Jump to content

Forlei Engelsk Setter 5mnd! trenger tips


msyncron

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har nå en 5 mnd gammel ES tispe, som er kjempefin på mange måter og jeg tror vi er på god vei med å få til hunden....som førstegangseiere.

 

Utfordringen nå er at den er blitt forlei. Dvs, det var med TROLL valpefor fra kennel. Dette begynner å gå mot sluten, og jeg skal bytte for til LABB, siden dette får jeg rimelig igjennom klubben. Hunden begynte å bli forlei TROLL, nektet å spise. Jeg bløter det opp men alikevel vanskelig....SÅ begynte jeg å blande inn litt LABB, da jeg tar det rolig med overgangen på det, ca 40gram pr porsjon. Da virker det som han sorterer, og etterhvert spiser han kanskje alt.

 

Imårrest så ville han nesten ikke spise noe til å begynne med. Jeg har hunden i bur om natten og det fungere kjempebra. I natt har det vært et helsike med piping, uansett korreksjon., Til slutt tok jeg han med ut i hundegården, og der var det "sprutsjuttu"....så, dette er vel normalt ved overgang til nytt for? Hvor lenge skal dette pågå, og hvordan skal jeg ikke få den forlei på det nye foret?

 

Nå skal sant sies han har fått litt ribbebein og lammebein etter middagsrester å gnage på, men det skal vel ikke ha noe å si for det ene eller det andre? Det er jo jul trossalt..

 

Takker for svar;)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har to sånne som deg :)

 

Tispa ble lei av foret sånn helveis ned i sekken. Samme med den andre.

Jeg er av den oppfattning av at hunden får i seg mye grunnlag når den er valp, så derfor er det litt dumt at den blir forlei.

 

Så jeg kjøpte vom og hundemat.

 

problem løst :)

 

(det var den korte versjonen)

 

 

Nå spiser de alt, og magen tåler rått kjøtt.

Siden de er store så praktiserer jeg "ta bort maten og vent til neste dag om du ikke spiser".

Da går det ned dagen etter. Jeg valgte somsagt å ikke gjøre dette på valpene, for det var tydelig at de var sultne, men ikke ville spise maten. Som mange sa "Typisk es" :)

Link to comment
Share on other sites

Ops... Har skjemt bort bikkja med både juleribbe og julepølse jeg... Men har heldigvis ikke sett noe til diarè og oppkast! :shock:

 

Bikkja mi, bretongutt på 16 mnd, er stadig vekk matlei. Har prøvd Appetitt, Hill's, Robur og Royal Canin, i den rekkefølgen.

 

Appetitt: Matlei omtrent umiddelbart. Stusselig pels og løs avføring.

Hill's valpefor: Likte den heller dårlig og spiste lite. Fin pels og fin avføring.

Robur: Likte den greit. Fin pels og fin avføring.

Royal Canin: Liker den heller dårlig, men spiser som regel etter mye klaging først. Fin pels og fin avføring.

 

Grunnen til byttet fra Robur til RC var at en kamerat får god pris, og jeg kan kjøpe en sekk av han i blant. Men vurderer å gå tilbake til Robur, for den spiste han da han fikk den i skåla. Mens han her spiste etter bare litt syting, gikk han runder rundt skåla med grynting, piping, klagende blikk og gikk til slutt vekk fra maten med de andre slagene. Ser også ut til at han legger på seg litt vel fort av RC og, men det er et mer høyenergifor.

 

Jeg tar bort skåla om han ikke vil ha maten innen en halvtimes tid. Da får han den om ettermiddagen i stedet, med litt ferskt for oppi. Bløtes i vann.

 

I blant har jeg blandet i litt kjøttfor på boks. Dette lukter mye bedre, og det skal ikke mye til i tørrforet før det går ned. Trengte for øvrig ikke gjøre det med Roburforet.

 

Det går jo an å prøve det om du får tak i det. Er veldig få forhandlere av det tror jeg. Hadde ikke hørt om det i det hele tatt før en kompis nevnte det for meg, og en nabo av han selger det hjemmefra. 550,- for en 15 kg sekk mener jeg å huske.

