Jump to content

458 LOTT


Guest Chiefen

Recommended Posts

I disse triste tider må en tenke på noe annet enn Storberget, SV, sosialismens seier over fornuften og garderober.

 

Jeg tenker på rifler med store hull i tuten og hadde igrunnen bestemt meg for en 416Rigby men så dukker det opp en kar og vil slege en Brno i 458Lott.

 

Jeg vet igrunnen lite om denne patronen annet enn at den ble laget av en som mente 458Win.mag var dårlige greier på sint bøffel, og at den har et rykte for å sparke greit fra seg.

 

Noen her inne som føler for å fortelle om 458Lott, favorittladninger, erfaring med praktisk bruk, reduserte ladninger osv?

Link to comment
Share on other sites

Spør Skaubjønn du Cheifen. Han har hatt en oppgradert Brno i det kaliberet, tror han har solgt den(?) Jeg var så heldig at jeg fikk prøve en serie på SF 07 med den børsa. Artig kaliber! :lol: Lysten på grovkaliber ble for alvor tent etter de skuddene. Den lysten ble tilfredstilt i vår med at jeg kjøpte meg en Ruger No. 1 i .416 RM. Den børsa gir meg stor eierglede!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk også prøve den børsa til Vaffelbjønn på SF 07, og den var en sann fornøyelse å skyte med. Selvfølgelig merkbar rekyl, men ikke direkte plagsom om man er vant til å skyte med litt grove børser.

Har selv VELDIG lyst på en sånn, men så var det pengene da ..... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Tror igrunnen jeg kommer til å overleve rekylen:-) , og en trenger jo ikke begynne med 50 fulle ladninger fra benk!

Men så var det denn 416Rigbyen da, den hadde jo vært litt artig å ha til å takle angripende pappfigurer..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har solgt min Lott. Fordi jeg trengte penger, og fordi jeg har mange rifler jeg ikke får skutt med stående i våpenskapet, og da er det greit å luke litt. Fant ut at til den jakten jeg driver er det andre rifler som plukkes frem først. Når det er sagt: 458Lott er et deilig kaliber. Det er enkelt å lade til, og best av alt du kan skyte med det uten å ruinere deg. Og man må trene med slike muskedundere. Grunnen er at du kan lade med rimelige bulk kuler beregnet for 45/70. Jeg ladet 405 grains Remington kuler, og fikk treningspatroner til rundt en femmer per stk. Lag et regnestykke på hva det koster deg å trene med 416 du.... :shock: Det er et rimelig anvendelig kaliber, du kan lade lette 350 grains Barnes kuler for eksempel, og få akseptabel kulebane. Og du kan lade rundnesede woodleighs og skyte alt som ser ut som det tenker på å røre på seg på denne planeten :D Jeg brukte winchester hyls, rimelig og bra, lett å få tak i.

Mr. Lott konstruerte denne patronene etter et utrivelig møte med en bøffel i Afrika. Han oppdaget da, som andre også gjorde, at 458 Win rett og slett ikke leverte varene. Svært lav utgangshastighet den gang. Og høyt trykk fordi man måtte putte forholdsvis mye krutt ned i den korte patronen. Så Lott laget rett og slett en versjon som er en cm lenger. Du kan skyte vanlige 458win patroner i en 458 Lott. Jeg forsøke i min, og fikk 2000f/s med Federal Premium kjøpeammo. Det vil si at du får tak i ammo hvor som helst i verden nesten, om du og bagasjen din skilles ad. Man bør ikke bruke 458 hyls til trening, da mye skyting nok vil erodere halsen, men man kan godt bruke win hyls i et knipetak. Lott'en gjør altså alt det win gjør, og litt til.

Med moderne kruttyper er det ikke vanskelig å få akseptable hastigheter i en 458win, men lotten gjør det samme, med lavere trykk.

458 Lott er i mine øyne den optimalke bøffel og elefantpatronen, rett og slett. Det bør anvendes en lang kasse til Lott'en, og BRNO 602 er en av de mest brukte. Men, det bør gjøres en del børsemakerarbeid for å få det til å bli bra. Om du kjøper en som dette ikke er gjort på kan du like godt regne det med i prisen med en gang. Det som bør gjøres er:

* Bedde og forsterke stokken. Det bør setes inn forsterkninger bak kassa og i fortreet. Mange gale BRNO stokker som har gått opp i liminga rett og slett. Det bør søylebeddes også. Jeg satt på en McMillan stokk på min, et mye bedre alternativsiden originalstokken er krum, slik at rekylen kjennes verre enn nødvendig.

* Matingen må justeres. Det må tas litt av vangene, og det bør gjøres av en kompetent børesmaker. Fossdal ordnet min, og den ble bra andre gang han hadde den inne.

* Avtrekket er forferdelig, men lett og fikse for en børsis.

* Du må sjekke kroningen. Min var elendig, Fossdal fikset det også.

