Jump to content

Lee Collet-die i 9,3x62?


nordlandsdrevern

Recommended Posts

Colletdia til Lee finnes desverre ikke i 9,3x62,

ennå. (Så vidt jeg har klart å avdekke. Har snakka med factorysales.com)

 

Tenkte her å lodde stemningen for å gjøre et framstøt ovenfor Lee for å enten

- å få 9,3x62 i collet-programmet.

- få prisen på custom collet-die i kalibret.

 

Lee er ikke kjent for å være vanskelig å spørre, og customprisene er ikke aldeles avskrekkende.

 

Skriv deg opp om du ville være interessert i et framstøt eller fellesbestilling.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det går litt i rykk og napp når man er skiftarbeider :)

Har prata litt med dem i LeePrecision og har følgende info:

 

* Lee vil ha 2stk engangsskutte hylser og 2 kuler fra hver og en som bestiller.

De vil ikke "masseprodusere" diene (25-50stk) etter kaliberstandard (SAAMI?). De lager jo de andre kalibrene på colletlista etter èn mal, men ikke for customdier. De ville faktisk bruke mer tid for en felles lot med samme dimensjoner, samt at garantien vil bortfalle.

Fordelen er forhåpentligvis at diene er skreddersydd det enkelte kammer, og ikke minst halsgodstykkelsen i messingen den enkelte benytter (men det river jo litt i hylsehjertet å sende fra seg tomgods).

 

* Pris på colletdia kommer på ca $60 pluss frakt og statens takster. Totalen kommer vel i området 600-700kr før dia ligger i postkassa.

 

Ta en kikk på linken under:

http://leeprecision.com/custom-services.html#CND

 

Her er litt av korrespondansen etter spørsmål om dieproduksjon etter kaliberspec:

We prefer to have the cases as we use them for testing purposes and to measure the gun's bore diameter. However we are able to make them without the cases. The lead time will become longer (8 to 12 weeks at least) and the dies would not have our standard guarantee/warranty.

 

Thank You,

 

Laine

Customer Service

 

Lee Precision, Inc.

4275 Highway U

Hartford, WI 53027

phone: 262-673-3075

 

Det kan være best om hver og en bestiller sin egen die.

Det er mulig vi kunne spare litt på frakt (og dermed også statens satser) ved å gjøre en felles bestilling, men den inntjeningen forvinner fort når diene skal videresendes med posten rundt om i Norge etterpå.

 

Innsending av tomgods og kuler kan sikkert sendes i en felles pakke om det er ønskelig.

 

Håper ikke svar og pris var et "slag i trynet" for dere.

Jeg skal i alle fall ha ei colletdie.

Link to comment
Share on other sites

Vil gjerne ha en jeg også.

Spurte Trond på Hjemmelading om di kunne bestille, men fikk til svar: "Custom Collet dier har vi prøvd å

bestille før men, det har ikke vært vellykket". Kanskje det går bedre med en større bestilling

Virker som om det er "større bestilling" som er problemet med customcolletn...

Fikk du noe svar på hva som ikke var vellykket med Trond sin bestilling?

Link to comment
Share on other sites

Men er det snakk om et SETT dier da? Altså BÅDE colletdie OG kulesetter? Det er i utgangspunktet kun colletdia jeg ønsker. Men om jeg må kjøpe begge deler så er nå det greit nok. Prisen spiller ingen rolle (nesten da).

Skjønner ikke helt hvorfor de trenger hylser fra hvert våpen for å lage colletdia. Det er ikke akkurat trange toleranser på den. Hylsekroppen har ikke og trenger ikke kontakt med dia. En 9,3-kule er 9,3-kule. I den grad diameteren varierer, så blir det likt for alle kalibre. Og messingtykkelsen burde jo bli samme sak. Det er sikkert små variasjoner mellom ulike fabrikat og loter, men neppe mer enn i andre kalibre. Beklager om jeg virker negativ, det er ikke meninga. Jeg bare undrer meg på hvorfor de trenger de hylsene og kulene. De klarer jo fint å lage f.eks. .35 Whelen uten hylse og kule fra hvert våpen.