 

Hjemmeside: http://www.bozita.com/sv/Robur/

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Vedr labb skryter mange av den på innherred,derfor prøver jeg den nå. Hvor lenge skal tilvenningen vare av for? Og,bløter dere foret til valpene bedtandig? Det er så mye å ta hensyn til,så jeg vil gjerne at hunden skal spise. Nå har den veldig lős avføring....har blandet 1/4 av nytt for i 3 dager nå...

Link to comment
Share on other sites

Pointervalpen min var matlei de første ukene etter jeg fikk han, men jeg har 2 hunder og lot gamle bikkja spise opp maten om valpen ikke spiste iløpet av 5 minutter, da skjønte valpen at han måtte spise om han ville ha noe mat, men jeg ble aldri noe fornøyd med tørrforet, ikke til noen av hundene, så jeg gikk over til vom og hundemat. Det går ned på høykant, bikkjene elsker det, pelsen blir fin, og lite møkk. Jeg ser det og som fordel at de elsker foret, da det er lettere å lure inn noe mere når det blir jaktsesong. Det er litt mere jobb, men nå forer jeg en pointer og en jaktlabrador for 6-700 kr i måneden, og tviler på at det er noe billigere med tørrfor.

Link to comment
Share on other sites

Bikkja spiser når den er sulten. Har aldri hørt om en hund som har død av sult pga at den er forlei.

 

Jeg forer med mange forskjellige typer for, og deriblandt ren vom høst og vinter, og blander aldri i overgang fra et for til et annet. Hundene mine er aldri dårlig i magen. De spiser den maten de får, når de er sultne.

 

Om bikkja di ikke spiser den maten den får, så la den gå uten mat en dag eller to. De har bare godt av å lære seg å bruke av reservene de har lagret i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Ville styrt unna labb jeg også.Her har vi alle vært innom labb og alle er missfornøyde. Matleie hunder dårlig pels flass og masse dritt. Nå har vi alle brukt purina og alle er fornøyd med dette foret fin pels ikke mer dritt enn det skal og ikke matleie hunder. Vi forer også hele høsten med vom og hundemat som tilleggsfor funker helt kanonbra.

Link to comment
Share on other sites

Voldsomt hvor negative dere er til LABB. LABB vekst kom best ut i test på tv2 hva gjelder næringsinnhold pr 100g og eksteriør etc på unghundene. I fuglehundklubben her på innherred er det veldig mange som bruker LABB og er kjempefornøyde. Jeg tror dette går mer på individ enn at dette er et elendig for....

 

Ser nå at avføringen har festet seg mye mer og dette ser lovende ut så langt....

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Vedr avføring, så ser jeg at det kommer avføring oftere nå i overgangsperioden.

 

Vil det da si at valpen tar opp mindre næring av dette?

 

Jeg kommer til å fullføre dette, og kjøre på med LABB valp frem til sommeren når den er 1 år gammel. Da skal den etter tabeller etc gå over til mer voksenfor...

 

Men avføringen har nå blitt fast igjen ivertfall.

 

hadde aldri drømt om at det skulle være så mye bal. LABB har kommet med APPETITT nå, et litt dyrere om mer "spesialfor" enn labb for voksne hunder. Mer iblandet kjøtt i følge selger som har jakthunder selv og bruker foret...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte fabrikken for Labb/Appetitt en gang, ville vite hva jeg puttet i hundene.

 

Jeg spurte da hva slags inngredienser det var i foret. Fikk da spørsmål om hvorfor jeg lurte på det.

Sa som sant var at jeg ville vite hva det var jeg foret hundene mine med, men fikk da et svar om at det hadde jeg ingenting med, og vedkommende slengte bare på røret.

 

Har i ettertid pratet med en som jobber på fabrikken, og han sa han ALDRI kom til å fore sine egne hunder på Labb/Appetitt. -Det var extrem-sport på høyt nivå mente han, og en lek med hundens helse.

 

Ser du på mengden avføring etter en hund som går på dette foret, kontra en som går på et dyrere kvalitetsfor, vil du se stor forskjell. Vet også om flere NEG som blir gul/orange i pelsen av dette foret.

 

Nei har ikke en hundeeier råd til å kjøpe ordentlig for til hundene sine, burde man ikke ha hund.