* Du må regne med at med større hastighet må du ha nytt korn. Våpensøyklen i Bergen har liggende, heldigvis.

* Sikringen går feil vei. Du avsikrer ved å føre sikringstangenten bakover. Dette er en vanesak, men om du jakter med andre rifler hvor sikringen går andre veien kan det by på problemer den gangen Tembo kommer brølende mot det i Tanzania, og du skyver og skyver på sikringen uten at noe skjer... Det går an å bytte sikring, mken koster fort noen lapper.

* Dersom du skal ha kikkertsikte på må du ha skikkelig montasje. Ikke bruk støpejenr fra Varne... Talley lager de beste Quick Release kikkertsiktemontasjene.

 

Du apør om ladninger også. Jeg har bare fulgt ladebokens ladninger, ser ingen grunn til å eksperimentere ut over det. Fungerte fint for meg!

 

Går ut fra at det er en BRNO 602 du har fått tilbud om å kjøpe? Da jeg handlet min spurte jeg om råd på http://www.accuratereloading.com, og da var det enighet om at det er bedre kvalitet på de gamle 602'ene enn de nye CZ550 som np leveres ferdig i 458 Lott fra fabrikken. Og at stokken på de nye CZ'ene er klumpete og tung. Men sikkert greit at du vet at du kan handle en spell ny CZ550 (het BRNO 602 tidligere, kun kosmetiske endringer) fra butikk i 458 Lott, synes du skal sjekke hva du kan få den for før du handler brukt. Tror sikringen går riktig vei på cz550 forresten.

 

Mitt råd er at du sjekker hva du kan lade 416 for før du bestemmer deg... Og går gjennom lista over før du eventuelt kjøper BRNO'en, slik at du vet hva den egentlig kommer til å koste. Kan nevne at Hansen her på forumet har en Sauer i 458Lott, og han virker fornøyd. Og at Ruger lager en RSM modell i 458 Lott som nok er mye mer ferdig fra fabrikken enn det BRNO/CZ er.

 

Lykke til, håper det var slkt som dette du ville vite. Og for all del, om du kjøper: BILDER :D

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Er klar over komponetprisen for 416Rigby og det er en av faktorene som virkelig går imot den. Blir det den børsa må jeg bare bite i det sure eplet og fremskaffe en del hylser fra noe steds fra til priser som får midway til å minne om Europris!

 

Den aktuelle børsa i 458Lott er forholdsvis gammel (seint -80tall) og omkamring er gjort av velrenomert børsemaker. Jeg kjenner også første eier og vet han var godt fornøyd med den.

 

Om dama bak skranken leverer varene blir det en utflukt for å se på og evt handle børse(er) i løpet av neste uke.

Link to comment
Share on other sites

Til Lott`n, omforme .375 H&H eller .416 rem mag hylser. Jeg kjøpte Hornady hylser fra Midway. Skyter så lite med den at hylseprisen ikke spiller så stor rolle. Hva gjelder rekyl, så har flere prøvd rifla mi og samtlige har ikke hatt noe problemer med en :D

 

Men rekylen merkes. Særlig i benken når ladninger skal testes. Den har gitt meg mitt første kutt i panna :oops:

Har noen ladninger som ligger litt under det Ladeboka oppgir. Kan legge ut det etterhvert, hvis det blir aktuellt.

 

Angrer ikke på at jeg skaffet meg en pipe i det kalibret, og kanskje muligheten for bøffeljakt en dag byr seg 8)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg så godt som handlet denne børsa :shock:

Sikkert ikke noe lurt kjøp, flere som lurer på hvorfor jeg vil skade meg selv med slikt noe :lol:

 

Det er altså en Brno602 og jeg lurer nå på hva montasjesporene på disse kassene kalles? Om jeg feks skal ha en Docter på den, skal jeg da 19mm Dovetail-montasje? Passer montasjer for Ruger eller Sako, evt med litt filing?

 

Og har noen sett/prøvd Burris sitt holografiske sikte? http://www.burrisoptics.com/fastfire.html

Link to comment
Share on other sites

Warne, Leupold, Millet og Brno har alle gode montasjer til disse kassene. Du skal se etter montasjer til Cz 550, som er den nye betegnelsen. Sakomontasjer kan gjøres om med noe maskinering. Jeg har prøvd orginale Brno og Lepuld. Begge fungerer bra til en Lett Leupold 2-7x33

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Warne sine stålringer på de tre ZKK 602 i 375 H&H jeg har eid opp gjennom årene.

Den siste rifla vet jeg fortsatt om, og der står Warne- ringene fortsatt etter mer enn 700 skudd.

Virker som om de er solide nok til 375 H&H ihvertfall.

 

Her trengs det vel også et sikte med god øyeavstand? Leupold 1,5-4x20 kanskje :)

Du får holde oss oppdatert på skyteopplevelsen etterhvert Chiefen.

