Jump to content

Prosjekt: BRNO mod. 2 1973modell


barerobert

Recommended Posts

Har fått fatt i en gammel BRNO mod. 2 med kikkert til en TUSENLAPP! :shock:

 

Jeg har et budsjett på 2000,- til denne rifla, har allerede kikkert, montasjeringer og demper. (BSA Sweet .22 og A-tec CMM6)

Hva gjør man så med disse riflene? Søylebedding, korting, nytt avtrekk?

 

Kom gjerne med alle de beste tipsene dere har på lager :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

barerobert:

Jeg merker at børsa er mer følsom for ujevne ladninger. CCI sub går ikke bra, og mange av skuddene går i overlyd.

Så det stiller større krav til ammo. I min går Eley Sub knallbra, og ladningene er veldig jevne.

 

Ellers er det ikke stort andre forskjeller foruten at den er blitt meget kort og hendig.

Satte på teleskopisk demper og noen ekstra moduler, samt tofot.

 

Stokken har et utrolig godt grep, ja. ;-)

Link to comment
Share on other sites

@Nord: Takk for svar :)

 

Jeg tenker at det blir som følger:

Korting til 43 cm (som Nord beskriver)

Gjenging for demper.

Boyd RVT-stock pepper laminated http://www.boydsgunstocks.com/Ross-RVT- ... 00-620.htm

Harris Tofot med vugge http://www.harrisbipods.com/

A-tec CMM4 http://www.a-tec.no/

YoDave avtrekk http://www.yodaveproducts.com/

Warne montasjeringer http://warnescopemount.com/product/rings/

BSA Sweet 22 3-9x40 http://www.bsaoptics.com/scope.aspx?productID=345

 

Det skulle være en komplett showoffrifle eller hur? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ett lite, men sikkert dumt spørsmål..

Hvor måler man løpslengden fra, helt bak ved kolben(der ved sluttstykket) eller er det løpslengden ut fra der hvor treverket slutter?

Ingen spørsmål er dumme, ihvertfall ikke i denne tråden siden jeg selv er grønn som skogen innenfor temaet :mrgreen:

Men slikt som dette lærer jeg heldigvis fort :)

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering.

 

Jeg har nå kikkert med Butler Creek beskyttelseslokk, montasjeringer medium høyde, tofoten (harris) og demperen (a-tec CMM4).

Det som er på tur hit i posten er rifla, avtrekket fra YoDave.

Skal montere ihop og prøveskyte litt før den blir levert til korting og gjenging for demperen.

 

Har trua på dette etter å ha diskutert fram og tilbake med en kompis som er mye mer våpenkyndig enn meg :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den er 67 (tror jeg), ringene fikk jeg med når jeg kjøpte en Savage .17HMR rifle. Ser nå at det selvfølgelig er 11mm på BRNOen og de ringene jeg har er for Weaver/21mm. Men DET er ingen grunn til bekymring, de har av alle ting de ringene jeg skal ha på JULA!!!

Her: http://www.jula.no/feste-til-kikkertsikte-777391 :idea:

 

De Warneringene har så lang leveringstid som posten klarer, jaktdepotet er kjappe på å sende ut varer :)

Link to comment
Share on other sites

Detailed Results:

-Processed Through Sort Facility, December 31, 2011, 6:08 am, ISC CHICAGO IL (USPS)

-Arrived at Sort Facility, December 31, 2011, 6:08 am, ISC CHICAGO IL (USPS)

-Depart USPS Sort Facility, December 30, 2011, HURON, SD 57399

-Processed through USPS Sort Facility, December 29, 2011, 10:28 pm, HURON, SD 57399

-Shipment Accepted, December 29, 2011, 12:15 pm, MITCHELL, SD 57301

-Electronic Shipping Info Received, December 29, 2011

 

 

Noe annet enn posten.no... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da har rifla kommet i posten, dog UTEN blålappen :shock:

Ringte onkel blå, og de hadde mottatt den hos selgers lensmannskontor slik at jeg skulle få den i posten så det gik seg fint til.

