Jump to content

Prosjekt: BRNO mod. 2 1973modell


barerobert

Recommended Posts

Takk for positive tilbakemeldinger alle sammen :)

 

Det underbeslaget var fint, men her er budsjettet skrapa for øyeblikket :|

Jeg har sett 20skudds magasin, men ikke i Norge.

Jeg holder på å lade boremaskinen nå siden skruhullene til underbeslaget var for grunne samtidig som forsenkinga til fremfestet var for grunn den og. Boyds er smarte, bedre å produsere noe som må tas AV istedenfor at man må bygge PÅ :D

 

Testskyting i morgen på 3oometers bane. Der er selvfølgelig også skiver på 50, 100, 150, 200 og 300 meter.

Jeg skyter inn på 100 og "tar sikte på" å treffe blinken på 300 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da er rifla montert i stokken, det var særdeles enkelt. Lite våpenkunnskaper er påkrevd.

 

Det som måtte gjøres med stokken var å fite skruhullene til underbeslaget til skruene fra originalstokken samt forsenke fremfestet 4-5mm ekstra. Og så var det bare å slippe låskassen med avtrekk, løpet og hele sulamitten nedi stokken og skru til.

En kompis nevnte at dette må skrus til med moment, men jeg har ikke så liten momentnøkkel og der jeg kan låne en er det ingen hjemme... :think:

Jeg forventer derfor ikke presisjon umiddelbart.

Søylebedding eller vanlig bedding må nok til etterhvert i tillegg, løpet er jo fast i stokken i forbindelse med fremfestet... :|

Link to comment
Share on other sites

Da har man vært på skytebanen og testet. Det gikk bra på et vis.

Vi skjøt bare på 100 meter. Var ute av blinken til og begynne med men fikk klikka meg inn mot blinkene etterhvert.

Skjøt noen fine samlinger, men det ble så kaldt etterhvert at selv om jeg nærma meg senter så ble det så kaldt at det var vanskelig å holde rifla i ro i det hele tatt. :?

 

Slenger inn noen bilder av samlingene når telefonen er blitt varm og er ferdig med en oppdatering...

 

Fikk forresten teste en Sako i .338 i dag, huhei det var saker. Lå ved siden av ham og skjøt til å begynne med, men det var fånyttes etterhvert siden han brukte rekyldemper som sendte gasser til sides :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Første og andre serie som kom inn på tavla. 5skudds serier.

IMAG0106.jpg

 

Tredje og fjerde serie som kom "nærmere", tredje serie var 5skudds, fjerde var 3skudds.

Her begynte kulda å gjøre seg gjeldende, så samlingene ble deretter.

IMAG0107.jpg

 

Tidligere målinger av avstand fra standplass ble sagt å være 118 meter fra standplass, noe som indikerer at denne salongen er rimelig presis gitt at skytteren kan skyte, og ikke fryser samtidig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mere skyting neste helg for å verifisere den antatt bra presisjonen salongen leverer.

Om dette skulle vise seg å funke blir det bestilt duracoat for siste finpuss på rifla :)

 

Mulig jeg vil ha ny kikkert på. 3-9x40 synes jeg er litt smått, vil gjerne ha en 4-14x40, 44, 50 e.l.

 

tillegg: fremsiktet blir slipt ned så det blir seende pent ut, da skulle jeg være helt ferdig med rifla :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for en utrolig bra link om rifla di!!!! :D

Jeg sitter å venter på brno salongrifle som skal komme i posten, og når jeg ser alle tipsene dine om hva du har gjort med rifla blir det vanskelig å IKKE gjøre noe med denne 22.cal! Rifla di ble HELT rå!!! :mrgreen:

 

Så jeg må spørre om stokken du bestillte fra usa, ble det kostene mye tilslutt? Var det moms og toll på dette?

(99$+60$ i frakt)

Sikkert dumt spørsmål; men ser at midway.no har disse stokkene også.

 

mvh

 

Vidar

 

"En dag uten skyting, er en dag uten mening!" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Stokken kom på kr 916,- med frakt og fortollingen kom på kr 323,- så totalt kr 1239,-

Pakker fra USA ser ut til å ALLTID bli stoppa for fortolling av en eller annen rar grunn.

