Jump to content

Allrounderkule til 6,5x55


permafrost

Recommended Posts

Jeg posta et innlegg på emnet om 6,5x55 og elgjakt tidligere idag, men som seg hør og bør ble det emnet stengt i ettermiddag, så tenkte jeg kunne høre litt om erfaringer rundt kulevalg til 6,5.

Og bare så det er sagt, så har jeg søkt litt på forumet uten å funnet eksakt det jeg søker. Ja, også er det fint hvis vi slipper at tråden sporer helt av...

 

Problemstillingen er som følger: Vi har jakt på et vald hvor det i hovedsak jaktes hjort (90%) men hvor det også er kvote på rådyr og elg. Her er jo utfordringen at man aldri vet hva man går seg på. Har tidligere jakta mest med .308win, og på en og samme skogstur kan man se alle tre nevnte dyr. Har nå investert i systemvåpen i 6,5x55. Hvilken kule i nevnte kaliber, om noen, kan anbefales for nevnte jakt?

Link to comment
Share on other sites

Det var synd at tråden ble stengt, det blir feil når det er diskusjonsemnet som stenges istedet for de useriøse debatantene.

Jeg har liten erfaring med 6,5 på storviltjakt, men generelt kreves det en god kule. Swift eller Woodleigh er de jeg har best erfaring med i andre kalibre, men det finnes flere gode kuler der mantelen er loddet til kjernen. Velg en av dem du får god presisjon med, og velg en tung kule, da får du penetrasjon og dybdevirkning som er godt nok til elg. Hjort og rådyr er ingen utfordring, og alt som duger til elg duger til dem også.

Link to comment
Share on other sites

Den tråden burde ikke blitt stengt, den var faktisk ganske informativ (med unntak av en del innlegg da). Særlig FNJ sitt innlegg var knallbra. Hadde MANGE oppfølgingsspørsmål til den posten, men det er vel ikke lov å diskutere 6,5x55 her inne :winke1:

 

I forhold til valg av kule så må du vel velge den som har best effekt på elg. Det er det største dyret, og hvis du tenker å jakte på alle de tre nevnte sortene på samme tid så lander du på ei elgkule. Har ikke noe fasit :)

Hvilket systemvåpen har du kjøpt?

Link to comment
Share on other sites

I 6,5x55 har jeg bare brukt Lapua Mega på elg, og det har gått greit. Andre jeg kjenner har også bare gode erfaringer med 10,1g Mega. Kula er tung for kaliberet, og utgangshastigheten er moderat.

 

101g Norma Oryx er sikkert like god/bedre, ettersom mantelen er "loddet" til blyet, men den koster jo litt mer.

Link to comment
Share on other sites

140 gr Accubond. Brukt det på alt etpar år nå og er kjempefornøyd. Ikke er de så dyre som feks oryx o.l heller. Litt flatere kulebane enn mega/oryx om holdene skulle strekke seg litt. Skyter inn på 200 mtr. Kan da sikte midt i dyret og få gode treff fra 0- 250 mtr uten å tenke på å forlegge siktepunkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg posta et innlegg på emnet om 6,5x55 og elgjakt tidligere idag, men som seg hør og bør ble det emnet stengt i ettermiddag, så tenkte jeg kunne høre litt om erfaringer rundt kulevalg til 6,5.

Og bare så det er sagt, så har jeg søkt litt på forumet uten å funnet eksakt det jeg søker. Ja, også er det fint hvis vi slipper at tråden sporer helt av...

 

Problemstillingen er som følger: Vi har jakt på et vald hvor det i hovedsak jaktes hjort (90%) men hvor det også er kvote på rådyr og elg. Her er jo utfordringen at man aldri vet hva man går seg på. Har tidligere jakta mest med .308win, og på en og samme skogstur kan man se alle tre nevnte dyr. Har nå investert i systemvåpen i 6,5x55. Hvilken kule i nevnte kaliber, om noen, kan anbefales for nevnte jakt?

 

Jeg bruker Oryx og er meget fornøyd m det pga jeg ønsker minst mulig gjennomskyting. Alle 14 reinene og de fleste av 14 elger jeg har skutt i høst bikker over ende på skuddstedet. Eneste unntak jeg opplever er på meget lange hold på voksne elger da det virker som det går litt tid før de blør ihjel

Link to comment
Share on other sites

140 gr Accubond. Brukt det på alt etpar år nå og er kjempefornøyd. Ikke er de så dyre som feks oryx o.l heller. Litt flatere kulebane enn mega/oryx om holdene skulle strekke seg litt. Skyter inn på 200 mtr. Kan da sikte midt i dyret og få gode treff fra 0- 250 mtr uten å tenke på å forlegge siktepunkt.