 

Men som sagt tidligere, hunden spiser det foret den får når den er sulten.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...det er nesten helt håpløst dette. Folk som er drevne jegere med settere sier de aldri vil bruke noe annet. Andre igjen skal ikke borti det....jeg føler jeg ikke får gode råd,bare klaging og bal...ikke ebkelt dette. 7kg labb vekst kostet 300kr. Hvilket annet for bør jeg gå over på da? Jeg fullfører labb til hun skal over på voksenfor,sa dette valpeforet ble ivertfall lovpriset på tv2 hjelper deg...

Link to comment
Share on other sites

Hvilket annet for bør jeg gå over på da?

Jeg bruker.

Vom og hundemat

Hills

Spesific (dette favoriserer jeg)

Eukanuba

 

Som er kjøpt hos vetrinær.

 

Tenk på valpen, det er nå du investerer i fremtiden dens. Feks at den vokser i riktig tempo, at beinbygningen får det den trenger. At den får de vitaminene og mineralene den skal ha.

Link to comment
Share on other sites

msyncron, det er ikke så håpløst. Labb funker stort sett på hunder som ligger i sofaen, mens hunder som jobber trenger bedre for. Akkurat som at en kontorrotte kan leve greit på saft og potetgull, mens Petter Nortug må ha et annet kosthold.

 

Nå er vel det største probemet med labb at mange hunder utvikler forallergi etter å ha brukt labb. Om det er tilfeldig eller ikke vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket annet for bør jeg gå over på da?...

 

 

Alt annet en det du får kjøpt på dagligvaren og FK.

 

Det er nå i oppveksten valpen din trenger riktig for.

 

Tørrfor trenger ikke være dyrt. Det er enkelt å få gode foravtaler hos veterinæren også. Du må ikke på død og liv betale det som står på prislappen. Du pruter da vell på prisen om du kjøper andre ting også??? Hvorfor ikke på hudefor.

 

Tok ikke meg mange telefonene å få til en god foravtale på mine hunder. Jeg forer tottalt 5 hunder, 5 katter og en kannin. Så det går litt for. Jeg forer på et kjent kvalitetsfor, og jeg betaler 450kr/20kg.

I tillegg bruker jeg vom, som oppkjøring til sessong, og i hele vinterhalvåret. Kjøper frosne blokker på 20kg, og betaler 100kr for en slik blokk. Med vom kan du redusere tørrforet ned til 30% av opprinnelig mengde.

 

La nå bikkja di få ordentlig mat, å slutt å gamble med bikkjas helse.

Link to comment
Share on other sites

bare å bytt til vom med laks, bruker det selv som fullkost for for hunden. Og det er latterlig bra.. vil si at 70% av maten blir tatt opp i kroppen til hunden. Avføringen som kommer ut på min 60kg hund.. ser ut som avføringen til en dach.

 

Derimot med labb og annet butikk for gir hunden avføring som minner om en liten hest.

 

Hunde vommen fåes i mange varianter, bla valpefor.

 

http://vomoghundemat.no/

Link to comment
Share on other sites

bare å bytt til vom med laks, bruker det selv som fullkost for for hunden. Og det er latterlig bra.. vil si at 70% av maten blir tatt opp i kroppen til hunden. Avføringen som kommer ut på min 60kg hund.. ser ut som avføringen til en dach.

 

Derimot med labb og annet butikk for gir hunden avføring som minner om en liten hest.

 

Hunde vommen fåes i mange varianter, bla valpefor.

 

http://vomoghundemat.no/" target="_blank

+1 merka stor forskjell når æ begynte med vom, og jeg forer ca 60-70% vom og resten tørrfor (royal canin). Og mine vorsthere driter 1-2 gang om dagen nå, kontra mange gang før. Og dem fiser nesten ikke heller:)

Link to comment
Share on other sites

Noen hunder tåler labb, og andre ikke.

For meg er det ikke værre enn det. Er som med oss mennesker, det. Vi tåler forskjellige ting. Jeg gjør det ikke mer komplisert enn det.

 

Selv, om jeg har efrart mer reaksjoner på Labb enn med andre merker, så hadde jeg ikke hatt problemer med å bruke det, hvis jeg hadde hund som tålte det.