 

Rifla bar preg av å være godt brukt, den hadde svartnet i stokken i bakenden og var skikkelig nedstøvet samtidig som løpet hadde pittersmå rustflekker. Løpet var rent som en jomfru, og uten noen uhumskheter som var synlige.

Bolten gled så fint at det var en drøm, det var NULL slakk, og det var nesten ikke kryp i avtrekket :!:

Kikkerten var en nesten ugjennomsiktig Weaver som jeg TROR er 3x20 eller 4x20, men den blir uansett ikke brukt. Donerer den heller til noen som samler eller no slikt :mrgreen:

Det manglet magasin, men det fulgte med reim som var meget pen.

 

Skal rengjøre den etter jobb og foreta en funksjonstest i morgen.

Legger hit bilder senere i kveld siden jeg enda er på jobb.

Link to comment
Share on other sites

Har fått tatt noen bilder og det er litt å gjøre med rifla før den er klar for endelig bruk.

Noe rustflekker på hevearm og løpet, ser ut som en omgang med stålull og duracoating er løsninga.

Ellers blir det en utfordring å få gjort noe med baksiktet, selve siktekornet kom lett av. Det var bare å presse ned å dra det bakover så kom det ut av klaven det ligger i.

Vurderer å lage et bakre festepunkt slik at klaven som nå er fremre festepunkt kan fjernes helt for å få løpet helt fritt fra stokken.

Stokken fra Boyd er enda i posten/tollen så får se hvordan fremgangsmåte jeg skal velge når den ankommer.

 

Slik så den ut da den ankom.

IMAG0064.jpgIMAG0069.jpgIMAG0068.jpg

 

Tok av stokken og det så slik ut. Er den søylebeddet eller er den sylinderen der originalt?

IMAG0049.jpgIMAG0046.jpg

 

Stokken bærer preg av å være godt brukt.

IMAG0055.jpgIMAG0054.jpg

 

Det forløpig samlede utstyret som skal på rifla, det er 15mm skinne på den så Warneringene ble byttet i noen gamle men fine Tikkaringer.

IMAG0066.jpg

 

Prøvemontering av kikkert gikk fint, MEN det mangler 3-4mm klaring for at hevearmen skal kunne gå fritt og for at bolten skal kunne tas ut... :roll:

IMAG0062.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt, en brno mod2 fra 67 er ett kvalitets våpen. Nesten alt man gjør med den som ikke kan reverseres (løpskapping etc.) vill gjøre den dårligere, eller øke muligheten for at den blir mer følsom for forskjeller i amo.

 

Kapping av løpet medfører altså en risiko for at våpenet blir mindre presist, det vill smelle mer, og ujamn amo vill gå dårligere siden der ikke lenger er ett langt løp som bremser ned kula og jamner ut mindre variasjoner i kulehastighet.

En annen sak som skjer, er at kulehastigheten vill øke endel når en kapper løpet ned mot 40cm (gjelder ikke ved montering av heldemper, der har man lagt til remedier for å fohindre dette).

 

Bedding (søyle og eller hel) skal man ikke kimse av, men deter avhengig av om man har ett våpen med problemer eller ei (ett våpen som varierer treffpunkt for førsteskudd fra dag til dag). En gammel 67 modell ligger bedre ann i såmåte enn mye nyprodusert.

 

Avtrekket som er der får man ikke bedre med Timney, enn hva en kompetent børsemaker eller en selv og ett yodave kit kan ordne ut av original avtrekket. Etteravtrekket finnes det også triks for med org avtrekk (ligger her på kammeret ett sted).

 

Kansje man burde ha litt is i magen, og skyte litt med rifla, før en gjør noe drastisk?

 

P.s. Klaring mellom bolt og okular er ett problem med disse riflene, og løses på to måter / eventuelt en kombinasjon av disse to måtene:

1: Ikke kjøp for stort kikkersikte.