Link to comment
Share on other sites

Her trengs det vel også et sikte med god øyeavstand? Leupold 1,5-4x20 kanskje :)

 

En slik ligger klar her på bordet:-) Og et par esker med noe betennelsesdempende medisin er på plass..

Link to comment
Share on other sites

Børsa er kjøpt og prøveskutt, kjempeartig!

 

Snille ladninger, 400grs kule og 82grs N140. Hullene satt pent samlet tett ved hverandre, ikke noe kutt i panna og skuldra er like hel (medisinsk personell, dr.30R, lånte ut en PAST rekylpute og var st.by sånn i tillfelle..).

Prøvde også noen 458win.mag fabrikkpatroner med 500grs helmantel. Gikk litt lavt men samlet veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

PAST ---- PYSEPUTE ATT SLIKE som itte TÅLE

 

 

Tror nok jeg hadde overlevd uten den puta også:-), men det er ingen grunn til å plage seg selv mer enn nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ladeboken 6utg har av en eller annen grunn ikke oppgitt trimlengde, men på alle andre kaliber er trimlengden maks hylselengde minus 0,2mm.

 

Specsa på Lott sier hylselengde er 71,12mm.

 

Barnes anbefaler at man trimmer hylsene til 2.760" hvis man skal bruke deres 450/500TSX.

*Barnes 450- and 500-grain TSX bullets have the front cannelure positioned to maximize case

capacity in the .458 Win Mag. When loading these bullets in the .458 Lott we recommend

trimming the cases back to 2.760”, so that these bullets can be loaded within the SAAMI spec

COAL of 3.600”. If your magazine box will handle cartridges longer than 3.600”, this step is not

necessary.

 

Så evt trimming til 70mm burde gå greit. Skal se om jeg kan finne noe mer.

Hvor lange er de hylsene du har nå?

Link to comment
Share on other sites

Hvor lange er de hylsene du har nå?

 

 

Den lengste var litt over 71mm, den korteste 70,4. Nå er alle 70,3. Var helt i grenseland for hva som gikk med Hornady-fresen det der.

Hvor mye data for Lotten står i ladeboka nr 6?

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på tekn specs, så for Lott står alt som er vanlig (løpslengde ol) bortsett fra maks hylselengde og trimlengde av en eller annen grunn.

 

Tenker du på ladedata, er det ikke mye. Kun 400 og 500gr Swift. N135 og 540 for 400, N135, 140 og 540 for 500gr.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt noen patroner med 300 grs Barnes x, 87 grs vvn 140 - Samt noen 500 grs Hornady interock med 83 grs vvn 140. Aner ikke noe om hastigheten på disse.

 

Er ikke ute etter å sprenge børsa, og lurer egentlig mest på om jeg kan putte 83 grs bak Woodleighen.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt noen patroner med 300 grs Barnes x, 87 grs vvn 140 - Samt noen 500 grs Hornady interock med 83 grs vvn 140. Aner ikke noe om hastigheten på disse.

 

Er ikke ute etter å sprenge børsa, og lurer egentlig mest på om jeg kan putte 83 grs bak Woodleighen.

 

 

Quickload sier nei da det anslår ett trykk over maks på 66k.

Men:

Dataene som er brukt i ladeboken 6 kommer fra Harld Wolf i Belgia og har vært testet på ett Proof house i Liege så de burde være ok. men Ql anslår de har ett trykk på 75 til 85k... Det tolker jeg til at QL ikke fungerer så bra med Lott'en og anslår altfor høyt trykk. Det kan stemme med min rifle da kronografen sa at reell fart på mine ladn. var 100-150fps mindre enn QL anslo.

QL er jo teoretisk og stemmer ikke alltid med virkeligheten.

 

Ladeboken har forøvrig oppført 83gr med 140 med 500gr Swift som sin ladn med det kruttet.

Hvis du vil være sikker kan du jo prøve ett skudd på ca 80gr først.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vet noen av en brosj i 450Ackley magnum?

 

Noen forslag til passende ladninger for 405grs blykuler uten gascheck? Ønsker 1500-1800fps, planlegger å bruke litt dacron mellom krutt og kule.

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på tekn specs, så for Lott står alt som er vanlig (løpslengde ol) bortsett fra maks hylselengde og trimlengde av en eller annen grunn.

 

Tenker du på ladedata, er det ikke mye. Kun 400 og 500gr Swift. N135 og 540 for 400, N135, 140 og 540 for 500gr.

 

Men nå er jo 458 Lott en relativt grei kamerat å lade da, vil jeg tro, så med litt forskning selv så får man til mye..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Noen forslag til passende ladninger for 405grs blykuler uten gascheck? Ønsker 1500-1800fps, planlegger å bruke litt dacron mellom krutt og kule.

 

Ingen?

 

Tipper på 25 -28 grs med N110 jeg, men det er IKKE testet av meg, så det går jeg ikke god for!!

 

Bruker ca. 25 grs med N110 i min 416 Taylor, bak 360 grs blykuler MED gasscheck. Gir ca.400 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...