En hund som er i grenseland, kan "kureres" med å bruke vom i tillegg, har jeg erfart. Men forsvinner vomma, kommer "tingene" tilbake

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg gir setteren spesific. Det selges kun av veterinærer uten at jeg skal påstå at det er et kvalitetsstempel. Dette har fungert bra for meg over lengre tid. Pelsen er glatt og fin. Avføring 1 -2 ganger daglig. Og ikke minst er hunden veldig glad i det. Alt i alt fornøyd med dette. Min setter har aldri vært matlei og jeg tror mye av grunnen til dette er måten selve foringen skjer på. Jeg forer 2 ganger til dagen og hvis ikke hunden spiser opp maten i løpet av la oss si 5 minutters tid tar jeg den vekk igjen. Dette har jeg bevisst gjort fra den var valp. Det er spesielt 2 grunner til dette.

 

1. Når hunden er valp og løper rundt med brødre og søstre vet den at det er "kamp" om maten. Den spiser derfor det kan kan på kortest mulig tid. Jeg anser matlyst for å være en viktig egenskap for jakthund og har derfor videreført litt av dette.

 

2. Jeg ønsker ikke å bruke mye tid på foring. Dette skal gjøres unna raskt slik at tiden kan brukes til andre aktiviteter.

 

Det skal nevnes at det kan følger noen ulemper med å fore på denne måten. Hunden kan bli veldig påpasselig med maten og slipper ingen andre i nærheten av matskåla når den spiser. I verste fall kan den vise aggresivitet.

Det har ikke vært tilfelle med min hund, men da den omgåes barn til tider har jeg vært litt føre var på dette og til stadighet tatt bort go`biten eller beinet når den har holdt på med det. For så å gi den tilbake igjen.

 

Om dette vil fungere for andre hundeeier vet jeg ikke, men det har ihvertfall fungert smertefritt for meg.

Link to comment
Share on other sites

Har til tider en forlei og småspist neg.

De tingene jeg har erfart og fått fortalt er mye av det som er nevnt i denne tråden. Men det vi gjorde feil var at han til tider fikk litt middagsrester. Da kunne du ta deg f.. på at det tok et par dager til man fikk han til å spise rent hundefor igjen.

Så vi har begynt å la matskåla stå nede i ca 10 min, spis eller vent til neste dag. Og vi er sluttet med å blande inn rester.

 

Hunden har ikke fått noe mere matlyst, men spiser litt. Det virker ikke som det er noe som feiler han, så jeg stoler på at en frisk hund ikke dør av sult ved matskåla.

Når det gjelder for så har vi prøvd spesific,Royal canin og Eukanuba. Er vel RC som han spiser lengst. Blir som regel forlei mot slutten av en storsekk.

 

Så det tipset jeg kan gi deg( er også førstegangs hunde eier) er: gi f.. i å gi hunden ting utenom hundemat, la skåla stå nede i 10 min og når hunden blir litt eldre, så kun en gang i døgnet.

Link to comment
Share on other sites

Brukte Appetitt tørrfor et år omtrent. Bikkja spiste som bare det, men så fikk den eksem/flass noen steder.

Byttet til Robur tørrfôr og "Vom og hundemat", problemet forsvant etter ei stund.

"Vom og hundemat" liker hunden godt! Alltid en ekstra tur i koppen for å slikke den ren! :lol:

Prisen er lav (hvertfall ved kjøp av de større pølsene eller 20kg blokk) og avføringen er nesten ingenting i forhold til mye annet. Eneste minuset med Vom er at det blir litt mer jobb.

Man må nesten dele opp i porsjoner og fryse ned igjen. Også vanskelig/umulig å ha med seg på lengre turer osv, derfor anbefales det å fore med tørrfôr i tillegg.

Er vel ikke alt fra "Vom og hundemat" som er fullfor heller.

Link to comment
Share on other sites

Her får man kjøpt 20kg blokkene ferdig skjæret. Ca 1kg pr ferdig skive i sekken. Syntes det er svært enkelt å mate med dette, tar ei skive opp av fryseren, hiver den i en brødpose, inn i microen i 1min på 900w. Da er den tint nok til at man dele skiva i småbiter i brødposen og tømme det i matskåla. Så omtrent 1.5min for å fore hunden kvalitetsmat kan man ta seg tid til:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...