2: Sørg for at siktemontasjen er høy nok til at bolten går klar okularet på siktet.

 

Problemet med høyt montert sikte, kan man ordne med enten å bytte stokk, eller ved å montere en form for kolbeforhøyer.

Link to comment
Share on other sites

@ Vingemutteren: tusen takk for et flott innlegg :)

Jeg har med tanke på kapping kommet til at jeg kapper løpet så langt ned som demperen jeg har er for å ikke få det for langt til jakt. 62 cm er mer enn nok i riflesekken. Er dette dumt tenkt?

Stokken er såpass slitt at jeg bestilte en stokk fra Boydsgunstocks, denne kan kanskje med fordel beddes? Eller er disse stokkene gode nok rett ut av eska?

 

@Pluto: Smart tips, men jeg er ikke så lysten på å fjerne deler av hevearmen :think:

Link to comment
Share on other sites

Stokken er enda ikke kommet, men det er bare 12 dager siden den ble bestilt så tar det med ro.

Montasjene passet som nevnt ikke og det var ikke barebare å få fatt i noen som passer. Endte opp med et sett Leupold "high" for 5/8 skinne. Da skulle armen gå klar av kikkerten.

 

*vente vente*

Link to comment
Share on other sites

Venter enda på stokken, så i dag tok jeg med meg rifla ut for å skyte inn kikkerten.

Fikk den ok i lodd, og gikk på fjellet med en kompis og vi la oss ved et vann som ikke tas av vind og som er bunnfrosent og nøyaktig 50 meter på tvers.

Begynte å skyte inn ( med CCI standard ) og var 70+ klikk til venstre :shock:

Men så begynte moroa, når vi nærmet oss senter så vi pinade at børsa skjøt hull i hull!!!

En salong som skyter hull i hull på 50 meter i ikke 100% vindstille forhold!!!

 

Jeg er overrasket, en billig gammel slitt sak kan se ut til å være det morsomste jeg noensinne har eid :)

 

 

Han jeg var på fjellet med har skutt særdeles lite, men han samla disse skuddene. Jeg er ikke så god å skyte, men en par tre bulkekser med cci standard skal vel få hevet nivået et par hakk. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Allright, i går kveld skjedde det ting.

 

En venn som har montert avtrekket fra yodave fra før av hjelp meg med monteringen.

Vi brukte den nest letteste fjæra og den minste hylsa for minimering av kryp.

Krypet ble borte, men vi valgte å bruke den minste hylsa siden den største ikke ga inngrep på sear og den nest minste tillot at sear slapp for lett om den skulle gå i bakken med kolben først.

Fjæra satte vi til letteste justering på avtrekket og så tar vi det derfra siden det nå er lett å bytte fjæra.

 

Når vi var ferdig hadde jeg bra følelse med avtrekket og det var som natt og dag fra da jeg fikk rifla. 8)

 

Mekanismen bærer preg av at rifla er godt brukt, var en del slitespor her og der.

Nå har det seg sånn at en på jobb har deler til mod. 2 så det spørs bare nå om jeg får han til å selge det han har til meg... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med det Vingemuttern sier lenger oppe her. Hvorfor tukle med ei børse som går høl i høl? Og sjanse på at den blir dårligere?

 

Min mod. 2 fra -79 er også kjempegod. Eneste endringene jeg har gjort, er å spikke av litt på høyre side av pistolgrepet, samtidig som jeg ga stokken en omgang med sandpapiret og linolja. For bedre grep og plass til tommern, og bedre finish.

Og så har jeg filt av hevearmen litt, så den fikk klaring til kikkerten.

Denne børsa har mange kråker på samvittigheten, samt noe som er unevnelig her på denne siden.

CCI Stinger er min favoritt i den.

