Jump to content

Tips til amo T3 kal 223


Joggen

Recommended Posts

Holder på å sette opp ei ny Tikka T3 for en kompis, og prøver å få den inn imot tiern på blinken, men sliter litt med at denne rifla virker veldig kresen på amo`n. Noen som har erfaring med hva denne rifla liker av amo?. Foreløpig har jeg prøvd "vanlig" helmantel fra Selier & Beliot og noen Federal Fusion. Hadde ikke så mange Fusion skudda da, men den virker som om den går nogenlunde greitt. S&B går veldig dårlig, og sprer mye irundt på 8 og 9 på blinken.

Link to comment
Share on other sites

S&B er billigammo, og du kan egentlig ikke forvente bedre. Noen ganger fungerer billigammo og andre ganger ikke. Jeg har en T3 i .223 og den har gått veldig bra med alt jeg har prøvd. Mest hjemmeladet, men av fabrikk har både remington UMC og Fiocchi fjm har fungert supert.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problem med min T3 Super Varmint, og har også prøvd en rekke typer fabrikkammo, de to du nevner inkludert. Men med Sako Gamehead 55gr(?) fungerte det perfekt, med 3-skudds samlinger på 300m på under 30mm.

Ingen selvfølge at det er like saliggjørende i ditt oppsett, men fortsett eksperimenteringen, så finner du sikkert noe som funker.

Link to comment
Share on other sites

Mmm?, har da fått noen gode tips her da nå.

 

Husker ikke kulevekta på disse S&B kulene nå i farten, men det var kjøpt ei stor eske med 140 skutt til ca 600 kr. Som regel så synes jeg at lukten etter et avfyrt skudd ofte er ei god lukt, men av disse S&B skuddene lukta det fis av og, he he. Mulig de er ladda med noe som ligner svartkrutt.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en T3, og i min børse går det meste ok. Selv Partizan samler innenfor sentrum på 200m.

 

Eneste jeg ikke kommer til å putte i den børsa mer er Norma jaktmatch. Fikk 3 tilfeller av tennhettepunktering. Da stoppet jeg å skyte mer fra den pakken. Ubehagelig var det også, med påfølgende legebesøk for å sjekke øyet for skader.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Låner denne tråden. Har samme børsa og samme problem, spesielt med å finne ferdigrulla FMJ som går bra i børsa - oppsummert:

 

Federal Fusion 62 grs. - går hull i hull, samling 15-20 mm - utmerket patron og en bekreftelse på at det ikke er noe feil med børsa

Federal American Eagle 55 grs - samling over hele skiva to av 10 skudd gikk utenfor (luftgeværskive) - elendig

Fiocchi 55 grs. - Samling på 50 mm, til nå den FMJ som har gått best

Partizan 55 grs. FMJBT - Spredning over hele skiva, ett skudd utenfor - elendig

 

Har nettopp kjøpt:

Sako Speedhead 50 grs. - uprøvd

Geco 55 grs - uprøvd

 

Tenker å prøve disse i helga, så får man gjort ei vurdering av disse og.

 

Har dessuten veldig lyst å prøve Lapua Scenar 69 grs. men har ikke funnet den hos noen av mine lokale forhandlere. Må kanskje kjøpe over nett.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden. Har samme børsa og samme problem, spesielt med å finne ferdigrulla FMJ som går bra i børsa - oppsummert:

 

Federal Fusion 62 grs. - går hull i hull, samling 15-20 mm - utmerket patron og en bekreftelse på at det ikke er noe feil med børsa

Federal American Eagle 55 grs - samling over hele skiva to av 10 skudd gikk utenfor (luftgeværskive) - elendig

Fiocchi 55 grs. - Samling på 50 mm, til nå den FMJ som har gått best

Partizan 55 grs. FMJBT - Spredning over hele skiva, ett skudd utenfor - elendig

 

Har nettopp kjøpt:

Sako Speedhead 50 grs. - uprøvd

Geco 55 grs - uprøvd

 

Tenker å prøve disse i helga, så får man gjort ei vurdering av disse og.

 

Har dessuten veldig lyst å prøve Lapua Scenar 69 grs. men har ikke funnet den hos noen av mine lokale forhandlere. Må kanskje kjøpe over nett.

 

Gmax har Geco 63grs, går godt i mitt løp og relativt ok pris.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...