Hva tar midway for stokkene?

 

Lykke til med rifla di, det er moro med gøy å fikle med de. Meget enkle å bra og enkle løsninger som er valgt når de ble designet :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, prisene er noe dyrere på midway og utvalget er ikke like stort som i usa. Da blir det nok en bestilling fra "over there" etterhvert! :D

Ja er morsomt å ha noe vinterprosjekt å pusle med.

 

Hvordan går innskytinga og får du den presisjonen du ønsker?

Link to comment
Share on other sites

En stk. Federal value pack innhandla, her skal skytes ja :mrgreen:

 

Kjøpte også en pakke med 6klikkpatroner til .22, noen som har erfaringer med slikt? Det sto på pakken at de skulle vare 4-5 treff hver.

 

En verre sak: Stokken er for lav bak, jeg må få på en kinnstøtte for å komme opp til kikkerten som IKKE gjør rifla stygg. Noen som har forslag til hva, hvordan og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Ang. stokk, se om du får kjøpt deg en brukt varmint stokk. Det er jo en del som bytter stokk. Jeg var heldig og fikk kjøpt en av skogsmann her på forumet. Bedre egnet til kikkert den ja :) så nå er både den og resten av Brno`n hos Alm :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ville det vere å få hevearmen litt om smidd? Blir vel gjerne en penere løsning enn ombygging av kolben?

Hjelper ikke. Grunnen er at da vil den bli så bøyd at den ikke vil lukke bolten og låse seg mot stokken.

Det er 90 grader heving på disse modellene, det er bare noe man må leve med eller finne noen som har laga custom bolter. :think:

Link to comment
Share on other sites

Foreslår en av disse til å heve kinnet litt: http://www.ebay.com/sch/i.html?rt=nc&LH_FS=1&_nkw=Airsoft%20Rifle%20Stock%20Ammo%20Pouch&_fln=1&_trksid=p3286.c0.m283

Jeg bruker slike på både rifle og hagle. Jeg pleier legge noe oppå stokken før jeg setter på patronholderen eller hva man skal kalle det. Fungerer iallefall utmerket og er veldig billig. Fri frakt på alle de der og de er jo under 200kr så det er ikke noe toll heller :D

Den der var snop, men jeg vil holde denne rifla så "clean" som mulig, jeg har uansett bestilt en sånn der nå til min .17HMR :D

Tusen takk for tipset :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Desse riflene e jo vanvittigt bra. Handla meg ei slik i frå 1956, sist helg. Testskaut med noko gammal eley club ammo som fulgte med, og må sei at samlingane imponerte.

På min er og stokken noko slitt så skal gå over den og prøve å få fram litt liv.

 

Ser og at eg har noko annaledes stokk. Min er utan nettskjæring og er litt meir avrunda i fofskjefte opp mot løpet.

Herlige våpen! :-)

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med nysalong :)

Jeg vet hvordan du har kjøpt, holdt på å ringe selv og kjøpe den :mrgreen:

Jeg blir selv å gå over den originale stokken og enten bygge en justerbar kolbeforhøyer på den eller bare bruke en slik en: http://www.airsoftpark.com/product_info ... ts_id=1717

Fikk en i posten i dag i sort som skal på Savagen min, den ser ut for å være god kvalitet selv om det er kinavare... :shock:

 

Min stokk blir dog en utfordring, den er fylt med fett og er blitt sort i treverket enkelte plasser. Jeg får saumfare Raudnakkes tråder og se etter en løsning på akkurat det.

 

Var den du kjøpte beddet? Min har som du ser av bilder på side 1 søylebedding i bakenden. Ganske enkelt gjort med en låsesplint.

Link to comment
Share on other sites

Takker:-). Selger vart nedringt, flaks eg oppdaga annonsa 5 min etter han la den ut ;).

Angåande baedding så må eg svare så ærlig, det har eg ikkje hatt tid/ork til å sjekke ut.

Føler eg må ha ro når eg skal kose med våpna.