 

Vurderer denne.

Har du skutt større dyr med den?

Gir den gjennomskyting eller står den i skinnet på motsatt?

Presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri brukt swift a-frame, men har lest litt om kula på andre innlegg her på forumet. Som jeg har fortstått det er denne kula helt avhengig av høy hastighet, ellers risikerer man at den ikke ekspanderer? Vil det eksempelvis være et problem å bruke a-frame i 6,5 med 50cm pipe med tanke på hastighet, noen med erfaringer?

 

Jeg har brukt nosler partion 140 grain og laupa mega 156 grain med god effekt de siste årene. Til neste år tenkte jeg å prøve accubond, mest for å prøve noe nytt. Jeg kjenner en som har brukt denne i flere år med svært godt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer denne.

Har du skutt større dyr med den?

Gir den gjennomskyting eller står den i skinnet på motsatt?

Presisjon?

 

Har skutt både elg og hjort med denne.Middelstore og store. Så lenge kula blir plassert rett BAK bogen så blir det gjennomskytning (litt avhengig av skuddavstand selvfølgelig,men til meg har det blitt det). Det verste den må passere da er jo et ribbein eller to og litt lungevev.. så det har gått helt fint i mitt tilfelle. Skyter du rett PÅ bog,så ligger den mot skinnet på motsatt side.

 

I år fikk jeg to identiske tilfeller både på hjort og elg. Dyr som sto på skrått imot meg. Begge fikk en 140 gr Accubond foran skulder i overgang bog/hals(foran og skrått bak bogfjøla) ganske høyt plassert. Ei hjortekolle og ei 2,5 års kvige. Hjorten på 220mtr og elgen på 150mtr. I begge tilfeller gikk kula på skrå gjennom dyret og ut på motsatt side rett i underkant av rygg ca midt over mageregionen.(ikke vomtreff) Traff ikke noen grove bein i noen av tilfellene, men begge snertet ryggraden på tur igjennom. Knall og fall i begge tilfellene. Lite kjøttødeleggelse.

 

Presisjonen på Accubond`en er super i mi børse. Like presis som Lapua Scenar.

 

Finnes vel elgkuler som er "bedre" , men Accubonden gjør jobben og koster ikke all verden. Har ingen betenkeligheter med å anbefale den nei:)

Link to comment
Share on other sites

I tiden 1977 - 2009 skjøt jeg et antall elg og noen rådyr med 6,5X55 og 140grs Nosler Partition. Med unntak av en gang resulterte skytingen i død elg. Den gangen det ikke gikk så bra var det skytteren og ikke kula som sviktet. I alle disse årene var jeg tilfreds med kulevalget: Ypperlig presisjon og grei virkning i dyret. Elgene ble bare døde og hvordan slaktene så ut avhang i stor del av hvilken adrenalinstatus dyrene hadde i skuddøyeblikket.

Hadde jeg fortsatt brukt 6,5 på elg hadde jeg nok prøvd Swift A-frame eller Oryx, selv om disse også sannsynligvis bare ville resultert i død elg.

Jeg husker også fra 1977 og 20 år fremover omkvedet i ekspertenes ammunisjonstester: dårligere eller like god som Nosler. Det vil si at denne kula ble brukt som referanse.

 

På tross av den gode erfaringen jeg hadde med Nosler over så lang tid har jeg av andre årsaker konvertert fra 6,5 til 308 og skyter nå min elg med Swift A-frame og er tilfreds med det.

 

Konklusjon: Når man velger å bruke gode gamle 6,5X55 på store dyr som elg skylder vi viltet at vi bruker det beste vi finner av kuler. Ikke spar på ammunisjonskostnadene. I gamle dager så jeg av og til stygge utslag av at jegere skulle spare på ammunisjonen og skjøt på elg med for eksempel Norma Elite, ei elendig kule som ikke nødvendigvis alltid klarte å gå gjennom elgens bogfjøl.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange vettuge svar, og siden årets jakt går mot slutten, har man jo vinteren og våren til å lade litt og teste ut. Kommer nok til å prøve A-framen, da jeg tror denne har bedre dybdevirkning, enn f.eks lapua mega og andre mer konvensjonelle kuler. Men trodde a-frame kom enda mer til sin rett i tyngre magnumkaliber?

Dette med hastighet som snadde er inne på, er jeg mer usikker på. A-frame er vel ikke en kule man starter med maksladning på hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...