Jump to content

Lyddemper til UK?


Chiefen.v-2

Recommended Posts

Ingen problem. Jegere i england blir oppfordret til å bruke lyddemper. Kanskje ikke så unaturlig siden landet er rimelig tettbefolket.

 

Var i england og så etter dvergmuntjak i november.

Ved rutinekontrollen hos tollkontoret på flyplassen i Gatwick spurte tolleren om hva gjengingen foran på munningen var til. Da jeg svarte lyddemper, nikket han smilende og ønsket meg god tur videre.

 

Forøvrig gikk transporten med våpen til england 100% smertefri, motstridende øygruppas noe fryktede rykte, angående reise med våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vi er tre stykker som skal til England på jakt i månedsskiftet februar/mars.

Vi ønsker å ha med lyddemper. Trudde vi kunne ta med oss demper uten videre. Men no får eg høre om ein som var i England og fekk beslaglagt demperen sin.Grunnen var at demperen skulle stått oppført i våpenpasset. (Bot fekk han og :trist: ).

Er det noen som veit om dette er blitt påbudt no?

Evt korleis får ein innført demperen i våpenpasset? Tar ein kontakt med lennsmannskontoret?

Har ikkje så stor tru på at dei (lensmannen) veit noe. Dei virker heilt "grønne" når eg har vært borte og spørt om ting før angående våpenløyver osv.

Link to comment
Share on other sites

Det er det ikke mulig å få demper innført i eu passet ettersom de ikke er registreringspliktige i Norge. I England er de det, og det kan medføre problemer hvis du treffer feil toller.

 

Pass på å få demperen oppført i din visitors firearms permit. Evt kan du også få norsk politi til å skrive en bekreftelse på at dempere ikke er registreringspliktige.

 

Stort sett går det bra, mange har reist uten å være klar over dette. Jeg har selv heller aldri blitt spurt, men den siste outfitteren jeg jaktet hos fortalte om et par tilfeller der norske jegere ikke hadde fått med seg børsene.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri oppført dette noe sted når jeg har reist til Skottland. Dette er gjennom 5år.

Det er ingen felt på FAC (Firearms Certificate) noe om lyddemper.

 

Det står heller ikke oppført som noe sjekkpunkt for tollpersonell på flyplass, da de fyller ut papirer ved innreise omkring demper. Reiser bort igjen nå i mai og våpenpasset er snart på vei over atter engang :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svarene.

Blei ikkje heilt klok på kva vi skal gjøre siden UK tydeligvis forlanger det i våpenpasset. Men siden Norge ikkje vil registrere lyddemper i det Europeiske våpenpasset (siden lyddemper ikkje er registreringspliktig i Norge...) så har vi eit problem.....

 

Håper det går bra, for vi vil helst ha med dempere.

Flyplassen i England er forøvrig Gatwick

 

Sleit litt i fjor da vi var i Canada på jakt. Mellomlanda i Nederland.... Da måtte ein ha våpenløyve til Nederland sjølv om vi aldri såg våpnene. Og det måtte sendes på FAKS.... Trudde slikt var avleggs.

Men vi klarte å få lånt ein faks og sendt det av gårde. Fekk til slutt tilbake løyve. Men allikavel blei eg stoppa i nederland og tatt til sides av 2 stk bevæpna politi når vi skulle gå ombord i flyet i Nederland. Såg litt mørkt på det da ei stund, men det ordnet seg til slutt og vi fekk gå ombord og våpnene blei og sendt med flyet. Flesland hadde gjort feil ved innsjekkingen der...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...