Lyddemper? Ække mye smell i en sallong :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Stokken på min ble ganske bra å holde i den, når jeg modifiserte grepet litt. Og da jeg fiksa finishen ble den riktig fin. Trevirket i den er faktisk ganske bra kvalitet nøttetre, tett og hard ved, som tok finish med en gang. Og "fasongen" på stokken er jo så klassisk sportsrifle som det kan bli (på de gamle) syns nå jeg da, men det er en smaksak.

Har sett noen "nyere" utgaver, de hadde stokk i bøketre som så fæl ut.

Jeg støtter deg i å la løpet være som det er når børsa går så godt. "If it aint broken, dont fix it" sier et gammalt prærieordtak...

Din stokk har jo noe misfarging på kolben, men det er vel ikke råte? Hvis ikke råte, så er den "like god" og trenger egentlig bare en shining :D .

Link to comment
Share on other sites

Jooooo, men den stokken fra Boyds er jo så fin... :)

Dessuten så kommer jeg høyere opp med kinnet på den stokken enn den originale.

 

Jeg har tenkt tanken på rehabilitering av stokken med ombygging for justerbar kinnstøtte og justerbar bakkappe.

 

Kapping hadde vært greit for å gjøre den mer hendig, jeg har muligens tilgang på et løp fra en annen mod.2 som kan kappes og gjenges og brukes i jaktsammenheng... :think:

Link to comment
Share on other sites

den festeskruen som går til løpet.. den er ser ut til å være festet i/sammen med festet til jernsiktet. Vil det si at man ikke kan ta av jerniktefestet bak? trenger liksom ikke det om man kapper løpet. På kikkerten min kommer paralaxejusteringen i konflikt med denne.

Link to comment
Share on other sites

Den kan i prinippet demonteres.

Dersom du ikke ordner alternativt festepunkt vil du bare ha ett, hvilket blir ustabilt mtp. presisjon.

 

Selv har jeg tatt av selve siktet, men basen står igjen.

Skal ta vinkelsliperen fatt slik at jeg kan få kikkerten lenger frem.

Link to comment
Share on other sites

Stokken kom i dag, foretok en kjapp prøvemontering nå mens guttungen spiste kveldsmat.

Jeg har til dags dato aldri hørt om bolt-on fra USA som faktisk er det, men en gang må jo være den første.

 

Jeg demonterte løpet av den originale stokken og slapp det ned i den nye. Passa rett i, helt perfekt :shock:

Litt jobbing med boremaskin så passer skruene til underbeslaget ordentlig i og det fremste hullet må tas opp for fremre feste.

Hadde egentlig planlagt trening i dag, ja saklig at det skjer :mrgreen:

 

Jeg kom en anelse lavt for å treffe helt perfekt i kikkerten, men det kan godt være pga at jeg lå på stuegulvet å prøvde... :think:

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :)

Jeg ble selv veldig fornøyd, disse stokkene må bare oppleves. Fantastisk finish :D

 

Nå er rifla bare hastemontert for å se hvor dette bærer hen.

Underbeslaget må festes ordentlig, og fremre feste på løpet må manipuleres litt. Her har boyds lagt på for mye materiale slik at man må slipe det litt ned for at skruen skal komme langt nok inn til å ta tak i gjengene til festet. Det er i mine øyne positivt, det er visst forskjellig lengde på de skruene i forhold til årsmodell, og da er det greit å ha litt å gå på :)

 

Blir skyting på 25, 50, 200 og 200 metersbane på søndag, da får man se om denne enda samler hull i hull på 50 meter og hvordan den oppfører seg på lengre hold :)

Link to comment
Share on other sites

Den blei jo knall bra :D

Har selv denne. Montert lyddemper ,bsa kikkert, to fot og 10.skudds magasin.

Men nå fikk jeg skikkelig lyst til og bytte stokk når jeg så hvor flott din ble :D

 

Beklager men må bare legge til et dumt spørsmål. Hørte at man en gang i tiden fikk tak i 30. skudds magasin til denne.

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Til dere med sarkastiske svar. IKKE skriv noe !! Takk :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...