldig mye ressurser inn for å få redusert revebestanden til et akseptabelt nivå, ikke bare i hver enkelt kommune, men også på tvers over kommunegrensene. Derfor tror jeg at samarbeid og stor rekrutering av revejegere vil gjøre susen om fokuset holdes jevnt hele tiden :D

Link to comment
Share on other sites

En kamerat jobba som jaktelev på et par jakteiendommer i midt-Sverige for en del år tilbake. På disse godsene hadde det vært ansatt jeger og jaktelev i all overskuelig historisk tid og en av oppgavene til disse var jakt og fangst på skadevilt. En del av lønna til jakteleven var ut fra hvor mye rovvilt og kråkefugl som ble innlevert i løpet av måneden. Der var det jakt på åte, med hund (både hi og over bakken), posteringsjakt og fellefangst.

 

Jeg var nedover en tur og vi tok oss en runde med jaktbilen med påmontert lys på taket. Håndtak inni bilen. Vi skulle bare kjøre en runde for å sjekke ut om det var noe fart på villsvin-åtene. På turen så vi sju forskjellige rever innenfor eiendommens grenser. Det turte ikke kameraten å fortelle til sjefen engang...

 

Et av de andre godsene var på ei øy, der det bl.a ble drevet oppdrett og utsetting av fasan - enda viktigere med uttak av skadevilt. Selv der var det rimelig brukbart med rev. Og dette er altså eiendommer der det går to mann i fast arbeid med uttak av skadevilt. Det skal tas ut MYE rev før det merkes på bestanden i et gitt område. Men når det er sagt faller ikke rever fra himmelen, og innvandring fra omkringliggende områder betyr jo at det krymper et eller annet sted...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...