Men hu samler uansett grisegodt til å vera såpass godt oppi åra.

Rekner med å ta eit overblikk iløpet av helga.

Skal prøve å huske å ta nokon bilder og om ønskeligt :).

Tar sikte på å holda min mest muligt orginal, då stokken har eit stort potensial med mykje liv, og relativt lite hakk/sår.

 

By the way meget flott di blei med boyds stokk. Har heilt lik(foresr camo) på min winchester mod 70. Ein drøm å skyte med :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er det dags for å begynne med renovering av den originale stokken.

 

Har funnet frem nålefilsett anno 1973, diverse bunker sandpapir, en skumklosse, en gummiklosse, en boks tålmodighet, kaffe, og fruen tar med seg en morakniv fra Biltema på tur hjem.

Skal sette på "været til havs", fyre kaffekjelen og gå igang med siklinga i kveld når guttungen har lagt seg :)

 

Skrekkblanda fryd er vel det beste å beskrive hva jeg synes om prosjektet med, jeg har nemlig aldri gjort noe slikt før.

Link to comment
Share on other sites

Har sikla de småbitene som var igjen i dag, blir pussing i kveld med kaffe til selvfølgelig.

Men hvor bra siklinga ble kan vel diskuteres, Raudnakke hadde sikkert fika til meg om han hadde sett stokken nå :mrgreen:

 

De sorte bitene bak på stokken kom ikke helt av med sikling, der må nok terpentin få jobbe litt vil jeg tro.

Det hakket som er i bakkant av der låskassen skal ligge er treverk som er borte, så der lurer jeg på å pusse det til og like det på andre siden slik at det blir noenlunde symmetri der. Eller?

Stokken er skikkelig gorrete og ekkel inni og under underbeslaget, noen som har tips til hvordan å rengjøre her?

 

DSC_1131.jpg

Et hakk jeg blir å plages med.

DSC_1130.jpg

Høyre side av bakdelen.

DSC_1129.jpg

Venstre side av bakdelen.

DSC_1140.jpg

Riper i bakdelen.

DSC_1139.jpg

Nettskjæring i god behold på begge sider.

DSC_1134.jpg

Forskjeftet.

DSC_1145.jpg

Skittent som fy inni her.

DSC_1150.jpg

Første biten siklet.

DSC_1152.jpg

Sikla litt av bakstokken, stor forskjell.

DSC_1153.jpg

Siste resultat i går kveld.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så galt med hakk heller, en del av de var i det øverste laget og forsvant da jeg sikla over den i går :)

Men det er en del skitt og olje blandet med støv og noe annet materiale som er skikkelig guffete inne i stokken. Dette skulle jeg gjerne få fjerna sammen med skitten som ligger under underbeslaget.

 

Jeg leser alt i trådene om renovering av stokker for tida ja, jeg følger også spent med i den tråden som du har om Ramski sin mod 2 :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har pussa en del på stokken og blir bare mer og mer misfornøyd. Det finnes ikke antydning til liv i treverket, det ser ut som om stokken er frest ut av et eneste stykke homogen masse... :thumbdown:

 

Jeg har derfor bestemt meg for å file nettskjæringa bra og gjøre følgende. Klargjøre den for lakking og bestille olivengrønn og sort duracoat. Lakke stokken med olivengrønn og nettskjæringa med sort. Så pusse ned låskassa og løpet og lakke det også helt sort med duracoat.

 

Har mer trua på det enn å kaste vekk masse timer på en stokk som blir så kjedelig at folk sovner når de ser på den...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har ikke gitt opp dette enda.

Har pusset med papir i dag, og føler meg sikker på at all lakken nå er borte.

Blir terpentinvasking i morgen kveld med påfølgende dampbehandling søndagskvelden.

 

SÅ! Jeg har bestemt meg for olivengrønn matt på stokken med innfellinger fremme med "plastidip" for grep, samt "plastidip" i nettskjæringa i pistolgrepet.

 

Toppen på kolben blir flatet for å ta imot et justerbart kinnstykke, og bakstykket blir pusset fritt for riper.