Mon tro om det ikke skulle være mulig å modifisere ei colletdie fra .35 til å håndtere 9,3? Borre opp colleten. Det bør vel kunne gå med riktig støtte utvendig. Og jeg tipper det er plass til ei 9,3x62-hylse i ei .35 Whelen colletdie, men jeg har ikke prøvd. Senterpinnen er relativt enkel å lage. Kan dreie ned en .375 f.eks

Link to comment
Share on other sites

Aha, da husket jeg feil. Mente den fantes for .35 Whelen. Men samme metode kan brukes med .30-06. Evt. .375 H&H hvis den kortes ned. Ville ikke stemme helt med "klypene", men kanskje det funker bra nok. Som kjent er jo "bra nok" perfekt. Alt bedre enn "bra nok" tar unødig lang tid, koster mer penger, svekker konkuranseevnen osv. osv. Kort fortalt så dør du en tidlig død på heroin hvis du gjør noe bedre enn "bra nok". ;)

 

.35 Remington funker kanskje om man bytter til lengre utstøter og lager et sylindrisk mellomstykke. Blir ikke så elegant, men det er gjerne ikke hundrevis av patroner en typisk 9,3-skytter lader da.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er litt spesielt dette med tomhylsekravet... men det er da bare en formalitet, og bakgrunnen "gror på meg".

Tror de fleste ville klart seg uten kuleisetteren (og kruttskje). Kulene vil jeg tro de vil ha for å velge form på kuleisetteren.

Jeg har faktisk store forskjeller i hylsehold med 308-colletdia mi når jeg bytter fra mine Lapuahylser til en kompis sine Normahylser.

Lapuahylsene er tykkere i godset, flekser mindre og kula sitter godt, på normahylsene kan jeg nesten dytte inn kulene med fingrene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok opp emnet bare for å peke på at det fins forskjeller, og at custom kan være greit.

Jo det er greit å justere, men kjøper heller en ny mandrell og justerer diameteren. Det er nok spensten i messingen som gjør størst forskjell i hylseholdet i mitt tilfelle, for mandrellen er jo like tykk og jeg presser colleten til det blir 4 svake langsgående striper på begge hylsemerkene.

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke justere dien til å presse lengre innover når du bruker Norma da?

 

Nei. Det er senterpinnen, mandrellen, som bestemmer kuleholdet. Slik jeg forstår prinsippet, så skal halsen klemmes hardt mellom collet og senterpinne. En kan selvfølgelig justere dia slappere, men en ender opp med veldig dårlig føling for hvor hardt en presser. Pressinga skjer jo normalt der utvekslinga på pressa er størst. Og jeg tror mesteparten av kraften du legger på armen brukes til at pressa m.m fjærer. Kun en brøkdel av krafta brukes til å deformere messingen. Og når messingen står spent inn mot senterpinnen, så går den ikke lenger inn uansett hvor hardt en presser. Veien til bedre kulehold er å bruke en senterpinne med mindre diameter. Evt. bytte hylsefabrikat, gløding etc. Men det blir en annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

35 Whelen har vært i prodouksjon, ser det ligger i en del nettbutikker rundt omkring, men ingen har på lager, og er fjernet fra sidene til Lee.

 

Siden modifisering av 35 Rem dier er nevnt, så tar jeg denne ideen videre:

Jeg sitter nå og ser på en 6,5x55 collet die plukket i biter. Jeg har kryssjekket mot 308/30-06, og fant der ut at utstøteren er den samme uansett patronlengde, varierer kun etter kaliber. Lengdeforskjellen tar de på lengden på kragen denne presses opp i! Dermed bør det gå an å korte inn denne og skjøte på colleten tilsvarende, og vips har en collet-die for 35 Whelen. Remington'en er en ørliten anelse smalere over ræva, men colleten er vel ikke trangere enn at det går bra?

 

Dere som skal ha den litt grovere enn 358 må da altså enten dreie ned en .375 elller kanskje det er går an å fore på den orginale til .366? Jeg regner med den må være litt tynnere enn dette, siden hylsa åpner seg litt igjen når colleten slipper, men dere tar tegninga.

 

Kjøper en direkte fra Lee eller fra factorysales kan kjøpes i deler, så en slipper å kjøpe komplett die, om en ikke trenger alle delene. EDIT: Komplett 35 rem collet die kit er faktisk billigere enn bare collet dien løs i deler ser jeg...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 year later...
  • 2 months later...

Det skal ikke være helt lett, dette. Snakket med CH4D ang 9,3 neck sizer med TiN coating, og svaret er ja de kan lage men at back-order er ca 6 måneder.

 

Så,

Lee ser ikke ut til å lage custom dier før i 2014 om jeg skjønner oglan rett,

CH4D har det svært travelt for tida,

er det andre gode alternativ for "smørefri" 9,3 die?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...