Jump to content

Ladesett til nybjønner!!!


grakatt

Recommended Posts

Det anbefalte settet fra RCBS har klarer du aldri å slite ut. Løp og kjøp. Husk diesett for hvert kaliber du skal lade. Og ikke minst: Kjøp Ladeboken. Les den. Les den en gang til og gjør som det står der så går det bra. Du skal se at en dag skyter du for å få flere tomhylser du kan lade.

Link to comment
Share on other sites

Tja.. en "nybegynner" trenger vel stort sett de samme som en som har ladet litt.

 

Men du kan jo vurdere den lille røde nøtteknekkeren til Lee;

http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1213187811/1215077536/hand_press

Senere kan du da kjøpe en stasjonær presse og ha denne til bruk forran TV'en, skytebanen etc..

 

Ellers trenger du det vanlige krimskramset;

Ladeboka, hylsetrimmer, die sett, vekt, trakt, skyvelær, tennhette isetter, smøremiddel til hylsene osv..

Etter å ha lest ladeboka har du en grei oversikt over hva du trenger og hvordan du skal gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Denne: http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1213188015/1215079990/anniversary_ladesett, har jeg selv.

 

Helt greit utstyr om du ikke skal lade tusenvis av skudd i året.

 

Det jeg har kjøpt i tillegg, er et par hylseholdere til kalibrene jeg lader (.222, .308 og .30-06, og har bestilt diesett i .223). Trimpilot trengs og (f... det har jeg glemt til .223'en...).

 

Jeg har aldri brukt kruttvekta, da jeg ikke skjønner bæret av det (og heller ingen andre slike "vippevekter"), så jeg kjøpte meg digital kruttvekt i stedet. Er noen hundrelapper for en grei en.

 

I tillegg må du ha skyvelær. Jeg kjøpte digitalt på Clas Ohlson.

 

Så er det jo kjekt å ha hylsebrett og hylsepleiesett.

 

Prisen rusler fort oppi et par høvdinger, men da er man jo i gang.

 

Kruttet koster "røffly" 700,- for en kilo Vihtavouri. Tennhetter ca 25 - 40 øre stykket. Kuler er også kjekt å ha, og her kan du kjøpe alt fra ca 1,- pr stk til 20,- og vel så det. Kommer an på hva du vil ha og hva du skal bruke de til.

 

Og til slutt, hjemmelading er ikke noe du begynner med for å spare penger....

 

Klarer aldri å gå ut av en butikk uten å ha tatt meg meg et eller annet jeg overhodet ikke har bruk for. I dag reiste jeg hjem fra Landrø med 50 Rhino 165 grs Solid Shank. De kostet meg 480,-. Drøyt 9,- pr stk, men de kostet egentlig 17,50, så prisen var jo grei den. Trengte dem ikke, men etter å ha pratet med selgeren i en halvtime, følte jeg at jeg nesten måtte kjøpe noe! Det stod mellom de eller Zeiss Victory, og hadde jeg kjøpt det siste, hadde jeg lett etter hybel på Finn.no nå, mens fruen hadde pakket sakene mine i bilen min... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Eit anna altarnativ er å fleske til med ei dillon 550 presse, denne kan du og bruke som enkeltstasjons presse fram til du er såpass erfaren at du kan bruke den progressivt. Du kjem sikkert uansett til å kaupe denne om nokon år :wink:

 

Komplett ladesett med dillon 550 kjem nok til å koste ca 5-6000pengar

dillon_550B.jpg

Dillon 550

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er å begynne med en enkelstasjonspresse, for å få prosessen og rutinene inn i fingrene. RCBS settet inneholder det meste du trenger til å begynne, og som flere påpeker er dette like bra etter 20 års bruk. I tillegg til settet trenger du dier og hylseholder til det kaliberet du skal lade, og etter hvert må du ha hylsefres og piloter til denne. Men som nevnt over, Ladeboken bør være første pri på innkjøpslisten :smile:

Link to comment
Share on other sites

Eit anna altarnativ er å fleske til med ei dillon 550 presse, denne kan du og bruke som enkeltstasjons presse fram til du er såpass erfaren at du kan bruke den progressivt.

 

Komplett ladesett med dillon 550 kjem nok til å koste ca 5-6000pengar

 

Jeg kjøpte et Lee 50th Anniversary Kit som var rimelig, men det gikk ikke lang tid før jeg innså at dette var bortkastede

penger og jeg burde kjøpt en Dillon 550, det er vell det som kalles erfaring.

 

Har nå en Dillon 550 som jeg er kjempe fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er å begynne med en enkelstasjonspresse, for å få prosessen og rutinene inn i fingrene. :

 

Du får det like lett inn i fingrene ved kjøp av en turret-presse, som feks Dillon 550.

 

Ser at du har tenkt å lade minst 3 kalibre, da kan du ha en topp til D-550 pressa med hvert kaliber.

Det forenkler bytting av kaliber vesentlig og vil gjøre det mer gøy å lade mange kalibre.

 

LYKKE TIL :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...