 

Sendte løpet til børsemaker i dag for gjenging for lyddemper. Ba ham å ikke kappe noe som helst med mindre han MÅTTE fjerne forsiktet for å få nok gjenger. Blir spennende å se hva det gjør med presisjon...

Link to comment
Share on other sites

Har selv en klink orginal Mod 2 fra 1957.

Lurer bare på hva slags montasjer som passer i sporene. Kan det stemme at det er 5/8?

Har nemlig tenkt å oppgradere kikkerten fra en Bushnell fra 80-tallet med feste til det som den gang ble kalt bred skinne....

Link to comment
Share on other sites

Vet du hva? Jeg har ikke noe som helst godt svar på det.

Grunnen er at CZ av en eller annen snodig grunn så ut til å bruke 5/8 og 3/8 om en annen fra 60tallet og oppover... :shock:

 

På MIN salong er det 5/8, er det det på din så må jeg skuffe deg med at det er dyre montasjer. Jeg betalte 960 kroner for mine montasjer. Og det var de eneste jeg fant. (Leupoldmontasjer til CZ527.) Disse må i tillegg modifiseres, man må file ned en tapp under den ene ringen.

 

Med det sagt. De montasjene beveger seg IKKE og de holder fint på kikkerten og er lette å justere :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Har laget en liten skisse med fargeforslag. Det er dog i Paint så fargene blir ikke heeelt representative, det er ikke akkurat NCS vi snakker om :mrgreen:

 

Stokken blir malt med heftgrunn og malingen blir oljebasert maling som er laget for å tåle bruk. Verktøysmaling. Kjenner en som underviser i malingsfag som hjelper til med å brekke til fargen og malingen.

Det sorte på skissa blir plastidip. Vurderer å legge plastidip på frontskjeftet også for bedre grep. Noen innspill?

 

stokkprnomodell2.jpg

 

stokkprnomodell2OD.jpg

 

stokkprnomodell2OD3.jpg

 

stokkprnomodell2OD2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Pussa litt på stokken i går, tok vekk nettskjæringa siden jeg skal ha dipit til grepsflate. Brukte en rasp til å kome godt nedi nettskjæringa og så 100papir til å jevne med. Alle de timene man brukte på å pusse ting på malerskolen kom godt med ja :mrgreen:

Nå blir det videre pussing med 240 for så å avslutte med 400 og så duracoat!

 

Jeg tenkte å legge dipiten på noe a la dette...

stokkprnomodell2dipit.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg og Xxaxx foretok en funksjonstest med kronografering i dag.

Jeg har nemlig fått salongen tilbake fra børsemaker. Der ble den gjenget den for demper. A-tec CMM-4 rimfire...

Salongen ble levert til XXL i Tromsø og det tok nøyaktig 4 uker å få jobben gjort. kan vel sies å være overkommelig til 490 kroner?

 

Med hele demperen (3mellomledd) var det bare lyd av sluttstykket :thumbup:

Jeg har ikke fått løpet kappet så vi tok av de 3 mellomleddene og skrudde forstykket på for å teste om det var forskjell.

Vel, lyden var da tilnærmet lik med 3 mellomledd :clap:

 

Så da blir DET bruken videre. Resten av mellomleddene går til .17HMRen... 8)

 

Kronograferingen.

Jeg skjøt 10 skudd av typen Topshot competition standard velocity 40grs.

Målingene ble som følger.

 

1. 331,4 m/s

2. 329,0 m/s

3. 332,3 m/s

4. 335,0 m/s

5. 329,8 m/s

6. 336,0 m/s

7. 321,4 m/s

8. 329,4 m/s

9. 335,5 m/s

10. 327,5 m/s

 

Å klare submoa på 500 meter skal man bare glemme med slike resultater på denne ammoen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte dipit i dag, ga 245 for 400ml. Blir jo aldri i livet å bruke mer enn kanskje 20?

Jaja, kanskje alle kompisene mine og gamlingen og resten av slekta har bruk for... :mrgreen:

 

Pussa lett over nettskjæringa i dag og dro med 240 over resten av stokken. Er noen små feil som må pusses bedre, tar det i morra tidlig sammens med morrakaffen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...